Huis zoeken, 1 makelaar voor aankoop én verkoop??
woensdag 11 juni 2025 om 14:11
Dit levert juist motivatie op voor de makelaar. Wij hadden onze makelaar toegezegd dat hij ons appartement mocht verkopen als we met zijn diensten voor de aankoop tevreden waren. En dat waren we
En wat mangogo zegt. Ik ga er vanuit dat in de gedrags- en beroepsregels van de makelaardij ook opgenomen is dat dat een no-go is.

En wat mangogo zegt. Ik ga er vanuit dat in de gedrags- en beroepsregels van de makelaardij ook opgenomen is dat dat een no-go is.
woensdag 11 juni 2025 om 14:39
woensdag 11 juni 2025 om 17:02
Zo’n enorme rocket science is het nou ook weer niet, dat dat twee totaal verschillende vakken zijn of zo. Het belangrijkste voor een makelaar is dat hij/zij de markt goed kent, dus weet wat er zoals op de markt komt en waar dat voor verkocht wordt. En algemene kennis over het huis-koop-proces. Beide zijn niet anders voor aan of verkopen.Marianneke schreef: ↑11-06-2025 14:50Het kan prima. Ik vraag me alleen af of de beste verkoopmakelaar ook de beste aankoopmakelaar is, en andersom.
En als ze twee dingen voor je mogen doen, kun je vaak een betere prijs afspreken.
woensdag 11 juni 2025 om 18:55
Dit risico heb je dan toch altijd als je gebruik maakt van een aankoopmakelaar en je niet van tevoren weet welk huis je wilt/kunt kopen? Ik heb daar nooit over nagedacht.
Wij hebben het via de zelfde makelaar gedaan, maar in een andere woonplaats en de makelaar kwam ook nog eens uit een andere plaats (het liep zo). Dus wij hebben dit nooit aan de hand gehad, want die makelaar verkocht niks in het dorp waar we zijn gaan wonen.
woensdag 11 juni 2025 om 22:28
Het is helemaal geen loze opmerking. Wij hadden nl een aankoopmakelaar en toen kwam er een huis te koop waar we erg veel interesse in hadden. Wel bij dezelfde makelaardij en dat gaat dus niet. We hebben toen een andere aankoopmakelaar in de arm genomen.
donderdag 12 juni 2025 om 21:41
Een aankoopmakelaar moet jou adviseren wat het meest passende zo laag mogelijke bod is. Een verkoopmakelaar wil er juist het meeste uit halen. 2 verschillende belangen bij de verkoop van een woning is niet toegestaan.Irregular_Choice schreef: ↑11-06-2025 23:54Wij hebben al 2 keer een huis gekocht dat bij onze aankoopmakelaar te koop stond. Is geen enkel probleem geweest. Biedingen doe je dan gewoon zelf.
Volgens de NVM is dit niet toegestaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in