Huis (laten) verven

04-05-2020 12:52 39 berichten
Hi allemaal,
Ik lees al jaren mee, maar nu mijn eerste topic. Ik vraag me af hoe anderen dit doen. De kozijnen aan de buitenkant van mijn huis zijn aan een nieuwe verflaag toe. Hoe doen jullie dit? Zelf de trap op en verven of laten jullie dit doen?
Ik heb nu verschillende offertes opgevraagd, maar ik vind de prijs redelijk hoog en vraag me af of ik dit qua verschil dan niet beter zelf kan oppakken.
Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee!
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wij laten het doen. Geen zin om weken bezig te zijn en we hebben het geld er voor over. Schilder is in anderhalve week klaar.
Onze buren doen het zelf (en ook hartstikke mooi!) en dus voor een fractie van het geld wat wij aan een schilder uitgeven, maar met 2 deuren zijn ze al een week verder. Zij vinden het ook leuk om zelf te doen.
Wij vinden het vreselijk om te doen en zijn kluslui (te lui om te klussen).
gizzmo-returns schreef:
04-05-2020 13:48
Ik laat het doen. Geen enkele twijfel.
Dit. Toen we erin kwamen hebben we zelf geschilderd, nu mag alles gedaan worden en besteden we het uit. Ik vind het het geld wel waard.

Binnen schilder ik overigens alles zelf, net als heel veel andere klussen in huis
Zomerdaginmei schreef:
04-05-2020 14:12
Ik heb nu een offerte opgevraagd voor de achterzijde, gaat om een twee onder één kap. De kosten zijn voor de volledige achterkant (2 grote ramen en 1 klein raam) + 2 deuren € 1.100,- excl. BTW. incl. materiaal.

Voor materiaal rekent hij € 240,-, het overige zou dus € 860,- arbeidskosten zijn. Ik vind dit relatief veel voor alleen een achterzijde schilderen. Deze schilder adverteert met een uurtarief van € 30,-, Dit zou betekenen dat hij 3,5 dag hiermee bezig zou zijn...

Het verven zelf vind ik leuk, ik zou er nu ook tijd voor hebben ivm corona. Ik heb niet zo heel veel schilder ervaring, maar denk ook hoe moeilijk kan het zijn :@@:, maar misschien onderschat ik het daarmee volledig.
En die andere offertes?

Ik heb een tussenwoning. Twee deuren, 5 kozijnen, alles incl voor iets meer dan 1000.
Ooit mijn man aan 't werk gezet voor 4 ramen.
Die deed er gelijk in stukken 2 jaar over.
Waarbij ik er eindeloos moest achterzitten, anders was 't vandaag nog altijd niet klaar.

De volgende keer bel ik toch een klusjesman.
Gaat het sneller.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het is ook maar net hoe handig je bent en of je het ervoor over hebt natuurlijk.

Wij doen vrijwel alles zelf, van loodgieten tot nieuwe groepenkast tot vloertje leggen en dus schilderen. Man is heel handig en ik ben meer van de secure werkjes.
Ik vind schilderen leuk en heb het ooit geleerd in een bijbaantje, dus doe het zelf.

Als ik het niet leuk zou vinden zou ik het geld er wel voor over hebben.
Wissewis schreef:
05-05-2020 17:43
Ooit mijn man aan 't werk gezet voor 4 ramen.
Die deed er gelijk in stukken 2 jaar over.
Waarbij ik er eindeloos moest achterzitten, anders was 't vandaag nog altijd niet klaar.

De volgende keer bel ik toch een klusjesman.
Gaat het sneller.
Waarom ben je het zelf niet gaan doen dan?
Snap ik ook nooit van de vrouwen bij ‘help mijn man is klusser’ en maar vitten op die vent maar zelf ook niet de handen uit de mouwen steken.

Ik doe dat soort klusjes overigens zelf. Ben er ondertussen ook best goed in geworden. Heb je het nog nooit gedaan begin dan met een klein raam waar je vooral niet te veel tegenaan kijkt vanuit de tuin ofzo en kijk hoe het je bevalt.
ClumsyNinja schreef:
05-05-2020 21:38
Waarom ben je het zelf niet gaan doen dan?
Snap ik ook nooit van de vrouwen bij ‘help mijn man is klusser’ en maar vitten op die vent maar zelf ook niet de handen uit de mouwen steken.

Ik doe dat soort klusjes overigens zelf. Ben er ondertussen ook best goed in geworden. Heb je het nog nooit gedaan begin dan met een klein raam waar je vooral niet te veel tegenaan kijkt vanuit de tuin ofzo en kijk hoe het je bevalt.
Ik wou van in begin een klusjesman bellen.
Maar man is steevast van 't principe "ik zal dat wel even zelf doen".

Niet dus. Of ik moet eindeloos geduld hebben.

Ik ga écht niet zelf aan de slag met zo'n dingen.
Dan zijn de ramen eerst mee-geschuurd.
En vervolgens hangt er meer verf op 't glas dan errond.

Ken je kunnen en ieder zijn job.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bedankt voor alle reacties, ik ga het nog even goed overwegen. Ik vind het echt een hele hoop geld, maar dat het mooi gebeurd is ook ontzettend veel waard. Want als het niet goed gebeurd dat ben je nog verder van huis..
Ik ben op zich wel handig, maar heb geen zin in gedoe met steigers en materiaal kopen enzo. En daarnaast ken ik een klusjesman die veel inkomsten misloopt omdat iedereen nu zelf aan de klus gaat. Dus ik vind het een goede besteding van mijn belasting teruggave.
Ik vind het geen gekke prijs hoor voor een schilder. Ik had voor een tussenwoning vorig jaar prijzen tussen de 1300 en 4000 euro, de prijzen liepen echt heel erg uit elkaar.

Uiteindelijk 1350 betaald voor:

Voorkant:
Overstekende dakrand
3 ramen boven waarvan 1 openslaand
3 ramen beneden en deurkozijn

Achterkant:
Overstekende dakrand
5 ramen boven waarvan 2 openslaand
3 ramen en deur beneden plus wat schotten

Schuur:
Deur en deurkozijn

Ik vond het ideaal om te laten doen. Vooral de dakrand was best hoog en een lastige hoek. Daarnaast was er twee keer verkeerde verf op gegaan. 1 keer met de bouw, die was gaan bladderen. En 1 keer door de vorige bewoners die echt hadden geklungeld met veel druipers. De schilder heeft zich een halve dag kwaad staan maken op de dakrand aan de achterkant. Zelf had ik het toen al lang opgegeven haha.
Het voorwerk ( de oude verflaag verwijderen, plekjes bijwerken of opvullen, schuren ontvetten) is bewerkelijk en moet goed gebeuren anders is zelf doen goedkoop maar uiteindelijk duurkoop. Om vervolgens alles te verven moet je afplakken en goede kwasten hebben, er zit echt verschil tussen een Action kwast en een kwaliteitskwast, je kunt het dan strakker opbrengen mits je ook goede verf gebruikt. Dus neem hiervoor ook geen Actionverf oid. Aan kozijnen buiten zou ik me niet wagen, dat is vakwerk. Mensen die het zelf doen vinden hun resultaat zelf vaak prachtig :mrgreen: bij mensen die het door een goede vakman hebben laten doen vinden anderen het vaak prachtig.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Vraag vooral meerdere offertes op. Wij hadden 3 offertes waarbij de prijs van de hoogste 2x zo hoog was als de prijs op de laagste offerte.
En prijs zegt maar weinig over de kwaliteit. De schilder met de laagste prijs heeft bij ons vakwerk geleverd en gebruikte ook niet de goedkoopste verf die hij kon vinden.
En hoe is de kwaliteit van je kozijnen? Wij hebben een huis waar geen goede houten kozijnen in zitten en waar je soms op de raarste plekken verrot hout vindt (met name bij de kozijnen op het zuiden).
Kun je dat ook zelf repareren?
Hoe flexibel is de schilder? Wij hebben ook screens voor de ramen. Gevraagd of ze van de muur af moesten. Komt hij kijken: Nee hoor, laat maar zitten, kost me hooguit een uurtje extra om er voorzichtig achter langs te schilderen. Dat uur is niet extra gefactureerd.
Screens van het hele huis laten verwijderen en terug laten plaatsen zou 500 euro exta kosten (moet door een andere partij gedaan worden).

Wij hebben deze klus uitbesteed. Als 2 schilders er een week mee bezig zijn met binnen en buiten schilderen (bij een huis met veel kozijnen), dan weet ik wel hoeveel weekenden wij er aan moeten besteden en hoeveel van mijn 20 vakantiedagen ik daar aan moet gaan opofferen.
En ik vind het ook nog eens een vervelende klus om te doen.
dolfine wijzigde dit bericht op 06-05-2020 10:09
30.80% gewijzigd
Goed schilderwerk lijkt makkelijker dan het is. Ik zie ook meestal wel verschil tussen een vakman en een klusser.

1100 is ook gewoon een normale prijs. Deel dat eens door 10 jaar. Dan is het een tientje per maand en geen omkijken naar.

Vragen of de vakman oren heeft naar een zwart klusje gebeurt ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven