Hoe schoon of vies is normaal

22-09-2025 12:17 189 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Qiya schreef:
22-09-2025 16:28
Precies dit. Heb nooit het gevoel dat ik huishouden moet doen en juist daardoor veel meer tijd voor leuke dingen. Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd. Zo geldt dat echt voor mij althans.
Niet meer steeds het gevoel dat ik iets 'moet' omdat er nog een berg afwas staat, of was die ik moet opvouwen maar geen zin in had etc.
Alles doe ik gewoon gelijk en is het een kwestie van minuten werk.
En ik ben dus wél liever 1 keer goed bezig dan 100 keer half.

Ik stofzuig niet vaak, maar als het dan toch gebeurt gaat wel alles uit de kamer.
En niet zoals ik zie bij sommige mensen die elke week of 2 keer per week rond alle meubels zuigen.

Als ik het dan toch - dik tegen mijn zin - doe wil ik wel een paar weken resultaat van mijn werk zien.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
22-09-2025 16:31
En ik ben dus wél liever 1 keer goed bezig dan 100 keer half.

Ik stofzuig niet vaak, maar als het dan toch gebeurt gaat wel alles uit de kamer.
En niet zoals ik zie bij sommige mensen die elke week of 2 keer per week rond alle meubels zuigen.

Als ik het dan toch - dik tegen mijn zin - doe wil ik wel een paar weken resultaat van mijn werk zien.
Hier niks halfs aan hoor. Ik stofzuig overal onder en op. Bank etc alles schoon. Maar het is zo gebeurt.

Ik zie dagelijks resultaat van m'n werk :) geniet elke dag met volle teugen als ik weer beneden kom in een opgeruimd en schoon huis. Daar besteed ik dagelijks graag, verspreid een half uurtje van mijn tijd aan.

Vandaag bijvoorbeeld de keukenkastjes gesopt, 15min later ik blij. En door met m'n dag.
Qiya schreef:
22-09-2025 16:28
Precies dit. Heb nooit het gevoel dat ik huishouden moet doen en juist daardoor veel meer tijd voor leuke dingen. Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd. Zo geldt dat echt voor mij althans.
Niet meer steeds het gevoel dat ik iets 'moet' omdat er nog een berg afwas staat, of was die ik moet opvouwen maar geen zin in had etc.
Alles doe ik gewoon gelijk en is het een kwestie van minuten werk.
Dat neem ik me wel altijd voor. Dus dan vouw ik weer twee keer in een week de was op. En dan een half jaar later weer.
Ach ja ADHD, of gebrek aan discipline. Het lukt gewoon niet.
Ik doe heus wel elke dag een half uurtje iets. Koken, keuken opruimen, kattenbak, vuilniszakjes, maar dus niet die 10.000 andere dingen en opruimen.
kamillet wijzigde dit bericht op 22-09-2025 16:41
10.49% gewijzigd
Moeten je gezinsleden wel meewerken. Ik kan wel alles achter mijn kont schoonmaken of opruimen, maar als de rest dat niet doet..
Keuken is elke avond na het eten opgeruimd en schoon. wc's doe ik dagelijks en man doet het ook regelmatig, dus die zijn altijd schoon. Maar er ligt wel altijd "rommel" overal. Maar het is dus wel schoon. En die wasbak in de badkamer doe ik ook regelmatig tussendoor, maar er kan best wel eens een tandpasta klodder liggen. Daar heb ik niet zoveel van. Van mij hoeft het ook niet helemaal strak opgeruimd te zijn op elk moment van de dag. Ik vind het bij een ander ook fijner als het niet helemaal Funda ready is.
KamilleT schreef:
22-09-2025 16:39
Dat neem ik me wel altijd voor. Dus dan vouw ik weer twee keer in een week de was op. En dan een half jaar later weer.
Ach ja ADHD, of gebrek aan discipline. Het lukt gewoon niet.
Dan zou ik lekker accepteren dat het voor jou niet werkt :heart:
Niks mis mee. En je eigen werkende manier vinden die jou blij maakt.
Ik vind wel of geen kinderen wel een heel groot verschil.
Of je voor 2 of voor 5 man wast, maakt een groot verschil. En zeker met kleinere kinderen, dan vond ik het al een hele opgaaf om kinderen op tijd naar school/opvang te krijgen (wassen, voeden, kleden, tas inpakken en wegbrengen) en dan zelf uiteraard ook nog wassen, eten, aankleden. Dan verliet ik niet een huis dat spic en span was hoor.

Maar nu met grotere kinderen, ben ik eerder de deur uit dan zij. Dan is ook niet alles spic en span als ik thuis kom. Maar ook niet echt boeiend. Nou dan staat er een bord op het aanrecht. Of ligt er een iPad op tafel. Het is een huis, geen showroom.
Bij mij is het eigenlijk altijd wel netjes. Ik vind het fijner om het bij te houden. En natuurlijk doe je bepaalde dingen niet dagelijks maar tandpasta-resten in de wasbak of remspoor in de wc begrijp ik niet. Dat kan je toch gewoon gelijk weghalen? Ik vind dat echt heel vies overkomen. Dat zou mij bij een ander eerder opvallen dan dat er extra spullen in een huiskamer staan, ofzo.

En ja, ik ben/was nog steeds een leuke moeder voor mijn dochter. Het één sluit het ander niet uit. Dochter is inmiddels 17 en natuurlijk heeft zij als puber andere maatstaven dan ik, maar toch werkt ze wel mee of het huis netjes te houden.
Vreselijk zo'n onverzorgd huis. Ook erg onhygiënisch om overal veel rommel en viezigheid te hebben. Even de stofzuiger erdoor bij zand of huisdieren of een doekje bij vlekken is weinig werk. Net als de keuken in de avond weer aan kant maken voor je gaat slapen. Dus een tuinslang weken laten liggen. Of een bak vol etensresten, of tandpasta of poepvlekken in je badkamer. Waarom? Hier is echt wel eens droge rommel. Maar vies is het nooit. De monteur of gasten kunnen gewoon doorlopen.

Bij veel mensen is het ook gemakzucht.
Mijn regel bij iets vies is:
- 'kost het minder dan 2 minuten dan gelijk doen' (zoals de wasbak even naspoelen na het tanden poetsen en met een gebruikte handoek navegen)

En ik doe elke avond een 5 minuten opruimrondje voor het slapen gaan.

Het is bizar hoeveel verschil dat maakt! Mijn huis is veel frisser en daarmee fijner om in te wonen.
evelien2010 schreef:
22-09-2025 16:56
Vreselijk zo'n onverzorgd huis. Ook erg onhygiënisch om overal veel rommel en viezigheid te hebben. Even de stofzuiger erdoor bij zand of huisdieren of een doekje bij vlekken is weinig werk. Net als de keuken in de avond weer aan kant maken voor je gaat slapen. Dus een tuinslang weken laten liggen. Of een bak vol etensresten, of tandpasta of poepvlekken in je badkamer. Waarom? Hier is echt wel eens droge rommel. Maar vies is het nooit. De monteur of gasten kunnen gewoon doorlopen.

Bij veel mensen is het ook gemakzucht.
Je bent je vooroordelen vergeten op te ruimen.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Hier is het ongeveer zo: beneden is vrij opgeruimd en schoon (behalve de ramen...). Boven daarentegen... rommelig, maar wel redelijk schoon. Ik heb het opruimen van man geleerd, want die was niet gewend aan veel spullen in huis en vond het snel rommelig. Mijn eigen ruimte in huis heeft daardoor nog veel rommeltjes, want is niet mans plek. Andersom ben ik er inmiddels achter dat hij ook helemaal niet kan opruimen. Zijn oplossing was altijd om zo min mogelijk spullen te hebben. Zijn ruimte in huis blijkt ook een rommeltje. :P De ruimtes die we allebei gebruiken houden we goed bij.
Net die test van clutterbug gedaan (jaja), en ik ben dus een cricket: ik kán wel opruimen, maar ik moet eerst een goed werkend systeem hebben. Is dat er eenmaal dan loopt het prima. Manlief niet, die heeft nergens een vaste plaats voor en doet maar wat. Ik zal eens kijken welk type hij is volgens clutterbug, misschien haal ik daar nog tips uit.
Oja, want schoon en opgeruimd is echt wel heel fijn voor mijn hoofd. :)
gonniegijsje schreef:
22-09-2025 17:10
Mijn regel bij iets vies is:
- 'kost het minder dan 2 minuten dan gelijk doen' (zoals de wasbak even naspoelen na het tanden poetsen en met een gebruikte handoek navegen)

En ik doe elke avond een 5 minuten opruimrondje voor het slapen gaan.

Het is bizar hoeveel verschil dat maakt! Mijn huis is veel frisser en daarmee fijner om in te wonen.
Mijn huis is ook gewoon fijn mét rommel :-).
Ik vind te clean maar niets.

Alleen lijkt de rest van de wereld dat maar niet te snappen.
Staan ik én man* weer 3 dagen te poetsen omdat die mij en mijn huis "niet normaal" vinden.
En het daar zowat op elk familiefeestje weer over gaat.

*Het is ook zijn huis. En hij heeft ook een takke-hekel aan poetsen, maar nog net iets minder dan ik.
Is dit nu later?
Ik vind ook juist dat "bijhouden" verschrikkelijk. Liever 1 keer heel grondig dan elke dag 5 minuten of weer even een lapje ergens over moeten halen.
Liefst zou ik ook echt in een overvol huis wonen maar daar wil ik te weinig dingen voor hebben dus het is automatisch eigenlijk wel overzichtelijk. Maar ik zou zo graag willen dat ik elke pot, plant, mand, vaas, boek, schilderij plaat of tas wilde hebben om het vervolgens nooit meer weg te doen. Ik houd van zulke huizen maar ben belemmerd met een niks-willen-hebben gen :'(
Bij mij is het opgeruimd en schoon. Maar als ik nu om me heen kijk zie ik: een bord op tafel, een glas op de salontafel, slippers onder die tafel, kattenspeeltjes her en der, een stapeltje post, een boek op de bank, een cakeblik wat nog in een hoge kast moet, een schooltas op de keukentafel. Want het is nou eenmaal een huis en geen showroom. Ik heb een redelijk vaste routine maar dat geeft ook ruimte om t keer over te slaan of later te doen. En die rommeltjes die er nu liggen zijn zo opgeruimd
Wissewis schreef:
22-09-2025 16:25
Onverwacht bezoek - familie, vrienden - komt niet binnen.
Je belt maar 3 dagen van tevoren zodat ik 3 dagen tijd heb om mijn huis iets of wat presentabel te maken.

wat zeg je dan als er iemand aanbelt?
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
wat zeg je dan als er iemand aan de deur staat?

Die 1 keer om de 5 jaar dat het eens voorkomt gaan we wandelen in het nabijgelegen park.
En trakteer ik je met graagte daar een kop koffie.

Sowieso woont iedereen een stuk hiervandaan, dus de meesten maken gewoon netjes een afspraak.
Zodat ze zeker zijn dat ze niet een uur voor niets onderweg zijn.

Er slaagt nog wel eens iemand in te bellen "ik kom morgen langs want ik ben toch in de buurt".
Nou, nee dus. Dan gaan we dus ook wandelen of uit eten.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
22-09-2025 17:39
Die 1 keer om de 5 jaar dat het eens voorkomt gaan we wandelen in het nabijgelegen park.
En trakteer ik je met graagte daar een kop koffie.

Sowieso woont iedereen een stuk hiervandaan, dus de meesten maken gewoon netjes een afspraak.
Zodat ze zeker zijn dat ze niet een uur voor niets onderweg zijn.

Er slaagt nog wel eens iemand in te bellen "ik kom morgen langs want ik ben toch in de buurt".
Nou, nee dus. Dan gaan we dus ook wandelen of uit eten.
Als je voor jezelf het niet belangrijk vindt om een schoon/opgeruimd huis te hebben, wat boeit het je dan als een ander je huis zo ziet.
Mousse28 schreef:
22-09-2025 17:51
Als je voor jezelf het niet belangrijk vindt om een schoon/opgeruimd huis te hebben, wat boeit het je dan als een ander je huis zo ziet.
Omdat ik dus wel al 20 jaar op zowat elk familiefeestje - en geregeld ook bij vrienden - mag horen wat voor barslechte huisvrouw ik ben.
En dat mijn / ons huis een catastrofe is.

Elke tante en élke vriendengroep weet intussen iedereen wat voor wandelende nachtmerrie ik ben / wij zijn.

Dat hoeft nu ook weer niet persé voor mij.
Zeker niet als je het dus maar blijft herhalen.

Het eisenpakket van onder andere mijn ouders is ook gewoon "hoog". Hebben we 3 dagen staan poetsen, zien ze er zogezegd nog altijd nagenoeg niets van. En krijg ik dus achteraf weer 3 weken steken "dat ik toch wel had kunnen opruimen en poetsen" nu zij een keertje kwamen.
Zelf leven ze in een soort tijdschrift-huis dat ik toch nooit kan evenaren.
Is dit nu later?
Ik hou echt niet van een opgeruimd huis.
Ik ruim wel op, zodat ik lege oppervlakken schoon kan maken, en maak het daarna direct weer rommelig. Wat dingen scheeF zetten en her en der wat neerleggen. Anders word ik heel onrustig.

Ik hou van stapels, van volle aanrechten (bij mij staat daar dus ook veel op), van spullen overal. Van planten, van boeken, van foto’s, van potten met pasta en lampjes en zalfjes en fruit en tijdschriften en verzamelingen (more is more!)en raadselachtige rommeltjes en voorwerpen. Ik hou niet van stof en geurtjes en kruimels enzo, dus poets regelmatig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
meisje85 schreef:
22-09-2025 16:01
Vind het altijd zo gek dat mensen die zeggen in een minder opgeruimd huis te wonen, daar vaak ook iets bij zeggen als: wij kiezen ervoor onze tijd anders te besteden (aan leuke dingen etc). Alsof de mensen die in een opgeruimd huis wonen alleen maar daarmee bezig zijn en verder niks anders kunnen doen.
Ik spreek voor mijzelf, maar ik kan niet genieten van een film of ontspannen als ik om mij heen nog dingen zie die moeten gebeuren. Dat heeft niks met keuzes te maken.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Wissewis schreef:
22-09-2025 17:56
Omdat ik dus wel al 20 jaar op zowat elk familiefeestje - en geregeld ook bij vrienden - mag horen wat voor barslechte huisvrouw ik ben.
En dat mijn / ons huis een catastrofe is.

Elke tante en élke vriendengroep weet intussen iedereen wat voor wandelende nachtmerrie ik ben / wij zijn.

Dat hoeft nu ook weer niet persé voor mij.
Zeker niet als je het dus maar blijft herhalen.

Het eisenpakket van onder andere mijn ouders is ook gewoon "hoog". Hebben we 3 dagen staan poetsen, zien ze er zogezegd nog altijd nagenoeg niets van. En krijg ik dus achteraf weer 3 weken steken "dat ik toch wel had kunnen opruimen en poetsen" nu zij een keertje kwamen.
Zelf leven ze in een soort tijdschrift-huis dat ik toch nooit kan evenaren.
Wat zeg je daar dan op? Want ongeacht of het nou zo is of niet, ik vind het ronduit onbeschoft van je familie om al twee decennia lang steeds de toestand van jouw huis te bekritiseren als ze je zien.
Daar mag je beslist wel wat van zeggen hoor. Of het waar is of niet, doet er niet toe. Ze mogen zich lekker met hun eigen zaken bemoeien.
En dat geldt ook voor je ouders. Hun eisenpakket mogen ze op hun eigen huis loslaten.

Mijn moeder is ook regelmatig nogal kritisch geweest als ze bij mij thuis was. Kleine dingen als:

- moet je niet wat meer water in de gootsteen doen? (Bij het afwassen)
- ik zou een keer een nieuw vaatdoekje pakken (vaatdoekje is van vanochtend)
- er zit echt veel stof achter de radiator
- het eten is heerlijk hoor, maar de broccoli had iets minder lang mogen koken. Hoeft maar 6 minuten, hè.

Dat soort kleine dingen, waarvan ik denk: waarom vind je dit belangrijk genoeg om te bekritiseren terwijl je hier bij mij te gast bent?
Ik heb het eens benoemd, en toen zei ze: nou zeg, jij kunt ook niet tegen kritiek!
Gevolg is nu dat ik haar nu veel minder bij mij thuis uitnodig. Ik zie haar best vaak, maar zelden bij mij. Dat gaat beter.
S7rin schreef:
22-09-2025 18:08
Ik spreek voor mijzelf, maar ik kan niet genieten van een film of ontspannen als ik om mij heen nog dingen zie die moeten gebeuren. Dat heeft niks met keuzes te maken.
Snap ik. Ik heb dat zelf deels. Ik kan heel prima op de bank zitten forummen en zien dat er wat stof op de vensterbank ligt, of dat de ramen eigenlijk wel gewassen moeten worden. Dat maakt me totaal niet onrustig.
Maar: ik was wel na elke maaltijd én al tijdens het koken af (we hebben geen vaatwasser). De keuken wordt opgeruimd na het avondeten en ik hou niet van dingen die rondslingeren of niet op de juiste plek liggen.
@evelien2010: volgens mij valt dat ontzettend mee, we zijn tegenwoordig eerder te schoon dan te vies. Daardoor zijn we bijvoorbeeld veel vaker allergisch. Natuurlijk zijn er grenzen, maar over het algemeen is een beetje vies echt niet erg. Of je het vreselijk vindt is dan natuurlijk weer iets anders ;-) Ik ging ergens op katten passen (eten en drinken geven) en echt élk oppervlak in dat huis plakte. Dat was voor mij echt de grens en die ligt voor iedereen anders.
Ik werk veel vanuit huis en je kunt echt verschil zien in kantoordagen en thuiswerkdagen. Ik ben vrij chaotisch, dus moet heel bewust opruimen. Als man niet thuis is, dan heb ik een spoor achter me aan. Vlak voordat hij thuiskomt, vlieg ik er dan even snel doorheen. Je kunt daarom ook beter langskomen als man thuis is, want dan is de garantie op netjes het grootst. Als je mij na een paar dagen manloos zijn aantreft, dan ligt er overal wel wat. Ik heb nogal een ongebreideld brein met een miljoen tabbladen open en het vraagt actieve inzet om alles op orde te houden.
Helpt dat?
Vies is het trouwens niet. Wel chaotisch.
nomennescio wijzigde dit bericht op 22-09-2025 18:37
4.44% gewijzigd
@Itsnojoke: Wij wonen in een huurhuis van de jaren 80, met bank voor de radiator, dus die is vast een en al stofnest. Daar kijk ik dus gewoon niet naar :-P

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven