Huissleutels aan moeder geven ja of nee?

23-03-2023 17:38 98 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste iedereen,

Binnenkort ga ik op mijzelf wonen en mijn moeder wil graag een sleutel van mijn huis hebben. Normaal gesproken zou ik dat wel doen, maar in een jaar tijd is er veel gebeurd dat ik dat juist niet wil doen. Hier heb ik veel discussies met haar en zij snapt niet waarom ik het niet wil geven. Ik vind het een soort privacy wat ik heb en wil ook niet meer gecontroleerd kunnen worden etc.

Wat vinden jullie? Wel of niet een sleutel geven? Het geeft mij niet een fijn gevoel.

Update: wij zijn van het jaar verhuist. Zij heeft uit boosheid de huissleutels van het oude huis van mijn sleutelbos afgehaald (zonder dat ik dat wist). Het huis was toen nog niet verkocht. Dat deed me pijn dat ze toen dat deed. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Daarnaast woon ik letterlijk binnen 8 min rijden van haar.
ann2022 wijzigde dit bericht op 23-03-2023 21:37
24.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
23-03-2023 17:43
Niet doen.
Terugdraaien van het geven van een sleutel is nog veel lastiger dan het niet-geven van een sleutel.
Dit.
X 10

Het is zeker niet haar recht, het is jouw thuis en jouw beslissing.

Een van de eerste grote onafhankelijke beslissingen die je hebt genomen, uit huis gaan, en het is je ook nog gelukt om een plek te vinden. Gefeliciteerd!
Vanaf nu zul je meer en meer je eigen beslissingen maken, ook beslissingen die je moeder niet goedkeurt of liever anders ziet. Het zal steeds makkelijker worden om je eigen keuzes te maken, maar de eerste stappen kunnen best lastig zijn.

Maar je kunt het!
Heel veel plezier met je nieuwe stek en je veroverde vrijheid!
Mijn nekharen gaan recht overeind staan als mensen vinden dat ze een bepaald recht hebben op iets, wat niet van hun is.
Jouw huis jouw regels.

Bij ons hebben beide ouders wel een sleutel van ons huis en visa versa. Vertrouw ze blindelings dat ze daar geen misbruik van maken.

Misschien sleutels ergens veilig stellen? Wie weet dat je moeder vind dat ze er zoveel recht op heeft dat ze er gewoon eentje pakt als je niet kijkt.
Wil je niet nog wantrouwender maken, maar je moet sommige de kans niet geven.
Uiteraard ken jij je moeder het best.
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 23-03-2023 18:09
32.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het niet wilt, niet geven.

Mijn kinderen hebben een sleutel van ons huis. Wij hebben sleutels van hun huis. Maar ik gebruik de sleutel alleen als ik op de huisdieren moet passen als mijn dochter op vakantie is. En verder, ja, voor nood. Mijn andere dochter woont nog niet zo lang in een gemeente waar ze nog niet iedereen kent. Ik zal dus nooit ongevraagd hun woning binnenkomen. Ik respecteer hun privacy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw huis, jouw regels.
Als jij je er niet prettig bij voelt dan krijgt ze geen sleutel. Niet makkelijk om dat vast te houden richting je moeder, maar wel voor je eigen bestwil.
Nope. Niet doen. Onze ouders hebben ook geen sleutel. Een buurvrouw heeft het voor geval van nood. Daarvoor wonen beide ouderparen ook te ver weg.

Als je het wel doet, moet je daarna weer in discussie als ze te pas en te onpas in huis staat. Want dat is dan ook 'haar goed recht'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Neee! Niet doen al je verwacht dat ze er niet mee om kunnen gaan.
Mijn schoonmoeder en schoonzus hebben een sleutel. Best handig als ze even iets moeten hebben (we doen bijvoorbeeld samen met bepaalde apparaten, gereedschappen, etc), en zo lang dat in fatsoenlijk overleg gaat kan het prima. Schoonmoeder kan er dus prima mee omgaan.
Schoonzus echter niet. Onlangs nog; partner was wezen sporten, wou douchen, alleen thuis dus doet de deur op slot onder het mom ‘dan kan niemand tijdens de achterdeur naar binnen want ik hoor dat niet als ik onder de douche sta’.
Loopt hij in zijn douche kostuum boven rond, staat schoonzus ineens bij hem. Partner zegt; huh de deur was toch op slot?
Ja maar ik zag je auto staan dus ik dacht je bent er wel, en toen ben ik met de sleutel naar binnen gegaan. Uiteraard haar duidelijk gemaakt dat dit echt niet kan.
En zoiets heeft ze mij ook eens geflikt, vlak na de kraamweek. Lag ik net lekker te pitten, staat zij ineens naast me. Uhhh de deur zit niet voor niks op slot hoor. Dat betekent dat ik geen bezoek wil, jou ook niet. Doei!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mam, ik heb al een reservesleutel liggen bij iemand uit de buurt voor noodgevallen. Het is dus niet nodig dat jij een sleutel hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
23-03-2023 17:40
Je wil het niet, dus dan doe je het niet.
Dit.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
23-03-2023 17:57
Er kwam ergens deze week een artikeltje voorbij van Reddit oid met am I the ass hole.

Was een meid die had haar schoonmoeder een niet passende sleutel gegeven. Schoonmoeder wilde ook perse een sleutel voor noodgevallen. Nog geen 3 wkn na het verkrijgen van de sleutel werd schoondochter en public bij een familiefeestje tot de orde geroepen door schoonmama want de sleutel paste niet.
Welk noodgeval was er van toepassing was de wedervraag?? Schoonmoeder stond toen voor lul tov de familie.

Dus nee.. niet geven..
Dit vind ik heel grappig.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ver woon je?

Ik dacht ook mijn ouders nooit een sleutel te geven ondanks hun vraag daartoe.
Effectief een paar jaar volgehouden.
Na een dramatische huwelijksreis waarbij mijn schoonmoeder het volledig liet afweten qua katten eten geven en ik rijp was om het eerste vliegtuig terug naar huis te nemen heb ik ze uiteindelijk wél een sleutel gegeven.

Ze wonen echter 50 kilometer verder, komen zelden deze kant op en het ding ligt er echt enkel voor in uiterste nood.
Behalve tijdens mijn huwelijksreis - toen mijn moeder dat onding is gaan halen bij mijn schoonmoeder - hebben ze de sleutel werkelijk nog nooit gebruikt.

Als ze echter 5 kilometer van mijn deur zouden wonen had ik hen écht nooit een sleutel gegeven, want dan zouden ze vaker binnen staan, mijn huis willen poetsen, de was willen wegwerken, ... Doen ze allemaal nu niet omdat het te ver is :-).


(Schoonmoeder heeft uiteindelijk ook terug een sleutel gekregen. Enkel voor noodgevallen.
Voor de katten zoek ik sindsdien iemand anders.
En ze heeft een paar jaar mij nauwelijks gezien.)
wissewis wijzigde dit bericht op 23-03-2023 18:24
9.87% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
xiongmao schreef:
23-03-2023 18:06
Eens met de rest. Heel vreemd dat je moeder er om vraagt en vindt er recht op te hebben.
Ja, heel vreemd inderdaad. En als ze dat vindt, dan zal ze de sleutel waarschijnlijk niet alleen in noodgevallen gebruiken, maar gewoon om zichzelf binnen te laten wanneer zij dat wenst. Niet doen.
Mijn moeder heeft wel mijn sleutel, maar nog nooit gebruik van gemaakt op een manier die ik niet prettig vind. En daar vertrouwde ik haar destijds ook volledig in. Dat vertrouwen heeft ze waargemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders hebben mijn sleutel, maar we hebben afgesproken dat ze die alleen voor nood gebruiken. Dus ze komen niet zomaar binnenvallen. Zoiets kun je ook afspreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet geven want je wilt het niet. Jouw woonplek.
Lukt het nee te zeggen en vol te houden?
Flamingo schreef:
23-03-2023 18:26
Mijn ouders hebben mijn sleutel, maar we hebben afgesproken dat ze die alleen voor nood gebruiken. Dus ze komen niet zomaar binnenvallen. Zoiets kun je ook afspreken.
Dan moet je er wel op vertrouwen dat de ander zich aan de afspraak houdt.
Jouw huis, jouw regels TO. Niemand heeft recht op jouw sleutel.
Mijn ouders hebben mijn sleutel en zullen deze nooit zonder toestemming gebruiken. En zo heb ik die van hun.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ann2022 schreef:
23-03-2023 17:38
maar in een jaar tijd is er veel gebeurd dat ik dat juist niet wil doen. .


Helder toch. Niet doen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn vorige huis kwamen mijn ouders veel te vaak en te pas en te onpas (lees, bv de eerste ochtend dat mijn huidige man voor het eerst was blijven slapen) binnen zetten. Nu wonen we ruim 50 km verderop en hebben ze geen sleutel, ideaal. Kortom, als jij dat niet wil, niet geven.
Hoe ver weg wonen je ouders en hoe groot is de kans dat ze elke keer ongevraagd langs komen?
Mijn ouders hebben ongeveer een half jaar de sleutel van mijn huis gehad, toen sloot ik mezelf buiten en moest een uur met de trein. Die optie was dus niet handig 🙈

Nu heeft mijn beste vriendin de sleutel, maar die woont ook niet om de hoek. Ik woon alleen en als er iets gebeurd dan wil ik liever dat zij en haar man de regie over mijn huis hebben dan mijn vader en broer.
En de buren hebben een sleutel, voor als ik mezelf buiten sluit, of als de katten onverwacht eten moeten of als ik mijn oppashond heb en de buurman daar een rondje mee wil lopen.

Kleine andere tip, als je gaat verhuizen geef duidelijk je grenzen aan en/of laat je moeder niet helpen. Anders richt zij je huis vol liefde alvast in op een manier die jij misschien helemaal niet wil.... 😉
Mijn moeder en ik klikten ook niet altijd even goed en zij had een heel ander idee over welke kleur verf op welke muur moest. Wat nu nog zichtbaar is, want daar hebben we tactisch overheen geverfd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt eraan, als jij een dochter bent die vaak de sleutel is vergeten zodat de brandweer moet komen en je dat wat euro's kost of dat je moeder dat in het verleden voor je moest betalen, dan begrijp ik haar wel.

En anders niet.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
23-03-2023 17:56
Ann2022, volledig terecht. Ouders hebben geen recht op sleutel van het huis van hun kinderen. Houdt voet bij stuk en voel je daar niet schuldig over.
.
Ik neem aan dat dit dan ook 2 kanten op werkt en dat kinderen ook de sleutel van het ouderlijk huis in moeten leveren zodra zij dit verlaten ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jij geen sleutel aan je moeder wil geven, is dat jouw goed recht, zonder enige uitleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je dit langer dan 1 seconde overwegen?
Ze doet rare dingen, dus niet aan beginnen.

Denk je eens: je ligt lekker te seksen en ze komt binnen. Moet je toch niet aan denken. Mensen die jouw privacy niet respecteren, gaan dat niet ineens doen als ze een sleutel hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen als je je er niet goed bij voelt.

Bij ons hebben zowel mijn moeder als schoonouders een sleutel. Mijn moeder woont dichtbij, mijn schoonouders niet. Maar mijn moeder maakt er nooit misbruik van, die gebruikt hem alleen als de kinderen bij haar zijn en die bijvoorbeeld wat van huis willen hebben, die zou never nooit het voor zichzelf gebruiken. Mijn schoonouders, die wat meer moeite hebben met andermans grenzen, die gebruiken hem rustig zonder overleg, bijvoorbeeld om een tussenstop te maken en dan in ons huis even koffie te gaan drinken. Dat zou an sich nog geen probleem zijn, als ze het gewoon zouden overleggen, maar dat doen ze niet, ze zijn er gewoon ineens, of we er zijn of niet. Ze zien ons huis een beetje als dat van hun, omdat hun zoon ook "van hen" is. Afgelopen weekend nog een voorbeeld. Ze moesten persé wat afgooien, wat ons niet uitkwam, want we hadden voor het eerst sinds lange tijd de kinderen uitbesteed, en we hadden tijd met zijn 2en thuis. Schoonmoeder dacht dat het wel okay was dat ze de tijd die ze moesten overbruggen voor ze naar iets bij ons in de buurt konden, bij ons door te brengen, tijdens onze quality time dus, en liep zonder overleg naar onze badkamer, om zich daar te gaan opmaken. Eeeuh okay.

Wat iemand anders ook al zei. Terugvragen is veel moeilijker dan niet geven
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder en schoonmoeder hebben een sleutel van ons huis. Handig ivm oppas op de kinderen en verzorging van de kat als we op vakantie zijn. Verder zijn ze beiden niet zo dat ze zomaar hier binnenkomen als wij er niet zijn. Dus nooit gedoe mee gehad. Vind het wel handig dat ze een sleutel hebben. Sowieso zou ik iemand jouw sleutel geven, voor nood, als jij je sleutel kwijt bent ofzo en je huis niet in kan, of jezelf buitensluit, zoals onze buren vorig jaar deden. Dat was een heel gedoe voor hen om weer binnen te komen. Niemand had hun sleutel.

Als jij niet wil dat je moeder een sleutel heeft dan zeg je gewoon dat je dat niet nodig vindt. Dat ze gewoon kan bellen als ze langs wil komen en dat als je er niet bent, zij toch ook niets in je huis nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
23-03-2023 18:16
Dit vind ik heel grappig.
Ik ook :yes:
Nee, niet doen. En laat je niet aanpraten dat alle ouders sleutels van hun kinderen hebben. Mijn ouders, waar ik een goed contact mee heb, hebben dat ook nooit gehad.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven