indeling nieuwe badkamer

13-12-2016 12:44 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier dus mocht ik iets fout doen bij het maken van dit topic dan excuses.

Ik heb onlangs met mijn vriend een huis gekocht. We wilden graag de badkamer verbouwen.

Inprincipe zit er nu nog een redelijke badkamer in, alleen toilet is aan vervanging toe en het is niet onze smaak. Douche zit ook wat achter een muurtje waardoor het een donkere hoek is en er zit geen bad in. Ik zou heel graag een bad willen hebben.

Nu zitten we wat te spelen met de indeling. Wat nu de beste indeling is voor deze badkamer. We willen het liefst een aparte douche en bad en ik denk dat dit net moet passen. De badkamer is 2.90x1.60, geen scheve muren.

Ik had eigenlijk zo'n mooi ovaal bad op het oog maar ik weet niet of dat mooi uit komt in zo'n kleinere badkamer. Ook wilden we graag een glazen wand ipv douchecabine. Een soort inloop douche dus. Denk dat dat ruimtelijker oogt dan een cabine en we vinden dit ook beide mooi. Het is ook nog een optie om het ovaal bad in een kleiner formaat te kopen (1.57m, past net tussen de wand van 1.60) dan heb je meer ruimte voor een grote inloop douche. Ik weet alleen niet of dat comfortabel is, ik ben zelf 1.75m lang. Een ruimere douche is wel prettig, maar een bad waar je eigenlijk niet in past vind ik dan wel zonde.

Het bad wat we mooi vinden:

https://www.soak.nl/media ... 0d7ab914/b/r/br253-l2.jpg

de ruimte:

http://i66.tinypic.com/2njy2rd.png

Hoe zouden jullie zo'n badkamer indelen? Misschien toch voor een inbouw bad kiezen ipv vrijstaand? We zitten er sowieso over na te denken om nog langs een sanitair winkel te gaan en daar een tekening te laten maken, maar ik dacht wat ervaringen van mensen is altijd handig. Wie weet kunnen jullie ons op nieuwe ideeën brengen.
Eerste wat ik denk?

Pfff wie gaat achter dat bad schoonmaken? Wie gaat die prachtige glazen douchewand poetsen? Jij?

Dan zeker nièt doen.
Als je dol bent op poetsen, en glazen wand nemen. Anders een muurtje om je inloopdouche te realiseren.

Muurtje biedt ook meer privacy voor degene onder de douche. Zeker met kinderen (pubers) iets om over na te denken.
Welkom op het forum

Ik zou toch een bad met douche combinatie overwegen. Omdat het niet zo'n grote ruimte is.

Op de website van ikea kun je ook zelf je badkamer ontwerpen.
wij hebben net zelf de badkamer verbouwd, ook gekozen voor glazen wand in plaats van de cabine, heel erg fijn, meer ruimte om te douchen en inderdaad ruimtelijker geheel.

er zat bij ons een inbouwbad in maar die hebben we vervangen voor een vrijstaande, eigenlijk puur omdat ik het mooier vond maar het neemt niet meer plek in beslag (wat we eerst wel dachten). door de rondingen loop je er makkelijk omheen, er zit een flexibele afvoer op waardoor je het kan verschuiven bij schoonmaken en het is lekker hoog aan een kant waardoor je met je nek en hoofd lekker tegen het bad kunt leunen. afmetingen weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar we hebben wel veel rondgekeken en gewoon in baden gaan zitten in showrooms, daar staan ze voor! lekker uitproberen hoe het bad met de goede afmetingen voor jullie past.

note: een aantal leuke badkamerontwerpers verplaatsten ons toilet en zeiden neeeeee geen probleem hoor mevrouwtje, dan leggen we een dun leidinkje en een sanibroyeur o.i.d. en dan kunt u rustig naar de wc. Wij zijn blij dat we de wc op de oude plek hebben laten zitten want zo'n hakselaar voor uitwerpselen zorgt vaak voor problemen, en geeft ook nog eens extra kosten.

note 2: we hebben de verwarmingsbuis laten zigzaggen onder de tegelvloer waardoor we een soort vloerverwarming hebben nu, kostte alleen wat extra buizen.
Een klein bad zou ik niet doen. Daar ga je geen gebruik van maken omdat het niet lekker zit. Je badkamer is niet heel groot. Daarom zou ik ook sowieso niet voor een vrijstaand bad kiezen, dat neemt onnodig ruimte in.

Ik zou ook nooit gaan voor douchen in bad, dan liever geen bad. Inloopdouche is idd ruimtelijker dan een wand en een beetje ruimte in de douche is prettig. In onze oude badkamer hadden we een douchecabine met douchebak en die was 80 bij 80. Als je dan je haren wast knal je iedere keer met je ellebogen tegen de wand aan, niet prettig dus.

En wat je zelf zegt, ga naar een badkamerwinkel en kijk wat de opties zijn.
Zo'n bad... niet doen.... ga maar eens achter het bad schoonmaken....
Wij hebben dat bad ook. Staat hetzelfde beetje schuin in de ruimte. Hij is heel erg mooi, maar totaal niet praktisch. Daarachter kun je niet met fatsoen bij, dus de stofnesten hopen zich daar telkens op.
Is er een mogelijkheid om de badkamer iets groter te maken, zodat je het volgende ontwerp krijgt: Linkje naar ontwerp

Hiervoor heb ik de badkamer met 90 * 180 cm vergroot. (dus een kleine 2m2) Hierdoor kon ik er rustig een bad in kwijt van 170 * 90 en een ruime inloopdouche.

Misschien is dit linkje beter/duidelijker
Zo'n bad zou ik niet doen. Komt wat mij betreft alleen goed tot zijn recht in een ruime badkamer, waar het bad echt vrij kan staan. Een klein bad zou ik ook niet doen, dat gebruik je niet. Maar een te groot bad is ook niet ideaal. Wij hebben een bad van 2 meter, met mijn 1.75 m verzuip ik daarin. Met en goede antislip mat op de bodem kan ik wel lekker liggen, zonder glij ik.

Een douche en bad passen an sich wel in deze badkamer. Je zult wel concessies moeten doen qua afmeting van bad en douche.
Handig zo'n forum, dat het lastig schoon te maken is had ik nog niet bij stil gestaan. Misschien dan toch een ander bad uitzoeken en voor zo'n inbouw bad gaan.. Jammer want ik vond het zo mooi maar het moet ook praktisch zijn natuurlijk.
Je kan toch een indeling vrijblijvend laten maken bij een badkamerzaak? Die kunnen je het beste adviseren en hebben misschien een heel ander idee dat mooi past
quote:Martje2801 schreef op 13 december 2016 @ 13:00:

Is er een mogelijkheid om de badkamer iets groter te maken, zodat je het volgende ontwerp krijgt: Linkje naar ontwerp

Hiervoor heb ik de badkamer met 90 * 180 cm vergroot. (dus een kleine 2m2) Hierdoor kon ik er rustig een bad in kwijt van 170 * 90 en een ruime inloopdouche.

Misschien is dit linkje beter/duidelijkerdie links doen het bij mij niet!
quote:Taxxi schreef op 13 december 2016 @ 13:06:

Je kan toch een indeling vrijblijvend laten maken bij een badkamerzaak? Die kunnen je het beste adviseren en hebben misschien een heel ander idee dat mooi pastJa klopt, ik wist niet of dat ook geld kost of niet. We zijn namelijk niet van plan om de badkamer ook te bestellen bij een badkamer zaak, gezien de prijzen daar wel hoger liggen. Denk ook niet dat we alles bij 1 winkel halen. Wastafel meubel wilden we bijvoorbeeld van ikea halen en een glazen wand kunnen we ook goedkoper aan komen. Maar gezien het vrijblijvend is kunnen we altijd een langs gaan, maar ik dacht wat praktijk ervaring van mensen is altijd wel handig om te weten. Dat schoonmaken had ik namelijk zelf nog niet eens bij stil gestaan
Zit er geen raam in de badkamer? Alleen een deur?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 13 december 2016 @ 13:17:

Zit er geen raam in de badkamer? Alleen een deur?ja aan de lange muur zit een klein raam in het midden, vergeten op de tekening aan te geven. maar ik denk dat dat qua hoogte niet in de weg staat.
heb je al aan een hoekbad gedacht? en wat schoonmaken betreft. Ik heb op de badkamer een paar plekjes waar je net niet met de trekker bij kunt, probeer dat te vermijden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat is de huidige indeling? Hoe meer je moet verleggen hoe prijziger het wordt uiteraard.
Ik denk dat je badkamer net iets aan de kleine kant is om alles te realiseren, wij hebben onlangs een badkamer van ongeveer 2 bij 3,5 verbouwd en daar past het net fatsoenlijk in.

Vrijstaand bad tegen of vlak voor een muur zetten moet je inderdaad niet willen, maar er zijn wel halfvrijstaande baden te koop die aan de achterzijde recht tegen de muur staan, hoef je er niet achter te poetsen (moet je wel nog naast kunnen). Voor een inloopdouche heb je toch wel liefst 120 cm nodig, anders wordt het veel te nat.

Tip die ik hierboven las over verwarmingsbuizen laten zigzaggen hebben wij ook toegepast, heerlijk is dat!

Succes!
quote:aquarel schreef op 13 december 2016 @ 13:09:

[...]

Ja klopt, ik wist niet of dat ook geld kost of niet. We zijn namelijk niet van plan om de badkamer ook te bestellen bij een badkamer zaak, gezien de prijzen daar wel hoger liggen. Denk ook niet dat we alles bij 1 winkel halen. Wastafel meubel wilden we bijvoorbeeld van ikea halen en een glazen wand kunnen we ook goedkoper aan komen. Maar gezien het vrijblijvend is kunnen we altijd een langs gaan, maar ik dacht wat praktijk ervaring van mensen is altijd wel handig om te weten. Dat schoonmaken had ik namelijk zelf nog niet eens bij stil gestaan Nee, hoor. Kost geen geld. Wij zijn ons toen ook eens gaan oriënteren bij diverse zaken. Gewoon eens kijken wat er mogelijk was. Er is geen tekening gemaakt toen, maar we hebben wel rondgelopen met een verkoper en die heeft ons ook wat adviezen gegeven. Het scheelt wel dat het op dat moment niet druk was (wij waren als enige klant in de winkel op dat moment, het was tussen kerst en oud en nieuw). Hij had dus alle tijd voor ons. Uiteindelijk komen onze spullen bij een andere badkamerzaak vandaan, met die zaak deed onze aannemer veel zaken.
quote:aquarel schreef op 13 december 2016 @ 13:21:

[...]

ja aan de lange muur zit een klein raam in het midden, vergeten op de tekening aan te geven. maar ik denk dat dat qua hoogte niet in de weg staat.

Nou ik denk dat dat raam precies zit waar je je spiegel boven de wastafel zou willen hangen als je die midden in die muur plaatst...

En kijk idd waar nu je leidingen en afvoer zit
Wij hadden een badkamer van 2.00 bij 2.08 ongeveer. Hierin zat een aparte douche, groot ligbad en een wastafel. De wc kwam te vervallen, daarvoor was gewoon echt geen ruimte. Wij hadden dit bad :

De nexus van villeroy & boch, 1.80m lang en 80cm breed. Echt een heerlijk bad! Lekker diep, ruim genoeg aan alle kanten. In ons nieuwe huis heb ik een ander bad en vind die echt veel minder prettig. Als wij de badkamer gaan doen, dan komt dit bad er weer in

Maar goed, ik denk dat een aparte douche, bad, toilet en wastafel bij jullie niet gaat lukken. Wij hadden aan loopruimte zo'n 1mx70cm over ongeveer en dat is echt klein. En dan zouden jullie er nog een toilet in willen. Ik denk dat je toch keuzes moet gaan maken om iets te laten vallen van die 4 dingen.
Een ondiep wastafelmeubel kan ook veel uitmaken in wat er mogelijk is om de badkamer in te delen. Zoiets als dit bijvoorbeeld

Dit is de badkamer nu, heb het raam ook even toegevoegd want dat is inderdaad wel handig om te weten.

We willen een klein stukje van de slaapkamer er naast bij de badkamer betrekken. De badkamer nog groter maken kan helaas niet gezien je dan een raam tegen komt. Ik heb in floorplanner een grijs kleed gebruikt om aan te geven dat de vloer daar verhoogd is net voor de douche.

http://i66.tinypic.com/21b91xf.png

En dit is 1 van de opstellingen waar wij op uit kwamen, maar dan kan er helaas niet zo'n mooi vrijstaand bad in. Tenminste ik denk niet dat dat mooi gaat staan zo in de hoek en schoonmaken is dan helemaal een ramp. Ook heb je dan geen grote douche 80x80 of 80x90 als ik het zo inschat. Daarom dachten we aan een glazen wand of glazen cabine zodat het groter oogt. Vind het wel jammer dat ik dan mn droombeeld van het ovalen bad zou moeten opgeven, maar ik heb liever een iets minder mooi bad dan geen bad. Overigens heb ik hier een wastafel meubel van 82x49 gerekend (ikea). Die zijn er ook nog in een maatje kleiner (62x49). Er is dan niet meer kastruimte vandaar dat ik wel graag een meubel wilde. Maar op het overloop hebben we een inbouwkast met genoeg ruimte voor beddengoed en handdoeken en dergelijke.

http://i64.tinypic.com/e9isrp.png
quote:wilma36 schreef op 13 december 2016 @ 13:38:

[...]

Nee, hoor. Kost geen geld. Wij zijn ons toen ook eens gaan oriënteren bij diverse zaken. Gewoon eens kijken wat er mogelijk was. Er is geen tekening gemaakt toen, maar we hebben wel rondgelopen met een verkoper en die heeft ons ook wat adviezen gegeven. Het scheelt wel dat het op dat moment niet druk was (wij waren als enige klant in de winkel op dat moment, het was tussen kerst en oud en nieuw). Hij had dus alle tijd voor ons. Uiteindelijk komen onze spullen bij een andere badkamerzaak vandaan, met die zaak deed onze aannemer veel zaken.We zijn al eens langs geweest, maar ze wilden graag dat we een afspraak maakten en dat schrok mij een beetje af omdat ik bang ben dat je dan aan dingen vast zit of het geld gaat kosten. Misschien maar even een afspraak maken en gelijk vragen of het inderdaad gratis is. Wie weet hebben ze nog een goed idee voor de inrichting waar we zelf nog niet aan gedacht hadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven