Hond maakt vanalles stuk

26-03-2013 08:51 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds kort een nieuwe hond. Het is een 1,5 jaar oude berner sennen reu uit het asiel. Ik vermoed dat zijn vorige baasjes hem altijd als puppy hebben behandeld en er niet aan hebben gedacht dat hij ooit groot word.

De grootste problemen zijn nu:

1) Hij zoekt naar dingen in de woonkamer om te kunnen pakken. Deze bijt of trekt hij dan stuk. Kussens zijn populair, maar hij pakt bijvoorbeeld ook potten en kandelaars. Hij laat wel makkelijk dingen uit zijn bek pakken, maar maakt er ook een afpak spelletje van.

2) Bij beneden komen of thuiskomst probeert hij aandacht te trekken door licht te bijten... in de broek of in de jas. Hierdoor heeft hij al een jas kapot getrokken.

3) Met wandelen loopt hij vaak niet netjes mee, maar gaat op de grond liggen. Beetje half op zijn zij met een poot over de riem heen. Als we hem mee proberen te krijgen maakt hij er een spelletje van.

4) Vanochtend bleek hij zelfs een gat in het zeil gebeten te hebben. Dit zeil zat verlijmd aan de vloer.

Hoe moeten wij reageren om bovenstaand gedrag af te leren?
@redband

Maar ik snap je reactie oprecht niet. Wat vind jij zielig?
De hond heeft extra begeleiding nodig, huis met grote tuin of stuk land. Mensen met kennis van zaken, die verstand hebben van dit ras
quote:redband schreef op 26 maart 2013 @ 10:32:

De hond heeft extra begeleiding nodig, huis met grote tuin of stuk land. Mensen met kennis van zaken, die verstand hebben van dit rasTO heeft misschien geen verstand van zaken, maar zij is wel bereid om te leren. Dat is toch prima dan? En misschien heeft ze wel een grote tuin of een stuk land?
Dierenasiel had ook veel opvoedtips kunnen meegeven, adres voor hondentraining, meer achtergrond informatie over zijn verleden.
quote:NummerZoveel schreef op 26 maart 2013 @ 10:33:

[...]

TO heeft misschien geen verstand van zaken, maar zij is wel bereid om te leren. Dat is toch prima dan? En misschien heeft ze wel een grote tuin of een stuk land?

Jeetje nummerzoveel.. Je vroeg wat aan mij, je krijgt antwoord, en nog is het niet goed.

Ik geef alleen een reactie!! Meer niet!!
@redband

Het is niet persoonlijk bedoeld, hoor. Ik verbaasde me gewoon oprecht over jouw reactie, omdat ik er niet uit kan halen dat de situatie zielig is voor TO en / of de hond.
ik zie het opzich ook niet als een groot probleem wanneer TO gewoon een gemiddelde tuin heeft, maar vaak goede wandelingen met hond maakt.

En ja.. elke hond komt idealiter bij mensen die verstand hebben van honden, en dan specifiek van het desbetreffende ras. Voor sommige rassen heb je echt experts nodig: saarloos hond, of een husky.. Maar een berner senner is nu niet het ras waarvan ik direct denk "ohjee, ohjee, wat heb je je nu je hals gehaald?"
TO succes met de opvoeding van de hond.

Voor de rest hou ik mij stil.
Wat een aannames zeg.. TO vraagt advies niks mis mee en waarom zou je aan zoiets positiefs oordelen hangen!

Mijn hond is nu 1 jaar en vertoont ook pubergedrag. Pakt dingen die hij niet mag pakken voor m'n neus, gaat aan de bank krabben en bijten. Het gekke is, dat hij dit alleen doet als er mensen zijn. Als hij alleen thuis is doet hij helemaal niks en ligt hij netjes te slapen. Gevalletje verwend (ja ik beken hij ziet eruit als knuffelbeer en daar gebruik ik hem ook voor) + puber. Soms is hij ook gewoon verveeld dan ga ik een eind wandelen met hem.

scheelt dat dat die van mij een klein varkentje is (mops) en geen kalf . Maar TO komt helemaal goed als jij de hond consequent gaat opvoeden. Zou zeggen lees je in op fora, lees opvoedboekjes, verdiep je in het ras of ga naar de hondenschool.

Maar vaak met weten wat je moet doen qua opvoeden en daarin consequent zijn komt je al een heel eind met pubers.
- op het moment dat niemand bij hem is, moet hij in de bench om te voorkomen dat hij iets kapot maakt

- geef hem eigen dingen om op te bijten en te knagen

- de hond heeft denk ik een gebrek aan prikkels, het is verveling of frustratie dat hij dit doet. Er moet veel meer met hem ondernomen worden, iedere dag.

Kijk wat hij leuk vindt om te doen. Spelen met balletjes? Zoek een manier om interactie met hem te krijgen, waar hij zijn energie in kwijt kan.

Het probleem van jouw hond, is helaas een probleem van heel veel honden in Nederland. Mensen willen vaak een hond, maar willen niet aan de behoeftes toekomen van de hond.
Oei, dat heb ik ook meegemaakt toen mijn hond nog jong was. Dat was een ook een herplaatser en beet alles kapot wat er maar in de buurt was. Wat helpt is als je weg gaat zorgt dat de hond moe is. Waarschijnlijk heeft je hond te veel energie en dat moet hij kwijt. Ik ging toen hij oud genoeg was veel fietsen en dat maakte de hond goed moe. Alleen thuis is voor een hond nooit leuk dus heeft hij dan ook afleiding nodig. Ik had ook een Kong gekocht en daar kun je snoepjes in stoppen en blikvoer en dan in de vriezer dan is hij even bezig. En je hond moet weten wie de baas is bijten aan jassen en broeken lijkt echt op dominant gedrag. Dan kun je wat water in spuitfles doen dat vinden honden niet prettig en dan zal hij dat niet snel nog eens proberen. Alles wegzetten van waarde wat hij mogelijk kan kapotmaken. Heb ook weleens gehoord chilisaus of iets heets op iets smeren op spullen waar een hond graag op bijt maar af moet blijven maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd. En natuurlijk naar de hondenschool maar veel beweging kan natuurlijk nooit kwaad en dat helpt het beste.
En dat die hond misschien gebrek aan ruimte en grote tuin nodig heeft dat zou kunnen maar dat was bij mijn hond in ieder geval niet zo. Die had alle ruimte maar ook in de tuin maakte hij alle planten kapot eruit trekken en overal in gazon gaten graven.. Jeetje gelukkig is dat achter de rug maar ook mijn hond die woont op een boerderij ging de hond met op zoek naar dingen om te slopen.. En als hij buiten rond kan lopen dan zegt dat niet dat hij dan zijn energie echt kwijt kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven