hoe leg je een kat het verschil tussen week en weekend uit?

13-03-2010 09:21 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 katten. Ik ben stapel op allebei. Echter 1 kat begrijpt echter niet dat ik in het weekend kan uitslapen. Vanaf het moment dat het licht wordt loopt ze over me heen, zit ze te spinnen in mijn oor, snuffelt aan mijn gezicht (lekker die kriebelende snorharen NOT) etc. En dat houdt ze vol, hoe vaak ik haar ook wegzet, nee zegt etc.

Nu heb ik het echt hard nodig om bij te kunnen slapen in het weekend, ik heb gewoon veel slaap nodig.

Aan de ene kant heb ik het geaccepteerd zoals het is. Ze is nu eenmaal zoals ze is. Het is hartstikke lief, uniek katje. Ik ga nu gewoon iets vroeger naar bed. Aan de andere kant heb ik toch een beetje een stille hoop dat er nog een oplossing is, waar ik zelf nog niet aan gedacht hebt.

-verduisteren helpt niet

-van de kamer zetten helpt niet, gaat krabben aan deur en houdt dat echt, echt, heel lang vol. En softie als ik ben vind ik het nog zielig ook.

-Van bed zetten helpt niet

-Nee zeggen helpt niet,ben daar ook konsekwent in.

-waterspuit helpt niet

-Er staat altijd genoeg eten.

En nogmaals, ik ben stapel op haar. Het is een lief, uniek katje,.Dus als er niets aan te doen valt dan is het zoals het is en slaap ik in de weekenden gewoon niet meer uit. Heb ik gelijk meer tijd om te forummen:)
quote:Sanmi schreef op 13 maart 2010 @ 10:50:

Je bent nu eenmaal personeel en ook nog inwonend bij je baas. Ik denk dat je gewoon aan het werk moet als je baas wakker is.

hebben mijn katten nog mazzel dat ik een ochtend mens ben (al kom ik er echt niet om 5.30 uit... das dan weer jammer voor ze...)
Het was weer vroeg vanmorgen:(

Ik ga aan de slag met de verschillende tips die hier gegeven zijn. Hopelijk helpt het. En anders maar niet:)
Er is maar één oplossing en dat is toch echt de slaapkamerdeur dichthouden en je kat compleet negeren als het aandacht vraagt. Het kan dagen duren, voordat het beest dat oppikt en gaat opgeven. Wat je ook kan doen, is iedere keer als je kat miauwt of krabt, de stofzuiger (met mondstuk kort op de drempel/onderkant deur) kort aanzetten of een schoen tegen de deur gooien. Geef NOOIT toe door de deur toch maar open te doen of te praten tegen de kat, want dan zijn je inspanningen voor niets geweest. Je zult je mentaal en fysiek moeten voorbereiden op slopende nachten van gekrab en gemiauw , maar er is licht aan het einde van de tunnel, mits je volhoudt! Mij is het ook gelukt. Succes!...
Ik had hetzelfde probleem. Wat bij mij hielp was negeren en indien je hoofd wordt geteroriseerd deze de andere kant opdraaien. Geen aandacht geven, niet je ogen opendoen, niets zeggen alleen maar hoofd wegdraaien (al moet het 100 keer) en dit volhouden. Zeker niet aaien! En ook niet wegduwen. Na een aantal dagen had deze methode effect.
quote:Ligeia schreef op 14 maart 2010 @ 17:16:

Er is maar één oplossing en dat is toch echt de slaapkamerdeur dichthouden en je kat compleet negeren als het aandacht vraagt. Het kan dagen duren, voordat het beest dat oppikt en gaat opgeven. Wat je ook kan doen, is iedere keer als je kat miauwt of krabt, de stofzuiger (met mondstuk kort op de drempel/onderkant deur) kort aanzetten of een schoen tegen de deur gooien. Geef NOOIT toe door de deur toch maar open te doen of te praten tegen de kat, want dan zijn je inspanningen voor niets geweest. Je zult je mentaal en fysiek moeten voorbereiden op slopende nachten van gekrab en gemiauw , maar er is licht aan het einde van de tunnel, mits je volhoudt! Mij is het ook gelukt. Succes!...Bij mij werkte dit niet. Ik heb het anderhalf week aangesloten gedaan maar geen effect. Hij moest en zou in de slaapkamer zijn.
quote:schuim wrote on 14 March 2010 @ 19:03:

[...]

Bij mij werkte dit niet. Ik heb het anderhalf week aangesloten gedaan maar geen effect. Hij moest en zou in de slaapkamer zijn.Anderhalve week. Optimist...
quote:Ligeia schreef op 14 maart 2010 @ 23:01:

[...]

Anderhalve week. Optimist...

Maar er bestaan bakjes voor huisdieren die op bepaalde tijden voer leveren. Geen idee wat ze kosten, het zal niet goedkoop zijn denk ik.
.
Mijn konijn is precies zo. In het weekend stampt ie ons wakker omdat ie eten wil. Tja, leg dat maar eens aan hem uit.
Grappig al die verschillende reakties;) Gelukkig dat er zoveel verschillende mensen en verschillende smaken zijn:)
Met je hele hoofd onder het dekbed en alleen een gaatje openhouden om adem te halen is geen optie?
o ja, ik ken het probleem. Die van mij liggen nu helemaal languit op de bank en zij zó schattig. Ze mogen niet meer in de slaapkamer. In het begin wel, maar aangezien mijn vriend nogal allergisch is, slapen ze nu in de de woonkamer. Daar hadden ze snek vrede mee. In het weekend is het wel een probleem, en ik heb echt van elles geprobeerd. geduld is leuk, maar ze bleven gewoon aan de deur krabben en schreeuwen. Negeren helpt altijd maar even, 20 minuten later proberen ze het no een keer. Nu staat dus of mijn vriend od ik op, geeft ze wat te eten, laat ze in de tuin en slaapt dan op de bank nog een uurtje. de andere mag dan in de slaapkamer nog even rustig uitslapen. Anders werkt het gewoon niet. Vind het ook niet zó erg, als ze me doordeweeks maar laten slapen, in het weekend kun je ook smiddags nog even dutten.

katten zijn trouwens niet vies, schoner als wie dan ook.
Wil degene die de kat het verschil tussen week en weekend duidelijk kan maken, ook even hier aan de kinderen uit komen leggen wat het verschil is? Die snappen niet dat je doordeweek best om half zeven klaarwakker naast je bed mag staan, maar in het weekend liever niet. En ze snappen ook niet dat doordeweek om acht uur nog liggen pitten niet wenselijk is, maar dat dat in het weekend weer geen enkel probleem is...
MILF in the making ;-)
@darkroseprincess geweldig.

Ik heb ooit eens een uitvinding van iemand gezien die 3 lampjes (rood, groen en oranje) op een plankje had gemonteerd met een timer. Als het groene lampje brandde mochten ze van de kamer af. Bij het rode lampje moesten ze in bed blijven en bij een oranje licht mochten ze (zachtjes )op de kamer spelen. In de weekend kan je de timer dan later zetten. Ideetje?
quote:Bertha schreef op 15 maart 2010 @ 21:19:

@darkroseprincess geweldig.

Ik heb ooit eens een uitvinding van iemand gezien die 3 lampjes (rood, groen en oranje) op een plankje had gemonteerd met een timer. Als het groene lampje brandde mochten ze van de kamer af. Bij het rode lampje moesten ze in bed blijven en bij een oranje licht mochten ze (zachtjes )op de kamer spelen. In de weekend kan je de timer dan later zetten. Ideetje?Ik ken hem, maar dan worden ze dus nog steeds doordeweek pas om acht uur eens wakker (als ze de kans krijgen) en in het weekend dus al om half zeven. Een soort omgekeerde biologische wekker.
MILF in the making ;-)
Darkroseprincess, het weekend is ook veel te leuk en duurt veel korter. Logisch dat je dan eerder wakker wordt.

Tip voor Bertha:

Zet kat buiten en hang alu-folie aan de deur waar hij krabt. Vinden katten eng, want dat ritselt.

Of, zet de stofzuiger buiten de deur, stekker naast je bed en elke keer als kat krabt stekker in het stopcontact zodat stofzuiger aangaat. Schrikken zich rot, en zulen het niet snel meer doen.

Daarnaast, als je wel reageert op het krabben, dan beloon je hem voor het krabben he? Dan gaat kat onthouden dat krabben leidt tot aandacht en dan houden ze net zo lang vol tot de aandacht komt. Dus, niet meer reagere op krabben. Eerst zal het gedrag toenemen, daarna, als je er geen aandacht ana besteedt, zal het uiteindelijk afnemen.
quote:Haley schreef op 13 maart 2010 @ 09:32:

Mijn kat wist dat wel. Op zaterdag en zondag liet hij me met rust. Doordeweeks zat hij op mijn nachtkastje te wachten tot ik opstond en ging dan op mijn kussen liggen slapen.

Overigens had dat wel als gevolg dat als ik doordeweeks een vrije dag had, hij gewoon om half 8 op mijn gezicht ging liggen.

Jeetje wat moest ik hierom lachen , ik zag t helemaal voor me.

Eén van mijn katten gaat altijd op m'n rug liggen in t weekend. Als ik dan vroeg wakker ben geef ik snel brokjes. Dan komt ze namelijk niet, op m'n rug liggen dan tenminste. Naast me liggen doet ze dan weer wel.
Woensdag komt mijn kitten. En ik besluit bij deze hem gelijk te leren om niet in de slaapkamer te slapen! Nou, ja, om sterk genoeg te zijn om hem niet in de slaapkamer te laten slapen..

Ben nogal gesteld op mijn nachtrust. Maar ook op mijn beesten...
Ik heb ook zo'n beest

Het was toen ik bij mijn (ex)vriend ging wonen al zo erg. Hij sloot zijn katten 's nachts op in de bijkeuken. Niks zieligs aan, ze sliepen lekker, hadden water en eten ed. Mijn kat moest er ook aan geloven, maar dat ging niet goed=vechten en stress voor mijn poes.

Zijn eigen katten zijn overigens waren trouwens zo getraind dat zodat de beestjes merkten dat hij wakker was dat ze gingen miauwen en tegen de deur gingen springen.

Toen maar in de woonkamer gelaten zodat ze meer ruimte hadden. Mijn beest pikte het niet dat ze niet meer bij mij mocht slapen (want dat mocht altijd en dat deed ze ook; bij mijn hoofd of voeteneinde) en sprong elke keer op de klink. Deur open, katten in slaapkamer. We hadden geen zin om de klink te veranderen, dus de katten mochten in de slaapkamer.

Nu ben ik verhuisd en het beest is niets liever dan de hele tijd in mijn buurt. Achter mijn pc, zit ze in de stoel of op de bank. Als ik ga slapen gaat ze automatisch mee. Gaat ze eerst zogenaamd ergens op het bed liggen waar ik geen last van haar heb. Zodra het ligt uit is, kan ik aftellen wanneer ze aankomt sluipen. Maakt niet uit hoe ik lig, ze komt gewoon OP me liggen. Heel vaak weggeduwd, weggezet, toegesproken; maar ze kwam maar terug. Na een 6e keer ofzo gaat ze geïrriteerd ergens anders liggen

Ook ' s ochtend ben ik de sjaak. Zodra ze merkt dat ik niet echt meer slaap, miauwt ze een goedemorgen kruipt bovenop me.

Maar god o god, wat hou ik van het beestje

On-topic

Gewoon consequent niet meer open doen. Klaar. Of inderdaad het truukje met het eten. Vraagt meer discipline en geduld van jou, maar dan ben je er wel ervan af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven