houten vloer verven...

18-01-2013 05:42 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoihoi..

Ik ben een beetje een verf leek en hoop dat er hier op het forum mensen zijn die me kunnen helpen. gisteren hebben mijn man en ik onze grenen houten vloer kaal geschuurd en daarna voorzien van de eerste laag lak. Nu moeten we twaalf uur wachten voor we de volgende laag kunnen aanbrengen. Volgens de aanwijzingen moeten we tussen de verf lagen door steeds schuren. Waarom moet dat en hoe doe je dat het best? Ik wil niet dat alle verf er weer af gaat....

Bedankt?
Je schuurt de laag op met 'zacht' schuurpapier (fijne korrel dus) zodat de vlakte wel een beetje opgeschuurd is maar de laag echt nog niet is verdwenen.

Waarom dit aanbevolen is? Opdat de tweede (en eventueel derde) laag beter zal hechten (omdat je door het opschuren de onderste laag poreuzer maakt).

Veel plezier en succes ermee.
Het eindresultaat wordt ook mooier en gladder als je er steeds even met een licht schuurpapiertje overheen gaat.
Thanks Nettel en Iceladicart... dat is informatie waar ik wat mee kan!
Vergeet niet heel goed te ontstoffen na het schuren, anders is al je werk voor niks. Tussendoor schuren is meer een beetje 'opaaien' dan kaalschuren.
Hier hebben we laatst een houten trapleuning gelakt. Vooraf helemaal gladgeschuurd, eerste laag lak erop. Toen voelde hij weer helemaal ruw . Het hout neemt de lak op, en de vezeltjes aan het oppervlak zwellen daarbij ietsje op, zo stel ik me het voor. Net dat laagje ruwigheid schuur je er daarna weer vanaf, zodat je een glad, gelakt houtoppervlak overhoudt. Dan de volgende laag lak eroverheen, waarbij hetzelfde fenomeen weer optreedt, maar minder sterk, omdat de vorige laklaag het hout al wat afsluit. Op het einde hadden we een strakgelakte, gladde leuning over.

Tussendoor inderdaad wel het stof verwijderen, zodat je dat niet vastplakt in de nieuwe laklaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven