Hoe los ik dit probleem met mijn kat op?

18-03-2010 20:40 45 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb sinds 4 jaar een hele lieve kat. Het eerste jaar is het binnenkat geweest, daarna heb ik haar naar buiten laten gaan. Ze komt dan in een binnentuin waar natuurlijk nog een heleboel andere katten zitten.

Vanaf het begin is mijn kat een beetje het kneusje van de tuin geweest. Ze wordt compleet geterroriseerd. Na vele kattengevechten besloot ze steeds vaker om binnen te blijven. Maar af en toe naar buiten vond ze desondanks erg fijn.

Ik heb een kattenluik, eentje waarbij alleen mijn eigen kat met een zendertje binnen kan komen. Dat zendertje beet ze steeds kapot en omdat er toch geen andere katten binnen probeerden te komen heb ik het luik zo ingesteld dat er geen zendertje meer nodig was. Vanaf vorig jaar kwam er echter steeds vaker een vreemde kat binnen die dan haar (dure) dieetvoer opat. Dat was nog tot daar aan toe, maar toen ik op een gegeven moment 4 vreemde katten tegelijkertijd in mijn huis aantrof was de maat vol. Ik heb het zendertje weer in werking gesteld en gelukkig beet ze het nu niet zo snel kapot.

Helaas was één kat slim genoeg om ook zonder zendertje binnen te kunnen komen. Ze klepperde met het luik, kon daardoor haar poot achter het deurtje zetten en het zo naar haar te trekken (het zendertje is alleen nodig als je van buiten tegen het deurtje duwt en dus niet als je het van buiten naar je toe trekt). Eén vreemde kat in huis was nog te doen geweest, maar na vele kattengevechten en een plassende kat van angst of terriroriumdrift in huis vond ik ook dat wel welletjes. Nadat mijn kat vorige week ook nog hevig bloedend (na een kattengevecht?) thuiskwam heb ik besloten het luik tijdelijk helemaal dicht te doen. Die andere kat kan niet meer binnenkomen, maar mijn kat kan er ook niet uit...

En ik denk dat dat het probleem is want sindsdien plast ze af en toe in huis. De kattenbak is schoon, maar de laatste tijd ging ze er sowieso al helemaal niet meer op en het lijkt alsof ze er nu niet goed aan kan of wil wennen. Ze heeft in het verleden overigens meerdere keren blaasgruis gehad. Dit is nu hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Vorige week plaste ze ook al in huis Ze zit niet lang op de bak (als ze er op zit) en doet niet veel kleine plasjes. De dierenarts dacht ook dat het door stress komt. Vorige week heeft ze ook al antibiotica gehad, al kan dat naturlijk ook een andere werking hebben dan die nodig is voor een blaasontsteking.

Ik hoop dat iemand hier nog een idee heeft wat ik zou kunnen doen. Ik vind dit zielig voor mijn kat en natuurlijk ook wel een beetje voor mezelf.
Maar werkt zo'n luik met chip ook zo dat het deurtje met een palletje tegen gehouden wordt als een andere kat naar binnen wil en dat het deurtje wel zonder chip ook naar buiten open gaat? Het ligt nl niet aan het zendertje dat het niet werkt maar aan een slimme kat die het deurtje naar zich toe trekt in plaats van te duwen. Anders zou het inderdaad een goed idee zijn. Al twijfel ik op dit moment of het überhaupt wel een goed idee is om haar nog naar buiten te laten gaan omdat ze dan andere katten tegenkomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:StatlerandWaldorf schreef op 19 maart 2010 @ 20:46:

ja, ze is niet meer buiten geweest de afgelopen dagen, maar ik hoop dat dat gaat helpen. Ze is nl ooit naar buiten gegaan omdat de dierenarts dacht dat ze toentertijd binnen ging plassen door de stress dat ze niet naar buiten kon. En nu heeft ze weer stress door het naar buiten gaan....Het is trouwens niet te doen om haar helemaal geen contact met die kat te laten hebben.Net stond het beest ook weer voor het luik te loeien en daarna met zijn poten tegen het raam aan te slaan. Ook daar wordt mijn kat natuurlijk onrustig van...die andere kat verliest vanzelf zijn belangstelling als ie begrijpt dat ie niet meer naar binnen kan. Missch. heb ik erover heen gelezen maar heb je al feliway? en idd veel aandacht en geef het de tijd
en nee, deze kat echt niet meer naar buiten doen. Echt niet, ik heb ook een kat die gestressed is en die is het meest happy in een kleine overzichtelijke ruimte
Ik hoor je meds en ga het ook eerst een tijd proberen door haar niet naar buiten te laten gaan. Maar mijn kat was helaas eerder ook niet happy dat ze binnen moest blijven. Ook toen begon ze binnen te plassen waardoor ik haar juist (op advies van de dierenarts) naar buiten heb laten gaan. In die tijd was er ook een kat die continu voor de raam zat te vervelen. Met poten tegen het raam slaan en zitten loeien en sissen. Precies wat deze kat ook doet. Ik hoop echt dat de kat het op een gegeven moment opgeeft, maar heb helaas al een slechte ervaring van 3 jaar geleden. Toen ze wel buiten kwam, maar binnen veilig was ging het eigenlijk het beste met haar.

De dierenarts heeft Telizen gegeven. Ook een rustgevend middel waar ze erg enthousiast over waren.
Jemig zeg, wat een vervelende buurtkatten lopen er bij jullie rond. Kun je er niet eens een keer een emmer water overheen gooien? dan blijven ze misschien wel weg.

Dat kattenluik wat ik nu heb is onmogelijk van buitenaf open te krijgen. Ten eerste omdat de kat dan met zijn nagels onder het klepje moet komen om het naar zich toe te kunnen trekken. En dan zit er ook nog een randje waardoor het sowieso onmogeljk is, dus ik maak me daar geen zorgen over.

Misschien een idee voor als je kat weer naar buiten mag. Katten binnen houden vind ik eigenlijk erg zielig en is volgens mij ook geen oplossing, maarja, wat dan wel.

succes ermee!
OVerigens had ik dus ook last van een terroriserende buurtkat en ook mijn kat begon in huis te plassen van de stress. Ik hoop dat dat probleem nu opgelost is, nu ze in ieder geval weer hun eigen veilige domein hebben.
Het is wel fijn om te horen dat katten er ook weer mee kunnen stoppen. Op dit moment vind ik het zwaar frustrerend. Telkens als ik thuis kon stinkt het huis weer en ik heb nog nooit zo veel wassen gedraaid. Heb nu ook een spray voor de plekken waar ze gesproeid heeft zodat ze die plekker niet opnieuw zou gebruiken (hopelijk is het dan niet zo dat ik daardoor het probleem verplaats naar andere plekken).

@boebele. Ik ben net bij de dierenwinkel geweest om naar dat luik te kijken. Ziet er echt vergelijkbaar uit als dat van mij alleen werkt deze met een zendertje ipv chip. De kat die het luik open krijgt, krijgt desondanks zijn poot achter het deurtje. Dit doet hij/zij door eerst hard te duwen tegen het deurtje waarna het een beetje terugketst van de snelheid waarmee het tegen het palletje geduwd wordt. Dan snel de poot erachter en duwen maar....
Jij hebt denk ik de PetPorte gezien? Want de sureflap is voor zo ver ik weet niet verkrijgbaar in de dierenwinkel.

Ik heb net gekeken wat er gebeurt als je tegen het luikje duwt, maar hij begint niet te klepperen omdat dat wordt tegengehouden door een magneet. Knappe kat die dat luikje dan toch nog open krijgt....

Maar jemig, wat een kutbeest, sorry dat ik het zeg :-)
Inderdaad de Petporte smartflap. Er is dus nog een andere? Dat zal ik in gedachten houden mocht het "weer binnenkat worden" toch niks worden. Maar de eerstkmende 2 maanden probeer ik het eerst zo denk ik voor ik een nog gestresstere kat krijg en daar ook nog een hoop geld voor neertel.

Inderdaad een kutbeest, maar ja, zo gaat dat in de dierenwereld (in de mensenwereld helaas ook weleens trouwens). Ik heb het bewust baasje gevonden vandaag. Tenminste, er blijken 3 katten te zijn die heel veel op elkaar lijken. Eén van de buurvrouw die ik gesproken had en 2 van haar buren waar ze op het moment ook op past. Het blijkt een hele aardige en begripvolle buurvrouw te zijn. Alle drie de katten zijn katers en allemaal zijn ze al gecasteerd. Dat vond ik wel jammer, want dan kan daar dus niks meer aan veranderen. Ik weet niet welke van de 3 katten het is, maar in ieder geval 2 ervan zijn nog geen jaar oud. Misschien worden ze nog wel wat rustiger als ze ouder worden...De buurvrouw kan natuurlijk ook niet zo veel doen, maar ze zou het in de gaten houden en wilde ook graag op de hoogte gehouden worden. Het was alleen al lekker om mijn verhaal even kwijt te kunnen en begrip te krijgen van het baasje.
Hoi,

ik heb ook ooit een kat gehad die veel binnen plaste. Nadat ik clomicalm ben gaan geven werd het veel minder.

Helaas is het nooit helemaal over gegaan, maar ik denk dat t bij haar een andere oorzaak had.

Maar, een andere tip, om de stank van urine weg te krijgen: Biotex!

Dit schijnt het beste te helpen, als je iets uit moet wassen, of af moet wassen (zoals onze stoffen stoel). Het werkt heel erg goed.

Wie weet heb je er iets aan, en ik hoop dat je kat zich snel veilig voelt. Sterkte!
groene of blauwe bucalicious? Zit hier ook met een pisgeur van hier tot tokyo..

statlerandwaldorf,

de sureflap is anders dan de petporte. goedkoper en het systeem schijnt veel beter te werken. Ik heb tot nu toe alleen nog maar goede recensies over dit luik gelezen, dat trok mij ook over de streep. En heb er nog geen moment spijt van, al zal het wel even duren voordat mijn kat zich hier weer veilig voelt...
De groene. Oplossen in water (ik deed er meer biotex in dan op verpakking stond. Kan wel witte vlekken geven, maar die verwijder je weer met water).

Op een gegeven moment rook ons hele huis naar biotex.... :-)
Nu al 24 uur geen plek kunnen ontdekken waar ze gesproeid heeft! Alle middelen lijken dus in ieder geval wel wat te doen. Nu hopen dat het zo blijft!
ik krijg bijna een schuldgevoel van heb ik jou daar. heb een onwijs dominante kat die in zijn eerste jaar overal vrolijk naar binnen liep, elke open deur was voor hem een warm welkom. hoop dat ik ook een beetje troost kan bieden want het 2e jaar deed hij dit al een stuk minder tot bijna niet. nu komt het 3e jaar dus hopen we dat hij het helemaal heeft afgeleerd want als hij ergens lekkerder voer tegenkomt dan zijn we hem natuurlijk kwijt wat me brengt op mijn volgende punt; het is niet alleen in je eigen belang dat je die kat niet binnen wilt hebben maar ook in het belang van de eigenaar, als een kat ergens anders te eten krijgt kan hij deze plek zomaar als zijn nieuwe thuis zien; heb je die "cat from hell" zomaar als nieuwe kat.
Even een update voor alle mensen die zo lief zijn geweest met me mee te denken. Sinds mijn laatste post heeft mijn kat nergens meer gesproeid! Alle middelen en de kat binnen houden lijken hun werk dus goed te doen. Ik merk ook dat ze wat meer is gaan eten, ik denk dat dat ook een teken is dat ze weer beter in haar vel zit. Ze geeft nog vaak aan naar buiten te willen, dat vind ik wel een beetje lastig. Maar ben allang blij dat ze niet meer zo gestressed is!

@stoetelpoes. Niet schulig gaan voelen hoor! Er zijn nou eenmaal dominantere katten en vaak hoeven die niet zo veel problemen op te leveren. Voordat mijn kat daar zo gestressed door raakte had ik daar ook niet zo'n moeite mee (achteraf gezien misschien dus wel een beetje te weinig). En mijn kat valt wel echt onder de categorie "watje". Maar wel een heel erg lief watje....Ik hoop dat het met deze katten net zo gaat als met de jouwe, dat ze rustiger worden naarmate ze ouder worden. Al is het zo druk hier in de binnentuin dat ik denk dat er altijd wel weer een kat zal zijn waar de mijne niet tegenop kan.
Boebele dat wilde ik net al opperen. Ik heb er ook een en ben er zeer over te spreken. Geen probleem meer met vreemde katten in huis en de katten kunnen wanneer ze willen naar buiten. En als ze niet naar buiten willen ook goed want ik heb een kattenbak staan. Voorwaarde is trouwens wel wel dat je kat gechipt is want daar werkt hij op

Ook niet naar buiten kunnen gaan kan gek genoeg ook stress opleveren. Ik heb ook een kat gehad dit buiten werd geterroriseerd, zij likte zich van de stress kaal bij haar staart. Bezoekje bij de DA maar er was fysiek niets mis met haar. We hebben toen een kattenbak neergezet zodat ze alleen naar buiten hoefde als ze dat wilde. En dat wilde ze toch wel. Op een gegeven moment is het over gegaan.

Door een kattenluik die op chip werkt (dus geen halsband!!) zorg je dat binnen in ieder geval haar veilige basis is. En door een kattenbak neer te zetten hoeft ze alleen naar buiten wanneer ze dat zelf wil.
Hoi hoi,

Ik ben (al zeg ik het zelf best wel een kattenkenner) dit aangezien ik zelf meerdere katten heb, wij zelf ook erge problemen met de rangorde tussen onze katten hebben gekend en ik in het dierenasiel werk.

Je kunt helaas niets doen aan de dominantie of territorium drift van de buurkatten. je kat binnen houden is een optie uiteraard en ik lees al dat hij inmiddels niet meer binnenplast.

Maar wellicht is je kat niet optimaal gelukkig omdat hij niet naar buiten kan, wij hebben zelf bij verschillende resultaten geboekt met bach bloesem druppels.

Bijvoorbeeld samen laten stellen door een kattengedragskundige voor onzekere katten.

Het is homeopatisch en het kan je kat helpen om wat stoerder te worden, zodat hij buiten eens van zich af mept.

Want uit je verhaal te horen, zou dit echt wel eens mogen..

In ieder geval ben ik trots op je, dat je al zoveel geprobeerd hebt en het serieus neemt, want helaas zie ik dagelijks deze poezenbeesten terug in het asiel met als afstandsreden: niet meer zindelijk!

Lang leve de mensen zoals jij, geef je zelf maar even een schouderklopje en ik hoop dat jij en kat lief weer helemaal gelukkig worden/zijn.
quote:iris1969 schreef op 18 maart 2010 @ 21:01:

Daar ben ik het helemaal mee eens Tilalia, je kunt ook Clomicalm geven, een 1/4 pilletje per dag doet wonderen en dat geef je een paar maanden voor een blijvende gedragsverandering.

.

Serieus? Zonder de oorzaak aan te pakken? Bij honden gebruiken we het ook, maar altijd samen met training.

Ik kan me niet voorstellen dat zodra je stopt met AD het dier niet terugvalt in het gedrag.
Wat een gedoe zeg!!!

Zo te horen gaat het al een stuk beter met je beestje en wordt het langzamerhand de oude ik.
Wat fijn dat het beter gaat!!!

Hier hadden we ook zo'n terrorkat. Voor ik hier kwam wonen stond dit huis leeg en de terrorkat kwam hier toen al heel vaak naar binnen. Toen kat en ik hier kwamen wonen heeft hij het nog wel vaak gedaan, hij kwam door de kleinste kiertjes binnenkruipen.

De ramen achter heb ik dus nooit open en mijn kat gaat voor naar buiten.

We hebben geen kattenluik, als ik thuis ben gaat ze gewoon naar buiten en ze komt gelukkig naar binnen als ik haar roep.

Dus dat zou je misschien ook kunnen proberen?

Als het straks lekker weer is gewoon eens buiten een boekje gaan lezen en het zo opbouwen. is best gezellig hoor:)

De gevechten door het raam heen zijn hier helaas wel gebleven, ik schrik er elke keer weer van en mijn katje ook!

Door watergooiacties komt de terrorkat wel steeds minder vaak geloof ik, maar hij is nu ook halfblind en soms heel dun, dus dat kan het ook zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven