Hondenvraag: waarom janken?

03-10-2011 13:25 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje voor de hondenkenners: waarom jankt zo'n dier doorgaans? Is dat omdat 'ie pijn heeft, ziek is of gewoon eenzaam?

Dit omdat de hond van de buren sinds kort als ze er niet zijn als een soort wolf aan het janken/huilen is, soms heel lang achter elkaar en soms paar keer in het uur. Het is een enorm beest en er komt veel volume uit.

Als ik dan mijn hoofd uit het raam steek om te kijken wat er is, kijkt 'ie me heel strak (maar niet onvriendelijk) aan en laat hij zijn tong uit zijn bek hangen. Daarna is hij weer stil. Ik vermoed daarom dat hij een beetje eenzaam is dan, maar weet te weinig ervan om het zeker te weten.
Dat zou best eens eenzaamheid kunnen zijn. Het is duidelijk een dier dat niet lang alleen gelaten kan worden. Ik zou daar de buren over aanspreken.

Een hond is een roedeldier, ook niet leuk natuurlijk, als de hele roedel er vandoor gaat en hem in z'n eentje achterlaat.
Mijn hond jankte alleen als de telefoon overging, wat het nou was?

Ws gewoon pijn aan zijn oren.

Telefoon op andere deun gezet en probleem wat over.

Daarom jankte mijn hond, maar waarom een andere hond jankt?

Sommige honden doen het meer dan andere, instinctief?
Loopse teven in de omgeving?
Sommige honden janken puur omdat het kan. Dan is het niet zozeer eenzaamheid als in "diepongelukkig want ik zit in m'n uppie" maar wel verveling en "hé, nieuw geluid dat ik kan maken!". Tijdverdrijf dus, zonder dat daar persé 'n zich miserabel voelend dier aan vast zit.

Maar het kan ook 'n uiting van lichamelijk ongemak zijn (hond van onze buren is niet de gezondste hond, en als we die hond horen janken bellen we de buren op 't werk. Die kunnen dan gelijk 'n afspraak maken bij de dierenarts want 9 van de 10 keer is er dan wat aan de hand met 'm), hoge nood hebben, in de verte 'n andere hond gehoord, of toch idd eenzaamheid.

Of de hond van je buren eenzaam is of niet, is moeilijk te zeggen. Het is m.i. wel verstandig dat je buren dingen zoals ziek of eenzaam uitsluiten. Verveling kun je wat aan doen, als baasje zijnde, door uitlaatschema's te veranderen, bepaald speelgoed aan te bieden.
Dat is verlatingsangst, doordat hij jou ziet heeft ie weer even het idee dat er wel iemand is. Het janken doet ie om de roedel weer bij elkaar te krijgen, in dit geval de gezinsleden. Eigenlijk heel primair gedrag..
Zus, misschien dat in de oude toon te hoge tonen zaten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Als de buren je niet willen geloven, geef ze advies om geluid op te nemen met pc met microfoontje als ze weg gaan, ze schrikken zich dan een ongeluk.
Hier jankt de hond ook bij hoge tonen.. zoals ambulance, politie, de maandelijkse sirene etc.

Maar het kan ook zijn dat hij aandacht wil en zich eenzaam voelt inderdaad.
Honden zijn geen solitaire dieren en kunnen niet te lang alleen worden gelaten, ook al vinden mensen dat allemaal maar heel normaal. En daarnaast hebben ze prikkels nodig. Alleen in een afgesloten ruimte verveelt ze. Ik denk dat de hond daarom jankt. Uit onbehagen.

Het is ook zo raar. Katten mogen altijd alle vrijheid hebben want ze in huis houden is zo zielig. Maar met honden moet dat allemaal maar tomeloos kunnen.
Dit is inderdaad eenzaamheid. Arme hond .
Janken kan verschillende redenen hebben, maar in dit geval klinkt het inderdaad als eenzaamheid.quote:closednote schreef op 03 oktober 2011 @ 14:33:

Hier jankt de hond ook bij hoge tonen.. zoals ambulance, politie, de maandelijkse sirene etc.

Maar het kan ook zijn dat hij aandacht wil en zich eenzaam voelt inderdaad.Ja, hier in de buurt ook. Hoop honden die samen gaan janken bij sirenes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven