Ik zoek een heel warm winterdekbed
zondag 16 november 2025 om 19:23
Sinds mijn verhuizing heb ik een slaapkamer op het Noorden en ik heb het koud 's nachts, niet normaal. Ik lig inmiddels in een onesie onder een fleecedeken en een synthetisch dekbed uit de hoogste warmteklasse van Ikea en ik val nog steeds lastig in slaap omdat ik het zo koud heb. Ik zoek dus een heel erg warm dekbed, liefst een beetje diervriendelijk (geen dons, misschien wel wol?). Wat zijn echte aanraders?
O, alle tips om mijn lichaam het werk te laten doen door me dunner te kleden, leverden een paar slechte nachten en beginnende winterhanden op. Ik zoek het dus echt in meer warmte.
O, alle tips om mijn lichaam het werk te laten doen door me dunner te kleden, leverden een paar slechte nachten en beginnende winterhanden op. Ik zoek het dus echt in meer warmte.
zondag 16 november 2025 om 21:51
Ik heb geen tips voor je want ik slaap het hele jaar naakt onder een zomer dekbed. Maar ik vraag me wel af, als je het nu al zo koud hebt en niet warm lijkt te worden, hoe doe je het dan als het echt ( al zijn de echte winters met sneeuw enzo er al jaren niet echt meer) winter is?
Ok, misschien een tip. Warmte verlies je vooral via je hoofd. Zou iets van een slaapmutsje, net zoals bij baby's, nog kunnen helpen?
En een 4 seizoenen dekbed van texels schapenwol is ook echt wel warm. Misschien over dat 4 seizoenen dekbed nog een extra dekbed, of een lekkere dikke deken erover heen? Al lijkt me dat ook wel weer heel erg zwaar op je liggen. Tenzij je daar wel van houdt natuurlijk.
Ok, misschien een tip. Warmte verlies je vooral via je hoofd. Zou iets van een slaapmutsje, net zoals bij baby's, nog kunnen helpen?
En een 4 seizoenen dekbed van texels schapenwol is ook echt wel warm. Misschien over dat 4 seizoenen dekbed nog een extra dekbed, of een lekkere dikke deken erover heen? Al lijkt me dat ook wel weer heel erg zwaar op je liggen. Tenzij je daar wel van houdt natuurlijk.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
what it is.
Accept it
and move on!
zondag 16 november 2025 om 21:58
Kijk goed naar het gewicht. Ik had er eens een besteld en was echt super dun. Die terug gegaanPyjamaheld schreef: ↑16-11-2025 20:24Oké duidelijk, ik ga op zoek naar een (Texeler) wollen dekbed.
Een wollen dekbed is niet goedkoop.
Een wollen onderdeken is ook fijn. Gaat onder je matrashoes.
Sommige matrassen zijn goed in de zomer om hitte af te voeren, maar koud voor de winter
zondag 16 november 2025 om 22:12
Die van Lidl en Aldi zijn beide 700 g/m² in totaal zie ik. Zomerdeel is 250 en het herfstdeel 450.Dropdrop schreef: ↑16-11-2025 21:58Kijk goed naar het gewicht. Ik had er eens een besteld en was echt super dun. Die terug gegaan
Een wollen dekbed is niet goedkoop.
Een wollen onderdeken is ook fijn. Gaat onder je matrashoes.
Sommige matrassen zijn goed in de zomer om hitte af te voeren, maar koud voor de winter
https://www.lidl.nl/q/search?q=txl+comfort
Ze verkopen ook wollen toppers voor op je matras ie ik, zelfde link.
graze wijzigde dit bericht op 16-11-2025 22:13
6.54% gewijzigd
zondag 16 november 2025 om 22:56
Ook team wol hier! Als je het geld ervoor hebt: kies een echt Texeler dekbed (met keurmerk) en dan de vier seizoenen. Het dunste deel voor de zomer. Het dikste deel voor voorjaar en najaar en beide delen samen voor de winter. Wel zwaar om in je eentje op te maken vind ik. Ik heb ook een wollen onderdeken die onder je molton en hoeslaken gaat. Als je het dan nog koud hebt….
zondag 16 november 2025 om 22:58
Brrr, met een synthetische onesie onder een fleecedeken onder een synthetisch dekbed slaap je vast niet lekker. Ik zweer bij wol. Ik heb wel een synthetisch zwaar dekbed van Polydaun dat heel warm is, maar onder het synthetische dekbed van Ikea vind ik echt oncomfortabel.
Ik ben het eens met alle tips hiervoor:
- wollen dekbed (zwaar!)
- flanellen beddengoed
- zelf ook flanellen, bamboe, wollen of katoenen slaapkleding, het is zonde van het comfort/de temperatuur als je onder wol en flanel zelf iets synthetisch aantrekt.
- evt. wollen onderdeken (dat is echt heel fijn)
Ik heb een wollen hemdje onder een bamboe shirtje en dat scheelt echt al veel.
Ik ben het eens met alle tips hiervoor:
- wollen dekbed (zwaar!)
- flanellen beddengoed
- zelf ook flanellen, bamboe, wollen of katoenen slaapkleding, het is zonde van het comfort/de temperatuur als je onder wol en flanel zelf iets synthetisch aantrekt.
- evt. wollen onderdeken (dat is echt heel fijn)
Ik heb een wollen hemdje onder een bamboe shirtje en dat scheelt echt al veel.
fiorah wijzigde dit bericht op 16-11-2025 23:01
10.94% gewijzigd
zondag 16 november 2025 om 23:00
Hier ben ik het wel mee eens. Wij hebben een prijzig wollen dekbed uit de beddenwinkel, die is echt nog wel een stuk fijner dan die andere die ik van de Lidl of de Aldi ofzo heb. We hebben hem al wel heel lang en hij is nog als nieuw.freekenkaat schreef: ↑16-11-2025 22:56Ook team wol hier! Als je het geld ervoor hebt: kies een echt Texeler dekbed (met keurmerk) en dan de vier seizoenen. Het dunste deel voor de zomer. Het dikste deel voor voorjaar en najaar en beide delen samen voor de winter. Wel zwaar om in je eentje op te maken vind ik. Ik heb ook een wollen onderdeken die onder je molton en hoeslaken gaat. Als je het dan nog koud hebt….
In het begin ruikt het nog wel een beetje naar schaap.
zondag 16 november 2025 om 23:08
Een flanellen laken tegen je dekbedhoes is heerlijk warm om onder te liggen, en je hoeft je dekbedhoes minder snel verschonen. Daarbij kan je ook nog een flanellen hoeslaken nemen natuurlijk, en een mooie grote sprei als extra over je dekbed. Wij hebben een sprei die ruim over het dekbed past zodat je aan de zijkanten vrij lange flappen hebt. Dat sluit goed af waardoor je de warmte vasthoudt.
zondag 16 november 2025 om 23:22
maandag 17 november 2025 om 00:47
Ik heb flanellen hoeslakens van Primark en flanellen overtreksets van Hema en Jysk. En ik heb ook nog een fleece hoeslaken van de Lidl maar die is nu nog veel te warm en helaas zit daar polyester in (vergeten na te kijken) wat ik eigenlijk niet zo fijn vind voor beddengoed. Zag laatst ook een fleece overtrek bij Lidl maar wederom polyester. Een teddy overtrek lijkt me ook lekker warm maar die ik tegenkom zijn ook allemaal met polyester.framboise-t schreef: ↑16-11-2025 22:51Aanvulling voor het flanellen beddegoed: ook flanellen hoeslakens voor om het matras (ik heb simpele van ikea), dat helpt ook tegen de kou.
maandag 17 november 2025 om 06:54
Ik ook en dat het zwaar is herken ik helemaal niet. Ik maak gewoon in mijn eentje mijn 2 persoons deken op.Fiorah schreef: ↑16-11-2025 23:00Hier ben ik het wel mee eens. Wij hebben een prijzig wollen dekbed uit de beddenwinkel, die is echt nog wel een stuk fijner dan die andere die ik van de Lidl of de Aldi ofzo heb. We hebben hem al wel heel lang en hij is nog als nieuw.
Dat dons warmer zou zijn dan wol herken ik ook niet. Ik legde soms nog een wollen deken op mijn donsdeken, op mijn wollen dekbed moet dat nooit. Ik heb zelfs geen flanellen lakens meer nodig.
Ik kan me voorstellen dat er verschil zit in de kwaliteit van wol net zoals bij dons.
maandag 17 november 2025 om 06:57
'Fleece' is gewoon polyester/plastic. Meestal gemaakt van gerecycleerde PET-flessen.Graze schreef: ↑17-11-2025 00:47Ik heb flanellen hoeslakens van Primark en flanellen overtreksets van Hema en Jysk. En ik heb ook nog een fleece hoeslaken van de Lidl maar die is nu nog veel te warm en helaas zit daar polyester in (vergeten na te kijken) wat ik eigenlijk niet zo fijn vind voor beddengoed. Zag laatst ook een fleece overtrek bij Lidl maar wederom polyester. Een teddy overtrek lijkt me ook lekker warm maar die ik tegenkom zijn ook allemaal met polyester.
maandag 17 november 2025 om 08:11
maandag 17 november 2025 om 08:15
Ik heb jaren gedaan met mijn superdure wollen dekbed en nu sinds 2 jaar eentje van de Aldi. En die is echt net zo prima.Fiorah schreef: ↑16-11-2025 23:00Hier ben ik het wel mee eens. Wij hebben een prijzig wollen dekbed uit de beddenwinkel, die is echt nog wel een stuk fijner dan die andere die ik van de Lidl of de Aldi ofzo heb. We hebben hem al wel heel lang en hij is nog als nieuw.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 17 november 2025 om 08:57
Deze ziet er goed uit, maar ik heb het liefst 200 x 200. Heeft iemand ervaring met het wollen dekbed van Hema? https://www.hema.nl/wonen-slapen/slapen ... 90025.htmlGraze schreef: ↑16-11-2025 22:12Die van Lidl en Aldi zijn beide 700 g/m² in totaal zie ik. Zomerdeel is 250 en het herfstdeel 450.
https://www.lidl.nl/q/search?q=txl+comfort
Ze verkopen ook wollen toppers voor op je matras ie ik, zelfde link.
maandag 17 november 2025 om 09:03
Pyjamaheld schreef: ↑17-11-2025 08:57Deze ziet er goed uit, maar ik heb het liefst 200 x 200. Heeft iemand ervaring met het wollen dekbed van Hema? https://www.hema.nl/wonen-slapen/slapen ... 90025.html
Ik heb ook die van Lidl (240x220) en die bevalt dus heel goed. Het dekbed van Lidl heeft een vulgewicht van 700 g/m2 (beide dekbedden bij elkaar), en die van Hema maar 500 g/m2, dus die zou lichter zijn. En dus waarschijnlijk (theoretisch) minder warm.
maandag 17 november 2025 om 09:05
Het is al gezegd, maar absoluut wol! Ik heb Terschellinger, is wat goedkoper dan Texels, maar kwaliteit zover ik weet hetzelfde. We begonnen met een 4seizoenen, maar die zijn inmiddels opgesplitst en naar de kinderen gegaan, te warm voor ons. Wij doen het nu het hele jaar met hoogzomerdekbed (ook wol) en in de winter dan met een flanellen overtrek en matrashoes, kruik voor mij en fleecedekentjes. Halverwege de nacht mik ik meestal de dekentjes er af. Raam staat bij ons hele winter open en ik ben ook een stevige koukleum.
maandag 17 november 2025 om 10:33
Deze heb ik:
https://www.bol.com/nl/nl/p/terschellin ... oductImage
Beste keus ooit! Echt heel lekker warm, ik wil smorgens mijn bed niet meer uit haha. Maar wel onhandig met verschonen, al zijn ze dat allemaal omdat ze vrij zwaar zijn maar dat weegt niet op tegen het gemak. Ik heb ook een elektrische deken, deze doe ik een uur voor bedtijd aan en hij gaat uit als ik in bed lig.
https://www.bol.com/nl/nl/p/terschellin ... oductImage
Beste keus ooit! Echt heel lekker warm, ik wil smorgens mijn bed niet meer uit haha. Maar wel onhandig met verschonen, al zijn ze dat allemaal omdat ze vrij zwaar zijn maar dat weegt niet op tegen het gemak. Ik heb ook een elektrische deken, deze doe ik een uur voor bedtijd aan en hij gaat uit als ik in bed lig.
maandag 17 november 2025 om 10:49
Precies deze dingen: wollen dekbed en wollen onderdeken van Texelse wol. Echt een wereld van verschil.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in