Huissleutels aan moeder geven ja of nee?

23-03-2023 17:38 98 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste iedereen,

Binnenkort ga ik op mijzelf wonen en mijn moeder wil graag een sleutel van mijn huis hebben. Normaal gesproken zou ik dat wel doen, maar in een jaar tijd is er veel gebeurd dat ik dat juist niet wil doen. Hier heb ik veel discussies met haar en zij snapt niet waarom ik het niet wil geven. Ik vind het een soort privacy wat ik heb en wil ook niet meer gecontroleerd kunnen worden etc.

Wat vinden jullie? Wel of niet een sleutel geven? Het geeft mij niet een fijn gevoel.

Update: wij zijn van het jaar verhuist. Zij heeft uit boosheid de huissleutels van het oude huis van mijn sleutelbos afgehaald (zonder dat ik dat wist). Het huis was toen nog niet verkocht. Dat deed me pijn dat ze toen dat deed. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Daarnaast woon ik letterlijk binnen 8 min rijden van haar.
ann2022 wijzigde dit bericht op 23-03-2023 21:37
24.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hebben onze beide ouders ook een sleutel en wij van hen. Maar die relaties zijn gewoon goed. Die komen niet zomaar binnenvallen. Mijn ouders wonen wat verder dus ze gebruiken hem eigenlijk alleen om zichzelf binnen te laten als ze op vooraf afgesproken visite komen :P en toen jongste nog niet op school zat pasten ze daar een dag op dus dan was een sleutel sowieso noodzakelijk natuurlijk. Maar daarvoor hadden ze hem ook al.

Schoonouders gebruiken hem vaker als ze iets voor de kinderen op moeten halen of een klusje doen (of als ik twijfel of ik het gas uit heb gedaan :$ ) . Stemmen dat uiteraard wel van tevoren af en/of bellen dan wel altijd aan om zeker te weten dat er niemand thuis is en ze dus niemand overvallen.

In jouw geval zou ik het niet doen. Twijfel zegt genoeg en dat gaat je echt alleen maar een hoop gedoe opleveren.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
Je geeft een sleutel aan iemand als jij bij diegene een sleutel wilt hebben.
Dat betekent dat diegene binnen kan als dat voor jou nodig is.

Niet andersom. Iemand eist niet een sleutel. Dat betekent dat diegene binnen gaat als diegene dat wil.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
toulouse_74 schreef:
23-03-2023 19:50
Dat is een rare vergelijking. Het gaat om het geven van een sleutel van een nieuw huis. Niet inleveren. Die ouders hebben toch nooit gewoond in het nieuwe huis?


Waarom zou TO de sleutel van haar moeders huis niet inleveren als zij uit huis gaat?
Ik zou dat doen als ik TO was. 'Hier ma, hier heb jij de sleutel van jouw huis terug, ik woon nu ergens anders en heb die sleutel niet meer nodig. Net zomin als jij een sleutel van mijn huis nodig hebt.'
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
23-03-2023 22:37
Je geeft een sleutel aan iemand als jij bij diegene een sleutel wilt hebben.
Dat betekent dat diegene binnen kan als dat voor jou nodig is.

Niet andersom. Iemand eist niet een sleutel. Dat betekent dat diegene binnen gaat als diegene dat wil.
Dat kan moeder niet meer aanbieden, want TO heeft die sleutel natuurlijk al.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-03-2023 23:11
Dat kan moeder niet meer aanbieden, want TO heeft die sleutel natuurlijk al.
Die sleutel die ze heeft afgepakt was van het oude huis, toen woonde ik nog bij haar in . Nu ik op mijzelf ga (ben inmiddels bezig met verhuizen) wil ze daarvan de sleutel. Die heeft ze niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, misschien in een verzegelde envelop die alleen bij grote nood geopend mag worden en dan alleen als je niemand anders hebt in de buurt die dat voor je wil doen.

Anders staat ze misschien onverwachts in je huis terwijl je aan het baden bent omdat ze zich zorgen maakt omdat je al een hele dag haar appjes niet hebt kunnen beantwoorden.

Je moet er dan telkens rekening mee houden dat je dingen moet doen zodat zij zich niet ongerust maakt.

Ze begrijpt vermoedelijk de impact niet van haar onverwachte bezoek op je privéleven.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
23-03-2023 17:43
Niet doen.
Terugdraaien van het geven van een sleutel is nog veel lastiger dan het niet-geven van een sleutel.
Mwa; dat kost 30,69 euro voor een nieuw cilinderslot bij de bouwmarkt. Schroefje losdraaien, cilinder eruit, nieuwe erin, schroefje weer aandraaien, klaar.

Ik heb altijd een nieuwe in de la klaarliggen voor onvoorziene gevallen, als ik vermoed dat iemand mijn sleutel heeft gejat of zo. Geeft veel rust.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze heeft het recht op een sleutel? Alleen al die uitspraak doet alarmbellen rinkelen.
Niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Loskomen dus....geen sleutel maar ook niet laten schoonmaken.

Bezoek komen prima, maar dan ben je thuis. Als je haar wel laat schoonmaken heeft ze ook toegang tot je privé leven.

Volwassen worden en zelf alles op orde. Geen discussie aan gaan. Dat win je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ann2022 schreef:
23-03-2023 23:16
Die sleutel die ze heeft afgepakt was van het oude huis, toen woonde ik nog bij haar in . Nu ik op mijzelf ga (ben inmiddels bezig met verhuizen) wil ze daarvan de sleutel. Die heeft ze niet.
Wat een gedoe. Doe echt maar niet, dan is ze maar even boos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ann2022 schreef:
23-03-2023 21:50
Nee ze betaalt helemaal niks. Dat doe ik zelf allemaal. Ze gooit erop met nood, ze wil wel schoonmaken etc en als ik aangeef ik kan toch de deur open doen is dat haar te min en ze schaamt zich er tegen over naar andere mensen toe. Ze bespreekt het met iedereen en gooit ze het erop dat zij gelijk krijgt en dat ik fout zit.
Zij wilt, zij vindt.
Het is jouw huis TO, jouw regels! Als jij haar niet onaangekondigd binnen wilt hebben dan is dat jouw goed recht en zeker niet fout. Jammer dat je moeder dat zo anders ziet. Probeer dat bij haar te laten liggen. Het is haar probleem dat ze iets wilt en het niet krijgt.
Hopelijk lukt het je om bij je eigen standpunt te blijven!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, dat schoonmaken zou ik al helemáál niet doen! Dat is pas echt een inbreuk op je privacy.

Laat haar met mensen kwekken en gelijk krijgen. Jij praat weer met andere mensen en krijgt daar weer gelijk van.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 24-03-2023 08:05
37.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders, schoonouders en schoonzus hebben een sleutel voor noodgevallen. Wij ook van hun.
Het is makkelijk met de kinderen, ze kunnen altijd binnen als ik niet op tijd thuis ben voor de kinderen thuis zijn (1x voorgekomen).
Maar ze komen verder nooit met de sleutel binnen.

Mijn moeder gaat daarintegen wel bij mijn zus te pas en te onpas naar binnen. Zullen ze wel hebben afgesproken maar ik vind dat niet nodig. Gaat mijn zus op vakantie, gaat mijn moeder alle bederfelijke spullen uit de koelkast halen bijvoorbeeld. Of de was halen zodat het klaar is voor ze thuis zijn en nog even de vaatwasser aanzetten.
Oke, zoals jullie kunnen lezen, mijn zus heeft blijkbaar nooit geleerd om voor zichzelf te zorgen terwijl ze 4 kinderen heeft 🙈

Dus in jouw geval, denk ik dat jouw moeder ook te pas en te onpas binnen komt vallen. Geef geen sleutel. Hang desnoods een sleutelkastje buiten voor het geval jij de sleutel vergeten bent of als jouw moeder echt binnen moet, dat je de code kan geven. Kan je daarna weer aanpassen.

Tip: ik zou wel zelf even het slot vervangen als je de sleutel krijgt van het huis. Voor het geval de vorige bewoners nog een sleutel hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee.
Gewoon niet doen. En als zij zich schaamt, dat is aan haar.

Je hebt nu een eigen plek, maak je gelijk los van dit gedrag. De paar dingen die je opnoemde zijn niet leuk gedrag en als ze zo dichtbij woont dan is het ook geen probleem als jij een keer niet (wil) open doen.
Dat mag jij namelijk helemaal zelf bepalen. Jouw huis, jouw regels.

Gefeliciteerd met je nieuwe huis 🎉
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je er nog @ann2022?

Heb je nog met je moeder gesproken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat haar niet bij jou schoonmaken hoor! Dat is dé manier om afhankelijk van haar te blijven. Dat kun je prima zelf. Zo kan ze blijven pushen dat dingen op haar manier moeten gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beau1983 schreef:
27-03-2023 09:25
Ben je er nog @ann2022?

Heb je nog met je moeder gesproken?
Hoi Beau,

Ik ben er nog. Heb het gesprek gevoerd met mijn moeder. De dag dat ik de post plaatste heeft ze het in totaal 3 keer geprobeerd om de sleutel te krijgen. Toen barste de bom en heb ik aangegeven dat ik dat eerst niet wil hebben en tot rust wil komen. Ze is er nog niet mee eens, maar tot nu toe is ze er niet meer over begonnen. Dat zal vast nog wel een keer gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, sommige moeders...
Jouw keuze hoor, wel of niet de sleutel geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moeder is gebleken onbetrouwbaar dus ik zou beslist geen sleutel geven.
Heel vervelend dat zij vindt dat ze daar recht op heeft.
Dit zou me een ruzie waard zijn.
Je huis is je veilige plek. Als je moeder de sleutel heeft, is je huis niet veilig meer.

Wat je kunt doen is blijven herhalen: ik weet dat jij graag de sleutel wilt, maar ik vind dat niet fijn/ voel me daar niet prettig bij.
En verder vooral niet uit gaan leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ann2022 schreef:
27-03-2023 10:46
Hoi Beau,

Ik ben er nog. Heb het gesprek gevoerd met mijn moeder. De dag dat ik de post plaatste heeft ze het in totaal 3 keer geprobeerd om de sleutel te krijgen. Toen barste de bom en heb ik aangegeven dat ik dat eerst niet wil hebben en tot rust wil komen. Ze is er nog niet mee eens, maar tot nu toe is ze er niet meer over begonnen. Dat zal vast nog wel een keer gebeuren.
Ja, want de opening is er, doordat je gezegd hebt dat je het eerst niet wil. Dat impliceert dat je het later wel gewoon gaat doen.
Zeg gewoon 'nooit' als je van het gezeur af wil zijn. Anders vindt ze misschien dat je na een week vast wel tot rust bent gekomen en dan begint ze weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ook niet laten schoonmaken hoor! Daar creëer je dan juist toestanden mee.
Lorem_Ipsum schreef:
27-03-2023 11:57
En ook niet laten schoonmaken hoor! Daar creëer je dan juist toestanden mee.
Nee, inderdaad. Dat geeft de boodschap dat ze nog steeds over jou kan moederen, want je bent niet zelfstandig. Het word tijd om een relatie te krijgen van volwassen tot volwassen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ann2022 schreef:
27-03-2023 10:46
Hoi Beau,

Ik ben er nog. Heb het gesprek gevoerd met mijn moeder. De dag dat ik de post plaatste heeft ze het in totaal 3 keer geprobeerd om de sleutel te krijgen. Toen barste de bom en heb ik aangegeven dat ik dat eerst niet wil hebben en tot rust wil komen. Ze is er nog niet mee eens, maar tot nu toe is ze er niet meer over begonnen. Dat zal vast nog wel een keer gebeuren.


Sterkte, mijn kinderen hebben wel een sleutel van mij huis voor in heel erg hoge noodgevallen als ik ineens dood ben of zo, die sleutel hebben ze nog nooit hoeven gebruiken. Zo kan het ook :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven