Hoe los ik dit probleem met mijn kat op?

18-03-2010 20:40 45 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb sinds 4 jaar een hele lieve kat. Het eerste jaar is het binnenkat geweest, daarna heb ik haar naar buiten laten gaan. Ze komt dan in een binnentuin waar natuurlijk nog een heleboel andere katten zitten.

Vanaf het begin is mijn kat een beetje het kneusje van de tuin geweest. Ze wordt compleet geterroriseerd. Na vele kattengevechten besloot ze steeds vaker om binnen te blijven. Maar af en toe naar buiten vond ze desondanks erg fijn.

Ik heb een kattenluik, eentje waarbij alleen mijn eigen kat met een zendertje binnen kan komen. Dat zendertje beet ze steeds kapot en omdat er toch geen andere katten binnen probeerden te komen heb ik het luik zo ingesteld dat er geen zendertje meer nodig was. Vanaf vorig jaar kwam er echter steeds vaker een vreemde kat binnen die dan haar (dure) dieetvoer opat. Dat was nog tot daar aan toe, maar toen ik op een gegeven moment 4 vreemde katten tegelijkertijd in mijn huis aantrof was de maat vol. Ik heb het zendertje weer in werking gesteld en gelukkig beet ze het nu niet zo snel kapot.

Helaas was één kat slim genoeg om ook zonder zendertje binnen te kunnen komen. Ze klepperde met het luik, kon daardoor haar poot achter het deurtje zetten en het zo naar haar te trekken (het zendertje is alleen nodig als je van buiten tegen het deurtje duwt en dus niet als je het van buiten naar je toe trekt). Eén vreemde kat in huis was nog te doen geweest, maar na vele kattengevechten en een plassende kat van angst of terriroriumdrift in huis vond ik ook dat wel welletjes. Nadat mijn kat vorige week ook nog hevig bloedend (na een kattengevecht?) thuiskwam heb ik besloten het luik tijdelijk helemaal dicht te doen. Die andere kat kan niet meer binnenkomen, maar mijn kat kan er ook niet uit...

En ik denk dat dat het probleem is want sindsdien plast ze af en toe in huis. De kattenbak is schoon, maar de laatste tijd ging ze er sowieso al helemaal niet meer op en het lijkt alsof ze er nu niet goed aan kan of wil wennen. Ze heeft in het verleden overigens meerdere keren blaasgruis gehad. Dit is nu hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Vorige week plaste ze ook al in huis Ze zit niet lang op de bak (als ze er op zit) en doet niet veel kleine plasjes. De dierenarts dacht ook dat het door stress komt. Vorige week heeft ze ook al antibiotica gehad, al kan dat naturlijk ook een andere werking hebben dan die nodig is voor een blaasontsteking.

Ik hoop dat iemand hier nog een idee heeft wat ik zou kunnen doen. Ik vind dit zielig voor mijn kat en natuurlijk ook wel een beetje voor mezelf.
Gestresste ongelukkige katten hebben veel baat bij een kuurtje anti-depressiva (echt waar, geen grap)

Onze oudste kat was na een verhuizing dermate boos en ongelukkig dat ie overal in huis peiste, uit nijd. Van de dierearts kregen we imipramine, elke dag 1 pil, en toen werd ie weer z'n oude zelf.
Daar ben ik het helemaal mee eens Tilalia, je kunt ook Clomicalm geven, een 1/4 pilletje per dag doet wonderen en dat geef je een paar maanden voor een blijvende gedragsverandering.

Van de stress zijn ze trouwens extra gevoelig voor blaasontstekingen en ook hun blaasgruis kan dan weer opspelen, dus check dat ook gelijk even bij je DA.

Verder kun je de kattenbak beter ook even op een rustigere plek zetten (wijs haar wel even goed de weg), zodat ze rustig kan gaan zitten plassen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon zo nu en dan de deur voor je kat opendoen? Kan je kat toch naar buiten/binnen en komen er geen ongewenste katten binnen.
Kanjertraining , judo , praten met de andere baasjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nee BGB, nu vergis je je toch echt, dat doe je met zielige plánten .

Praten met de andere baasjes kan trouwens wel helpen, mits ze voor reden vatbaar zijn en het er niet al te veel zijn....
Heb je de urine laten testen? Dat zou ik in ieder geval laten doen. Zeker bij een kat die blaasgruis heeft gehad. Veranderingen in plasgedrag altijd eerst laten onderzoeken.
Dank je wel voor jullie reacties! Urine is nog niet getest, de dierenarts vond dat vorige week niet nodig omdat het zo duidelijk stress gerelateerd leek. Ik weet dat ze van stress extra gevoelig worden voor blaasontstekingen, maar deze keer is ze het heel anders dan de keren dat ze blaasgruis/-ontsteking had. Maar voor de zekerheid laten testen is waarschijnlijk idd wel verstandig.

Ik zal de kattenbak even ergens anders zetten, bedacht me ook net dat ze nadat ik op ander grind was over gestapt misschien wel steeds vaker buiten ging plassen. Morgen weer een doos van het oude grind halen voor de zekerheid.

Judo training voor katten kom ik graag bij je halen BGB. Kan ze die andere kat in de houdgreep nemen en met de schouders op de grond leggen

Met andere baasjes praten had ik ook bedacht. Ik heb helaas de eigenaar nog niet kunnen vinden. Ben de deuren in mijn rijtje langs gegaan, maar er zijn behoorlijk wat woningen aan zo'n binnentuin (al is het waarschijnlijk dat de andere kat op de begane grond woont). Ik vraag me ook wel een beetje af wat ik dan van die andere baasjes verwacht...

AD voor katten had ik nog nooit van gehoord! Ik zal eens informeren bij mijn dierenarts. En anders vraag ik de psychiater op mijn werk wel om een receptje (niet serieus hoor, kan me zo voorstellen dat katten een heel andere dosering krijgen).

Oh en af en toe naar buiten laten doe ik al. Maar 's nachts niet natuurlijk en overdag werk ik.
quote:iris1969 schreef op 18 maart 2010 @ 21:09:

Nee BGB, nu vergis je je toch echt, dat doe je met zielige plánten .

Praten met de andere baasjes kan trouwens wel helpen, mits ze voor reden vatbaar zijn en het er niet al te veel zijn....Eh.... nou heb ik weinig verstand vn katten en al helemaal niet van hun baasjes, maar hoe zou dat kunnen helpen, dan? ( het enige wat ik bedenken kan is dat er een buitenspeelrooster wordt opgesteld )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Met gaas je tuin omheinen, zodat anderen er niet meer in kunnen komen.
quote:Igoneh schreef op 18 maart 2010 @ 21:27:

Met gaas je tuin omheinen, zodat anderen er niet meer in kunnen komen.Is te proberen. Ze kan dan alleen nog niet echt naar buiten, mijn stukje van de binnentuin is een betegeld stuk ongeveer zo groot als een balkon. Ik betwijfel of dat een vooruitgang is ten opzichte van binnen blijven en als ik thuis ben wel echt de tuin in mogen om te rennen en te jagen.
Goed dat je de unrine laat testen. Je zal echt niet de eerste zijn die denkt dat het plassen van de stress is/ouderdom etc en dan blijkt toch dat er blaasproblemen zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 maart 2010 @ 21:24:

[...]

Eh.... nou heb ik weinig verstand vn katten en al helemaal niet van hun baasjes, maar hoe zou dat kunnen helpen, dan? ( het enige wat ik bedenken kan is dat er een buitenspeelrooster wordt opgesteld )Haha, nee ik dacht zelf meer aan castratie van de katers, dat helpt aanzienlijk tegen het vechten.
Anti-depressiva is een beetje een misleidende naam, want het is geschikt voor alle katten die stress hebben, eenzaam zijn, slecht tegen verandering kunnen of ander ongewenst gedrag vertonen. Je moet het meer zien als een kalmeringsmiddel, waarna er een gedragsverandering plaats gaat vinden.
kat is compleet overstressed. Maar je moet altijd uitsluitend dat er geen fysiek probleem is. Kat nooit meer buiten laten hoor! Of vreemde katten binnenlaten

Ze moet weer gaan leren dat ze zich ergens veilig kan voelen. Als katten geterroriseerd worden durven ze soms niet eens meer op de bak. Jammer dat je het zo lang hebt laten lopen.

Zet de bak op een vaste rustige plek, en zorg ervoor dat poes geen andere katten kan zien of in contact kan komen met hen. Je kan ze evt uit je tuin weren dmv schrikdraad (kattenschrikdraad)
Zou het een optie zijn om nog een kater/poes in huis te nemen? Misschien wil ze een maatje om mee te spelen, en zoekt ze dat buiten op. Zo´n nieuw maatje kan ook ineens de rangordes in de buurt weer veranderen.

Het is maar een idee hoor, misschien kan het / wil je dat wel helemaal niet.

Succes in ieder geval, ik hoop dat je een oplossing vind.
quote:rugzak schreef op 18 maart 2010 @ 23:52:

Zou het een optie zijn om nog een kater/poes in huis te nemen? Misschien wil ze een maatje om mee te spelen, en zoekt ze dat buiten op. Zo´n nieuw maatje kan ook ineens de rangordes in de buurt weer veranderen.

Het is maar een idee hoor, misschien kan het / wil je dat wel helemaal niet.

Succes in ieder geval, ik hoop dat je een oplossing vind.absoluut niet. Kat is geterroriseerd door andere katten. Een kat erbij halen zal haar alleen maar angstiger maken waardoor ze op voorhand het aflegt. Er zijn katten die echt alleen moeten wonen en het liefst ook nog in een veilige overzichtelijke omgeving. Zie je vooral bij katten die mishandeld zijn of veel te vroeg uit het nest zijn gehaald
Mijn kat plast ook in huis als ze stress heeft. Als reactie was ik dan toch weleens boos op haar (gewoon vermanend toespreken dan he) en als ik zag dat ze naar 1 vd favoriete plashoekjes liep, joeg ik haar daar vandaan.

Ik las op internet de ultieme tip: platknuffelen! Ik heb haar een week lang iedere avond een paar uur op schoot genomen, en maar kroelen en lief doen op het overdrevene af en ze ontspande zichtbaar. (Daarna natuurlijk ook nog lief blijven he, maar je snapt hem.) Plassen ging zelfs helemaal over. En als ik nu nog weleens zie dat ze wat gestressed is en hoekjes zoekt, dan ga ik preventief haar helemaal de hemel in prijzen en knuffelen en dan zet het niet door. Klinkt echt stom en sueprsimpel, maar hielp echt.
Jep wat Moekie zegt, platknuffelen, niet boos worden, want daar raken ze alleen nog meer gestressd van. Ik weet niet of ze op bepaalde plekken plast, ik heb in mijn vorige woning de kattenbak altijd voor de deur gezet (als ik thuis kwam), want daar plaste ze altijd. Je kan ook Feliway halen. (mijn kat plast trouwens nog steeds af en toe)
Urine is getest, maar goed bevonden. Dus toch alleen de stress. Ze heeft van de dierenarts idd een kalmeringsmiddel gekregen en nu maar hopen dat het helpt! Ik vind het zielig dat ze zich niet veilig voelt.

@ Meds. Tja, dat ik het zo ver heb laten komen is natuurlijk niet opzettelijk. Ik heb steeds bij de dierenarts aangegeven dat ik dit probleem had en gevraagd wat ik er aan kon doen. En daarom luik met zender geprobeerd en uiteindelijk dus luik dicht. Met dat laatste heb ik wel wat moeite. Ze is nl van een binnenkat een buitenkat geworden omdat de dierenarts toentertijd dacht dat ze ideopathische blaasontsteking kreeg door de stress doordat ze niet naar buiten kon....En nu kan ze dat dus weer niet.

@rugzak. Een andere kat lijkt me helemaal geen goed idee. Het is door andere katten dat ze zo gestresst raakt. Als ik er nog een in huis zou halen zou ze zich volgens mij helemaal niet meer veilig voelen! En als zo'n experiment mislukt heb je én een nog ongelukkigere kat én een kat die weer weg moet. Geen optie voor mij dus.

@moekie en billie. Ik ben nog nooit boos geworden als ze in huis plast. Een kat doet dat niet voor zijn/haar plezier. Ik probeer haar regelmatig te knuffelen, maar dit vindt ze alleen fijn als ze hier zelf voor kiest. Op andere momenten laat ik haar dus met rus of speel ik met haar.

Nou hopelijk gaan alle maatregelen (geen contact meer met andere katten, rustige plek voor kattenbak, oude grind er weer in gedaan, rustgevend middel) werken en komt er binnenkort rust in huis. Praten met de buren ga ik toch nog proberen als ik het baasje vind. Ik zou het in ieder geval willen weten als mijn kat zo'n overlast zou veroorzaken zodat ik mee kon denken over oplossingen.
ga je de kat nou binnen houden? Ik denk nl. dat ze binnen een stuk gelukkiger is.
ja, ze is niet meer buiten geweest de afgelopen dagen, maar ik hoop dat dat gaat helpen. Ze is nl ooit naar buiten gegaan omdat de dierenarts dacht dat ze toentertijd binnen ging plassen door de stress dat ze niet naar buiten kon. En nu heeft ze weer stress door het naar buiten gaan....Het is trouwens niet te doen om haar helemaal geen contact met die kat te laten hebben.Net stond het beest ook weer voor het luik te loeien en daarna met zijn poten tegen het raam aan te slaan. Ook daar wordt mijn kat natuurlijk onrustig van...
Kun je haar niet meenemen naar bijv de slaapkamer als de andere kat zich zo gedraagt (mits je thuis bent natuurlijjk ) Even lekker knuffelen enzo...

Onze kat houdt niet van sterke geurtjes,oude slippers bijv,daar doet ie een plasje op.

Ik denk ook dat het bij jou kat stress is hoor,vanwege de andere katten
Ook in de slaapkamer komt de andere kat voor het raam vervelen vanaf het balkon...Overigens slaapt ze tijdelijk wel bij mij (nu ze niet buiten komt is dat ook niet zo vies) en 's nachts ligt ze dan heerlijk rustig te slapen bovenop me.
Misschien is een kattenluikje dat werkt op een chip een oplossing? Ik heb die net deze week aangeschaft, en het is wat mij betreft de uitvinding van de eeuw. Terroriserende buurtkatten kunnen het huis niet meer in, en je hebt geen gedoe met halsbandjes en zendertjes e.d.. Google eens op sureflap kattenluik, die heb ik en werkt perfect.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven