Hond met artrose
woensdag 3 oktober 2018 om 11:31
Onze hond (American Stafford) van 10 jaar heeft artrose. Een aantal jaar geleden in heupen vastgesteld, het ging nog een tijdje goed, hij werd wel langzamer en had moeite met opstaan. Ondertussen zijn ook zijn voorpoten aangetast, 1 poot is dik en begint te vervormen. Hij krijgt nu pijnstillers/ontstekingsremmers. De volgende, en laatste, stap zijn injecties met cortisone. Heeft iemand hier enige ervaring mee, eventueel hulpmiddeltjes om het voor hem draaglijk te houden. Ik ben er (voorlopig) nog niet aan toe om afscheid van hem te nemen. Dankjewel!!
woensdag 3 oktober 2018 om 13:23
Onze vorige hond deed het best goed toen hij op advies van de DA was overgezet op Mobility Large. Zit glucosamine in en groenlipmossel. Er was ook een grote tumor verwijderd dus hij kreeg prednisolon en regelmatig controles. In de extra tijd die hem was gegeven, heeft hij nog echt hond kunnen zijn. Wel uitkijken met plotselinge bewegingen etc.
woensdag 3 oktober 2018 om 13:29
Dit zal ik ook eens opzoeken, bedankt hoor !!! We genieten nog zeer intens van onze beperkte tijd samen.poesiepoes schreef: ↑03-10-2018 13:23Onze vorige hond deed het best goed toen hij op advies van de DA was overgezet op Mobility Large. Zit glucosamine in en groenlipmossel. Er was ook een grote tumor verwijderd dus hij kreeg prednisolon en regelmatig controles. In de extra tijd die hem was gegeven, heeft hij nog echt hond kunnen zijn. Wel uitkijken met plotselinge bewegingen etc.
woensdag 3 oktober 2018 om 13:30
Onze lieve labrador heeft van zijn 9e tot 13e te maken gehad met artrose. De ene dag was beter dan de andere. Hij heeft enorm veel gehad aan goede voedingssupplementen zoals glucosamine en visolie gehad. Ook gaven we hem CBD druppels. Door het gebruik van het laatste konden we zelfs de pijnstilling halveren! Dit kan ik je dus heel erg aanraden.
Een kleine maand geleden hebben we hem helaas in moeten laten slapen. Ik begrijp je zo goed dat je alles wil doen voor je hond! Heel veel sterkte met alle beslissingen die je gaat maken!
Een kleine maand geleden hebben we hem helaas in moeten laten slapen. Ik begrijp je zo goed dat je alles wil doen voor je hond! Heel veel sterkte met alle beslissingen die je gaat maken!
woensdag 3 oktober 2018 om 13:38
Gelukkig , het is ook altijd moeilijk deze dingenStoofpotje schreef: ↑03-10-2018 13:22Dankjewel Monti, hier heb ik wat aan. Niet aan "Hoe kan ik mijn hond zo snel mogelijk laten inslapen". Hier reageer ik zelfs niet meer op, zonde van de tijd.
De tip van de CBD olie is ook een goede!
woensdag 3 oktober 2018 om 13:43
Als je denkt dat de pijnstilling niks doet, overleg dan met je dierenarts en vraag om een andere. Ik weet niet welke je nu hebt maar er zijn er in tabletvorm en ook in druppels bijvoorbeeld. De ene hond reageert anders dan de andere.
Rymadyl deed weinig bij mijn hond maar Metacam en Carprodyl weer wel. Bij die laatste konden we zelfs na een paar weken weer gaan afbouwen.
Je mishandeld je hond niet. Je bent juist betrokken en op zoek naar mogelijkheden om hem/haar nog een fijne tijd te geven. Je kent je hond zelf het beste en je weet echt wel wanneer het moment gaat komen om afscheid te nemen.
Rymadyl deed weinig bij mijn hond maar Metacam en Carprodyl weer wel. Bij die laatste konden we zelfs na een paar weken weer gaan afbouwen.
Je mishandeld je hond niet. Je bent juist betrokken en op zoek naar mogelijkheden om hem/haar nog een fijne tijd te geven. Je kent je hond zelf het beste en je weet echt wel wanneer het moment gaat komen om afscheid te nemen.
woensdag 3 oktober 2018 om 13:55
Stoofpotje schreef: ↑03-10-2018 12:59Ja natuurlijk, wat ben jij negatief seg, ik doe er alles aan om hem zijn, nog korte, leven heel aangenaam te maken. We hebben nu nog even de tijd nodig om van elkaar afscheid te nemen, mag dat ? Als het echt niet meer gaat zal de dierenarts dat ook melden, dat hebben we afgesproken.
Helemaal mee eens.. laat jezelf nu niet aanpraten dat je egocentrisch bent of zelfs aan mishandeling doet.
Alles op zijn tijd.
En goed dat je met je dierenarts hebt afgesproken dat hij/zij het zal melden als er geen eer meer te behalen valt.
Soms heb je als eigenaar/baasje dat laatste duwtje nodig!
Ik heb het zelf van zeer dichtbij meegemaakt met een oud paard.. ver boven de 30 zelfs.
De eigenaresse kon de knoop niet doorhakken.. grenzen bleven verlegt worden.
Totdat de veearts zei: ''stop hiermee.. het is klaar'' en dat bleek achteraf voor de eigenaresse het verlossende woord.. ze kon die stap en keuze zelf niet maken.
Vee/dierenartsen hebben hier ook hun rol en verantwoording in te nemen vind ik...
Dus heel goed TO, dat jij in contact en overleg met jouw dierenarts blijft.
woensdag 3 oktober 2018 om 13:56
Wanneer je ophoudt met dokteren is natuurlijk bij elke dier anders.
Mijn vorige hond is de laatste 3 maanden van zijn leven ernstig ziek geweest. Hij kon zelfs niet meer lopen en niet zelf plassen. Waarom dan toch door gaan? Omdat de diagnose onduidelijk was en er hoop was dat het wel weer goed kon komen. (Nav een CT scan was het vermoeden dat hij ontstekingen had, dus hij werd behandeld met sterke antibiotica en pijnstilling, en het beeld veranderde ook doordat er zowel verbeteringen als verslechteringen optraden). Ook was de hond nog alert en in een goed humeur. De extra aandacht, intensieve persoonlijke verzorging, en zelfs het 3x daags katheteriseren vond dat gekke beest een feestje. En dan doe je dus je uiterste best (uiteraard in nauw overleg met de dierenarts) om hem er weer bovenop te helpen, ondanks de omvang van de problemen. Dat zou ik bij deze hond zo weer doen, mocht het er ooit op aankomen.
Mijn kater van 21+ met blaas- en nierproblemen kon opeens niet meer plassen. Hij had alle mogelijke behandelingen al gehad toen hij 10 jaar oud was, en ze konden verder niets meer voor hem doen. Tsja, dan liggen de kaarten natuurlijk heel anders en dan kies je wel voor direct afscheid nemen.
Wanneer je een beestje laat gaan is persoonlijk. Je maakt een afweging op basis van de ernst van de klachten, de kans op genezing danwel het onder controle krijgen van de ziekte, hoe het beestje zich in de tussentijd voelt, en natuurlijk de levensverwachting van het dier.
Mijn vorige hond is de laatste 3 maanden van zijn leven ernstig ziek geweest. Hij kon zelfs niet meer lopen en niet zelf plassen. Waarom dan toch door gaan? Omdat de diagnose onduidelijk was en er hoop was dat het wel weer goed kon komen. (Nav een CT scan was het vermoeden dat hij ontstekingen had, dus hij werd behandeld met sterke antibiotica en pijnstilling, en het beeld veranderde ook doordat er zowel verbeteringen als verslechteringen optraden). Ook was de hond nog alert en in een goed humeur. De extra aandacht, intensieve persoonlijke verzorging, en zelfs het 3x daags katheteriseren vond dat gekke beest een feestje. En dan doe je dus je uiterste best (uiteraard in nauw overleg met de dierenarts) om hem er weer bovenop te helpen, ondanks de omvang van de problemen. Dat zou ik bij deze hond zo weer doen, mocht het er ooit op aankomen.
Mijn kater van 21+ met blaas- en nierproblemen kon opeens niet meer plassen. Hij had alle mogelijke behandelingen al gehad toen hij 10 jaar oud was, en ze konden verder niets meer voor hem doen. Tsja, dan liggen de kaarten natuurlijk heel anders en dan kies je wel voor direct afscheid nemen.
Wanneer je een beestje laat gaan is persoonlijk. Je maakt een afweging op basis van de ernst van de klachten, de kans op genezing danwel het onder controle krijgen van de ziekte, hoe het beestje zich in de tussentijd voelt, en natuurlijk de levensverwachting van het dier.
woensdag 3 oktober 2018 om 13:59
Hartelijk bedankt voor de tip!! Had er nog ooit van gehoord, ga dit zeker proberen, alle beetjes helpen. Erg voor je dat hij ondertussen overleden isJillian76 schreef: ↑03-10-2018 13:30Onze lieve labrador heeft van zijn 9e tot 13e te maken gehad met artrose. De ene dag was beter dan de andere. Hij heeft enorm veel gehad aan goede voedingssupplementen zoals glucosamine en visolie gehad. Ook gaven we hem CBD druppels. Door het gebruik van het laatste konden we zelfs de pijnstilling halveren! Dit kan ik je dus heel erg aanraden.
woensdag 3 oktober 2018 om 14:06
Hij heeft slechts 1x een 'ongelukje' gehad in huis, diarree door een andere pijnstiller. Voor de rest doet hij alles nog buiten. Hij heeft van die dagen dat het net iets minder gaat maar dan geeft hij het aan en mag hij achteraan in de tuin gaan.Nummer*Zoveel schreef: ↑03-10-2018 13:56Wanneer je ophoudt met dokteren is natuurlijk bij elke dier anders.
woensdag 3 oktober 2018 om 14:13
woensdag 3 oktober 2018 om 14:19
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/euthanasie/
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 15:36
25.00% gewijzigd
woensdag 3 oktober 2018 om 14:31
Wel een goede nemen hoor, onze hond kreeg die van 5%. Ik zag dat Kruidvat het ook heeft tegenwoordig, ik haalde ze bij een online bio-winkel.Stoofpotje schreef: ↑03-10-2018 13:59Hartelijk bedankt voor de tip!! Had er nog ooit van gehoord, ga dit zeker proberen, alle beetjes helpen. Erg voor je dat hij ondertussen overleden is![]()
woensdag 3 oktober 2018 om 14:34
woensdag 3 oktober 2018 om 14:57
Dat was met onze hond ook zo hoor, en dat maakte dat we onze beslissing steeds weer uit stelden. Ik vond het niet erg om werk met hem te hebben. Af en toe viel zijn ontlasting er zomaar uit en had hij het niet eens in de gaten. Ik las ergens dat met een hond met artrose niet meer naar het strand moest worden gegaan. Af en toe deden wij het wel, want hij was er zó gek op. Het zorgde zelfs voor een enorme opleving! Labradors zijn nu eenmaal gek op het strand en ik heb hele waardevolle herinneringen daar aan. Hond ging met volle overtuiging en kracht het strand op en het gekke was dat hij ook de weken daarna weer super te pas was. Ik kan je alleen maar aanraden omdat soort mooie dingen met je hond te doen! Doe waar hij plezier in heeft, want dan heb jij het ook. En als de beslissing daar is en je hond is niet meer blij, dan weet jij voor jezelf ook wel welke keuze je moet maken.Stoofpotje schreef: ↑03-10-2018 14:34Hij is nog niet levensmoe, dat is het juist. Ben nu even aan het werk maar als ik zo thuis kom ligt hij al kwispelend aan de voordeur, met een blik van, "gaan we lekker even buiten ?" Hij wil nog alles doen, zoals met de bal buiten en met andere honden dollen maar zijn lichaam wil niet meer mee.
woensdag 3 oktober 2018 om 15:26
Heel mooi verwoord !! Ik doe enkel nog mooie dingen met hem die hij nog kan. Ik laat hem nog zoveel mogelijk genieten.Jillian76 schreef: ↑03-10-2018 14:57Dat was met onze hond ook zo hoor, en dat maakte dat we onze beslissing steeds weer uit stelden. Ik vond het niet erg om werk met hem te hebben. Af en toe viel zijn ontlasting er zomaar uit en had hij het niet eens in de gaten. Ik las ergens dat met een hond met artrose niet meer naar het strand moest worden gegaan. Af en toe deden wij het wel, want hij was er zó gek op. Het zorgde zelfs voor een enorme opleving! Labradors zijn nu eenmaal gek op het strand en ik heb hele waardevolle herinneringen daar aan. Hond ging met volle overtuiging en kracht het strand op en het gekke was dat hij ook de weken daarna weer super te pas was. Ik kan je alleen maar aanraden omdat soort mooie dingen met je hond te doen! Doe waar hij plezier in heeft, want dan heb jij het ook. En als de beslissing daar is en je hond is niet meer blij, dan weet jij voor jezelf ook wel welke keuze je moet maken.
woensdag 3 oktober 2018 om 15:33
We?Stoofpotje schreef: ↑03-10-2018 12:59Ja natuurlijk, wat ben jij negatief seg, ik doe er alles aan om hem zijn, nog korte, leven heel aangenaam te maken. We hebben nu nog even de tijd nodig om van elkaar afscheid te nemen, mag dat ? Als het echt niet meer gaat zal de dierenarts dat ook melden, dat hebben we afgesproken.
Jij bedoel je
En het is niet negatief wat er wordt gezegd.
Ik vind het ook een verkapte vorm van dierenmishandeling, al doe je het uit liefde.
Je zet jouw belangen boven dat bakje hond.
Ik vind dat niet zoals het hoort
Jij hoort het belang van je viervoeter voorop te stellen OOK als het jou veel verdriet doet.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
woensdag 3 oktober 2018 om 15:44
Ben jij dierenarts of zo ??? Ik ga enkel reageren op de nuttige tips die ik hier al heb gekregen en die me erg helpen in heel dit proces. Gelukkig dat het merendeel van de mensen hier me WEL begrijpen.Summerdance schreef: ↑03-10-2018 15:33We?
Jij bedoel je
En het is niet negatief wat er wordt gezegd.
Ik vind het ook een verkapte vorm van dierenmishandeling, al doe je het uit liefde.
Ik vind dat niet zoals het hoort
Jij hoort het belang van je viervoeter voorop te stellen OOK als het jou veel verdriet doet.
woensdag 3 oktober 2018 om 16:24
Maar waar baseer je dat dan op? De hond heeft artrose en dat is heel sneu en naar voor dat beestje, maar dat is toch geen reden om hem gelijk dan maar af te maken als de dierenarts ook aangeeft dat er nog behandelopties zijn?Summerdance schreef: ↑03-10-2018 15:33
woensdag 3 oktober 2018 om 16:52
Ik gaf mijn oude(ere) grote honden met artrose altijd het maximale aan pijnstilling en soms is het even zoeken wat het beste werkt voor je hond. Ik heb goede ervaring met metacam. Doordat het vloeibaar is gaf ik op een slechte dag rustig wat meer. Van supplementen heb ik nooit een spat resultaat gemerkt maar CBD-olie zou ik zeker proberen. Verder heb ik ze ook nooit beperkt in hun beweging, van mij mochten ze doen wat ze wilden en/of konden. Het leven moet wel leuk blijven.
woensdag 3 oktober 2018 om 17:43
Ik vind het belachelijk dat mensen inslapen aanraden. Wat een belachelijk en onachtzaam volk! En zij noemen zich dierenliefhebber? Door te ontkennen dat een hond in staat is om zelf aan te geven of zijn leven nog zin heeft en kwaliteit of niet?
Ik heb zelf een hond die niet meer goed kan lopen. Loopt met pijn. Maar tóch wil ze er zijn! En met wandelingen gaat ze gewoon mee in de rugzak. En dan is ze blij dat ze mee kan. andere mensen kopen een soort van buggy voor hun hond.
Als mensen mijn hond zien, zeggen ze heel medelijdend 'ach'... en slikken ze het woord inslapen nog net in. Maar ik kijk naar hoe haar ogen staan, naar de levendigheid en opmerkzaamheid. Ja, ze heeft pijn. Maar ze geniet tóch van het leven. De een kan nu eenmaal meer incasseren dan de ander.
Voor je hond zijn gewrichten zou je hem trocoxil kunnen geven. Dat doe ik ook. Dit werkt pijnstillend en ontstekingsverlagend speciaal bij gewrichten. Vraag er eens naar bij je dierenarts.
Ik heb zelf een hond die niet meer goed kan lopen. Loopt met pijn. Maar tóch wil ze er zijn! En met wandelingen gaat ze gewoon mee in de rugzak. En dan is ze blij dat ze mee kan. andere mensen kopen een soort van buggy voor hun hond.
Als mensen mijn hond zien, zeggen ze heel medelijdend 'ach'... en slikken ze het woord inslapen nog net in. Maar ik kijk naar hoe haar ogen staan, naar de levendigheid en opmerkzaamheid. Ja, ze heeft pijn. Maar ze geniet tóch van het leven. De een kan nu eenmaal meer incasseren dan de ander.
Voor je hond zijn gewrichten zou je hem trocoxil kunnen geven. Dat doe ik ook. Dit werkt pijnstillend en ontstekingsverlagend speciaal bij gewrichten. Vraag er eens naar bij je dierenarts.
donderdag 4 oktober 2018 om 08:04
Bedankt voor je reactie, gaan we zeker en vast proberen !Oleander20 schreef: ↑03-10-2018 16:52Ik gaf mijn oude(ere) grote honden met artrose altijd het maximale aan pijnstilling en soms is het even zoeken wat het beste werkt voor je hond. Ik heb goede ervaring met metacam. Doordat het vloeibaar is gaf ik op een slechte dag rustig wat meer. Van supplementen heb ik nooit een spat resultaat gemerkt maar CBD-olie zou ik zeker proberen. Verder heb ik ze ook nooit beperkt in hun beweging, van mij mochten ze doen wat ze wilden en/of konden. Het leven moet wel leuk blijven.
donderdag 4 oktober 2018 om 08:07
Dankjewel voor de raad, heb ik ook weer veel aan. Inslapen is echt het laatste, dat begrijpen veel mensen niet, je probeert eerst toch alles om dit te voorkomen, pijnbestrijding, dat is op dit moment het belangrijkste voor hem.iones schreef: ↑03-10-2018 17:43Ik vind het belachelijk dat mensen inslapen aanraden. Wat een belachelijk en onachtzaam volk! En zij noemen zich dierenliefhebber? Door te ontkennen dat een hond in staat is om zelf aan te geven of zijn leven nog zin heeft en kwaliteit of niet?