huishoudelijke hulp

18-09-2019 11:24 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik ga dus voor het eerst in mn leven op zoek naar een huishoudelijke hulp. Ik vind het aan de ene kant extreem decadent, want ik vind het eigenlijk meer wat voor mensen met een druk gezin ofzo, maar aan de andere kan, ik werk meer dan 60 uur in de week. De weinige vrije tijd die ik over heb, besteed ik graag aan andere zaken dan poetsen, en ik heb het geld over, dus ik ga deze 'vrije tijd' voor mezelf gewoon inkopen.

Via via niemand kunnen vinden, dus een advertentie gezet en er komen 3 mensen kennismaken. Maar nu. Ik weet wel ongeveer wat ik zou willen wat de hulp doet. Maar waar ga ik bij de kennismaking op.letten, wat ga ik speciaal nog vragen, hebben jullie tips uit eerdere ervaringen. Diegene zal dus meestal alleen in mijn huis zijn, dus ik zal een beetje op gevoel een betrouwbaar persoon moeten kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Valentijn101 schreef:
23-09-2019 20:46
Check ook even je verzekering. Stel ze valt van een trapje en raakt (tijdelijk) arbeidsongeschikt.
Dan is ze ziek en krijgt niet betaald.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
18-09-2019 11:24
Ik vind het aan de ene kant extreem decadent
Ik snap dat nooit zo. Iedereen vindt het normaal dat op het werk een secretaresse ervoor zorgt dat het allemaal soepel draait en dat er mensen zijn die de koffieautomaat schoon en gevuld houden. Maar als je hetzelfde thuis doet zou het decadent zijn. Draai het eens om: je hebt kennelijk geld over (of ervoor over) dus wat is er mooier dan dat iemand anders daarmee haar (het is immers meestal een vrouw) geld verdient?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je iemand hebt gevonden, en dat het goed bevallen is.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
04-10-2019 21:41
Dan is ze ziek en krijgt niet betaald.
Ehh nee, dan heeft ze een arbeidsongeval gehad en ben jij als werkgever aansprakelijk.
Sara9876 schreef:
04-10-2019 21:57
Ik snap dat nooit zo. Iedereen vindt het normaal dat op het werk een secretaresse ervoor zorgt dat het allemaal soepel draait en dat er mensen zijn die de koffieautomaat schoon en gevuld houden. Maar als je hetzelfde thuis doet zou het decadent zijn. Draai het eens om: je hebt kennelijk geld over (of ervoor over) dus wat is er mooier dan dat iemand anders daarmee haar (het is immers meestal een vrouw) geld verdient?
Ja, vind ik ook. Ik krijg ook deze reacties of als zogenaamd grapje dat ik zelf lui ben. Ik heb geen kinderen, dus dan vinden mensen dat je prima zelf je huishouden kunt doen.
Maar ik vind dat gewoon veel naast een fulltime baan. Ik ben vijf volle dagen weg, heb geen zin om dan ook nog een halve dag in het weekend bezig te zijn.
Bovendien heb ik een hekel aan schoonmaken.
Ik kan dus wel een halve dag of dag minder gaan werken, maar het kost mij minder om een schoonmaakster te nemen. En dat vind ik dan een betere oplossing, omdat ik zelf veel liever werk (op mijn werk...) dan schoonmaak.

Ik moet wel wennen aan het idee van iemand in mijn huis die overal komt en overal aan zit.
Maar ja, het is het een of het ander. Zelf doen of me daar overheen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Als je een man was geweest, zou je er niet op aangekeken worden. Bij mannen is het niet decadent. Raar. Vrouwen benadelen zichzelf met deze houding.
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
04-10-2019 21:37
Ja ik heb iemand gevonden hoor! Jullie tips ter harte genomen. Toen ik met de verschillende kandidaten ging praten kon ik vrij makkelijk het kaf van het koren scheiden. En toch ook buiten de objectieve vragen mn gevoel een grote rol laten meespelen, aangezien ze er meestal zal zijn als ik niet thuis ben. Deze dame heeft veel ervaring (ze doet een stuk of 10 adresjes) en dat zag ze zelf ook best zitten. Ze is a geweest en zo fijn alles schoon als je thuis komt :-)
O heerlijk is dat he. ik vond het ook altijd een goede ruil, 's morgens voor het weggaan geld op tafel, 's avonds een schoon huis.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
06-10-2019 09:26
Ja, vind ik ook. Ik krijg ook deze reacties of als zogenaamd grapje dat ik zelf lui ben. Ik heb geen kinderen, dus dan vinden mensen dat je prima zelf je huishouden kunt doen.
Maar ik vind dat gewoon veel naast een fulltime baan. Ik ben vijf volle dagen weg, heb geen zin om dan ook nog een halve dag in het weekend bezig te zijn.
Bovendien heb ik een hekel aan schoonmaken.
Ik kan dus wel een halve dag of dag minder gaan werken, maar het kost mij minder om een schoonmaakster te nemen. En dat vind ik dan een betere oplossing, omdat ik zelf veel liever werk (op mijn werk...) dan schoonmaak.

Ik moet wel wennen aan het idee van iemand in mijn huis die overal komt en overal aan zit.
Maar ja, het is het een of het ander. Zelf doen of me daar overheen zetten.
Ik ben zelf schoonmaakster en vraag me dat ook altijd af, hoe dat voor de bewoners is, dat ik overal kom. Ik zal nooit in laatjes zitten of ergens komen waar ik niet hoef te zijn, maar zij weten dat natuurlijk niet zeker. Het vertrouwen moet er zijn maar dat lijkt me als bewoner wel lastig. En ook het vertrouwen geven dat er goed wordt doorgewerkt. Soms heb ik drie uur hard gewerkt, wil ik gaan en zie ik toch nog een pluisje op de vloer liggen. Hoe ben jij daarin als je thuis komt, geloof je het wel of loop je toch dingen na? Ik vraag me bv wel eens af of iemand ergens expres iets neerlegt, bv een hagelslagje onder het bed, ik noem maar wat, om te kijken of er wel echt is schoongemaakt.
Oh-happy-day schreef:
06-10-2019 17:30
Ik ben zelf schoonmaakster en vraag me dat ook altijd af, hoe dat voor de bewoners is, dat ik overal kom. Ik zal nooit in laatjes zitten of ergens komen waar ik niet hoef te zijn, maar zij weten dat natuurlijk niet zeker. Het vertrouwen moet er zijn maar dat lijkt me als bewoner wel lastig. En ook het vertrouwen geven dat er goed wordt doorgewerkt. Soms heb ik drie uur hard gewerkt, wil ik gaan en zie ik toch nog een pluisje op de vloer liggen. Hoe ben jij daarin als je thuis komt, geloof je het wel of loop je toch dingen na? Ik vraag me bv wel eens af of iemand ergens expres iets neerlegt, bv een hagelslagje onder het bed, ik noem maar wat, om te kijken of er wel echt is schoongemaakt.
Ik kan me voorstellen dat je daar weleens benieuwd naar bent.
Ik heb nu nog geen schoonmaakster, maar ga binnenkort verhuizen en ga er dan eentje zoeken.
Ik denk niet dat ik alles echt zou nalopen hoor, maar op een gegeven moment na een paar weken zie je natuurlijk wel of er goed wordt schoongemaakt of niet.
Ik zou bij een pluisje niet gelijk alles na gaan kijken.
Het lijkt me heeeeerlijk om thuis te komen in een schoon huis, wauw.

Ik zou het fijn vinden als iemand zelf dingen ‘ziet’ en bijvoorbeeld zelf een plan maakt met wat er wanneer moet gebeuren.
Ik denk overigens wel dat je als je een schoonmaakster wilt los moet laten dat het precies gebeurt zoals jij het wilt en dat je in bijvoorbeeld in een paar uurtjes ook geen wonderen kunt/mag verwachten.

Voor mij persoonlijk is het inderdaad het moeilijkste dat iemand misschien in allerlei kasten en laatjes zit, maar vooral overal aan zit. Dat ligt echt aan mij, ik heb een beetje smetvrees. Ik was zelf altijd mijn handen als ik van buiten kom en van alles aan heb geraakt en ik zit eigenlijk nooit met kleren waar ik overal en nergens mee geweest ben op mijn bank of erger nog: op bed.
Ik realiseer me heel goed dat ik van iemand anders niet kan vragen om continue handen te wassen.
Maar het idee dat iemand buiten van alles aan heeft geraakt en daarna bijvoorbeeld mijn bed opmaakt of zo vind ik gewoon niet fijn.

Maar het is ook een kwestie van een klik, een goed gevoel en vertrouwen dat je opbouwt. Ik denk dat het allemaal wel goed komt en goed voelt als ik iemand leer kennen en ik diegene een fijn persoon vind.

Maar eerst maar eens iemand vinden, dat is super lastig!
En dan ook nog iemand die goed en betrouwbaar is... valt volgens mij echt niet mee!

Hoe hebben jouw adres(sen) jou gevonden of hoe ben jij bij je schoonmaakadres(sen) terecht gekomen?
Ik ben altijd heel gelukkig als de schoonmaakster is geweest, en je kunt het ook goed zien want het is hier altijd best een bende... het wordt snel vies met twee kleine kinderen hoewel we zelf ook het nodige doen.
Ze doet niet alles en ziet ook niet alles, soms vraag ik haar iets te doen dat ze dan vergeten is, maar verder deelt ze zelf in wat ze doet, buiten de basis die we afgesproken hebben (stofzuigen, keuken, 1x per maand dweilen, was opvouwen, bedden verschonen).

Ze kan alleen de vaatwasser niet inpakken. Ze doet dat heel onlogisch. Ik wil haar eigenlijk een keertje leren hoe het moet maar dat vind ik zo stom, alsof ik haar schoonmaakvaardigheden in twijfel trek ofzo :facepalm:
Dat zou ik ook eigenlijk zonde vinden om door de schoonmaakster te laten doen, denk ik, de vaatwasser inpakken. Zou dan liever andere dingen laten doen.

Kan me voorstellen dat je helemaal gelukkig bent als de schoonmaakster geweest is.

Ik heb twee huisdieren, daardoor ook veel extra schoonmaakwerk.
Binnenkort koop ik een robotstofzuiger, denk dat dat ook al weer een heleboel scheelt. Word er een beetje gek van om elke dag te moeten stofzuigen.
Alle reacties Link kopieren
Nee vaatwasser en afwas (toen ik die vaatwasser nog niet had) deed ik zelf. Dat vond ik echt zonde van de tijd van de schoonmaakster, (ook van mijn eigen tijd trouwens) Verder zag ze veel beter wat er moest gebeuren dan ik, dus ik liet haar haar gang maar gaan. Als ze tijd over had ruimde ze ook mijn was op, maar misschien deed ze dat ook wel omdat ze op dat moment geen zin had om de ramen te zemen ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
06-10-2019 23:04
Nee vaatwasser en afwas (toen ik die vaatwasser nog niet had) deed ik zelf. Dat vond ik echt zonde van de tijd van de schoonmaakster, (ook van mijn eigen tijd trouwens) Verder zag ze veel beter wat er moest gebeuren dan ik, dus ik liet haar haar gang maar gaan. Als ze tijd over had ruimde ze ook mijn was op, maar misschien deed ze dat ook wel omdat ze op dat moment geen zin had om de ramen te zemen ;)
O, man....het liefst zou ik iemand hebben die àlles voor me deed; koken, de was, strijken, schoonmaken.
Zo demotiverend ook dat het allemaal dagelijks en wekelijks weer terugkomt. :$
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
06-10-2019 23:08
O, man....het liefst zou ik iemand hebben die àlles voor me deed; koken, de was, strijken, schoonmaken.
Zo demotiverend ook dat het allemaal dagelijks en wekelijks weer terugkomt. :$
Daarom haal ik er denk ik wel voldoening uit. Ik kom in een 'vies' huis en als ik de deur dichttrek ruikt het heerlijk en is alles spik en span. Voor mijn gevoel kan het er dan weer twee weken tegen, dat heb ik thuis nooit.

Je vroeg hoe ik aan de adressen kwam. In eerste instantie heb ik een berichtje op de plaatselijke fb gezet en daar zelf gereageerd op mensen die om een hulp vroegen. Daarna is het vooral via via gegaan, de mensen waar ik kwam hadden weer kenissen die iemand zochten enz. enz.
Mijn schoonmaakster doet hier niet de was en de vaatwasser inruimen al helemaal niet. Dat doen we zelf als we iets gebruiken. Nou zet ze wel zelf haar theeglas in de vaatwasser uiteraard als wij er niet zijn.
lise1985 schreef:
07-10-2019 09:57
Mijn schoonmaakster doet hier niet de was en de vaatwasser inruimen al helemaal niet. Dat doen we zelf als we iets gebruiken. Nou zet ze wel zelf haar theeglas in de vaatwasser uiteraard als wij er niet zijn.
Die van mij wel, ik vind dat wel fijn!
Ze komt ook elke week 3.5 uur hoor dus ze heeft de tijd ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
06-10-2019 09:26
Ja, vind ik ook. Ik krijg ook deze reacties of als zogenaamd grapje dat ik zelf lui ben. Ik heb geen kinderen, dus dan vinden mensen dat je prima zelf je huishouden kunt doen.
Die reacties krijg ik ook,gek genoeg van vrouwen met een drukke baan en druk gezin of sociaal leven. Ik heb geen kinderen, heb een hekel aan schoonmaken en koop dat dus af met een schoonmaakster. Heerlijk, het is elke keer weer een feest als ze geweest is. Ze komt ook altijd de laatste week van mijn vakantie, zo fijn om thuis te komen in een schoongemaakt huis.
COtweepuntnul schreef:
07-10-2019 10:18
Die van mij wel, ik vind dat wel fijn!
Ze komt ook elke week 3.5 uur hoor dus ze heeft de tijd ook wel.
De mijne drie uur per week.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk een schoonmaakster! En wat fijn dat je iemand hebt gevonden waarmee het tot nu toe klikt.
Ik raad het iedereen aan die het geld kan missen/ervoor over heeft. Ik heb zelf een tijd een schoonmaakster gehad ondanks dat ik alleen woonde en "maar" 32 uur in de week werkte. Kwam bij mij voort uit het feit dat ik wegens verdriet/rouw en psychische klachten eigenlijk naast mijn werk nergens energie meer voor had.
Het enige is dat ik gekozen had voor een vriendin en dat beviel toch wat minder. Ik vond het erg moeilijk om bespreekbaar te maken wat ik liever anders zag en zijzelf nam alles nogal persoonlijk op. Ik kwam een keer thuis terwijl zij boven aan het werk was, ik had trek dus pakte een schaaltje aardbeien en zette dat nadien in de vaatwasser. Zij zag dat en toen kreeg ik op mijn kop omdat ik haar niet naar beneden had gehaald voor aardbeien. Is dat echt de gewoonte? Ze mocht altijd zoveel pauze nemen als nodig, er stond drinken klaar en omdat ze nog wat reistijd had zorgde ik er bijna altijd voor dat ze voor de terugweg een flesje drinken had iets waarvan ik weet dat ze het erg lekker vond en eigenlijk te duur voor zichzelf. Met de kerst een pakketje, een gevuld paasei met de pasen en extra geld voor de zomervakantie.
Op een gegeven moment begon ik me aan haar te ergeren en vroeg ik me af of ze bepaalde dingen expres deed. Voorbeeld op de schoorsteen stonden 2 kaarsen. 1 met mijn naam en 1 met mijn overleden echtgenoot zijn naam. Ik had deze gekregen van een andere vriendin en ze waren mij dierbaar. Maar elke keer als zij geweest was waren de kaarsen omgedraaid. Ik snap dat ze daaronder gestoft heeft natuurlijk maar is het nou zo'n moeite om het weer goed neer te zetten?
Als ik vroeg wil je vandaag de slaapkamerkastjes incl. deuren schoonmaken deed ze alleen de onderste want ze wist niet zeker of ze boven ook moest doen. Tja voor mij spreekt dat voor zich. Het wc papier werd elke keer weer met het papier tegen de muur aan opgehangen terwijl ik juist het type ben van de muur af dat soort dingen.
Besproken maar zonder succes. Uiteindelijk in een poging om onze vriendschap te redden gezegd te willen stoppen. Zelfs toen nog 2 maanden betaald zonder te werken zodat ze minder last ervan had financieel. Ik wist dat ze een huisdier had gekocht met het idee dat ze die kon betalen van "mijn" geld ik raakte daar ook erg gespannen van ik voelde een druk op mij.

De vriendschap is tijdelijk nog doorgegaan maar uiteindelijk heeft zij het contact verbroken.

Nou ja TO heeft er niks aan maar voor mensen die meelezen: begin er niet aan met een vriend of vriendin. Natuurlijk het kan goed gaan hoor maar ik vind het zonde.
En bespreek echt goed wat de verwachtingen van beide kanten uit zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik ook niet bij vrienden willen gaan poetsen, mijn vriendin zocht een keer hulp en toen hebben we dat ook uitgesproken naar elkaar toe, dat dat ons beiden geen goed idee leek.

Dat van die aardbeien was inderdaad vreemd van haar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik een hulp had voordat mijn moeder op het idee kwam om bij mij te komen poetsen (had haar met geen stok tegen kunnen houden) En gelukkig woonde ik daar ook net te ver voor weg. Ik zou iedere keer de boekenkast weer opnieuw in moeten richten (ze vond dat boeken op kleur moesten staan, niet op onderwerp, dus al mijn kook- reis en leesboeken zouden door elkaar staan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven