Hou oud word een konijn?

20-07-2010 14:26 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
......
quote:Capibara schreef op 21 juli 2010 @ 10:39:

[...]

Ik ben van mening dat ieder konijn aan andere konijnen te koppelen is. Oók al ze een slecht verleden hebben, of al een of meer mislukte koppelpogingen achter de rug hebben. Ik zou het in ieder geval een poging waard vinden; met heel veel geduld, een neutrale koppelruimte en een leuke ram kunnen ze best nog wel een stelletje vormen (met allebei een eigen vriendje bedoel ik dus).

Ik heb zelf zes konijnen, die ook in plukjes gekomen zijn; inmiddels zitten ze met z'n zessen bij elkaar (drie rammen en drie voedsters, alle zes gecastreerd).

[...]

Hier bedoel je?

Het spijt me maar dat durf ik niet meer!

Hazel, mijn vorige wener is dusdanig verwond, dat er een abses volgde en ik haar niet kon genezen. Het abses was doorgedrongen in het beenmerg en we konden de pus daar niet weg krijgen. Ze was al licht ataxisch geworden en ik moest haar laten inslapen. Hier had ik echt verdriet van!

Op een dag hoorde ik een langdurige en ijselijke gil. Ik zag alle dieren opkijken en zich afvragen wat dat nou kon zijn want dat hadden we hier nog nooit gehoord. Mijn paarden keken op, de paarden van de buurvrouw, mijn honden... ik zag ze allemaal luisteren. Ik ging kijken en de rug van de zwarte lag helemaal open. Ik had nog nooit een dergelijke verwonding bij een konijn gezien. Ik heb er 2x acederm opgespoten en het is helemaal weg en de haren zijn ook terug. Dit was het werk van de witte. De zwarte is nu ook vals geworden tegen andere konijnen.

Vooral de witte brengt dusdanig letsel toe dat ik op veterinaire kosten wordt gejaagd en daar heb ik geen zin meer in. Ik wil mijn groep dadelijk allemaal laten vaccineren tegen myxamotose en dat kost ook geld.

Ik wil in de nabije toekomst nog gaan proberen om de witte en de zwarte opnieuw bij elkaar te zetten maar dat moet ik nog even aankijken. Als ze meteen gaan vechten zodat de haren in het rond vliegen, dan haal ik ze accuut uit elkaar.
....
quote:iones schreef op 21 juli 2010 @ 09:56:

[...]

Konijnen zijn groepsdieren maar ze zijn ook heel territoriaal. Een nieuw groepje vormen valt niet altijd mee. Ik zelf heb nu een jaar oude hangoor en een 7 jaar oude kruising waarbij ik 3 weners heb gezet van 3 maanden en een week later een franse hangoor voedster van een jaar met 2 van haar jongen. De rammetjes moeten nog gecastreerd worden maar eerst moet het zaakje indalen. In het groepje zitten 3 rammelaars, waarvan de jaar oude al gecastreerd is. Het gaat tot nog toe hardstikke goed en ik hoop dat ik met castreren de mannelijke territoriale hormonen voor kan zijn zodat de verhoudingen ook goed blijven. Eenmaal een verhouding verstoord, dan komt het namelijk niet meer goed.

Ik hou ze dus in ene grote groep maar ik heb dan ook een tuin van 10 x 15m waar ze in verblijven en waar ze lekker in de grond kunnen graven of lui kunnen liggen als het bovengronds te warm is.

Ik hou ze buiten in zulke omstandigheden om hun weerstand te optimaliseren. Dat gaat buiten nu eenmaal beter dan in een ruimte binnen (eerst hield ik ze in de paardenstal).

Is het koud en winderig, kunnen ze zelf een plekje zoeken waar ze uit de wind zitten en uit de regen want ik heb ook een afgedekte ren neergezet waar geen vocht of wind in kan en met een hele kleine ingang (konijnenformaat) om de koude buiten te houden.

Een driekwart jaar geleden heb ik echter ook nog 2 jonge voedsters gekocht die eigenljk gefokt waren voor de slacht. Dit zijn twee sociopaten geworden die ik niet kan plaatsen bij elkaar en ook niet bij andere konijnen. Deze konijnen moeten dus wel alleen zitten. Ik zou er dolgraag van af willen. Wil iemand nog een zwart of een wit konijn met rode oogjes die alleen gehouden wil worden?Zijn ze gesteriliseerd? Voedsters zijn prima te koppelen aan een gecastreerde oudere ram. Ik heb nog nooit gezien dat het niet goed gaat. Er zijn allerlei foefjes om de koppeling succesvol te maken, soms ben je een paar weken onderweg, maar het lukt altijd. Doe anders eens je licht opsteken bij een konijnenopvang in de buurt
quote:iones schreef op 21 juli 2010 @ 10:48:

[...]

Het spijt me maar dat durf ik niet meer!

Hazel, mijn vorige wener is dusdanig verwond, dat er een abses volgde en ik haar niet kon genezen. Het abses was doorgedrongen in het beenmerg en we konden de pus daar niet weg krijgen. Ze was al licht ataxisch geworden en ik moest haar laten inslapen. Hier had ik echt verdriet van!

Op een dag hoorde ik een langdurige en ijselijke gil. Ik zag alle dieren opkijken en zich afvragen wat dat nou kon zijn want dat hadden we hier nog nooit gehoord. Mijn paarden keken op, de paarden van de buurvrouw, mijn honden... ik zag ze allemaal luisteren. Ik ging kijken en de rug van de zwarte lag helemaal open. Ik had nog nooit een dergelijke verwonding bij een konijn gezien. Ik heb er 2x acederm opgespoten en het is helemaal weg en de haren zijn ook terug. Dit was het werk van de witte. De zwarte is nu ook vals geworden tegen andere konijnen.

Je kan konijnen nooit maar zo bij elkaar zetten, het koppelingsproces is een proces, waarbij ze aftastend te werk gaan. Een pas gekoppeld paar mag nooit zonder toezicht zijn. Je begint met een neutrale ruimte, dan zet je ze in de hokken naast elkaar en verplaats je de konijnen elke dag in een ander hok. Vervolgens laat je ze samen eten en laat je ze onder begeleiding samen. Er wordt gevochten en om elkaar heen gedraaid en gereden en als er teveel gevochten of gereden wordt moet je ingrijpen. Kortom het is een arbeidsintensief proces maar het lukt gewoon. De situaties die jij omschrijft zijn denk ik ontstaan door te snel samen te zetten of te kleine hokken of voedsters die niet gesteriliseerd zijn.

Vooral de witte brengt dusdanig letsel toe dat ik op veterinaire kosten wordt gejaagd en daar heb ik geen zin meer in. Ik wil mijn groep dadelijk allemaal laten vaccineren tegen myxamotose en dat kost ook geld.

Ik wil in de nabije toekomst nog gaan proberen om de witte en de zwarte opnieuw bij elkaar te zetten maar dat moet ik nog even aankijken. Als ze meteen gaan vechten zodat de haren in het rond vliegen, dan haal ik ze accuut uit elkaar.Er zijn nog veel meer trucjes voor koppelen.
De zusjes konijn zijn respectievelijk 11 en 13nogwat geworden.

Het is saai in onze tuin..
Er zijn inderdaad verschillende manieren om konijnen te koppelen. Ik heb mijn konijnen altijd gekoppeld door ze samen in een neutrale ruimte te zetten, zonder hen eerst aan elkaar te laten wennen. Voor beide methodes is wat te zeggen, het hangt denk ik erg van de situatie en van het karakter van de konijnen af. En van wat je zelf het prettigst vindt. Het belangrijkste is dat je ze niet samenzet in het territorium van de een, maar een neutrale ruimte gebruikt, waar beiden nog niet geweest zijn. Een beetje om elkaar heen draaien, bijten, rondvliegende haren is allemaal niet erg. Het ziet er voor ons vaak ernstiger uit dan het is. Konijnen moeten nu eenmaal de onderlinge rangorde bepalen, en dat gaat soms gepaard met wat geweld. Zolang er geen bloed vloeit is er niets aan de hand en moet je ze ook niet uit elkaar halen. Gecastreerde of gesteriliseerde voedsters zijn vaak heel wat minder territoriaal (en lopen daarnaast ook geen risico meer op baarmoederaandoeningen, wat alleen al een reden is om ze te laten 'helpen'). Ik snap dat het heel rot is als er een keer een koppeling mislukt is, maar ik blijf erbij dat ik denk dat die twee voedsters apart echt nog wel aan een stabiele, gecastreerde ram gekoppeld kunnen worden.
Mijne is 7,5 geworden en vrijdagochtend in mijn handen doodgegaan. Kan het nog steeds niet zeggen c.q. schrijven zonder te janken. Kutzooi. Hij liep los door mijn huis, dag en nacht, knaagde aan niks, liep achter me aan, voor mijn voeten, likte mijn enkels als ik koffie stond te zetten, sprong naast me op de bank, op schoot, of sprong op de andere bank en ging me dan uren aan zitten staren met die hangoren. Ging altijd ergens liggen of zitten vanwaaruit hij me kon zien. Er lagen twee knuffelbeesten in zijn kooi waar hij uitermate veel lol mee had, op allerlei manieren, de viezerik TO is dat een idee voor jou, een knuffel bij Kees in de kooi leggen? Kleine moeite, groot plezier.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:meds schreef op 21 juli 2010 @ 13:56:

[...]

Zijn ze gesteriliseerd? Voedsters zijn prima te koppelen aan een gecastreerde oudere ram. Ik heb nog nooit gezien dat het niet goed gaat. Er zijn allerlei foefjes om de koppeling succesvol te maken, soms ben je een paar weken onderweg, maar het lukt altijd. Doe anders eens je licht opsteken bij een konijnenopvang in de buurt

Nee, ze zijn niet gesterliseerd. DAt heb ik nooit gedaan bij een voedster. Ik heb 2 rammen die ik nog moet castreren maar die laat ik lekker buiten in de groep waar 8 konijnen in totaal zitten. Daar hebben ze het namelijk naar hun zin.

Ik ga geen rammen castreren en apart zetten met die voedsters omdat ze zo agressief zijn en ik er die rammen ook niet aan wil wagen. Buiten hebben ze het goed.

Verder is je preek in het zwartgedrukt nogal misplaatst. Uit eerdere woorden van mij heb je kunnen zien dat ik heus wel weet waar ik over praat (dat ze sociaal zijn maar ook territoriaal) De konijnen zijn jong in de groep gezet en dat ging aanvankelijk goed. Daarna zijn ze agressiever geworden en alleen de gecastreerde hangoorram accepteerden ze. Maar die ga ik niet omwille van hen naar binnen in de stal doen. Hij voelt zich prettig en op zijn plaats in de groep.

Ik weet dat er diverse manieren zijn van koppelen. Zelf zou ik er voor kiezen om de konijnen steeds om de dag in het andere verblijf te zetten om ze zo te laten wennen aan elkaars geur. Daarnaast de verblijven dusdanig tegen elkaar te plaatsen dat ze elkaar kunnen zien. En dan uiteindelijk inderdaad elkaar samen los laten op neutraal gebied, en ook niet in een te kleine ruimte.

Maar als jij het allemaal zo goed kan en weet, kom de voedsters maar ophalen.
quote:iones schreef op 21 juli 2010 @ 20:04:

Maar als jij het allemaal zo goed kan en weet, kom de voedsters maar ophalen.Hoor ik daar enige frustratie?
quote:iones schreef op 21 juli 2010 @ 20:04:

[...]

Nee, ze zijn niet gesterliseerd. DAt heb ik nooit gedaan bij een voedster. Ik heb 2 rammen die ik nog moet castreren maar die laat ik lekker buiten in de groep waar 8 konijnen in totaal zitten. Daar hebben ze het namelijk naar hun zin.

Ik ga geen rammen castreren en apart zetten met die voedsters omdat ze zo agressief zijn en ik er die rammen ook niet aan wil wagen. Buiten hebben ze het goed.

Verder is je preek in het zwartgedrukt nogal misplaatst.

Preek? waar slaat dat nou op? Uit eerdere woorden van mij heb je kunnen zien dat ik heus wel weet waar ik over praat (dat ze sociaal zijn maar ook territoriaal) De konijnen zijn jong in de groep gezet en dat ging aanvankelijk goed. Daarna zijn ze agressiever geworden en alleen de gecastreerde hangoorram accepteerden ze.

Ze zijn niet gesteriliseerd dan zijn de meeste voedsters territoriaal. Een oplossing is ze steriliseren, maar jij wil ze blijkbaar liever alleen laten, terwijl dat echt niet tof is voor een konijn

Maar die ga ik niet omwille van hen naar binnen in de stal doen. Hij voelt zich prettig en op zijn plaats in de groep.

Ik weet dat er diverse manieren zijn van koppelen. Zelf zou ik er voor kiezen om de konijnen steeds om de dag in het andere verblijf te zetten om ze zo te laten wennen aan elkaars geur. Daarnaast de verblijven dusdanig tegen elkaar te plaatsen dat ze elkaar kunnen zien. En dan uiteindelijk inderdaad elkaar samen los laten op neutraal gebied, en ook niet in een te kleine ruimte.

Maar als jij het allemaal zo goed kan en weet, kom de voedsters maar ophalen.Jammer dat je verder niks met de tips wilt doen en je vooral aangevallen voelt (hoezo territoriaal?)
VC sterkte, het is ook echt zo warm geweest en zwakke en oude konijnen hebben het dan zo zwaar. Ik lees net dat Twomp van Twompie ook dood is. Bah wat naar. Ik weet hoe je een konijn kan missen
'T is zwaar klote Meds. Echt mijn maatje, mijn grote liefde, zo voelt het. Mijne was te grazen genomen door zo'n klotige blauw-groene vlieg, het horror- madenverhaal zeg maar. Dierenarts bezwoer dat we er bijtijds bij waren. Maar inderdaad; leeftijd, maden, temperatuur, tjakka, Knijn weg. Kutzooi. Ik ga Twomp even opzoeken. Thanks.
Ow nee, die kutmaden (grootste angst - horror) het is vechten tegen de bierkaai dan. Jouw nijn had geluk dat ze bij jou was VC, de meeste konijnen sterven binnen het jaar vanwege slechte verzorging
Dierenliefde gaat diep man, verbazingwekkend vind ik dat, de band die je met zo'n beest kan hebben. Het voelt haast alsof er een stukje van mezelf daar onder die boom ligt (dit lijkt me trouwens de perfecte timing voor een lucratieve smartlappen-carriere).
Ik ken het. Heb hier ook van die bomen, en alle dooie dieren zitten voorgoed in het hart
Doet me goed dat je het herkent. Wat voor knijn(en) heb jij dan Meds?
Very Cherry; sterkte! Wat vreselijk dat je konijn te pakken is genomen door die vreselijke maden... Echt mijn nachtmerrie voor mijn 8 konijnenkinders...

@ Iones; heb even vlug je post doorgelezen (nu even niet heel veel tijd), maar begrijp ik 't goed dat je nu een groep hebt van zowel voedsters als rammen, en waar rammen tussen zitten die nog niet gecastreerd zijn? Hoe oud zijn deze rammen?

En er zijn maar heel weinig konijnen die echt niet te koppelen zijn... Meestal gaat het fout door een verkeerde manier van koppelen... (bijv. zomaar bij elkaar zetten) En 2 rammen bijv. gaat bijna altijd fout, tenzij ze voor hun puberteit gecastreerd zijn, dan heb je nog een kans van slagen. Hetzelfde geldt voor voedsters, 2 voedsters samen kan ook heel erg fout gaan. Daarnaast heb je ook onder de konijnen karakterverschillen waardoor het met sommige konijnen beter klikt dan met anderen.

Maar feit is en blijft dat konijnen op een zekere manier eenzaam zijn als ze zonder soortgenootje leven.
quote:Very Cherry schreef op 21 juli 2010 @ 23:55:

Doet me goed dat je het herkent. Wat voor knijn(en) heb jij dan Meds?Amai, Vlamen he.
quote:jsztdaan schreef op 22 juli 2010 @ 00:09:

Very Cherry; sterkte! Wat vreselijk dat je konijn te pakken is genomen door die vreselijke maden... Echt mijn nachtmerrie voor mijn 8 konijnenkinders...

@ Iones; heb even vlug je post doorgelezen (nu even niet heel veel tijd), maar begrijp ik 't goed dat je nu een groep hebt van zowel voedsters als rammen, en waar rammen tussen zitten die nog niet gecastreerd zijn? Hoe oud zijn deze rammen?

En er zijn maar heel weinig konijnen die echt niet te koppelen zijn... Meestal gaat het fout door een verkeerde manier van koppelen... (bijv. zomaar bij elkaar zetten) En 2 rammen bijv. gaat bijna altijd fout, tenzij ze voor hun puberteit gecastreerd zijn, dan heb je nog een kans van slagen. Hetzelfde geldt voor voedsters, 2 voedsters samen kan ook heel erg fout gaan. Daarnaast heb je ook onder de konijnen karakterverschillen waardoor het met sommige konijnen beter klikt dan met anderen.

Maar feit is en blijft dat konijnen op een zekere manier eenzaam zijn als ze zonder soortgenootje leven.oow ben bang dat deze post ook niet goed valt......
quote:jsztdaan schreef op 22 juli 2010 @ 00:09:

Very Cherry; sterkte! Wat vreselijk dat je konijn te pakken is genomen door die vreselijke maden... ...

Feit is dat dat aan de hand was, maar we er zo vliegensvlug bij waren (hij deed raar met zijn achterwerk), dat de dierenarts verklaard heeft dat ze 'm schoon konden krijgen en houden omdat we op tijd erbij waren. Dat schoonkrijgen is ook gelukt, er was pas een klein plekje (huid) aangevreten, en áls er wat naar binnen was gekropen dan was dat gekild door twee mega injecties en een stootkuur antibiotica. Maar hij is daarna verzwakt en versuft. Niet doordat er nog maden zaten, hij was rustig, had geen pijn of jeuk, maar het totaalplaatje, het gesol, het gereis, de hitte, de medicatie, etc. Bovendien kunnen die maden, ook al zijn ze uitgeroeid, bloedvergiftiging veroorzaken, waar een beest, na een geslaagde behandeling, alsnog aan bezwijkt.

Mijn advies; zodra ze raar beginnen te doen/ bewegen met hun kontje, METEEN naar de dierenarts.
Liever nog preventief sprayen met anti myasis. Goede tip van twomp
heb het spul sinds kort in huis en vind het een heel prettig idee. Het stikt deze zomer van die kut groene vliegen. Bah
quote:Very Cherry schreef op 21 juli 2010 @ 20:41:

[...]

Hoor ik daar enige frustratie?Ja, met reden!
quote:meds schreef op 21 juli 2010 @ 21:11:

[...]

Jammer dat je verder niks met de tips wilt doen en je vooral aangevallen voelt (hoezo territoriaal?)Ik heb heel wat voedsters in groepsverband gehad. Ongesteriliseerd. En dat ging prima. Ik betwijfel of sterilisatie het gedrag dat er nu al in zit terug kan draaien. Ik waag mijn geld er niet aan en ik ga er ook geen rammetjes aan wagen.
quote:meds schreef op 21 juli 2010 @ 23:27:

Ik ken het. Heb hier ook van die bomen, en alle dooie dieren zitten voorgoed in het hartHier een rozenstruik. Met paarse rozen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven