Huis kopen in ‘t Gooi

09-06-2019 22:02 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva’ers,

Omdat mijn ex in ons huis blijft wonen moet ik op zoek naar een ander huis. Investeren in huur vind ik zonde, dus ik wil graag kopen. Mijn eisen zijn niet bijzonder (vind ik) en ik heb ook prima hypotheekmogelijkheden (vind ik). Een huisje van minimaal 65 m2, het liefst met twee slaapkamers (of de mogelijkheid om één slaapkamer op te splitsen) en een tuin(tje), mijn budget is €225.000. Omgeving Hilversum.

Toch lijkt het in deze tijd vrijwel onmogelijk om een huis te kopen in ‘t Gooi (en ook elders in het land, geloof ik, maar soit). Of de huizen vallen binnen mijn budget, maar vallen bijna uit elkaar, of er zijn naast mij nog tig andere geïnteresseerden en de vraagprijs wordt overboden met 10, 20, soms wel 50k.

Ik weet dat de huizenmarkt overspannen is, en dat er meerdere topics zijn over dit onderwerp, maar ik vraag me af of iemand op basis van mijn situatie een gouden tip heeft. De huidige situatie waarin mijn ex en ik ons huis delen (de ene week zij, de andere week ik) is echt niet ideaal, ik wil zo snel mogelijk mijn eigen huisje, maar ik zie het zo niet (snel) gebeuren :-(

Ver buiten Hilversum is geen optie (we hebben samen co-ouderschap over onze zoon, dus ik blijf graag in de buurt). De tuin is ook voor hem. Beide kan ik niet opgeven. Maar ik heb geen mensen in mijn omgeving die goed kunnen klussen en geen geld voor het verbouwen van een kluswoning. Wat te doen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou om een nieuwe taxatie van je huidige woning vragen en desnoods uit eigen zak die taxateur betalen. Of zou het dan zo zijn dat je ex jou niet meer kan uitkopen omdat ze geen hypotheek kan krijgen en het huis dus verkocht moet worden.

Wat overigens niet eens een nadeel hoeft te zijn, dan ligt het immers ineens veel meer open waar ze zich kunnen vestigen. (Beiden) een heel eind verderop gaan wonen behoort dan ineens tot de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
10-06-2019 13:51
Of zou het dan zo zijn dat je ex jou niet meer kan uitkopen omdat ze geen hypotheek kan krijgen en het huis dus verkocht moet worden.
ja die kans lijkt me vrij groot natuurlijk, daarom ging ze vast lekker laag zitten
dan is de woonruimte alleen TO's probleem en niet dat van haar
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
10-06-2019 17:41
Wat overigens niet eens een nadeel hoeft te zijn, dan ligt het immers ineens veel meer open waar ze zich kunnen vestigen. (Beiden) een heel eind verderop gaan wonen behoort dan ineens tot de mogelijkheden.
Dat is voor mijn ex geen optie. Zij wil koste wat het kost in Hilversum blijven.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
10-06-2019 13:51
Maar dan ben je beiden hoofdelijk aansprakelijk voor beide hypotheken en ook samen eigenaar van beide huizen. Dat betekent dat je niet zonder toestemming van je ex kunt verkopen en dat als je ex stopt met betalen van haar hypotheek ( omdat ze werkloos of ziek wordt, of omdat ze rancuneus is), jij opdraait voor beide hypotheken. Joël AMG hou je dat vol?

Ik zou om een nieuwe taxatie van je huidige woning vragen en desnoods uit eigen zak die taxateur betalen. Of zou het dan zo zijn dat je ex jou niet meer kan uitkopen omdat ze geen hypotheek kan krijgen en het huis dus verkocht moet worden.
Dat heb ik niet goed uitgelegd, denk ik. Het idee is dus dat we eerst doen alsof we gaan verhuizen, daarom krijgen we een nieuwe (relatief hoge) hypotheek. Vervolgens, als dit akkoord is bij de bank, gaan we scheiden en verzoek bij beide banken indienen om allebei een woning te behouden. Dus zij blijft in het oude huis en mijn naam gaat van die hypotheek af, en ik trek in het nieuwe huis en haar naam gaat van die hypotheek af. Achterliggende gedachte is dat het, met oog op NHG, makkelijker is om een hypotheek op één naam/salaris te houden dan om een hypotheek op één naam/salaris te krijgen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
10-06-2019 19:02
Dat heb ik niet goed uitgelegd, denk ik. Het idee is dus dat we eerst doen alsof we gaan verhuizen, daarom krijgen we een nieuwe (relatief hoge) hypotheek. Vervolgens, als dit akkoord is bij de bank, gaan we scheiden en verzoek bij beide banken indienen om allebei een woning te behouden. Dus zij blijft in het oude huis en mijn naam gaat van die hypotheek af, en ik trek in het nieuwe huis en haar naam gaat van die hypotheek af. Achterliggende gedachte is dat het, met oog op NHG, makkelijker is om een hypotheek op één naam/salaris te houden dan om een hypotheek op één naam/salaris te krijgen.
Je krijgt dan een nieuwe, relatief hoge hypotheek op basis van het feit dat je je huidige huis verkoopt. Dat ga je vervolgens niet doen. Zie je zelf waar dit plan spaak loopt? Of denk je dat de bank een beetje achterlijk is?
Als je per se wil kopen, neem een goede aankoopmakelaar. Dat is althans hoe wij er nog tussen zijn gekomen. En door een klushuis te kopen, dat ook. Ik kon ook niet klussen, maar je leert het snel zat. Onze nieuwe buurvrouw heeft overigens haar zoon in huis, die zit in dezelfde situatie als jij. En woont dus alweer een jaar bij zn moeder, de helft van de tijd met 3 kinderen. Kan je vertellen dat niemand daar in huis echt blij mee is.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
10-06-2019 19:02
Dat heb ik niet goed uitgelegd, denk ik. Het idee is dus dat we eerst doen alsof we gaan verhuizen, daarom krijgen we een nieuwe (relatief hoge) hypotheek. Vervolgens, als dit akkoord is bij de bank, gaan we scheiden en verzoek bij beide banken indienen om allebei een woning te behouden. Dus zij blijft in het oude huis en mijn naam gaat van die hypotheek af, en ik trek in het nieuwe huis en haar naam gaat van die hypotheek af. Achterliggende gedachte is dat het, met oog op NHG, makkelijker is om een hypotheek op één naam/salaris te houden dan om een hypotheek op één naam/salaris te krijgen.

Ik zal je uit de droom helpen: zo werkt dat niet. Is ook wel heel naïef als je dat denkt hoor. Maar schrap die illusie dus maar gewoon en ga reëel naar je opties kijken.
Hoe makkelijk denk je dat een bank een tweede naam van een akte haalt als blijkt dat degene die er op zou blijven onvoldoende inkomen in zijn eentje heeft om die hypotheek te dragen? Bank heeft liever twee kippen om te plukken dan een, zeker als die ene te weinig veren heeft.
mcsteamy schreef:
10-06-2019 18:59
Dat is voor mijn ex geen optie. Zij wil koste wat het kost in Hilversum blijven.
Tja. Scheiden heeft nu eenmaal consequenties. Waarom laat je zo over je heen lopen? Begin met de taxatie en zorg dat je je eigen financiele situatie glashelder hebt voor je verdere stappen neemt.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
10-06-2019 19:30
Hoe makkelijk denk je dat een bank een tweede naam van een akte haalt als blijkt dat degene die er op zou blijven onvoldoende inkomen in zijn eentje heeft om die hypotheek te dragen? Bank heeft liever twee kippen om te plukken dan een, zeker als die ene te weinig veren heeft.
Dat is het punt. We hebben beide voldoende inkomen om de hypotheken te dragen. Ik heb alleen niet voldoende inkomen om zo’n hypotheek te krijgen. Daar zit een verschil in, begreep ik. Mogelijk leg ik het alsnog verkeerd uit. Dit was niet mijn idee, maar een optie volgens onze financieel adviseur. We hebben dit verder nog niet besproken, dus ik heb geen idee hoe het precies werkt.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 10-06-2019 20:16
0.41% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
10-06-2019 19:59
Tja. Scheiden heeft nu eenmaal consequenties. Waarom laat je zo over je heen lopen? Begin met de taxatie en zorg dat je je eigen financiele situatie glashelder hebt voor je verdere stappen neemt.
Omdat ik weet dat ze elders doodongelukkig wordt. Dat gun ik haar (en m’n zoon) ook niet. Ik heb ook flink meer spaargeld dan zij, en ze heeft altijd gezegd dat dat bij een evt. scheiding van mij zou blijven. Dat ze daar niet aan wil komen. Ik ben bang dat ze mijn spaargeld wel gaat claimen als ik op m’n strepen ga staan. Net als kinderalimentatie en partneralimentatie. Eerstgenoemde zouden we verwerpen, kosten voor onze zoon willen we naar rato verdelen. Laatstgenoemde wilde zij überhaupt geen aanspraak op maken. Maar als ik haar tegen de haren instrijk kom ik er zelf (meer) bedrogen uit, denk ik.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Je kunt misschien eens (laten) bereken wat voor jou het meest gunstig is.....of de helft van je spaargeld kwijt of geen huis kunnen vinden. Zij wil scheiden, zij wil in het huis blijven, zij wil uitgaan van de door haar bedachte waarde van het huis .....ze wil wel veel. Waar blijf jij in dit verhaal? Laat je niet bang maken met dreigementen over spaargeld en alimentatie. Je ex heeft ook belangen en het is niet alleen maar geven jvan ou kant en ontvangen voor haar. Zij gaat mogelijk ongelukkig worden buiten Hilversum maar jij zonder tuin.
J
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 15:57
99.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
10-06-2019 21:11
Wat een kinderachtig gedoe. Ze is volwassen en heeft een kind, jij bent niet verantwoordelijk voor haar geluk.

Jullie zijn alleen beiden verantwoordelijk voor een zo optimaal mogelijke situatie voor jullie kind. Dat betekent: bij elkaar in de buurt wonen in beiden enigszins fatsoenlijke woningen en beiden een enigszins redelijke financiële toekomst. En daar maak je zakelijke en eerlijke afspraken over.

Nu kom jij er bekaaid vanaf, heb je eigenlijk simpelweg geen geld voor een appartementje in Hilversum, wil je in een woonkamer gaan slapen, bizar naïeve constructies worden er verzonnen met hypotheken, alleen omdat zij een of andere hechting aan Hilversum heeft? Hilversum is gewoon een van de duurste gemeentes om te kopen op dit moment, hoe ziet zij voor zich hoe jij dit gaat doen? Of zou ze het niet erg vinden als jij wel in almere ofzo gaat wonen en een weekendregeling met je zoon krijgt?


Als jij los laat dat je verantwoordelijk bent voor haar geluk, waarom zouden jullie dan niet voor een eerlijke, realistische verdeling gaan en indien nodig beiden naar iets gaan zoeken in een andere gemeente? Soest, Huizen, allemaal al goedkoper dan Hilversum en vlakbij.
Ja, ik ben het met je eens. Maar zij niet. Ze heeft nog liever dat ik op straat woon dan dat ze uit Hilversum weg moet, geloof ik. Het is haar thuis. Al haar vrienden en familie wonen hier. We hebben kort in Utrecht gewoond en dat vond ze echt vreselijk. Ik snap het ook wel. Maar ik wil inderdaad het beste voor ons allebei, niet alleen voor haar. En ik ben bang dat ik sowieso het onderspit delf, alleen maar omdat ik in onze relatie (en ervoor) meer gespaard heb en nu meer verdien.
Overigens moet ik er ook rekening mee houden dat ik in Laren werk (en zij in Amsterdam). We kunnen dus niet al te ver de regio uit.

Volgende week woensdag hebben we een volgend gesprek met onze adviseur, dus ik zal jullie na dat gesprek updaten.

Dank voor het meedenken, in ieder geval!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook flink meer spaargeld dan zij, en ze heeft altijd gezegd dat dat bij een evt. scheiding van mij zou blijven. Dat ze daar niet aan wil komen. Ik ben bang dat ze mijn spaargeld wel gaat claimen als ik op m’n strepen ga staan. Net als kinderalimentatie en partneralimentatie. Eerstgenoemde zouden we verwerpen, kosten voor onze zoon willen we naar rato verdelen. Laatstgenoemde wilde zij überhaupt geen aanspraak op maken. Maar als ik haar tegen de haren instrijk kom ik er zelf (meer) bedrogen uit, denk ik.

Heb je je ooit verdiept in de financiele gevolgen van het contract wat je aangaat als je trouwt? Gezien je opmerking ga ik ervan uit dat je in GvG getrouwd bent, ik begrijp niet hoe je het financieel zo slecht kunt regelen (dus in GvG trouwen en dan apart sparen en denken dat dat geld van jou is). Nu zit je dus met de gebakken peren dat je afhankelijk bent van haar goodwill om dat geld te houden, wat eigenlijk weinig nut heeft want je betaalt het schijnbaar toch doordat je te weinig voor het huis krijgt.

Mijn advies: laat je persoonlijk adviseren door een goede jurist/financieel adviseur want die jullie nu samen hebben is er niet voor jou (en komt ook met dingen die niet kunnen).
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
10-06-2019 20:12
Dat is het punt. We hebben beide voldoende inkomen om de hypotheken te dragen. Ik heb alleen niet voldoende inkomen om zo’n hypotheek te krijgen. Daar zit een verschil in, begreep ik. Mogelijk leg ik het alsnog verkeerd uit. Dit was niet mijn idee, maar een optie volgens onze financieel adviseur. We hebben dit verder nog niet besproken, dus ik heb geen idee hoe het precies werkt.
Als dit volgens de financieel adviseur een optie is dan ga ik mijn vraagtekens zetten bij de financieel adviseur. Banken gaan echt niet zomaar akkoord met het doorhalen van een naam op de hypotheek, en dan zul je alsnog volledig aan de inkomenseisen moeten voldoen. Plus, er komen dan weer extra kosten bij voor notaris, etc.

Die financieel adviseur zit straks niet met de gebakken peren, jij / jullie wel. Ik zou alles van te voren eerst heel goed uitzoeken, en niet op de blauwe ogen van de adviseur vertrouwen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
10-06-2019 20:15
Omdat ik weet dat ze elders doodongelukkig wordt. Dat gun ik haar (en m’n zoon) ook niet. Ik heb ook flink meer spaargeld dan zij, en ze heeft altijd gezegd dat dat bij een evt. scheiding van mij zou blijven. Dat ze daar niet aan wil komen. Ik ben bang dat ze mijn spaargeld wel gaat claimen als ik op m’n strepen ga staan. Net als kinderalimentatie en partneralimentatie. Eerstgenoemde zouden we verwerpen, kosten voor onze zoon willen we naar rato verdelen. Laatstgenoemde wilde zij überhaupt geen aanspraak op maken. Maar als ik haar tegen de haren instrijk kom ik er zelf (meer) bedrogen uit, denk ik.
Ik weet niet hoeveel, flink meer, is. Maar je zou nog wel eens goedkoper uit kunnen zijn als je het wel 50/50 doet, zowel spaargeld als huis volgens taxatiewaarde.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
10-06-2019 18:59
Dat is voor mijn ex geen optie. Zij wil koste wat het kost in Hilversum blijven.
Tussen willen en kunnen zit een groot verschil. Ga praten met mensen die er verstand van hebben, een financieel adviseur, een advocaat en een midiator. Laat het huis taxeren, jullie moeten beide verder niet zij alleen. De juiste waarde van het huis. Wat kan zij lenen wat kan jij lenen. En laat je wooneisen zakken naar wat je kunt betalen.

Of denk nog eens goed na over een scheiding zoon is nog maar 9 maanden?
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
10-06-2019 22:47
Tussen willen en kunnen zit een groot verschil. Ga praten met mensen die er verstand van hebben, een financieel adviseur, een advocaat en een midiator. Laat het huis taxeren, jullie moeten beide verder niet zij alleen. De juiste waarde van het huis. Wat kan zij lenen wat kan jij lenen. En laat je wooneisen zakken naar wat je kunt betalen.

Of denk nog eens goed na over een scheiding zoon is nog maar 9 maanden?
het is de ex die wil scheiden en wel degelijk de instelling 'alleen verder' heeft als ik TO goed begrijp
maar mcsteamy ik hoop dat je op zn minst ook een mediator gaat inschakelen die iets meer bezig is met wederzijdse belangen dan alleen een financieel adviseur
Alle reacties Link kopieren
Deze partij pretendeert juist onpartijdig te zijn en de wederzijdse belangen te willen behartigen.. Zij hebben alles in huis, we worden begeleid door een scheidingsadviseur (mediation, ouderschapsplan, etc.) en een financieel adviseur i.v.m. onze koopwoning. Dit leek een goed bedrijf, maar ga door jullie toch twijfelen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ga weg bij de financieel adviseur! Echt meteen, dit riekt. Zoek er desnoods één alleen voor jezelf. Al eerder genoemd, kosten en andere financiële zaken eerlijk delen. Laat het goed op een rijtje zetten, dan zie je hoe je er voordelig uit kunt komen. Dit heeft niks met gesteggel over een woonplaats te maken. Eerst zakelijk alles op orde hebben, dan weten jullie ieder waar je aan toe bent en welke keuzes je kunt maken.
Geel is het nieuwe blauw.
Het is haar huis maar jij bent bang jouw spaargeld te moeten delen.

Iets lijkt hier scheef te zitten.

To volgens mij word je in de maling genomen. Schakel je eigen expert in.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
10-06-2019 23:07
Deze partij pretendeert juist onpartijdig te zijn en de wederzijdse belangen te willen behartigen.. Zij hebben alles in huis, we worden begeleid door een scheidingsadviseur (mediation, ouderschapsplan, etc.) en een financieel adviseur i.v.m. onze koopwoning. Dit leek een goed bedrijf, maar ga door jullie toch twijfelen.
als je ex het allemaal heel goed voor zichzelf regelt en jij daarin meegaat en je mond houdt omdat je bang bent, valt er natuurlijk niks te 'mediaten' voor hum en rekenen ze gewoon voor wat je ex voorstelt. Dan komt dat op papier en klaar ben je.
Ik denk dat ze weet dat je bang bent je spaargeld te verliezen en dat ze jou daarmee toch een beetje chanteert.
I
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 15:58
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
10-06-2019 23:32
Ik denk dat ze weet dat je bang bent je spaargeld te verliezen en dat ze jou daarmee toch een beetje chanteert.

Ja, dat weet ze heel goed. Net als dat ik bang ben om nog jarenlang vast te zitten aan partner- en kinderalimentatie.

Wittelamp schreef:
11-06-2019 05:38
Hoeveel spaargeld hebben we het dan over?

Als het zoveel is als je impliceert, dan heb je toch een ruimer koop-budget als je het in je nieuwe huis zou stoppen?
De vraag is alleen of het opweegt tegen de werkelijke waarde van het oude huis dat je anders zou krijgen. Dat moet je uitzoeken. laat desnoods dat huis stiekem op eigen kosten even taxeren, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Ik snap werkelijk niet dat je zelf niet wat pro-actiever bent in dingen uitzoeken. Nu ben je op basis van vaagheden en halve informatie en angsten en halve meelevendheid met haar (“ah zo zielig, moet ze haar woonplaats misschien uit”), al van plan een tweekamerflatje in H’sum te kopen.

Zij heeft 10k, ik heb 30k. Als zij daar aanspraak op maakt ben ik 10k kwijt. Het huis moet dus 20k meer waard zijn dan ingeschat (210k) om dat alleen al in balans te krijgen. Maar goed idee om te laten taxeren. Ik heb ook een andere financieel adviseur aangeschreven, omdat het toch niet helemaal betrouwbaar aanvoelt met deze partij.

En ja, je hebt gelijk. We zijn pas net uit elkaar, ik hou nog (heel veel) van haar en had het graag anders gezien. Ik denk in het belang van haar en mijn zoon, en ben mijn eigen belang een beetje vergeten, merk ik. Het is zo lastig om middenin je verdriet de zaken helder te kunnen zien. :facepalm:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven