Houten vloer (Jatoba)

30-08-2009 20:44 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in de woonkamer een houten vloer (Jatoba, mat gelakt). Als er visite komt en ze gaan heel even met hun voeten heen en weer, dan zit er al een kras op (ook als je normale schoenen draagt en dus geen naaldhakken ofzo). Als je een doos of stoel verschuift: een kras! Oftwel: binnen no-time heb je een kras. Is dat normaal? Ik kom namelijk wel vaker bij anderen met een houten vloer. Heb het idee dat anderen veel minder snel krassen krijgen. Nu dacht ik: laten we de vloer dan maar lakken met hele stevige lak, bootlak of hoogglans ofzo? Is dat verstandig? Wie heeft hier verstand van?

Soms denk ik dat we zijn opgelicht. En dat deze vloer bijvoorbeeld maar 1 laklaag heeft (ik neem aan dat je toch zeker wel 3 laklagen nodig hebt). De planken waren al gelakt toen ze geleverd werden, dus het valt niet echt te checken. Zijn er hier mensen die ook een Jatoba-vloer hebben? Ik hoor het graag!
Heb je je klacht al voorgelegd bij de leverancier? Meestal komt er dan een onafhankelijke deskundige kijken bij dit soort zaken en die bepaalt of je klacht wel of niet gegrond is.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik heb ook deze houten vloer en ik heb hem in de olie, weinig last van krassen (zelfs niet met een peuter in huis)
Wij hebben ook een jatobavloer, in de hardwax. Hij ligt er 6 jaar en we hebben 3 kinderen. Natuurlijk heeft hij wel krassen, maar wat jij zegt herken ik totaal niet. Vreemd dat hij al gelakt was toen de vloer nog gelegd moest worden??

Ik zou langs je leverancier gaan.
Ik heb precies hetzelfde probleem.... Mijn hele vloer zit vol met krassen. Ik word er tureluurs van!

Volgend jaar gaan we verhuizen, en voor mij nooit geen jatoba vloer meer... Ik vind het prachtig en heel warm, maar die krassen!!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hoi, wij hebben ook een jatoba vloer. Twee jaar geleden gelegd en behandeld met hardwax. Ook vrij veel krassen, maar dan moet je ook wel echt met een scherp voorwerp (stoelpoot bijv) over de vloer heen krassen. Maar.. over het algemeen vind ik het zonde dat hij toch snel beschadigd.
Ben trouwens wel benieuwd hoe je zo'n vloer toch een beetje mooi kan houden en hoe je die krassen kan behandelen, iemand enig idee?
Blog, in mijn oude huis had ik ook een jatobavloer, alleen was die geolied. Het vervelende van die houtsoort is dat hij een lage hardheid en een hoge dichtheid heeft. Ik had geen idee van het verschil tussen die twee eigenschappen en voelde me bij de eerste kras dus behoorlijk genaaid. Die hoge dichtheid heeft een groot voordeel: als je water knoeit levert dat geen probleem op (ik heb wel eens de volgende ochtend ontdekt dat ik bij het water geven van de planten had gemorst, en niet zo'n beetje ook, maar geen kring te bekennen) maar hij is dus wel heel krasgevoelig. Ik weet niet of die lage hardheid met een laklaag te verhelpen is, ik heb me er uiteindelijk maar bij neergelegd. De eerste beschadiging is het ergste, vind ik altijd. Daarna is het gewoon het gevolg van gebruik c.q. leven. Ik moet wel zeggen dat we in ons nieuwe huis een eiken vloer hebben. Die is een stuk minder krasgevoelig...
Jatoba is een harde houtsoort en met een matte lak krast hij erg. Jatoba schijnt veel gebruikt te worden voor dekken van boten. Die worden inderdaad met een glimmende harde lak gelakt.

Hard hout met een matte lak krast snel in ieder geval. Wij hebben een purperhart vloer, ook heel hard en ook matgelakt. We gaan 'm nu op laten schuren en dan hoogglans lakken want na 6 maanden is de vloer al behoorlijk beschadigd.

Ik lees net op internet dat je met olie minder snel krassen hebt maar dat is weer meer onderhoud dan gelakte vloeren.
Aha! Het heeft dus ook met de houtsoort te maken, begrijp ik? Wij hebben ons totaal niet goed in de houtsoort verdiept, merk ik nu. Wij keken alleen maar naar: is het een mooie kleur? Stom, stom, stom!
Eleonora: als jij de vloer eenmaal geschuurd en hoogglans gelakt hebt, zou je hier dan nog een keer een reactie willen geven? Ben erg benieuwd of het dan beter gaat en of het lakken dus zin heeft gehad.
Iemand nog een andere tip? Hoogglans lakken wil ik ook wel doen, maar dan moet ik eerst gaan sparen. Is er ook iets wat ik NU al kan doen tegen die krassen?
Als je het zelf doet, kost opnieuw lakken echt niet veel hoor! Ligt natuurlijk aan je vloeroppervlak, maar het kost vooral tijd en moeite en een heleboel stof waardoor je de meubels moet evacueren. Wel altijd een kwaliteitslak kopen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:blogbabe schreef op 30 augustus 2009 @ 23:11:

Iemand nog een andere tip? Hoogglans lakken wil ik ook wel doen, maar dan moet ik eerst gaan sparen. Is er ook iets wat ik NU al kan doen tegen die krassen?Dumby!

Wij hebben het vorige week gedaan. Je moet met z'n tweeën zijn. Een spuit dat spullie er op en de ander wrijft het uit met zo'n dweilding.

Vloer eerst zuigen en dan goed dweilen, als het droog is Dumby voor gelakte vloeren er op en je vloer is weer beeldig. Echt.

Wel even zo veel mogelijk spullen je huiskamer uit doen eerst of hoog wegzetten.
quote:blogbabe schreef op 30 augustus 2009 @ 22:24:

Eleonora: als jij de vloer eenmaal geschuurd en hoogglans gelakt hebt, zou je hier dan nog een keer een reactie willen geven? Ben erg benieuwd of het dan beter gaat en of het lakken dus zin heeft gehad.Ga ik zeker doen, ik hou je op de hoogte!
Thanks voor de site van Dumby. Heb 'm gelijk tussen mijn favorieten gezet.
hallo mensen!

heb dus ook een jatoba vloer,onder de krassen en verkleuringen. was dus hard nodig aan een onderhoudsbeurt.

verschillende mensen over de vloer gehad waarvan 1 zei hij is gelakt, de andere zij hij zit in de olie maar door alle schoonmaakmiddelen (die ik erg vaak gebruikte) er een glans over zat en 1 die niet eens hoefde te komen kijken, die zag het wel als hij ging schuren.

Ik denk zelf dat de vloer in een matte lak zat of super slecht in de olie, en vandaag is het zover hij is afgewerkt met hardwax-olie! (wel eerst laten schuren e.d.)

dus vandaag in de olie gezet, en ecth geen kras mee te bekennen en ook heel natuurlijk hoe die nerven eruit komen, maar vind hem vlekkerig. is dit omdat hij net klaar is en sommige gedeeltes nognat kunnen zijn???? ik ben bang dat hij vlekkerig blijft en daar wou ik juis vanaf, misschien heeft iemand hier zjn vloer ook in de hardwax olie laten zetten, hoelang heeft dat de tijd nodig om te drogen en hoelang hebben jullie gewacht met spullen terug zetten?Hij zegt dat het donderdag wel al kan, maar het heeft wel een week nodig om uit te harden, klopt dit??

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of die vlekken nog wegtrekken, misschien moet ik geduld hebben ;) die man is net een paar uurtjes weg.

tot nu toe ben ik wel tevreden hoor, de kleur is weer helemaal terug en de krassen zijn weg dus het is beter als dat het was.

ik heb bewust niet voor lak geozen omdat die erg snel moet gaan krassen en slijten (hond e.d.) en olie iets inder opvalt.

nou hoop op een reactie :D

alvast bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven