Huis kopen in dorp

16-04-2013 16:54 148 berichten
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot het kopen van een huis.

mijn vriend en ik hebben een huis op het oog in een klein dorp hier vlakbij. We wonen nu in de stad Groningen.

Het dorp ligt ongeveer 9 kilometer vanaf waar we nu wonen en er wonen +/- 370 mensen.

Het betreffende huis ben ik helemaal verliefd op, mn vriend moet het nog gaan zien (dit gaat over een maand ongeveer gebeuren).

Er is alleen 1 ''probleem''. Ik heb altijd in een stad gewoond, en ik merk gewoon dat je daar een bepaalde anonimiteit kunt hebben. Dit zal in een dorpje wat zo klein is als ik nu beschrijf, wel heel anders zijn. Dit kan heel positief uitpakken, maar ook minder positief. Zelf ben ik iemand die interactie met de buren enzo juist wel heel leuk vind. Ik vind het een fijn idee dat er op je huis gelet wordt als je er niet bent en dat je ook eventueel voor elkaar klaar kunt staan als dit nodig is.

Wel weet ik dat per streek/dorp er grote verschillen kunnen zijn, en ik weet van dit betreffende dorp niet hoe de sfeer is. Mijn vraag is dan ook: Hoe zou je hier achter kunnen komen?

Ik ben er wel al geweest, doorheengereden, uitgestapt en even rondgewandeld. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het is als je daar woont, of je er makkelijk ''tussen'' past en of het prettig zou zijn als ''buitenstaander''...

Kort gezegd (voor degene die niet het hele deel willen lezen)

Hoe kom ik er achter wat de sfeer is in een bepaald dorp? en zijn er mensen die ervaring hebben met het verhuizen van een stad naar een dorpje?

Alvast bedankt!
Jee, huizen zijn daar idd niet duur zeg! Een vrijstaande met 1500m2 grond staat voor maar 215.000 op funda! En van binnen ziet 't er nog goed uit ook!
@elninjoo, ik ga ook zeker dik afdingen.

het was gewoon een rommel, maar zo te zien hadden ze niks kapot gemaakt ofzo. alleen ligt boven vloerbedekking, dus dat vond ik gewoon een vies idee.

Ik wilde dus gewoon alle muren een fris nieuw kleurtje geven, boven laminaat leggen, de tuin netjes maken en evt een nieuwe cv ketel..

Misschien dat ik morgenmiddag even ga kijken of er wat buren thuis zijn. het zijn volgens mij wat oudere mensen die ernaast wonen, dus wellicht zijn ze wel thuis.

ben heel benieuwd.
Vloerbedekkingen vervangen voor iets netters en de muren en plafonds opnieuw doen vind ik er gewoon bijhoren als je 'n huis koopt. Dan is het ook weer lekker opgefrist en hangt de geur van vorige bewoners er niet meer in.

Welk huis heb je eigenlijk op 't oog?
Ik vraag me af of er di af te dingen valt als ze al zoveel in prijs zijn gezakt. Weet je hoelang de vorige bewoners er gewoond hebben? Gezien de inrichting waren het geen bejaarden die er al 30 jaar woonden.
de inrichting is van die gasten die er nu wonen.. de bewoners zelf zijn al weg. het huis staat al 3 jaar te koop.

@elninjoo, tis die van 125.000

@kippetje.. als het dus zo megalang te koop staat.. dan hoop ik voor ze dat ze we lwat in prijs willen zakken ;)
Ziet er best okee uit, zeker voor die lage prijs zeg!

Dat gave huis wat ik zag van 215 ligt trouwens wel tegenover 'n fabriek. Da's dan weer minder. Waarschijnlijk zouden ze er zonder die fabriek minstens 'n ton meer voor kunnen krijgen.
tis van binnen echt ruim.. veel meer dan t op de fotos lijkt.. ook met een aparte kamer voor de wasmachine/droger en voorraad enzo.. echt ideaal . maar met deze adviezen hier, ben ik er toch wat minder vrolijk over..

en over dat schilderen/vloeren heb je ook gelijk in.. alleen beneden ligt een houten vloer die ik wel heel mooi vind.. dus die zou mogen blijven ;)
Ze overvragen in elk geval zeker niet en huizenprijzen zullen echt niet veel verder meer dalen. Bovendien zit je van daar zo in de stad.
Houten vloer zeker laten liggen! Desnoods even op (laten) schuren als ie erg verkloot is door de huidige bewoners.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 16 april 2013 @ 23:26:

Ze overvragen in elk geval zeker niet en huizenprijzen zullen echt niet veel verder meer dalen. Bovendien zit je van daar zo in de stad.Enig idee hoeveel huizen er op funda te koop staan voor dat bedrag in de provincie die vrijstaand zijn met een grote tuin? Het antwoord is VEEL! De huizenprijzen dalen hier behoorlijk en buiten de stad blijft dat zeker nog jaren het geval. De krimp maakt dat voorzieningen verdwijnen (nu 80 leerlingen op de basisschool is niet relevant, hoeveel kinderen wonen er in het dorp tussen de 1 en 4 jaar? Deze kinderen moeten de school openhouden), waardoor huizen buiten de stad en dorpskernen nauwelijks meer verkocht worden. Met die wetenschap een huis kopen dat tussen een industriegebied en een vuilnisbelt in ligt, in een omgeving die qua bevolking niet goed bekend staat, lijkt mij niet een heel verstandige beslissing. Als Groningen (stad) gaat groeien gebeurt dat niet die richting op, dat is richting Meerstad, Dorkwerd, Westpoort en Eelderwolde waarschijnlijker. Je bent binnen een kwartier met de auto in de stad, althans op de Euvelgunne (industriegebied wederom). Naar de binnenstad ben je zeker een half uur onderweg, buiten de spits.
vanwaar staat de bevolking niet goed bekend trouwens? van hoogezand weet ik dat het niet zo heel goed bekend staat..

je bent naar de binnenstad niet een half uur onderweg.. ik woon in de binnenstad (iok nog eens helemaal aan de andere kant, richting westerhaven) en ik was 12 minuten onderweg met de auto..
Hoogezand staat slecht bekend ivm relatief veel laagopgeleide allochtonen en relatief veel criminaliteit, daar hoef je volgens mij in W niet bang voor te zijn. Plaatsen als Foxhol en W. worden veelal bewoond door mensen die al hun hele leven in dat dorp wonen, vaak laag opgeleid, weinig inkomsten (het gemiddelde geeft een wat vertekend beeld: enkele rijken en veel armoede), niet altijd sociaal even handig, etc. Als je je hele leven in steden hebt gewoond is het verschil groot. Of het lukt om echt aansluiting te vinden hangt mede van jezelf af. Mijn inschatting is dat het een aardige investering van jezelf vraagt, terwijl je altijd import blijft. Dit laatste is enkel mijn inschatting, ik ken het dorp niet heel goed.
Criminaliteit heb ik niet veel behoefte aan.. wel aan rust.

Ik hoef ook niet per se vrienden te worden met de buren, als je maar gewoon ''hoi, hoe is het?'' kunt zeggen en je over en weer toegankelijk bent als het nodig is..
Zoals gezegd, voor criminaliteit zou ik niet bang zijn daar. Behalve misschien wat wietplantjes en uitkeringsfraude denk ik niet dat er veel criminaliteit is.
Had het gelezen inderdaad..

maar twijfel nu wel of ik het een prettige plek zou vinden om te wonen..
quote:sophiax schreef op 16 april 2013 @ 23:46:

[...]

Enig idee hoeveel huizen er op funda te koop staan voor dat bedrag in de provincie die vrijstaand zijn met een grote tuin? Het antwoord is VEEL! De huizenprijzen dalen hier behoorlijk en buiten de stad blijft dat zeker nog jaren het geval. De krimp maakt dat voorzieningen verdwijnen (nu 80 leerlingen op de basisschool is niet relevant, hoeveel kinderen wonen er in het dorp tussen de 1 en 4 jaar? Deze kinderen moeten de school openhouden), waardoor huizen buiten de stad en dorpskernen nauwelijks meer verkocht worden. Met die wetenschap een huis kopen dat tussen een industriegebied en een vuilnisbelt in ligt, in een omgeving die qua bevolking niet goed bekend staat, lijkt mij niet een heel verstandige beslissing. Als Groningen (stad) gaat groeien gebeurt dat niet die richting op, dat is richting Meerstad, Dorkwerd, Westpoort en Eelderwolde waarschijnlijker. Je bent binnen een kwartier met de auto in de stad, althans op de Euvelgunne (industriegebied wederom). Naar de binnenstad ben je zeker een half uur onderweg, buiten de spits.

Er zijn hier genoeg mensen die hun kinderen met de auto naar school doen 'n plaats verderop, voor mensen die ook lekker ruim willen wonen in 'n rustige buurt is dat echt geen probleem. En er komen natuurlijk ook steeds meer kindvrije mensen die het al helemaal geen probleem vinden dat er geen kindervoorzieningen in de buurt zijn (want dan ook geen overlast). En mensen die als de kinderen 't huis uit zijn verhuizen naar 'n rustige buurt.

Ik geloof er niet in dat de huizenprijzen nog veel zullen dalen in elk geval. Ze zijn nu wel realistischer geprijst dan een paar jaar geleden toen ze belachelijk duur waren.
Ik vond die opmerking van iemand hier wel een goede: ga een tijdje in een dorp huren, dan weet je wat je ervan vindt en zit je nergens aan vast.
Cum non tum age
Zou geen geld investeren in 'n huurhuis bewoonbaar maken. Zou er dan eerder 'n paar weken in 'n vakantiewoning gaan zitten. Maar goed, wat ben je nu in 't dorp zelf? Je zit toch grotendeels thuis en in je eigen tuin. Als je voor je vertier niet voldoende vindt in je eigen dorp dan is daar de stad die binnen 10 minuten bereikbaar is.
Een huurhuis zeg je zo op. Een maand opzegtermijn en gaan.

Dit huis staat al 3 jaar te koop en die mensen raken het maar niet kwijt. Zij hadden blijkbaar wel het geld om desondanks ergens anders te gaan wonen maar als je dit niet hebt dan zit je daar dus vast en dan kan 3 jaar heel erg lang duren.

Eerst gaan huren in een dorp is ook echt zonde van het geld als je er daarna van overtuigd bent dat je er wil wonen maar als je door wat voor omstandigheid ook toch weer weg wilt dan ben je dolblij dat je eerst bent gaan huren.

Een huis waar je graag weg wilt maar dat je niet verkocht krijgt hangt als een molensteen om je nek.
Het huis staat al 3 jaar te koop,

mss kun je gewoon heel brutaal zijn en bedwingen dat je het huis eerst voor een periode (1 jaar?) huurt en daarna een optie tot koop hebt? Dan kun je het huis en de omgeving uitgebreid testen.

Ik zou als verkoper er liever een jong stel in hebben die het mss willen kopen dan een paar polen, dus best een kans dat ze daar mee in stemmen.
370 mensen is wel heel erg weinig!

Ik heb zowel in grote als kleinere steden gewoond, en in grotere en kleinere dorpen. (resp. 30.000. 60.000. 316.000, 3000 inwoners). Ik vind mijn huidige woonplaats eigenlijk te klein. Zeker nadat ik mijn studentenstad verlaten had dacht ik dat ik hier nooooit zou kunnen wennen. (Ook nog eens andere kant van Nederland). Het blijkt mee te vallen, al wil ik dolgraag weer naar een grotere plaats als dat kan!

De anonimiteit van de stad is nog niet eens het voornaamste wat ik mis. Het is meer het gemak van snel met het o.v. bij de winkels, de gezelligheid van de kroegjes en terrasjes, het feit dat daar mijn vrienden wonen en de continue nieuwe aanwas van mensen. En dat de gemiddelde leeftijd jong (student) is.

In dit dorp wonen veel oudere mensen. Ook jonge mensen, die hun hele leven het dorp nog niet zijn uitgeweest. Getrouwd zijn met iemand uit het dorp die nog met hen op de basisschool heeft gezeten. Het verenigingsleven in het dorp hebben, uitgaan in die éne kroeg van het dorp. Ze zullen er gelukkig mee zijn en ik heb er geen last van, maar ik kan me totaal niet indenken dat je hele leven zich alleen maar op de paar km2 van je geboortedorp afspeelt. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ík dat niet wil (en niet wens voor mijn kind) dan dat iemand daar een naar mens van zou worden.

Wat ik wel heel erg mis is een Hema en een station. Het volgende plaatsje dat ik op het oog heb heeft geen Hema, wel een station. Het is misschien puur iets gevoelsmatigs hoor.

En weet je wat het denk ik is? Als je goed in je vel zit kun je denk ik overal wonen. Zeker als je verliefd bent op het huis. Je neemt altijd jezelf mee. Daarom kan iemand die doodongelukkig is, zich ook niet gelukkig voelen als ie op vakantie gaat naar een paradijs op aarde met de witste stranden en een helderblauwe zee. Daarom kan ik mij na jaren "grote studentenstad" ook in een piepklein dorp ook gelukkig voelen.
quote:Het is meer het gemak van snel met het o.v. bij de winkels, de gezelligheid van de kroegjes en terrasjes

In 'n dorp kun je bij de winkels tenminste nog gratis parkeren én er is altijd plek voor je auto. En hoe vaak ga je naar de kroeg en terras? Je zult je daar eerder toe geroepen voelen als je zelf geen fatsoenlijke tuin hebt om lekker buiten te kunnen zitten, want met de huidige horecaprijzen zit je ook niet elke dag op 'n terras te borrelen lijkt mij.

En we hebben 't hier over 'n dorp wat slechts 9 km van de grote stad verwijderd zit, dus binnen 10 minuten kun je daar zijn.
quote:elninjoo schreef op 17 april 2013 @ 11:35:

[...]

Je zult je daar eerder toe geroepen voelen als je zelf geen fatsoenlijke tuin hebt om lekker buiten te kunnen zitten, .Maar als je stankoverlast hebt van een fabriek en een vuilnisbelt zit je ook niet lekker in je tuin natuurlijk.
nee dat klopt, dat zal ze dus van te voren moeten uitzoeken of er daar echt hinder van is
@ TO: Heb of wil je (nog) kinderen? Ik merk nl. dat als ik puur voor mijzelf en partner denk, ik een klein dorp (zelfs 300 inwoners) best aan zou kunnen. Maar voor een kind zou ik dit niet wenselijk vinden. Ik ken iemand die in zo'n plaatsje is opgegroeid, basisschool met in totaal nog geen 40 kinderen... Dat zou mij de gruwel lijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven