Huis (laten) verven

04-05-2020 12:52 39 berichten
Hi allemaal,
Ik lees al jaren mee, maar nu mijn eerste topic. Ik vraag me af hoe anderen dit doen. De kozijnen aan de buitenkant van mijn huis zijn aan een nieuwe verflaag toe. Hoe doen jullie dit? Zelf de trap op en verven of laten jullie dit doen?
Ik heb nu verschillende offertes opgevraagd, maar ik vind de prijs redelijk hoog en vraag me af of ik dit qua verschil dan niet beter zelf kan oppakken.
Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee!
Alvast bedankt!
Ik laat het doen. Geen enkele twijfel.
Ik laat het doen.

Hoe hoog zijn die offertes dan en voor wat voor soort huis?
Wij zijn een paar weken geleden begonnen met het verven van de kozijnen. We vinden het beide leuk om te doen en hebben nu veel tijd.
Het kost erg veel tijd maar je bespaart ook veel geld. Je zal zelf die overweging moeten maken.
Als er geen Corona was geweest hadden wij het trouwens laten doen. Dan vind ik het zonde van mijn weekenden.
Alle reacties Link kopieren
Zelf doen. We huren een rolsteiger, 400 euro verf en een week vrij. Voor de hele achterkant.
Vorig jaar alleen de bovenvedieping voor laten doen, 750 euro. Helemaal zou dan 1500 euro zijn? Dat verdient mn man alleen dan wel hoor in 1 week.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij doen het zelf. Normaal met onze vriendenkring een beetje in roulatie (weekend helpen bij elkaar, zondagavond barbecue aan). Nu kan dat niet, dus zijn we zelf begonnen. Mijn man neemt dan de steiger van de zaak mee, dus dat is wel makkelijk.
Hoe goed kan je schilderen?
Vind je het leuk?
Heb je tijd?
Heb je het geld om het uit te besteden?

Hoe hoog was de offerte?
Ik heb het jaren geleden een keer zelf gedaan vanwege geldgebrek. En als het financieel kan doe ik het nooit meer.

De ladder op maakt me niet zoveel uit. Maar omdat ik geen ervaren schilder ben ging er wel heel wat tijd in zitten. Ik heb er toen ontzettend veel vrije uren (avonden en weekenden) in gestopt. In het begin doe je alles nog met frisse moed, maar dat slaat al snel om in tegenzin. Uiteindelijk alles wel af gekregen met een mooi resultaat, maar de vrije tijd zou ik zoveel liever aan iets anders besteden.

De eerstvolgende keer dat het schilderen nodig was hebben we een schilder ingehuurd. Binnen een week was alles af en alles wat wij moesten doen was koffie zetten. Heerlijk!
eenhoorn wijzigde dit bericht op 04-05-2020 13:53
0.22% gewijzigd
Het uurtarief van een schilder is ongeveer €30-€40, misschien meer misschien minder bij jullie in de buurt. Daar bovenop komen dan nog je materiaal kosten.

Doe je het zelf dan scheelt je dit de arbeidskosten. Het kost alleen jou meer tijd, want de schilders kunnen het vaak sneller. ;-)

Wij hebben er voor gekozen om het te laten doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Voor die 2 kozijnen bij ons, is het de moeite niet (gek genoeg is de rest namelijk wel kunststof). Maar als alles wel had gemoeten, had ik liever iemand ingehuurd. Die zijn zoveel sneller en ik vind schilderen ook echt een verschrikking om te doen.
Vriend had het waarschijnlijk wel zelf willen doen. Scheelt dat als je de ladder goed zet, wel een kozijn in zijn geheel kunt schilderen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb nu een offerte opgevraagd voor de achterzijde, gaat om een twee onder één kap. De kosten zijn voor de volledige achterkant (2 grote ramen en 1 klein raam) + 2 deuren € 1.100,- excl. BTW. incl. materiaal.

Voor materiaal rekent hij € 240,-, het overige zou dus € 860,- arbeidskosten zijn. Ik vind dit relatief veel voor alleen een achterzijde schilderen. Deze schilder adverteert met een uurtarief van € 30,-, Dit zou betekenen dat hij 3,5 dag hiermee bezig zou zijn...

Het verven zelf vind ik leuk, ik zou er nu ook tijd voor hebben ivm corona. Ik heb niet zo heel veel schilder ervaring, maar denk ook hoe moeilijk kan het zijn :@@:, maar misschien onderschat ik het daarmee volledig.
Wij laten het doen.

We weten van onszelf dat we wel altijd enthousiast met een klus beginnen, maar hem nooit afmaken, dus er zijn klussen die we vanaf het begin uitbesteden...
Het is ook niet moeilijk, je moet alleen wel secuur werken.

Dus eerst schuren, dan ontvetten, gronden en dan lakken (wij doen een dubbele laag). Goed afplakken voorkomt teveel te moeten wegkrabben van het glas.
Zomerdaginmei schreef:
04-05-2020 14:12
Ik heb nu een offerte opgevraagd voor de achterzijde, gaat om een twee onder één kap. De kosten zijn voor de volledige achterkant (2 grote ramen en 1 klein raam) + 2 deuren € 1.100,- excl. BTW. incl. materiaal.

Voor materiaal rekent hij € 240,-, het overige zou dus € 860,- arbeidskosten zijn. Ik vind dit relatief veel voor alleen een achterzijde schilderen. Deze schilder adverteert met een uurtarief van € 30,-, Dit zou betekenen dat hij 3,5 dag hiermee bezig zou zijn...

Het verven zelf vind ik leuk, ik zou er nu ook tijd voor hebben ivm corona. Ik heb niet zo heel veel schilder ervaring, maar denk ook hoe moeilijk kan het zijn :@@:, maar misschien onderschat ik het daarmee volledig.
Ik neem aan dat hij ook een steiger opbouwt, die doet hij natuulijk niet in zijn vrije tijd opzetten en afbreken.
Als je het goed wilt doen:

Schuren
Plamuren
Schuren
Gronden
Schuren
Aflakken

En nooit bezuinigen op de verf.
ik geef mn bek ook maar een douw
Maartje2016 schreef:
04-05-2020 14:24
Ik neem aan dat hij ook een steiger opbouwt, die doet hij natuulijk niet in zijn vrije tijd opzetten en afbreken.
Dat is waar! Met die tijd had ik nog niet echt rekening gehouden..
Maartje2016 schreef:
04-05-2020 14:13
Wij laten het doen.

We weten van onszelf dat we wel altijd enthousiast met een klus beginnen, maar hem nooit afmaken, dus er zijn klussen die we vanaf het begin uitbesteden...
dit inderdaad, het hoeft niet binnen een week af, maar ik wil er niet aan beginnen en vervolgens niet afmaken.
Daarnaast kwalitatief goed werk leveren kost inderdaad tijd.
Wij zijn er nu ook zelf mee bezig.
We hebben nu de tijd ervoor en het scheelt enorm veel geld.

Het valt best tegen. Wij gaan een deel van het geld besteden aan een weekend weg als het af is, ter beloning.

Wat ons helpt is beetje bij beetje. Per dag dat we schilderen doen we 8 uur (4 blokjes van 2 uur).

Buitenboel heeft mijn man 2 jaar terug gedaan; steiger gehuurd voor 2 weken.
Leuke bonus waren de complimenten maar wat een werk was dat.

Succes.
Kun je het echt netjes? Ik vind het zó zonde als het schilderwerk er niet strak op zit. Ik schilder elk jaar iets (kan niet lang achter elkaar staan). Mijn man bewerkt de boel voor (ontvetten, schuren, ontvetten) en ik schilder het dan. Laten we paar dagen/weken drogen en dan zo nodig nog een laag. Ben ik wel elk jaar bezig, maar ik vind het leuk werk (ja echt!), zolang ik maar niet hoef te schuren. Heb voor de dakkappelen een schilder gehad twee jaar geleden, want ik kan het dak niet op, en kreeg een compliment over het strakke, nette schilderwerk van de rest. Toch leuk! Maar nogmaals: begin er alleen aan als je een hele vaste hand hebt, weet hoeveel verf je op de kwast moet doen (zodat je geen lopers krijgt) enz.
In aanvulling op het bericht van apiejapie heb ik nog het advies om eerst ergens te schilderen waar het minder uitmaakt hoe mooi het is (bv zolder, logeerkamer) en dan de stap nemen naar beneden of buiten.

Mijn ervaring is dat het beter gaat na 1 of 2 dagen. Dan weet je precies hoeveel verf je op de kwast moet hebben en dergelijke.
Zomerdaginmei schreef:
04-05-2020 14:12
De kosten zijn voor de volledige achterkant (2 grote ramen en 1 klein raam) + 2 deuren € 1.100,- excl. BTW. incl. materiaal.

Natuurlijk is € 1100 veel geld, maar ik vind het eerlijk gezegd klinken als een heel redelijke prijs voor wat er gedaan moet worden. Bedenk ook dat een pro al het 'standaardgereedschap' zoals ladders, steigers, krabbers, ontvetters, houtreparatiespul, schuurmachine, verlengkabels etc. bij zich heeft; heb jij dat in huis of moet je misschien drie keer op en neer naar de bouwmarkt als je pech hebt?

En schilderen kun je leren, tuurlijk. Maar de pro kan het al, en waarschijnlijk sneller dan jij, of netter in dezelfde tijd.

Wij hebben het laten doen.
Wij hebben hetzelfde dillema. Offertes opgevraagd en de richtprijs is € 4000,00 (voor, achter en zijkant). We schrokken wel van de prijs. Om hier 2 weken vrij tegenaan te gooien vind ik ook wat. Ik denk dat wij toch nog wat andere offertes gaan opvragen en het laten doen.
Ik heb het via Vereniging Eigen Huis geregeld.

Ik was €1781 kwijt voor:

"Voorgevel:
1 Raam klein dat niet open kan (tot 0,4 m²)
1 Raam middel dat niet open kan (0,4 m²-2m²)
2 Raam klein dat open kan (tot 0,4 m²)
2 Deur
1 Raam middel dat open kan (0,4 m²-2 m²)

Achtergevel:
1 Dubbele deur/ schuifdeuren
1 Raam groot dat open kan (groter dan 2m²)
1 Raam groot dat niet open kan (groter dan 2m²)
1 Raam middel dat niet open kan (0,4 m²-2m²)

Reinigen, schuren, herstellen glasafdichtingen, tot 25% kaal halen, één keer lokaal gronden, één keer geheel
voorlakken, één keer aflakken"

Even kopie/paste uit de offerte.

Nu heb ik er ook een aantal jaar garantie op, De schilder was in 4 dagen klaar (met goed weer)
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik vind 1100€ wel meevallen eerlijk gezegd. Je krijgt dan zeker wel vakwerk.
Je onderschat het zelf schilderen denk ik. Voordat je echt aan het schilderen bent, heb je eerst veel moeten doen qua voorwerk.
Zelf doen is goedkoper. Aangezien ik de kans loop dat ikzelf en het huis van buren 3 straten verder op onder minimale verf zit en mijn huis nog steeds niet, is mijn enige optie dat ik het een ander moet laten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven