Huishoud hacks

06-12-2021 22:47 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oooooh dat huishouden. Wat een werk en ik zie er zo tegenop!

Ik heb het zo ongelooflijk druk met werk. Ook aan mijn jongere besteed ik veel tijd. Het huishouden heeft er structureel onder te lijden en laten we eerlijk zijn ik ben er nooit een held in geweest. We hebben een groot huis en ik heb het gevoel altijd achter de feiten aan te lopen. Opgeruimd houden lukt niet en elke week alles poetsen ook niet. De keuken netjes houden doe ik elke dag maar dat moet 3 keer per dag (opruimen, aanrecht en tafel schoon en stofzuigen). Dat voelt dan als een hele klus en denk ik pffft nu de rest nog. Slaat eigenlijk nergens op want die keuken doen is 5 min werk. Maar het komt ALTIJD terug en je bent NOOIT klaar. En dan hebben we t nog niet over de was gehad.
Uitbesteden lukt nu niet financieel gezien.
Hebben jullie slimme tips om die gigantische klus te klaren, tijd te besparen, er minder tegenop te zien?
Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Wat doet de rest van het gezin er aan?
Alle reacties Link kopieren
handveger en blik klaar om meteen de tafel en aanrecht en andere oppervlaktes schoon te vegen, dan valt het iig al niet op de grond.
En, zoals mijn moeder zei: ruimen dus meteen alles terug op zijn plek zetten (de theorie snap ik, nu de praktijk nog)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het ook niet en de tips en trucs ken ik wel. Ze ook daadwerkelijk uitvoeren is de hele crux.
Alle reacties Link kopieren
De huishoudelijke hulp lukt niet, dus daar hoef ik je niet de tip mee te geven. Maar.. wat is belangrijk? Vraag jezelf eens af, wat zeg ik op mijn sterfbed, als ze vragen waar ik spijt van heb.. .is het dan: Ik had mijn huis nooit schoon?

Met andere woorden, relativeer. Je hebt 24 uur per dag, je hebt 1 leven. .Wat is daar het belangrijkst in?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen verantwoordelijk maken. Dus eigen bord/bestek/glas in vaatwasser. Was meteen in wasmand. En dan twee of drie wasmanden, zodat je was meteen kan scheiden. Kunnen kinderen van drie ook al, dus effe aanleren en dat scheelt je al tijd. Zelfde met was opvouwen. Meteen ieder eigen stapel en dát op het bed leggen van degene.
Veeg wat vaker ipv steeds de stofzuiger. Scheelt tijd.
Zorg dat alles een duidelijke, vaste plek heeft.
Heb niet meer spullen dan je daadwerkelijk gebruikt. Vaak wordt het rommelig omdat een kast al vol zit en je er nog meer bij wilt doen. Ruim je spullen eens echt op en bekijk kritisch wat je echt nodig hebt.
Dingen een vaste opbergplek geven en dus meteen na gebruik opruimen.
Ook manden/bakken maken voor ‘rommeltjes’ zodat die ook opgeruimd kunnen worden.

In de keuken haal ik na gebruik meteen een doekje over de aanrecht. En zo af en toe krijgen de kastjes etc een grote beurt. (Als ik me erger aan viezigheid).

Douche doe ik elke week op dezelfde vrije dag als ik er zelf ondersta. Podcast hard aan, halfbloot schrobben hoef je ook niet voorzichtig te doen met je kleren, afspoelen en ook meteen jezelf afspoelen.

Op de wc staan weggooidoekjes voor als ik lui ben, maar ook een spuitfles met een eigen mix van allesreiniger en water.
Om de dag spuit ik de bril in, haal er wc papier over, doe dat in de pot. Idem onderkant bril en rand pot. Toiletpapier doorspoelen, wc eend in pot, borstel erdoor, klaar. Eens in de week/twee weken met spons en veel water.
Dit doe ik meestal als ik sta te wachten op een kind dat zelllluf zijn tanden staat te poetsen, of zich uitkleed ofzo, of onder de douche staat en waar ik straks bij moet helpen. (Dode momenten dat ik sta te wachten in de badkamer dus)

Wasbak idem: als kind poetst haal ik alles weg, spuit mijn allesreiniger overal, zwiep mijn spons erover, en veeg na met een washandje/wc papier/doekje/wat ik bij de hand heb. Voor de spiegel heb ik speciale glas-doekjes, daar liggen altijd een paar schone van in de badkamerla, dus das ook zo gedaan.

De stofzuiger pak ik vast als de kinderen nog onmeunig traag aan hun ontbijt zitten, en als zij boven wat dingen doen en ik beneden ben ruim ik wat losse spullen op of de vaatwasser uit.
Zodra de kids de deur uit lopen scheur ik een rondje met de stofzuiger (in elk geval onder de tafel en bij de deur-waar-ze-al-het-zand-erin-lopen) en afhankelijk van of ik moet werken of niet ook uitgebreid de rest van de kamer/gang/toilet/trap.

Schone was spaar ik op in wasmanden die ik dan ‘s avonds voor de tv wegvouw.

Oftewel, een groot deel van de dagelijkse klusjes doe ik op verloren momenten.
Als ik sta te wachten tot de rijst kookt haal ik een doekje over de afzuigkap/door de koelkast/boven over die hoge keukenkast.

Elke avond voor het slapengaan even een rondje opruimen: alles weer op zijn plek, en zooi die naar boven moet gaat mee naar boven en wordt daar op de desbetreffende kamer geplempt. Breken ze de volgende ochtend vanzelf een keer hun nek over.

Verder vrees ik dat ik een slechte huisvrouw ben: ik dweil als ik vind dat de vloer vies is. En soms alleen het stukje dat vies is omdat ik vind dat de rest nog kan.
Stoffen doe ik als ik het nodig vindt. Dan wel meteen de ruimte en goed.
Kinderslaapkamers doe ik op aankondiging, en vooral niet al te vaak. Als ik ze doe trek ik er een dag voor uit, is het desbetreffende kind de sjaak want moet alles opruimen wat ik op mijn weg tegenkom, en zuig-stof-sop echt alle oppervlakken.

De ramen zijn mijn zwakke punt. Daar heb ik de schijt aan.

Belangrijkste hier:
- zoveel mogelijk direct (laten) opruimen
- alles vaste plekken geven
- ook plek voor rommeltjes creëren
- op meerdere plekken spuitbussen met allesreinigermix en weggooidoekjes binnen handbereik
- op momenten dat je moet wachten even wat schoonmaken/afnemen
- was vouwen/strijken voor de tv
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, dat allemaal dus. :jump:
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
06-12-2021 23:25
Nou ja, dat allemaal dus. :jump:
Ik dacht dat jij zweerde bij je robots? ;)
Alle reacties Link kopieren
TeamAvocado schreef:
06-12-2021 23:26
Ik dacht dat jij zweerde bij je robots? ;)
Ooo, ik heb nog een tip! Robotstofzuiger! 8-)

Goddank, niet compleet nutteloos dus.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
06-12-2021 23:28
Ooo, ik heb nog een tip! Robotstofzuiger! 8-)

Goddank, niet compleet nutteloos dus.
Dat sowieso niet. ;)
En dan heb ik het nog niet eens over je kwaliteiten als potentieel moordenaar.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij helpt het om het altijd op een vaste tijd/dag te doen, één vaste ochtend in de week doe ik samen met mijn vriend de bovenverdiepingen van het huis, en de andere ochtend samen de benedenverdieping. Kost ons allebei de keren ongeveer een uur. We houden alles tussendoor wel aardig opgeruimd, dat scheelt enorm. Toen de kinderen nog kleiner waren en we fulltime werkten, deden we het hele huis op een vaste avond. Niet echt leuk, maar als je het met z’n tweeën doet en iedere week bijhoudt, is het uiteindelijk zo gebeurd.
"Who would've thought it?"
Alle reacties Link kopieren
Was vouw ik gelijk vanuit de droger of wanneer ik het van het rekje afhaal. Strijken doe ik al heel lang niet aan. Zo zonde van de tijd. Alles gaat gelijk de kast in. Als iemand iets gestreken wil hebben, kan de persoon dat doen voordat het aangetrokken wordt. Maar ook dat komt nauwelijks voor.
Stradit schreef:
06-12-2021 23:00
Wat doet de rest van het gezin er aan?
Precies, TO?
Alle reacties Link kopieren
5 minuten zweten in 5 ruimtes.
Een timer op 5 minuten zetten en je keuken doen. Na 5 minuten het ergste in de emmer aanpakken. 5 minuten de badkamer en daarna 5 minuten je slaapkamer doen. 5 minuten voor de ruimte die het het meest nodig heeft.

Ik heb een vriendin die flylady doet.
Ik heb een vriendin die eens per week een hele dag bezig is. Het eerste huis is er na 2 jaar beter aan toe. (Opgeruimder in de kasten en sneller schoon te maken)

Verder als je er toch bent.. even dat dingetje doen. Dus de wc als je s ochtends gaat. Een
Sprayflacon allesreiniger, een doekje, spuiten op wasbak, wc, deurknop, sprayen op de vochtige doek lichtknop, deurknop, wasbak, wc vegen. Wc eend borstel doorspoelen. Vloer sprayen en met schone doek vegen.
Doe je dat in de avond met je wc in de badkamer.
In de ochtend als je toch in de badkamer bent even de wasbak met allesreiniger en een doekje. Als kind doucht en jij moet erbij zijn, wc, vloer, muren, bad, opruimen, binnenkant van de kast, was vouwen.

Een rommelig huis kun je moeilijk schoonmaken. Dus opruimen, opruimen, opruimen. En als je elke keer hetzelfde opruimt.. waarom ligt het er weer?

Zijn kruimels bij de eettafel een groot probleem? Kan dat een ochtend liggen tot na de lunch? Nee? Kan een kind met een bezem het bij elkaar vegen?

Doe je alles zelf of leer je het je kind(eren). Mijn neefje van 3 kan prima stofzuigen onder de eettafel en in de keuken. Er blijft heus een kruimeltje liggen, maar mijn schoonzus heeft 10 minuten een zoet kind, plus ze beschouwt het dan als gedaan. En hij stoft de plinten. Hij weet dat hij voor de lunch en voor het avondeten alle speelgoed moet opruimen. Beetje hulp om te beginnen/juiste bak, waar.
Zijn TO en de rest van de dames hier alleenstaande ouders? Allemaal?

Llees echt helemaal niets over hoe men samen ( en eventueel met de kinderen erbij) een huishouden runt.

Hoe kan dat toch steeds?
Alle reacties Link kopieren
Even voorbeelden van jezelf extra werk bezorgen..

Moet je elke ruimte elke week (meerdere keren) stofzuigen.
Moet je elke week 2 keer vers beddengoed? ( Een week of 10 dagen als er niks geks gebeurd kan prima)
Heb je 975 verschillende wasjes?
3 keer daags stofzuigen onder de eettafel? (Even kruimels vegen of gewoon pas na het avondeten tenzij ongelukjes, jam die indroogt, een beker melk)
Pakt iedereen voor elke slok water een nieuw glas?
Banaan en appel gesneden uit een bakje?(uit de hand aan tafel)
Is het vies? Of is het gewoonte?
Moet je elke week slaapkamers dweilen?
Strijken? Draag je de kreukels er niet uit?
Wachten tot de kasten bijna leeg zijn en je alle wasmanden vol vuile was hebt? En dat je dan 3 hele dagen de machine aan blijft zetten en er dan weer 3 weken van af bent.
Kook je elke dag? Of kook je grote porties en warm je dan gezond eten op?
petra123456 schreef:
07-12-2021 00:15
Even voorbeelden van jezelf extra werk bezorgen..

Moet je elke ruimte elke week (meerdere keren) stofzuigen.
Moet je elke week 2 keer vers beddengoed? ( Een week of 10 dagen als er niks geks gebeurd kan prima)
Heb je 975 verschillende wasjes?
3 keer daags stofzuigen onder de eettafel? (Even kruimels vegen of gewoon pas na het avondeten tenzij ongelukjes, jam die indroogt, een beker melk)
Pakt iedereen voor elke slok water een nieuw glas?
Banaan en appel gesneden uit een bakje?(uit de hand aan tafel)
Is het vies? Of is het gewoonte?
Moet je elke week slaapkamers dweilen?
Strijken? Draag je de kreukels er niet uit?
Wachten tot de kasten bijna leeg zijn en je alle wasmanden vol vuile was hebt? En dat je dan 3 hele dagen de machine aan blijft zetten en er dan weer 3 weken van af bent.
Kook je elke dag? Of kook je grote porties en warm je dan gezond eten op?
Moet TO het allemaal zelf doen?
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
07-12-2021 00:10
Zijn TO en de rest van de dames hier alleenstaande ouders? Allemaal?

Llees echt helemaal niets over hoe men samen ( en eventueel met de kinderen erbij) een huishouden runt.

Hoe kan dat toch steeds?
O, ik lees tips standaard voor diegenen die samen in een huis wonen eigenlijk.

Mijn man poetst bv de douche regelmatig als hij eronder staat. Dat doe ik nooit. Zelfde met doekjes ergens overheen halen (keuken, badkamer), dat doet diegene die ziet dat het vies is. Opruimen hetzelfde.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
07-12-2021 00:18
O, ik lees tips standaard voor diegenen die samen in een huis wonen eigenlijk.

Mijn man poetst bv de douche regelmatig als hij eronder staat. Dat doe ik nooit. Zelfde met doekjes ergens overheen halen (keuken, badkamer), dat doet diegene die ziet dat het vies is. Opruimen hetzelfde.
Ik lees helemaal nergens dat ze dat samen doen, ik lees veel ik doe dit en ik doe dat.
Maar goed, het zal.

Mijn tip, besteed de helft van huishouden en zorg van kinderen uit aan de andere ouder/partner als die er is. Of die nu meer werkt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een planning. Wanneer je wat doet. Of is het elke dag bij de dag leven en om 1745 kijken of je eten in huis hebt?
En denk je 5 avonden lang ik heb al een week de slaapkamer niet gedweild? Of weet je elke 3e donderdag van de maand dweil ik de slaapkamers.

Mijn moeder verzuchtte elke zaterdag dat ze schoenen moest poetsen. Niet lang erna zaten we met zijn vieren op rij schoenen te poetsen. Ma die van haar en pa. En de kinderen hun eigen. En van 5 paar schoenen dragen in een week werden het er 2 of 3. Want niet gedragen schoenen hoef je niet te poetsen, die gingen in een doos tot de huidige waren versleten en een maat later hadden we geen 5 paar meer. En er werd een stuk minder met suède door modder gelopen.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
07-12-2021 00:18
Ik lees helemaal nergens dat ze dat samen doen, ik lees veel ik doe dit en ik doe dat.
Ja, maar zouden ze dat echt allemaal zelf doen? Kan ik me niet voorstellen?

Maar idd, dan zou er waarschijnlijk 'wij' staan.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
07-12-2021 00:21
Ja, maar zouden ze dat echt allemaal zelf doen? Kan ik me niet voorstellen?

Maar idd, dan zou er waarschijnlijk 'wij' staan.
Ja, meestal wel ja. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens een heleboel wasmanden. Alles wat mijn man maar laat slingeren gooi in in een mand en als ie vol is zet ik die in zijn werkkamer. Schoenen op de trap, sokken naast de bank, pennen, leesboeken (op het aanrecht, in het schoenenrek, sleutels op de bank op een willekeurige kast, een Xbox spel in de bijkeuken. Hop in de mand. Als hij iets zoekt verwijs ik naar de manden. 98% van de tijd is het daar.
Tijdje terug heb ik alle vuile vaat die rondslingert op zijn bureau gestapeld ipv naar de vaatwasser gebracht. Nu gaat 80% van de vaat die hij maakt zonder dat ik het aanraak in de vaatwasser. (Gerust 5 borden en 15 kopjes, mokken en glazen, 4 broodmessen en een handvol vorken en lepels per dag).
Alle reacties Link kopieren
TO, ben je alleenstaand?
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven