Huis verkopen aan vrienden/ bekenden?

09-05-2010 09:31 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen allemaal,



Zoals misschien bekend zit ik midden in een scheiding.

Aangezien (ex)man en ik beide het huis niet kunnen betalen zal het op termijn verkocht moeten worden.

Nu heeft een vriend/bekende van ons aangegeven dat hij het huis heel erg graag wil kopen als het in de verkoop gaat.



Maar.... is het wel zo'n goed idee om je huis te verkopen aan een vriend/bekende( ivm gezeur achteraf enz.)



En hoe moeten we dat aanpakken dan? Een makelaar zal niet nodig zijn denk ik of juist wel.



Is er iemand die zijn huis aan vrienden/bekenden heeft verkocht en me een beetje op weg kan helpen?

Ook zoek ik ervaringen van mensen die hun huis zonder tussenkomst van een makelaar hebben verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen, altijd kans op gezeur. Laat bij vriendschappen er nooit geld tussen komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan toch een makelaar inzetten. Mocht die koop dan ook niet doorgaan, staat het huis tenminste nog te koop. lijkt me ook fijner met het oog op de vriendschap om woordvoerders te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen! In deze tijd is het al zo moeilijk om je huis te verkopen (zeg ik met twee huizen in de verkoop)!



Overigens, zo'n tig jaar terug heb mijn appartement aan een vriend van mijn broer verkocht, nooit problemen gehad. Of zijn er bij jouw huis verborgen gebreken?
Ik zou het dan zonder makelaar doen! Scheelt veel geld, je zou wel bijv. een makelaar kunnen laten kopen om je huis te laten taxeren, zodat je een beter idee krijgt van een redelijke prijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een makelaar inschakelen. Laat die alles professioneel afhandelen en zorg dat alleen je makelaar contact heeft met de kopende vriend w.b.t. de woning.



En met die vriend goede afspraken maken van te voren.
De koper kan evt. wel het huis laten keuren, dan hoef je er later geen gezeur over te krijgen. (hij spaart ook makelaarskosten, dus dan kan hij de keuring prima betalen).
Alle reacties Link kopieren
Als hij het graag wil, waarom niet? Zou wel een makelaar of aankoopmakelaar inschakelen.
...
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk laat ik het eerst taxeren want ik wil het huis niet weggeven voor een vriendenprijsje.

Er zijn (voor zover mij bekend) geen verborgen gebreken maar het is wel een idee dat hij het huis dan laat keuren.



@ Yoyo: Over wat voor afspraken heb je het dan?



Ben echt een leek op dit gebied. Dit is ons tweede koophuis en (ex)man heeft altijd alles geregeld.
Alle reacties Link kopieren
een collega heeft haar huis verkocht aan haar broertje. Ze hebben taxateur laten komen ivm prijs en verder alles bij notaris geregeld. Dus zonder tussenkomst van makelaar, scheelt hoop geld
Alle reacties Link kopieren
x
Eens. Als je geld kan besparen, altijd doen. Wel idd huis laten keuren (dan krijg je dus ook geen gezeur achteraf) en gewoon laten taxeren. Als de bekende het dan teveel geld vind, kan je het altijd nog regulier in de verkoop zetten.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Waarom een makelaar? Je hebt al een koper. Dat kost je al gauw 1 tot 2%, zonde. Dat kan je beter met elkaar verrekenen.



Gezeik achteraf? Niet als je eerlijk bent over eventuele gebreken. Ik neem aan dat die kennis al eens eerder is geweest en het huis kent.



Laat het wel taxeren door een makelaar. Of verschillende makelaars. Je kan ze uitnodigen om eens te kijken voordat je ze een verkoopopdracht geeft. Ze geven je dan een richtprijs en een offerte voor hun courtage. Je hoeft ze geen opdracht te geven.



Wij hebben ons huis zonder makelaar verkocht, maar dat was meer toeval dan in eerste instantie de bedoeling. Een meevaller dus. Maar de koper had wel een makelaar en dit was niet het eerste huis wat we verkocht hebben, dus we kenden de procedures.



Succes met de verkoop!
Alle reacties Link kopieren
Als jij dingen achter houdt over het huis ( een lekkage, oid ) dan heb je kans dat je gezeur krijgt. Ik zou niet weten waarom anders gezeur zou krijgen, eigenlijk; het is niet zo dat die vriend jou elke maand betalen moet ...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://forum.www.trosrada ... .php?f=17&t=42029&start=0
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
#

Naar de notaris



Omdat de kosten voor de notaris meestal betaald worden door de koper (de kosten koper uit stap 2), is het in principe aan de koper om een notaris te regelen. De notaris is onmisbaar bij de overdracht van een huis. Hij wikkelt de juridische zaken rond de verkoop af. De koopovereenkomst en akte van levering moeten in zijn bijzijn ondertekend worden door beide partijen.



Maar ook jij als verkoper doet er goed aan een notaris inschakelen. Hij kan je namelijk vertellen wat je (juridische) verplichtingen tegenover de koper zijn en je adviseren bij het opstellen van een koopovereenkomst. De kosten voor deze notarisdiensten zijn uiteraard voor jouw rekening.

#

Stel een koopovereenkomst op



Bij het verkopen van je huis moeten er twee overeenkomsten ondertekend worden, namelijk de koopovereenkomst en de akte van levering. Het koopcontract kun je door een notaris laten opstellen, maar je kunt er ook voor kiezen het zelf te doen, bijvoorbeeld met behulp van een model koopcontract. De akte van levering kun je niet zelf maken, dat doet de notaris.



De koper heeft volgens de wet een bedenktijd van drie dagen na het ontvangen van het ondertekende koopcontract. In overleg met jou kan die bedenktijd verlengd worden. De koper kan binnen die bedenktijd zonder een reden te geven afzien van de koop.



Ook kan een koper voorwaarden van ontbinding in het contract laten opnemen. Dat betekent dat de overeenkomst vervalt op het moment dat aan die voorwaarden niet wordt voldaan. Gebruikelijke voorwaarden zijn:



* Het niet rond kunnen krijgen van de financiering.

* De koper krijgt geen woonvergunning van de gemeente.

* Bij de bouwtechnische keuring die de koper laat uitvoeren komen ernstige gebreken aan het licht.



Sommige kopers zullen proberen buitenissige voorwaarden in het contract op te laten nemen, bijvoorbeeld de koop laten afhangen van het bedrag dat ze met de verkoop van hun eigen woning krijgen. Wat gebruikelijk is en wat niet kun je het beste navragen bij een notaris.



Zorg in elk geval dat de voorwaarden van ontbinding niet 'onbeperkt houdbaar' zijn, vermeld dus altijd een datum waarop de voorwaarden vervallen!

#

De koop is rond



Na het verstrijken van de bedenktijd en de vervaldatum voor de ontbindende voorwaarden is de koop definitief. Mocht de koper nu alsnog de koop willen ontbinden, dan is hij jou een vergoeding verschuldigd. Gefeliciteerd, je hebt je huis helemaal zelf verkocht!

#

Toch maar niet?



Twijfel je na het lezen van deze stappen of je wel in staat bent om zelf je huis te verkopen, dan kun je alsnog een makelaar inschakelen. Bedenk daarbij dat je een makelaar ook een deelopdracht kunt geven, dat scheelt al enorm in de kosten. Bij zo'n deelopdracht voert de makelaar bijvoorbeeld de onderhandelingen en regelt hij de keuring en taxatie van je huis terwijl jij zorg draagt voor de advertentie en de bezichtigingen. Ook andere taakverdelingen zijn mogelijk. Informeer daar dus eens naar!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist wel een makelaar inschakelen denk ik. Het kost wat extra, maar dan kun je het zakelijke deel tenminste door een prof laten doen (edit: ik bedoel niet dat je het zelf niet kan, maar dat je dan zaken en privé makkelijker kunt scheiden). Laat het in elk geval door een makelaar taxeren.
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden hebben wij het huis van familie van mij gekocht. Ons oude huis verkochten we door aan vrienden. Beiden zonder tussenkomst van een makelaar. Ik heb dus ervaring in het kopen en verkopen van een huis van/aan bekenden. We hebben het huis laten taxeren en toen zelf een goede (ver)koopprijs afgesproken. Een makelaar kost veel geld dus die hebben we niet in geschakeld. We hebben ons van te voren goed ingelezen op internet en daar een goed koopcontract af gehaald die alles goed vastlegde. Heb je geen verborgen gebreken, dan is er verder als het goed is geen gezeur achteraf. Wat bij ons nog wat gedoe gaf: overnamekosten van dingen die we achterlieten. Dan is het even lastig zaken en vriendschap te combineren.
Alle reacties Link kopieren
om wat voor soort huis gaat het en vooral hoe oud?

ik kan me voorstellen dat een nieuwbouwhuis of een jaren 70-80 rijtjeshuis veel minder verborgen gebreken zou hebben dan een vrijstaand huis van 100+ jaar oud.

Indien het een relatief nieuw huis is...zou ik het wel verkopen aan virienden...bij een oud huis...zou ik zeker investeren voor een goed technisch rapport.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal.

Het gaat om een relatief jong huis (begin jaren 80) en het enige "gebrek" dat er is is dat de badkamer af en toe lekt. Dit gaan we sowieso binnenkort oplossen (nieuwe kitvoegen)



Ik denk dat we het wel zonder makelaar gaan proberen. Desnoods met hulp van vereniging eigen huis.



Nu maar hopen dat ik op wat voor manier ook snel een eigen plekje kan vinden en dan kan de boel in werking gezet worden.
Alle reacties Link kopieren
oe lekkage is iets waar ik wel huiverig voor zou zijn...vader had ook lekkage en voegen idd opnieuw laten kitten...maar dat heeft weinig geholpen....eigenlijk zou de hele badkamer eruit gesloopt moeten worden (want lekkage gaat niet alleen naar beneden maar ook naar kamer naast badkamer) maar dat wil hij niet...



dus even kitten is niet altijd de oplossing....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis bouwtechnisch laten keuren, de makelaar heeft er naar gekeken, en desondanks kwamen we later toch nog allerlei lullige kleine dingetjes tegen. Geen echte gebreken, maar wel dingen waarvan we dachten "tsjonge, had je dat nou niet even gewoon góed kunnen doen, in plaats van zo'n stomme plakbandoplossing".

Als we dit huis van vrienden hadden gekocht had dat misschien toch wel voor wat irritatie gezorgd. Dus ik zou er toch niet al te makkelijk over denken, ik zou het nog eerder te slecht dan te goed voorspiegelen, uit angst dat ze later nog dingen tegenkomen die wij over het hoofd gezien hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet per se een makelaar in te schakelen. Wat je zou kunnen doen, is een bouwkundig buro inschakelen die het huis voor jou naloopt op eventuele gebreken. Mocht je met de koper tot overeenstemming komen, dan dient er een koopovereenkomst opgemaakt te worden, eventueel kan een notaris dit ook doen. De koopovereenkomst is een vormvereiste. Zonder ov is er namelijk geen ov. Het bouwkundig rapport zou je dan als bijlage bij de koopovereenkomst kunnen voegen. Even terugkomend op de informatieplicht van de verkoper, daarnaast heeft de koper een onderzoeksplicht. Mocht dus na de overdracht blijken dat er een verborgen gebrek zit, en de koper gaat bij de verkoper claimen dat deze dat wist, dan moet koper dat daadwerkelijk bewijzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen makelaar inschakelen, of navragen of ze wel iets kunnen betekenen voor je tegen een gereduceerd tarief, omdat ze veel minder werk hoeven doen.



De enige maar die ik kan verzinnen is of het prettig is om te worden herinnerd aan jouw verleden in dat huis, dat zou een punt kunnen zijn waardoor je het liever aan een total stranger wil verkopen, maar zo te lezen is dat geen issue voor je.
Alle reacties Link kopieren
Die lekkage in de badkamer kan je eerlijk melden toch? Dan is het je vriend of hij nog af wil dingen. Een bouwkundig inspecteur kan daar misschien ook als onafhankelijke derde nog een kundig oordeel over vellen (of kitten wel/niet zal helpen bv).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven