Huis kopen, vraagprijs/aankoopprijs

30-06-2014 15:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een woning. We kunnen ongeveer 230.000 euro betalen voor een huis, daarom zoeken we op funda naar huizen met een vraagprijs tot 250k. Ik lees nu net op een ander topic dat er best 15% van de vraagprijs af kan, als dat zo is kan ik best naar huizen zoeken tot 275k. Wat is jullie ervaring de laatste tijd met hoeveel er ongeveer af kan van de vraagprijs?
Ik heb trouwens al 3x gehad dat ik belde voor een bezichtiging en dat het huis al verkocht was, allemaal binnen zo'n 2 weken nadat het op funda was gezet. Ik kan me niet voorstellen dat die huizen voor heel veel minder dan de vraagprijs zijn verkocht.
Je kan voor een paar euro de verkoopprijs bij het kadaster opvragen, dan weet je meteen hoeveel onderhandelingsruimte er was.
Wat redelijk is, hangt volledig af van de omstandigheden. Hoe staat de markt ervoor waar jij zoekt, hoe snel wordt er verkocht, hoeveel is de vraagprijs gemiddeld ten opzichte van de verkoopprijs, hoe snel willen de verkopers van hun woning af, wat willen de verkopers ervoor hebben, enz. Wat geldt in Oost-Groningen hoeft niet te gelden voor Amsterdam.
En wat doe je met de kosten koper ? Denk dat die ook nog ergens van betaald moeten worden ?

230 kunnen lenen en dan op 250 reageren wordt denk ik wel heel erg krap zo.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Pucker schreef op 30 juni 2014 @ 15:29:

Ik heb trouwens al 3x gehad dat ik belde voor een bezichtiging en dat het huis al verkocht was, allemaal binnen zo'n 2 weken nadat het op funda was gezet. Ik kan me niet voorstellen dat die huizen voor heel veel minder dan de vraagprijs zijn verkocht.Je zoekt blijkbaar in een gewilde markt, daarbij is het voordeel voor de verkopers en reken er dan maar niet op dat je er 15% af kunt krijgen.. Dat lukt in wijken waar veel te koop staat, weinig verkocht wordt. En de verkoper haast..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Waarom zou je maximaal willen gaan zitten met je hypotheek?

Is die 230.000 inclusief KK, verbouwing, etc? Moet dit een sleutel-omdraai huis zijn?

Kijk bij funda, of andere site, naar de verkochte huizen in de buurt waarheen jullie willen verhuizen.

Bij mij in de wijk gaan de huizen net onder of zelfs boven vraagprijs weg! Vaak ook binnen een paar weken. En nee, ik woon niet in de Randstad.

Terug te komen op je vraag. Wanneer je maar maximaal 230.000 wil of kan betalen, dan zou ik zoeken naar huizen tot 230.000. Of je eisen bijstellen of nog even door sparen wil je een duurder huis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je kan heel simpel via sms de aankoopprijs van de woning van huidige eigenaren opvragen via :

SMS naar 8118

En tik in : KOOPSOM postcode de cijfers spatie de letters spatie huisnr (bv KOOPSOM 1018 DP 18 )

Dan krijg je paar tellen later (en 1,50 euro minder) de koopsom die de huidige eigenaren er voor betalad hebben.
quote:NummerZoveel schreef op 30 juni 2014 @ 15:39:

Wat redelijk is, hangt volledig af van de omstandigheden. Hoe staat de markt ervoor waar jij zoekt, hoe snel wordt er verkocht, hoeveel is de vraagprijs gemiddeld ten opzichte van de verkoopprijs, hoe snel willen de verkopers van hun woning af, wat willen de verkopers ervoor hebben, enz. Wat geldt in Oost-Groningen hoeft niet te gelden voor Amsterdam.Yep. En huizen tiptop in orde met een vt wonen inrichting worden binnen een mum van tijd verkocht (in mijn regio). Huizen die niet helemaal die criteria voldoen staan langer te koop. Ook als de huizen gewoon prima zijn (en voor mij dus helemaal perfect;).
Wij hebben net ons huis verkocht, de verkoopprijs zit 4% onder de vraagprijs. Dat hoor ik steeds meer om mij heen.

Zit in die 230k ook de kosten koper? Dat is al 10% van de verkoopprijs.

Ik denk dat je het niet redt bij een huis van 275k. Ik zou als ik jullie was niet verder kijken dan 250k.
quote:-teuntje- schreef op 30 juni 2014 @ 15:36:

Je kan voor een paar euro de verkoopprijs bij het kadaster opvragen, dan weet je meteen hoeveel onderhandelingsruimte er was.Ja maar dat kun je beter niet meteen checken bij recente gevallen die net zijn verkocht. Het transport is vaak pas maanden later en dan wordt die transactie pas ingeschreven bij het kadaster via de notaris. Dus als je dan iets opvraagt wat twee weken geleden verkocht is krijg je nooit de meest actuele transactieprijs, en is het zonde van je geld.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Oh en nu OT : Ik zou niet de maximale hypotheek nemen hoor.. dan raak je echt in paniek als 1 van de 2 in de ww komt.

Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht en toen kon er 50k af. Maar ons huis zag er van binnen en buiten dan ook niet uit (groene keuken en rode en groene vloerbedekking om maar iets te noemen... ) Mensen konden daar echt niet doorheen kijken waardoor ze weinig belangstelling hadden terwijl de huizen hier in de wijk (nieuwbouw en mooie groene wijk) wel heel gewild zijn.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
230 is alleen voor het huis. Wat is een sleutel-omdraai huis?

4% lijkt me ook meer waarschijnlijk voor de woningen die pas net op de markt zijn. Ik vind het zo wisselend. Sommige huizen zijn in een mum van tijd verkocht terwijl andere huizen in dezelfde straat al meerdere jaren te koop staan. Misschien toch die vt-wonen uitstraling
quote:Pucker schreef op 30 juni 2014 @ 18:17:

230 is alleen voor het huis. Wat is een sleutel-omdraai huis?

4% lijkt me ook meer waarschijnlijk voor de woningen die pas net op de markt zijn. Ik vind het zo wisselend. Sommige huizen zijn in een mum van tijd verkocht terwijl andere huizen in dezelfde straat al meerdere jaren te koop staan. Misschien toch die vt-wonen uitstraling Steutel omdraai is mijn vertaling voor turn-key home, een huis waar je niet anders hoeft te doen dan de sleutel van de deur om te draaien. Of te wel de vt-wonen uitstraling
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vorig jaar huis verkocht. Vraagprijs 127.500; opbrengst 125.000

Dit jaar juis verkocht. Vraagprijs 125.000; opbrengst 117.500

Dit jaar huis gekocht. Vraagprijs 275.000; opbrengst 259.000

Alle huizen waren binnen twee maanden weg. De tweede en derde binnen een week. En allemaal vielen ze onde de noemer 'helemaal af'. Als ik goed reken, is dat dus respectievelijk 2, 6 en 6 procent.

Bij huizen die 'af' zijn en kort te koop staan, is die 15% te optimistisch, naar mijn mening.
quote:SuperWijf schreef op 30 juni 2014 @ 16:45:

Je kan heel simpel via sms de aankoopprijs van de woning van huidige eigenaren opvragen via :

SMS naar 8118

En tik in : KOOPSOM postcode de cijfers spatie de letters spatie huisnr (bv KOOPSOM 1018 DP 18 )

Dan krijg je paar tellen later (en 1,50 euro minder) de koopsom die de huidige eigenaren er voor betalad hebben.

Dat prijs opvragen heeft voor mij weinig waarde. Prijzen worden pas na maanden, soms meer dan een half jaar, ingeschreven. Dus als het huis twee deuren verder van het voorjaar is verkocht, heb je grote kans dat je de verkoopprijs van jaaaaaren geleden krijgt. Verder zegt de verkoopprijs in kadaster niet alles over de echte verkoopprijs. Er kan zomaar een paar duizend euro voor roerende goederen wel of niet zijn opgenomen. Of er is ook nog een perceel gekocht waarbij de prijs van de grond voor een groot deel is verrekend in de prijs van het huis. Of het huis is gekocht voor de digitale registratie. Etcetera.

In onze koop-jacht heb ik bij ieder huis het opgevraagd, voor bijna 20 euro ge-smst. Was maar 2 keer zinnig. Ik doe het niet meer!

Wat een rare vraag trouwens, of je bij duurdere huizen kan kijken. Dat ligt aan je regio, aan het type huis dat je zoekt, hoe goed je kan onderhandelen (of je je emoties uit kan zetten en het hard kan spelen), hoe lang het huis te koop staat, etcetera. Als je dat spel niet doorhebt kan je beter een aankoopmakelaar meenemen, die kan voor je inschatten welk huis binnen je budget te kopen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven