hond op rug leggen

15-04-2013 05:56 62 berichten
Wie legt zijn hond op zijn rug om hem te kalmeren? En helpt het?

Als je dit vraagt op hondenforums krijg je de wind van voren, alsof je aan mishandeling doet. Ik vraag me nu af of er mensen zijn die het doen en of het helpt.

Ik heb een dominante hond, die ik in de tuin niet stil krijg. Gister was ik het zo zat dat ik hem op zijn rug had gelegt en gewacht had tot hij rustig werd. Toen hij ontspande heb ik hem geaaid en hij stond op en ging gewoon snuffelen en ging niet meer tekeer. Het hielp terwijl ik normaal hem naar binnen moest halen en deur dicht moest doen om hem stil te krijgen. Maar dat wil ik niet de hele zomer gaan doen ivm mooi weer. Ik was verbaast hoe rustig hij was. Hij heeft niet meer geblaft. Vandaar dat ik nu zoiets heb van, huh? Is dit wel goed?
Huh? Waar is mijn tekst gebleven.

Ik ben nog op curses, dit is geloof ik GG1, maar zelfs de trainer vind hem een moeilijke dominante hond.

Afleiden deed ik, maar zodra de hond voorbij was ging hij er alsnog achteraan. Daarom laat ik hem niet meer los lopen.

Ik hoop dat het uiteindelijk weer kan, een hond moet kunnen uitrennen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel consequent? En ook gewoonweg streng?

Want soms zie ik mensen hun hond steng toespreken: Timkie, pas op hoor boefje, dat mag niet, met dezelfde stem als waarmee ze belonen.

Nou kan ik mij voorstellen dat het lastig is zo een schattig ding streng en consequent aan te pakken maar ik denk zo maar dat daar de crux zit.

En gewoon doorzetten, hij zit volop in de pubertijd en als je nu investeerd, de komende twee jaar daarna pas kan je echt je hond zien.
Ik denk dat je het goed aanpakt.

Van zoete koekjes krijg je ze niet braaf.

Je moest eens weten wat ik met een hondje van mij heb gedaan toen ze twee van mijn kippen had doodgebeten. Echt, ze hadden de dierenbescherming of de politie er op af gestuurd als ze het gezien hadden. Ze gilde echt! Maar ik was ook zó woest! Ik heb dat ook nog nooit zo bij een hond gedaan.

De relatie tussen mijn hond en mij is nog steeds heel goed en mijn kippen zijn nu veilig voor haar. Hoewel ze zelfs los lopen nu. Ook mijn kippen hebben recht op veiligheid.

Ik had de hond ook weg kunnen doen. Maar dat vind ik waardeloos.

Kennelijk pak jij het goed en rustig aan als je de hond op de rug legt en hij ontspant na een tijdje. Ga gewoon zo door. Laat je niet van alles aan praten. Tegenwoordig wordt alles aangepakt alsof het een ei is, met fluwelen handjes.

En overal zie ik onopgevoede draken rondlopen. Dat zegt mij genoeg.
quote:sonane schreef op 15 april 2013 @ 09:24:

[...]

Neehoor, je combineert de clicker eerst met iets dat de hond heel fijn vindt, en vaak is dat eten. Maar jij zou de clicker kunnen combineren met aaien, knuffelen, lief tegen hond praten, alles wat positief beloond. Uiteindelijk gaat de hond de clicker associeren met iets fijns, en kan je dus alleen met de clicker belonen..Ik vind het een waardeloze methode.. Want dan hebben mensen hun hond geleerd te luisteren naar dat klickgeluidje/apparaatje.. En wat nou als ze dat ding kwijt zijn? En zowiezo.. lekker onhandig als je steeds zo'n apparaatje nodig hebt om je hond te laten luisteren. En TO.. helemaal niks mis met je hond rustig op zijn rug liggen, dat is een heel natuurlijk handeling en het maakt je hond gelijk iets duidelijk. Maar dat weet je eigenlijk al omdat je zelf al ziet hoe goed hij erop reageert.
quote:Zusenzoo schreef op 15 april 2013 @ 09:32:

Ben je wel consequent? En ook gewoonweg streng?

Want soms zie ik mensen hun hond steng toespreken: Timkie, pas op hoor boefje, dat mag niet, met dezelfde stem als waarmee ze belonen.

Nou kan ik mij voorstellen dat het lastig is zo een schattig ding streng en consequent aan te pakken maar ik denk zo maar dat daar de crux zit.

En gewoon doorzetten, hij zit volop in de pubertijd en als je nu investeerd, de komende twee jaar daarna pas kan je echt je hond zien.

Het verhaal in de openingspost illustreert dat ze consequent is. Want het blijft bij haar niet bij woordjes "dat mag niet", nee, er zijn ook consequenties aan verbonden en die voert ze uit door de hond op de rug te leggen. Dat is het verschil.

Verder heb je gelijk. Mensen snappen een hond niet en soms lijken ze te denken dat een hond ze woordelijk kan verstaan. Een hond kan wel een bepaalde vocabulaire aanleren, maar de intonatie van je stem doet het meest.

En inderdaad maakt dat niet altijd indruk en zul je naast je woorden ook daden moeten gaan stellen.

Maar wie doet dat nog in de opvoeding?

Je ziet het ouders bijna niet meer doen en hondeneigenaren maken gemiddeld dezelfde fouten met hun hond.

Dat is de huidige tendens.

En eigenaren van kleine hondjes voeden al helemaal niet op, want als een klein hondje brutaal doet, is dat grappig. Behalve natuurlijk als een grote hond dat niet grappig vindt en ze vervolgens te hard aanpakt....

Momodoe vormt hierop een grote uitzondering. Dus wat mij betreft moet ze gewoon vooral doorgaan zoals ze nu bezig is.

Veel kleine hondjes zijn een grote hond in een klein jasje.
Wij hadden een pittig ras en af en toe was het gewoon even nodig om vast te stellen wie de baas was. Dan ging ze even op de rug, vond ze echt niet leuk en daarna was het gewoon weer over.

Nu doen we het heel af en toe met onze oppasteckel, wat een ongelooflijk eigenwijze drollen zijn dat. Baasje doet niets aan de opvoeding, maar wij zijn gewend aan de vorige hond en heel consequent. Hij luistert bij ons perfect.
Zusenzo, ik snap wat je bedoelt, maar nee ik ben type een keer wat zeggen en dan moet je het begrijpen. Mijn honden zijn gewoon hond alleen klein.

Hij gaat ook gewoon met de uitlaatservise mee op dagen dat ik werk en die zeggen ook dat hij een moeijk karakter heeft. Het enige is dat ik hem makkelijk op zijn rug kan leggen. Eigenlijk is het meer op zijn zij.

Blij te lezen dat meer mensen deze methode gebruiken, en met succes. Je gaat zo twijfelen, tegenwoordig moet alles positief of met negeren, maar hoe weet een hond zich te gedragen als hij genegeerd word? De mijne gaat dan lekker vrolijk door.
Je moet zelf weten hoe je je hond opvoed. Je hebt hem op zijn rug gelegd, nou prima.

Chemisch castreren zou ook een overweging kunnen zijn, dan kun je zien of die castratie wel van invloed is op zijn gedrag.

7 maanden is een moeilijke leeftijd, het mannetje gaat streken uithalen. Gewoon doorzetten.

Consequent zijn heeft niets te maken met wel of niet straffen, maar betekend dat je voorspelbaar bent. Wat vandaag niet mag mag morgen nog steeds niet. Wat wel mag, mag niet altijd. Hoe streng je daarin bent maakt niets uit, als de regels die je stelt maar duidelijk zijn.

Wij hebben een super grote hond (Kangal) die we met 8 maanden uit het assiel gehaald hebben. Ik heb hem 1 keer op de grond geduwd, omdraaien lukt me fysiek gewoon niet. Hij is te sterk. Hij moest van mij de bijkeuken in maar dat wilde hij nie. Dus gromde hij naar me met ontblote tanden. Toen heb ik hem bij zijn nek gegrepen, op de gond geduwd, naar de bijkeuken gesleept en een schop na gegeven.

Sindsdien is hij super braaf.

Omdat hij al zo 'oud' was hebben we geen puppy cursus gedaan maar een basis cursus. De start was zeer moeizaam maar uiteindelijk ging het prima. Onze trainer is ook bij ons thuis geweest. Soort van thuis-consultatie omdat we hem met een halti zijn gaan uitlaten. De trainer vond een halti beter dan een slib-ketting. En met een gewone riem kan ik het beest gewoon niet houden.

We hebben hem nu bijna 3 jaar en het gaat super. Hij is nog steeds niet gecastreerd. Zijn gedrag is nu goed. Van dominant/agressief/eigenwijs is het een goeie lobbes geworden. Maar, het ras is ook wat rustiger van aard dan zo'n kleine druktemaker als wat jij hebt.

Gewoon volhouden!

(wij gingen ook vaak fietsen met de hond, lekker uitputten zodat hij zijn gemak houdt)
Als je een echte leider bent hoef je geen gebruik te maken van zulk soort correcties.. Dan zijn stem en lichaamshouding voldoende ;).

En nee, ik heb geen chihuahua's thuis.. Wij hebben een roedel van 3 herders en 2 dobermanns.
quote:dobermann5 schreef op maandag 15 april 2013 13:05 Als je een echte leider bent hoef je geen gebruik te maken van zulk soort correcties.. Dan zijn stem en lichaamshouding voldoende ;).

En nee, ik heb geen chihuahua's thuis.. Wij hebben een roedel van 3 herders en 2 dobermanns.

Ik maak met mijn stem en houding bij hem totaal geen indruk :(

Was het maar zo,

Voor degene die met deze correctie goede ervaringen hebben, krijgen jullie de indruk dat het jullie vertrouwensband verhinderd? Als je erop googled dan lees je dat het vertrouwen van de hond naar de baas toe minder word.
Vind ik altijd zulke kul. Ik heb een hele leven al honden en nooi geen probleem tot ik een heel dominante kreeg. Deze moest veel harder worden aangepakt voor ie snapte dat ik toch echt de baas ben. Dat je herders hebt en dobermanns zegt niets over jouw kwaliteiten als leider. Sommige honden (en het maakt niet uit van welk ras) zijn gewoon hardleers.
Bij mij gaat ze al op haar rug liggen als ik corrigeer.

Ik ben ook zo streng

En dobermann, wat waterplant zegt.
quote:jacjes schreef op 15 april 2013 @ 09:45:

[...]

Ik vind het een waardeloze methode.. Want dan hebben mensen hun hond geleerd te luisteren naar dat klickgeluidje/apparaatje.. En wat nou als ze dat ding kwijt zijn? En zowiezo.. lekker onhandig als je steeds zo'n apparaatje nodig hebt om je hond te laten luisteren. En TO.. helemaal niks mis met je hond rustig op zijn rug liggen, dat is een heel natuurlijk handeling en het maakt je hond gelijk iets duidelijk. Maar dat weet je eigenlijk al omdat je zelf al ziet hoe goed hij erop reageert.

Voor honden die helemaal niet omkijken naar koekjes is het anders best een handig hulpmiddel om goed gedrag mee aan te leren.

Met zo'n clicker kan je snel (en dus nauwkeurig) aangeven welk gedrag je op prijs stelt, en natuurlijk blijf je je hond niet tot in het einde der tijden "beklikkeren", net als je ook niet áltijd bezig blijft met koekjes geven, of "goedzoooo" zeggen. Op een gegeven moment moet hond gewoon zitten, en krijgt ie daar geen bijzondere waardering voor.

Door alleen fout gedrag te bestraffen leer je nog geen goed gedrag aan he?
quote:waterplant schreef op 15 april 2013 @ 13:17:

Vind ik altijd zulke kul. Ik heb een hele leven al honden en nooi geen probleem tot ik een heel dominante kreeg. Deze moest veel harder worden aangepakt voor ie snapte dat ik toch echt de baas ben. Dat je herders hebt en dobermanns zegt niets over jouw kwaliteiten als leider. Sommige honden (en het maakt niet uit van welk ras) zijn gewoon hardleers.

Mijn honden zijn ook hardleers, en zeer zeker dominant.

Daarbuiten zijn het ook echte waakhonden.

Vroeger hadden we Rottweilers en Boerboels thuis, waaronder ook herplaatsers. Nooit problemen mee gehad.

Echter komt iedereen natuurlijk anders over op een hond, sommige mensen hebben het natuurlijke leiderschap wat heersender dan de ander, daar zal het aan liggen.
quote:dobermann5 schreef op 15 april 2013 @ 15:04:

[...]

Echter komt iedereen natuurlijk anders over op een hond, sommige mensen hebben het natuurlijke leiderschap wat heersender dan de ander, daar zal het aan liggen.Yeah right
Nouja ik mis dat bij mijn kleine dictator, het leiderschap. Bij mijn andere hond maak ik wel indruk, daar hoef ik alleen maar streng nee te roepen en madam luisterd meteen. Ik dacht ook dat ik daarom een goede leider oid was. Maar nu met deze? Nee het valt niet mee, vooral wanneer meneer weer eens besluit om achter een hond aan te rennen, dan kan ik breed gaan staan roepen, hij luisterd dan voor geen meter.

Ik ga een lange lijn proberen, hopelijk kan ik het naar mij luisteren zo beter oefenen.
quote:momodoe schreef op 15 april 2013 @ 16:24:

Nouja ik mis dat bij mijn kleine dictator, het leiderschap. Bij mijn andere hond maak ik wel indruk, daar hoef ik alleen maar streng nee te roepen en madam luisterd meteen. Ik dacht ook dat ik daarom een goede leider oid was. Maar nu met deze? Nee het valt niet mee, vooral wanneer meneer weer eens besluit om achter een hond aan te rennen, dan kan ik breed gaan staan roepen, hij luisterd dan voor geen meter.

Ik ga een lange lijn proberen, hopelijk kan ik het naar mij luisteren zo beter oefenen.Is het echt onwil en eigenwijsheid, of kan het zijn dat de hond zo gefocust is dat hij gewoon echt niets of niemand meer hoort? Als dat laatste het geval is, dan kun je roepen tot je een ons weegt, maar de hond hoort jou dan oprecht niet. De manier om dat voor te zijn, is door zelf alerter te zijn en meer contact met de hond te houden tijdens de wandeling. Bijvoorbeeld door de hond regelmatig even bij je te roepen, tegen hem aan te kletsen, etc. En door vooral zelf goed in de gaten te houden wat er verderop gebeurt, en hem te roepen voordat hij gefocust raakt. (Dus afleiden, voordat hij de andere hond in beeld krijgt of daarop gefixeerd raakt).
Dobermann5, pittige uitspraken. Ik begrijp je overtuiging, ik ben het niet met je eens.

En daarbij, op deze manier corrigeren is wel degelijk heel natuurlijk gedrag. Ik straf mijn hond er niet mee, ik geef haar de ruimte om en kalm te worden en te ervaren dat ik toch echt de leider ben. Daarnaast doe ik dit wel gecontroleerd, dus niet vanuit woede / boosheid / machteloosheid. Ik ben heel rustig en zij accepteert het binnen no time. Dit heeft niets met natuurlijk leiderschap te maken, wel met overtuigingen binnen de opvoeding van een hond.
quote:NummerZoveel schreef op 15 april 2013 @ 16:56:

[...]

Is het echt onwil en eigenwijsheid, of kan het zijn dat de hond zo gefocust is dat hij gewoon echt niets of niemand meer hoort? Als dat laatste het geval is, dan kun je roepen tot je een ons weegt, maar de hond hoort jou dan oprecht niet. De manier om dat voor te zijn, is door zelf alerter te zijn en meer contact met de hond te houden tijdens de wandeling. Bijvoorbeeld door de hond regelmatig even bij je te roepen, tegen hem aan te kletsen, etc. En door vooral zelf goed in de gaten te houden wat er verderop gebeurt, en hem te roepen voordat hij gefocust raakt. (Dus afleiden, voordat hij de andere hond in beeld krijgt of daarop gefixeerd raakt).

Hele goede post! Herken je de signalen bij je hond? Iedere hond heeft echt zijn eigen signalen. Deze kunnen jou helpen om vroeg in te grijpen.

Volgens mij heb ik nog een e-book van Ceasar. Als je wilt zoek ik hem en mail ik je hem (als me dat lukt, ben hier erg onhandig in, haha).
Ik herken de signalen zeker, op een overzichtelijk stuk laat ik hem dan ook los, maar waar ik geen overzicht heb niet. Mijn hond komt niet bij me als hij een hond ziet, en de honden kan ik niet altijd van te voren zien aankomen.

Het irritante van hem is, zodra hij door heeft dat ik hem wil aanlijnen, rent hij weg. Ook niet te lokken met iets lekkers. De andere hond blijft keurig wachten.

Ik laat hem wel vrij lopen met de lijn nog aan zijn riem, dan kan ik snel mijn voet op de lijn plaatsen om hem te pakken.

Pfff het lijkt zo wel alsof ik het over een mastif heb ipv een chihuahua. :$
Een Mastif heb je waarschijnlijk sneller te pakken dan zo'n slim, klein wendbaar hondje met een groot ego

Je bent goed bezig. Laat je niet gek maken. Het kan inderdaad handig zijn om hem nu meer aan de lijn te houden. Bedenk je dat hij een puber is en dat dat ook weer minder wordt. Wat ik begrepen heb is de puberteit bij kleinere rassen korter dan bij grote, maar dat weet ik niet zeker.

Die val mij is bijvoorbeeld ook erg gefocust op tennisballen. Dus als ik haar wil afleiden op afstand, pak ik gewoon een bal (heb er altijd meerdere bij me). Heeft hij geen speeltje waar hij helemaal gek van is? Dan kun je hem daarmee afleiden en, nadat de andere hond gepasseerd is, hem hiermee belonen.
Ik heb alle boeken van Cesar haha maar het zelf uitvoeren is toch moeilijker.

Ook vond ik ze meer over zijn leven gaan, dan dat er echt goede adviezen in stonden. Had zelfs het puppy boek gelezen, ik dacht ook zo leer ik de juiste methodes maar ook dat viel tegen.
Ik heb zijn boeken niet gelezen, ben direct naar een pittige training gegaan. Ik ben een beelddenker en zie nu echt vanalles voor me Zoals zou hij dit gedrag vertonen als je hem een tutu aantrekt...

Maar goed daar heb je niets aan. Is er niet een hond in je omgeving waarvan je weet dat hij hem veilig op zijn plek zet? Daar word ik soms voor benaderd (en wonderwel spelen ze dan altijd zoetjes).
Helaas ik ken geen honden die hem corrigeren op een rustige manier. En de mensen waarvan ik dacht dat ze een stabiele hond hadden, durfen het niet aan. Mijn hond is nog geen 2 kilo en ze zijn bang dat de correctie toch te hard aankomt.

Overigens zet mijn oudste hond hem ook regelmatig op zijn plek, maar dan meer in de zin van, je ligt op mijn plaats, of hij rommeld in mijn handtas dan krijgt hij een knauw van haar want dat mag niet. Jammergenoeg corrigeert ze niet als hij blaffend op honden afrent.
Je zult het toch af moeten leren. Op een goede dag treft hij een keer een Joris Goedbloed die al die kleine hondjes met een grote bek zat is, en dan gaat het onherroepelijk mis.

Dat gezegd hebbende, merk ik aan mijn grote hond dat hij juist heel voorzichtig is. Vandaag kwamen wij twee overenthousiaste en hondsbrutale Jack Russel pups tegen, en het enige wat hij hoefde te doen was een zacht duwtje met de neus, en die pups lagen met de 4 pootjes in de lucht. Een grote hond hoeft namelijk helemaal niet ruw te doen om zijn punt te maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven