Huishouden als kunst

03-10-2016 14:57 64 berichten
Toen ik zojuist mijn natte wasgoed op formaat, gebruiker en locatie van gebruik, volledig synchroon stond op te hangen, vroeg ik mij af:

Zijn er hier mensen die bepaalde of alle klusjes in huis tot een kunst proberen te verheffen?

Dus staan jouw perkplantjes zo recht als de evenaar? Staan je schoonmaakmiddelen op alfabet of je boeken op kleur? Is je voorraadkast op fifo? of kan jij een liniaal langs je kaarsrechte opgevouwen wasgoed houden?

Laat het hier weten, dan voel ik me niet zo gek
Mijn moeder meet de vitrage uit vanuit het midden (letterlijk: met een liniaal) zodat ze precies recht hangen. Ik heb het niet van een vreemde, geloof ik
Alle reacties Link kopieren
quote:[Cocomo schreef op 03 oktober 2016 @ 15:29[/message]:

[...]

+1

En dan ben ik bij sommige halverwege, sommige moet ik nog aan beginnen en de rest moet ik nog een keer lezen

uhm ja zoiets....:)

de reden dat ik niet begin met schoonmaken op zolder achter de schuifdeuren zijn die dozen vol boeken die daar staan.

voor ik het weet zit ik al die boeken te scannen ipv dat ik daar opruim.
wij slapen nooit.
quote:Ameliaaa schreef op 03 oktober 2016 @ 15:05:

Dat heeft een naam he. OCD! Grapje. Nou ik kan wel heel goed troep maken dat eruit ziet als moderne, abstracte kunst. Gister maakte ik een tafeltje schoon en de zwarte spetters vielen heel mooi in een patroontje op de grond.

Ik heb dat wel met tuinieren. Alles mooi symetrisch zaaien en de bakjes met aarde vullen op een rijtje. Dat vind ik erg bevredigend, als alles mooi staat en bewaterd is enzo. O en met kledingkasten, ik vouw heel netjes en dan zijn het allemaal keurige streepjes zeg maar, geen bobbels enzo. Iemand die in het leger heeft gezeten, zag mijn kast en was onder de indruk. In het leger moet je extreem netjes je kleren vouwen. Je kan er een lineaal langs leggen.

Daarom laat ik mijn vriend de was vouwen

De sporadische keer dat ik het doe, doet hij het toch opnieuw
quote:Hasse88 schreef op 03 oktober 2016 @ 15:12:

Gekleurde knijpers zijn voor ondergoed en handdoeken, de rode voor mijn onderbroekjes, de blauwe voor die van mijn man, de groene voor de badhanddoeken en de gele voor de keukendoeken. (OCD much?) Voor de rest van de was gebruik ik houten knijpers.

En ik hang de was op van lang naar kort: dus eerst de lange broeken/leggings en evt. lange rokken of jurken, dan de overhemden en shirts met lange mouwen, dan de t-shirts en (korte) rokjes. Ik claim dat ik dat doe omdat bij zo'n deurhanger een spijkerbroek te zwaar is voor het uiteinde, maar dat is gewoon kul natuurlijk. Ik doe dat omdat het mooi is.

De lijst met maffe gewoontes is ellenlang hier.

Leuk, iemand die erger Is dan ik! Twee regels:

-dingen met twee knijpers moeten met dezelfde kleur knijpers worden opgehangen

-bij voorkeur passen de knijpers bij het opgehangen object

Punt 2 schiet er tegenwoordig meestal bij in. Vind ik echt ontspannend om het zo te doen. Als het stress zou veroorzaken zou ik het liever anders doen maar dat hoeft dus niet.

Verder vouw ik alle was maar zelf op want als man het al op de goede manier doet, dan start hij bijvoorbeeld met de verkeerde kant van de handdoek
Mijn bed moet altijd netjes opgemaakt zijn, kaarsrecht liggen en de kussens symmetrisch tegen het hoofdeinde aan staan. Dat als je s'avonds in de slaapkamer komt het rust uitstraalt ipv chaos.

Verder moet alles strak staan en op dezelfde plek, als er iets scheef staat heb ik geen rust tot het weer goed staat.

Manlief vind me maar gek en doet daarom het liefst ook zo min mogelijk in huis
Ach, ik kan wel heel blij worden van truukjes die het huis(houden) makkelijker, schoner, sneller maken, telt dat ook?

Ik heb kleine kinderen en die produceren een schier oneindige voorraad zooi. Omdat een hoop van die zooi onder de bank terecht kwam en daar samen met de aldaar wonende stofwolken aan de sjans gingen (effectief dubbel zooi makend) hebben we de oude plinten in de kleur van het laminaat achter de poten van de bank gespijkerd. Zie je nauwelijks en geen dagelijkse speelgoedexpeditie.

Dat soort dingen. Nog geen oplossing voor kinderen die elkaar de hersens inslaan, dus later misschien meer.
Handdoeken en keukendoeken moeten ook met de ruwe naad naar binnen worden gevouwen, lipjes naar binnen.

Wasmiddel en schoonmaakmiddel etc moet ook altijd op dezelfde manier in de kasten staan.

Ik heb ook vaste dagen qua schoonmaken, dinsdag en vrijdag boven stofzuigen en dweilen, zaterdag markt en koelkast schoonmaken etc
Ah! Meer vouwers, lees ik. Ik ben een meester-kleding-vouwer. Verder is het huis vrij rommelig maar de gevouwen kleding, kan ik tenminste mee opscheppen.
quote:Hasse88 schreef op 03 oktober 2016 @ 15:28:

[...]

Als je minder dan honderd boeken heb zal het wel mooi zijn. Wji hebben er echter ondertussen zo'n 3500, dus het móet ook op alfabetische volgorde (van schrijver) anders kan ik niets meer vinden...

Eerder stond het ook op genre - schrijver - volgorde, maar dat hebben we los gelaten. Sommige schrijvers schrijven in meerdere genres en dan heb je (bijvoorbeeld) drie boeken van Marion Zimmer Bradley bij de Sci Fi staan en de rest bij Fantasy. Of iemand die én detectives schrijft én 'gewone' romans. Nee, dat was niet handig meer bij ons. Daarbij is het genre niet altijd even duidelijk: valt de serie The Dresden Files van Jim Butcher onder fantasy of detectives? Nou ja, you catch my drift..Grappig wij hebben ook 3000+ boeken maar als ze op alfabet zouden staan dan zou ik ze niet kunnen onderscheiden. Ik kan van elk boek wel de kaft beschrijven maar niet de naam van de schrijver.

[...]

Als je minder dan honderd boeken heb zal het wel mooi zijn.

maar dan heb je weer zo weinig kleur, dat je er geen regenboog van kan maken toch?

echt, ik snap er niks van
Kan niet netjes shirts vouwen

Oplossing: alles op hangers, en ook meteen als ze uit de was komen

En de rest van het huishouden: het blijft een martelgang....
Alle was per persoon bij elkaar.

Handdoeken met de labels naar binnen toe opgevouwen. Kaarsrecht stapeltje uiteraard.

Schoenen staan van klein naar groot op een rij, als ze nog niet de kast in kunnen.

Dekbed moet aan beide kanten van het bed even ver overhangen.

Alle kleren liggen in de kast van licht naar donker.

Flessen (van frisdrank tot wasmiddel) staat in de kast met etiket naar me toe, dus dat je de voorkant ziet.

Maar denk dat dat geen vreemde dingen zijn. Toch?
Ik zou willen dat ik dan ook maar iets grappigs had, dat tegelijk met grappig ook gestructureerd is. Maar helaas....ik ben zo iemand die prima een kop koffie drinkt, daarna een serie kijkt, dan een vriendin belt en dan naar bed gaat zonder me een seconde schuldig te voelen over de bende die ik beneden achterlaat en boven binnenkom. Ik slaap er echt niet slecht van ook niet.

Gelukkig komt iedere 2 weken de meest gestrucutureerde vrouw die ik ken om in 4 uurtjes weer perfecte orde in de chaos te scheppen.
Ik word altijd heel blij van een schoon en opgeruimd huis. Helaas ben ik dan weer te lui om het dagelijks te doen. Op dit moment is het keurig en geen kleine kinderen dus het blijfft wel eventjes zo, maar ergens tegen donderdag ofzo ligt er gewoon weer post op tafel, een tv gids/boek/pen op de salontafel, schoenen overal behalve daar waar ze horen en over stof wil ik het helemaal niet hebben.

Maar ik weiger om me gek te laten maken. Je kunt hier gewoon altijd van de vloer eten.

Wel elke ochtend even het bed rechttrekken. Niet met een lineaal maar ik wil ook geen tweedehands bed ´s avonds. En de wastafel wordt even drooggezeemd door degene die hem gebruikt. Dat scheelt wel enorm hoor, geen tandpastaresten in de bakken, lijkt het meteen een stuk schoner.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Servies moet symmetrisch opgeborgen worden in de kast.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Melkprodukten, kaas en eieren op een aparte "plank" in de koelkast. Vlees en vleeswaren op de onderste "plank, maar we eten weinig vlees dus die plank is vaak leeg .

[...]

Als je minder dan honderd boeken heb zal het wel mooi zijn. Wji hebben er echter ondertussen zo'n 3500, dus het móet ook op alfabetische volgorde (van schrijver) anders kan ik niets meer vinden...

Eerder stond het ook op genre - schrijver - volgorde, maar dat hebben we los gelaten. Sommige schrijvers schrijven in meerdere genres en dan heb je (bijvoorbeeld) drie boeken van Marion Zimmer Bradley bij de Sci Fi staan en de rest bij Fantasy. Of iemand die én detectives schrijft én 'gewone' romans. Nee, dat was niet handig meer bij ons. Daarbij is het genre niet altijd even duidelijk: valt de serie The Dresden Files van Jim Butcher onder fantasy of detectives? Nou ja, you catch my drift..

Dilemma's dilemma's.

Ik ben georganiseerd in niches, dus soms wel, vaak ook niet. Boekenkast staat voornamelijk op formaat, kleur, schrijver. Ik heb van die verstelbare planken en ik kan dus veeeel meer kwijt als ik op formaat sorteer. Het oogt ook rustiger als het min of meer op kleur is. En ik probeer de boeken van 1 schrijver bij elkaar te zetten, maar formaat gaat voor. Ik weet gewoon waar boeken staan en hoe ze eruit zien. Op schrijver vind ik 95% toch net terug.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:viva-amber schreef op 03 oktober 2016 @ 14:58:

Jan Steen hier vrees ikSuperkunst. Ik hou van Jan Steen.

[...]

Eerder stond het ook op genre - schrijver - volgorde, maar dat hebben we los gelaten. Sommige schrijvers schrijven in meerdere genres en dan heb je (bijvoorbeeld) drie boeken van Marion Zimmer Bradley bij de Sci Fi staan en de rest bij Fantasy. Of iemand die én detectives schrijft én 'gewone' romans. Nee, dat was niet handig meer bij ons. Daarbij is het genre niet altijd even duidelijk: valt de serie The Dresden Files van Jim Butcher onder fantasy of detectives? Nou ja, you catch my drift..Heb je geen zoeksysteempje gemaakt dan?
[quote]apiejapie schreef op 03 oktober 2016 @ 16:11:

Handdoeken met de labels naar binnen toe opgevouwen. Kaarsrecht stapeltje uiteraard.

Schoenen staan van klein naar groot op een rij, als ze nog niet de kast in kunnen.

Flessen (van frisdrank tot wasmiddel) staat in de kast met etiket naar me toe, dus dat je de voorkant ziet.

Maar denk dat dat geen vreemde dingen zijn. Toch?[/quote]

Vreemd niet, maar wel anders dan bij ons

Schoenen staan doorelkaar

Kleren liggen op stapels, maar niet op kleur

Flessen staan doorelkaar

Waar kastdeuren dichtgaan, ga ik niet lopen opruimen. Kastdeur dicht = uitzicht, dus goed genoeg
Ben zelf trouwens best van de strak gevouwen linnen enzo, maar heb een partner gekozen die daar echt lijnrecht tegenover staat. Het is echt vechten tegen de bierkaai hier.
quote:apiejapie schreef op 03 oktober 2016 @ 16:11:

Maar denk dat dat geen vreemde dingen zijn. Toch?

Voor mij zijn het wel vreemde dingen hoor..

Handdoeken passen met enig proppen precies in het kastje.

Schoenen liggen hier overal in huis. (omdat de hal waar ze moeten komen nog niet afgebouwd is) meestal wel per paar bij elkaar.

Kleren; te wassen, te strijken, op te ruimen, 1 keer aangehad dus over de stoel. En ja, ook nog wat in de kast. Door elkaar heen.

Flessen worden net hoe het uitkomt in de kast gezet. Ik zie toch wel of het cola of sinas is.
quote:Agaphantus schreef op 03 oktober 2016 @ 15:56:

Kan niet netjes shirts vouwen

Oplossing: alles op hangers, en ook meteen als ze uit de was komen

En de rest van het huishouden: het blijft een martelgang....Dat wil ik in mijn volgende kast. Werkt dat een beetje? Ik heb het idee dat het heel veel ruimte inneemt. Ik kan trouwens prima shirts vouwen, maar die stapels vind ik niet handig. Moet je net een shirtje hebben wat in het midden ligt, moet je dat er weer helemaal tussenuit frommelen. Of het onderste shirtje is toch best verkreukeld.
quote:ambra schreef op 03 oktober 2016 @ 16:43:

[...]

Voor mij zijn het wel vreemde dingen hoor..

Handdoeken passen met enig proppen precies in het kastje.

Schoenen liggen hier overal in huis. (omdat de hal waar ze moeten komen nog niet afgebouwd is) meestal wel per paar bij elkaar.

Kleren; te wassen, te strijken, op te ruimen, 1 keer aangehad dus over de stoel. En ja, ook nog wat in de kast. Door elkaar heen.

Flessen worden net hoe het uitkomt in de kast gezet. Ik zie toch wel of het cola of sinas is.Er passen echt meer gevouwen handdoeken in het kastje dan gepropte.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 oktober 2016 @ 16:39:

[...]

Heb je geen zoeksysteempje gemaakt dan?Euh... ja... Op Librarything. Maar dat is vooral handig als we naar een boekenmarkt gaan en staan te twijfelen of we een deel van een serie al hebben...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven