Huis kopen??
maandag 13 december 2010 om 10:38
Ik zit met een dillema.. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een koophuis. Nu heb ik afgelopen week een heel leuk huis bekeken en een bod gedaan wat is geaccepteerd. Nu wordt dus alles echt. Ga vanmiddag nogmaals kijken met mijn vader, en dan binnenkort het voorlopig koopcontract tekenen. Maar. ik twijfel. Ik heb nu 3,5 jaar een vaste baan en verdien ca. 2000 euro per maand netto excl. vakantiegeld/13e maand etc. Dit gaat de komende 7 jaar nog jaarlijks omhoog met 150 euro pm.
Nu heb ik een huurhuisje, 40m2 1 slaapkamer, 1 gaskachel in woonkamer, enkel glas, gehorig, 'slechte' buurt, super uitzicht over het water. Mis wat ruimte en comfort. kosten: 285,- aan huur (niks dus).
Afgelopen donderdag dus een huis bekeken, bovenwoning, 2 balkons, 75m2, nieuwe keuken, vaatwasser, houten vloer, alles keurig netjes, VVE goed op orde, 2 slaapkamers, CV, 135.010 geboden (vraagprijs was geboden), leuke buurt en heel dichtbij centrum en station. Het huis is scherp geprijsd en huizen in de buurt gaan voor 20.000 euro meer weg. Er hoeft niets aan geklust op een (flinke) lik verf na. Hypotheeklasten worden ca 600 euro.
Ik ben alleen, heb geen vriend/kinderen.
Nu is de vraag: zal ik het doen? Ik weet het, moet ik zelf beslissen, maar dan de vraag: zouden jullie het doen?
Nu heb ik een huurhuisje, 40m2 1 slaapkamer, 1 gaskachel in woonkamer, enkel glas, gehorig, 'slechte' buurt, super uitzicht over het water. Mis wat ruimte en comfort. kosten: 285,- aan huur (niks dus).
Afgelopen donderdag dus een huis bekeken, bovenwoning, 2 balkons, 75m2, nieuwe keuken, vaatwasser, houten vloer, alles keurig netjes, VVE goed op orde, 2 slaapkamers, CV, 135.010 geboden (vraagprijs was geboden), leuke buurt en heel dichtbij centrum en station. Het huis is scherp geprijsd en huizen in de buurt gaan voor 20.000 euro meer weg. Er hoeft niets aan geklust op een (flinke) lik verf na. Hypotheeklasten worden ca 600 euro.
Ik ben alleen, heb geen vriend/kinderen.
Nu is de vraag: zal ik het doen? Ik weet het, moet ik zelf beslissen, maar dan de vraag: zouden jullie het doen?
maandag 13 december 2010 om 10:48
maandag 13 december 2010 om 10:50
Wat wil je met je leven de komende 5 jaar? En past het huis bij die plannen?
Ja? Doen!
Nee? Is het dan wel verstandig? Slaap er nog eens een nachtje extra over.
Je weet het zelf dus het beste; kunnen wij niets over zeggen...
Aanvulling: oh, nu lees ik je plannen. En niemand kan in de toekomst kijken. Luister eerst naar je verstand en vergeet dan je gevoel/intuïtie niet. Succes.
Ja? Doen!
Nee? Is het dan wel verstandig? Slaap er nog eens een nachtje extra over.
Je weet het zelf dus het beste; kunnen wij niets over zeggen...
Aanvulling: oh, nu lees ik je plannen. En niemand kan in de toekomst kijken. Luister eerst naar je verstand en vergeet dan je gevoel/intuïtie niet. Succes.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
maandag 13 december 2010 om 10:55
Maak voor jezelf een overzicht van alle vasten lasten die je kutn verwachten. Dus verzekeringen, gemeentelijke belastingen, gas/water/licht, bruto hypotheek, VVE en spaarpotje voor onderhoud. Op NiBUD.nl kun je hier e.e.a. over vinden. Je weet dan wat je aan vaste lasten per maand kwijt bent. Aan jou de vraag of jij vindt dat je genoeg over houdt om van te leven. De hyptoheekrente aftrek kun je beschouwen als leuk extraatje.
maandag 13 december 2010 om 11:05
Als iets nieuws zo dichtbij is, ga je wat je hebt herwaarderen. En we leven niet in een tijd dat het kopen van onroerend goed -zeker weten- een investering voor de toekomst is.
Het opnieuw inrichten/verbouwen/veranderen van je huurhuis is ook een optie. En je behoudt daarmee veel financiele vrijheid.
Het opnieuw inrichten/verbouwen/veranderen van je huurhuis is ook een optie. En je behoudt daarmee veel financiele vrijheid.
maandag 13 december 2010 om 11:05
maandag 13 december 2010 om 11:14
Eerlijk gezegd vind ik het ronduit a sociaal dat je eerst een bod uitbrengt en pas als dit geaccepteerd is, serieus gaat nadenken of je het huis eigenlijk wel wil.
Had eerst een bezichtiging met je vader gedaan en was dan pas gaan bieden als het huis je wat leek.
Nu denken de verkopers dat hun huis verkocht is en zijn helemaal blij en dan kom jij straks misschien met ik wil het eigenlijk toch niet.
Het kopen van een huis is natuurlijk een belangrijke beslissing en je hebt na het tekenen van het koopcontract ook nog 3 dagen bedenktijd. Maar ik vind dat je in het vervolg beter eerst kunt nadenken en dan doen.
Overigens zou ik het huis kopen. Klinkt alsof je het wel kunt betalen en het ljikt mij een stuk comfortabeler dan je oude huis.
Had eerst een bezichtiging met je vader gedaan en was dan pas gaan bieden als het huis je wat leek.
Nu denken de verkopers dat hun huis verkocht is en zijn helemaal blij en dan kom jij straks misschien met ik wil het eigenlijk toch niet.
Het kopen van een huis is natuurlijk een belangrijke beslissing en je hebt na het tekenen van het koopcontract ook nog 3 dagen bedenktijd. Maar ik vind dat je in het vervolg beter eerst kunt nadenken en dan doen.
Overigens zou ik het huis kopen. Klinkt alsof je het wel kunt betalen en het ljikt mij een stuk comfortabeler dan je oude huis.
maandag 13 december 2010 om 11:15
maandag 13 december 2010 om 11:20
maandag 13 december 2010 om 11:29
Ok voor de duidelijkheid: er was al de vraagprijs geboden voordat ik naar binnen ging met de makelaar. Wanneer ik geinteresseerd was moest ik voor 14u00 (drie uur later) boven de vraagprijs (1 euro) bieden en wat flexibeler zijn in de overdrachtsdatum. Omdat, wanneer ik niet zou bieden, het huis sowieso aan mijn neus voorbij zou gaan, heb ik een bod gedaan. De makelaar wist dat het een snelle beslissing was.
maandag 13 december 2010 om 11:33
Dan is er dus een niet eerlijk spelletje gespeeld. Dit mag namelijk niet. De verkopers waren al in onderhandeling met een partij. Pas als deze onderhandeling zijn afgerond, zonder resultaat, mag er met een volgende partij zaken gedaan worden.
Het kan zomaar zijn dat het zgn bod wat ze hadden er helemaal niet was. Maar in ieder geval heeft de verkopende makelaar niet de goede procedure gevolgd.
Ik zou er nog eens goed over nadenken, ik heb het idee dat je onder druk bent gezet.
Het kan zomaar zijn dat het zgn bod wat ze hadden er helemaal niet was. Maar in ieder geval heeft de verkopende makelaar niet de goede procedure gevolgd.
Ik zou er nog eens goed over nadenken, ik heb het idee dat je onder druk bent gezet.
maandag 13 december 2010 om 11:35
En inderdaad, het zaakje stinkt want zodra de verkopers een bod geaccepteerd hebben zijn ze in onderhandeling, en mogen ze niet tegelijkertijd met een ander onderhandelen.
Als jij dit soort dingen niet weet is het waarschijnlijk verstandiger om een aankoopmakelaar te nemen.
Als jij dit soort dingen niet weet is het waarschijnlijk verstandiger om een aankoopmakelaar te nemen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
maandag 13 december 2010 om 11:39
maandag 13 december 2010 om 11:41
quote:jebet schreef op 13 december 2010 @ 11:38:
ze waren niet in onderhandeling, hadden nog niet op het andere bod gereageerdDat maakt niet uit, wat de makelaar doet mag niet. Hij laat je tegen een ander bod opbieden. Misschien was er wel helemaal geen bod? Ik zou deze makelaar maar eens even wijzen op de regels van de NVM.
ze waren niet in onderhandeling, hadden nog niet op het andere bod gereageerdDat maakt niet uit, wat de makelaar doet mag niet. Hij laat je tegen een ander bod opbieden. Misschien was er wel helemaal geen bod? Ik zou deze makelaar maar eens even wijzen op de regels van de NVM.
maandag 13 december 2010 om 11:56
maandag 13 december 2010 om 12:00
quote:Tinkeldel schreef op 13 december 2010 @ 11:39:
Geen advies of je het wel of niet zou moeten doen. Wel een andere tip. Ik heb een aantal weken geleden hypotheekadvies gekregen, en voor 600 euro in de maand had ik een huis van 170.000. Ik zou dat denk ik nog even na laten kijken als ik jou was. Ik vind je maandlasten nogal hoog.Dat vond ik eigenlijk ook. Kan nergens terugvinden of die 600 bruto of netto is?
Geen advies of je het wel of niet zou moeten doen. Wel een andere tip. Ik heb een aantal weken geleden hypotheekadvies gekregen, en voor 600 euro in de maand had ik een huis van 170.000. Ik zou dat denk ik nog even na laten kijken als ik jou was. Ik vind je maandlasten nogal hoog.Dat vond ik eigenlijk ook. Kan nergens terugvinden of die 600 bruto of netto is?
maandag 13 december 2010 om 12:02
de makelaar is toch verplicht om de waarheid te zeggen? Vriend van me (die in de wereld zit) vond het niet gekk.. Nu vind ik t toch wel vreemd worden. En als ik later toch afhaak vind ik dat ook begrijpelijk, ik moest in 3 uur beslissen.. Toen ik t bod deed heb ik wel 5x aan de makelaar gevraagd of ik nu niet ergens aan vastzit. Het is misschien niet heel netjes van mij, maar had weinig keus toen. (naja of niet bieden, maar was/ben erg serieus geinteresseerd) Heb op dat moment met 10 mensen overlegd en die waren allemaal postief, als in L: bieden, je kan altijd nog terug, etc.
maandag 13 december 2010 om 12:06
Ik zou toch naar een hypotheekadviseur gaan. Ben je daar al geweest? Het zou kunnen dat je het bedrag niet kunt lenen. En anders zou ik zorgen dat je voor het einde van dit jaar de hypotheek rond hebt, want volgend jaar zit er een kans in dat je het niet kunt lenen omdat de regels veranderen. Ik zou niet op de hypotheekberekening van funda afgaan.