Hoogte schilderijenplank / boekenplank

17-09-2018 18:43 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn woonkamer wil ik een boekenplank ophangen, waar ik o.a. een schilderij op wil zetten. Er komen van dit soort plankdragers onder.
Afbeelding

Het schilderij is 40 cm hoog en 60 cm breed - maar misschien wil ik het af en toe vervangen door een ander, met misschien weer andere afmetingen.

Ik vind het altijd lelijk als schilderijen te hoog hangen. Maar hoe bereken je nou de ideale hoogte? Zijn daar vuistregels voor?
Het midden van het schilderij zou ik op ooghoogte hangen.
Volgens mij was de regel dat je de horizontale middellijn van het schilderij op ooghoogte moet hangen. Maar heb je twee mensen van 1.60 en 2.00 meter, dan heb je dus een probleem.

Zelf doe ik altijd maar wat en kijk ik vooral naar de beschikbare muurruimte. Ze moeten niet te hoog hangen, maar te laag vind ik ook niet mooi en praktisch. Dus ongeveer in het midden gerekend vanaf de bank of vanaf de hoogte van de tafel ofzo.
watdachtjehiervan schreef: ↑
17-09-2018 18:44
Ik ook. Volgens mij is dat wel standaard.
Word altijd moe van die "regels" De hoogte van de bovenkant van de deur... maar wat als je hele lage of juist hoge deuren hebt? Pak een krantje/papier en neem een plakbandje. Gewoon even op de muur plakken en op een afstandje gaan staan en doen wat jij het mooist vind.
Er zijn compositie regels maar dan moet je de grote van de kamer, de hoogte, de andere meubels etc etc kennen. Gewoon doen wat jij mooi vind dus.
Als het boven een bank komt, moet je even checken of je je hoofd niet stoot aan de dragers of de plank.
watdachtjehiervan schreef: ↑
17-09-2018 18:44
Maar.. op ooghoogte als je zit of als je staat .. ;-D
Ik ken mensen die hebben de tv op (bijna) stahoogte hangen. Geen porem, vind ik, maar zij vinden het mooi. Hebben misschien minder snel last van een stijve nek. Of hangen onderuit op de bank of zo, waardoor die nek toch al achterover geklapt is.

Goede tip van Nina: plak een stuk vel op de muur ter grootte van het schilderij en bekijk dan wat het mooist is.
eva-luna schreef: ↑
17-09-2018 19:14

Goede tip van Nina: plak een stuk vel op de muur ter grootte van het schilderij en bekijk dan wat het mooist is.
:rofl: Beetje luguber.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij houden altijd het schilderij/de foto in kwestie even op de beoogde plek. De ander kijkt dan of het mooi is. Als je alleen woont moet je dan dus even iemand vragen om het schilderij op de plek te houden. En idd, ook rekening houden met de plankendragers, dat je daar je hoofd niet tegen stoot als je opstaat van de bank (de langste laten uitproberen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven