Informatie BKR

17-05-2010 19:10 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ben even benieuwd of iemand mij wat meer kan vertellen over BKR registraties. Geldt dit ook voor achterstallige rekeningen, probeer altijd alles op tijd te betalen maar soms schiet er weleens een rekening doorheen, ik heb bijv weleens iets bij een postorderbedrijf besteld artikel nooit ontvangen maar kreeg wel een herinnering, e.e.a. doorgegeven aan hun, zijn zulk soort dingen ook van toepassing?

Heb wel het e.e.a. op de BKR website bekeken maar het is me nog niet helemaal duidelijk zodoende even benieuwd naar hoe het precies in zijn werk gaat.

Alvast bedankt
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma istbeneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Je kunt bij het bkr op verschillende manieren/codes geregistreerd worden.

A; Je krijgt een a-code bij late betalingen, dus als je een rekening 2 of 3 maanden niet betaald hebt. Hoe langer je de rekening niet betaald, hoe hoger de code. De hoogte van het bedrag maakt niet uit. Heb je de achterstand betaald dan wordt deze omgezet naar een h-code (herstel). Deze registratie blijft 5 jaar staan. Met een bkr code achter je naam heb je minder kans om een lening of hypotheek te krijgen.

(Bron: Succes. Adviezen voor een financieel onbezorgd leven, Annemarie van Gaal)
Nee joh Troetebeertje, dat is niet op alle rekeningen van toepassing hoor! Het geldt voor (vrijwel) alle leningen: lening bij de bank, kredietlimit op een betaalrekening, rood staan, credit card of kopen op afbetaling. Niet voor gewone rekeningen!
Je kunt je BKR registraties opvragen via een formulier (volgens mij te downloaden en verkrijgebaar op het postkantoor. Dit moet je dan opstruren waarna je je BKR status krijgt (dit is vaak nodiig voor een hypotheek).

Verder kan je ook altijd bij je bank laten nakijken of je een BKR registratie hebt. De bank is aangelosten op het systeem (vim verstrekken van leningen) en kan dus kijken wat er op jou naam staat! Ik weet niet of iedere bank dit wil doen maar je kunt het altijd vragen.
Klopt! niet gewone rekeningen, maar op leningen/kredieten inderdaad. (ook sommige gsm abonnementen)
wat flowerxxx zegt over bkr inzien bij een bank klopt niet helemaal.

Je kunt bij iedere willekeurige bank binnenlopen, 5 euro betalen en dan kan er een door de medewerker een aanvraag gedaan worden.

Zij kunnen dat NIET inzien.

Krijg je met ongeveer een week thuisgestuurd door BKR
Als ze de melding doorsturen naar het BKR dan krijg je daar ook een brief over, maar dan moet je wel ver achterlopen of veel betalingsherinneringen hebben gehad. Op een gegeven moment krijg je dan zo'n zelfde soort brief met als je nu niet betaald, sturen we het door naar BKR.

maarja, het is een kleine moeite om het even op te vragen..
Bedankt tot zover, daar was ik dus benieuwd naar of het voor alle rekeningen geldt of alleen op leningen/kredieten etc. Ik ga binnenkort even uittreksel opvragen dan weet ik hoe of wat.

nogmaals bedankt voor de antwoorden
Als je een uittreksel gaat aanvragen zou ik dt wel doen bij een geheel vreemde bank waar je toch nooit van plan bent om zaken mee te doen. Ik kan me namelijk voorstellen dat als je bij iemand in de bank aan de balie een uittreksel vraagt en je loopt een week later diezelfde bank weer binnen om bij diezelfde man iets geregeld te krijgen (lening, krediet bijvoorbeeld) dat die man/bank wat extra gereserveerd is.
Kevin, is zeker zo maar dit speelt voor nu niet, ik had er toevallig laatst met iemand over en toen ging ik bij mezelf te raden eigenlijk met het oogpunt dat ik binnen nu en een jaar wil kijken naar een ander huis en mijn huidige renteperiode van mijn hypotheek over 3 jaar afloopt en ik hoorde dat als je een registratie code hebt deze 5 jaar bijft staan zodoende.
kevin van welke planeet kom jij?

Geloof me...zo werkt het niet.

Ik werk bij een bank en heb nog nooit iemand een krediet gegeven om zn blauwe ogen...

Er wordt naar inkomsten/omzet ed gekeken en ja...de computer maakt tijdens het berekenen contact met BKR.

Dat moet altijd gecheckt worden. (krijgen alleen geen details,puur of er wat staat)

Bij een lopende A codering krijg je geen lening/krediet zo simpel is het.

En niemand vind het vreemd als er iemand BKR gegevens van zichzelf opvraagt hoor...echt niet.
quote:lotte3500 schreef op 17 mei 2010 @ 20:45:

. Op een gegeven moment krijg je dan zo'n zelfde soort brief met als je nu niet betaald, sturen we het door naar BKR.

maarja, het is een kleine moeite om het even op te vragen..Maar krijg je ook een brief op het moment dat je geregistreerd staat? Ik heb wel eens gehoord dat dit niet zo is. Vind dat een beetje een "enge" gedachte. Werk op een helpdesk bij een groot bedrijf en krijg vooral de dingen te zien die goed mis zijn gegaan. Heb wel eens meegemaakt dat iemand zomaar ineens een betalingsachterstand had terwijl er gewoon betaalt was (geld was ook binnen maar werd niet aan het totaalbedrag in de computer toegevoegd). Er waren ook geen brieven uitgestuurd(hoort automatisch te gaan). En gegevens van klanten zijn na een paar jaar grotendeels gewist, vind dat zo eng dat je misschien door een computerfout een BKR krijgt waar je te laat achter komt...
Er gaan soms wel wat dingen mis met de bkr. Zo hoorde ik laatst bij radar of kassa dat t-mobile soms te snel een bkr registratie geeft bij niet betalen van een rekening.

Ik heb het laatst aangevraagd voor mijn hypotheek en zag tot mijn verbazing een telefoonaansluiting van telfort die ik helemaal niet heb en nooit heb gehad. Nou heeft dat natuurlijk geen invloed op je hypotheek maar ben er wel achteraan gegaan.
@biebelie: ik kom gewoon van deze planeet die aarde wordt genoemd. Het ging er alleen maar om dat een van beide partijen zich minder comfortabel (zou) kunnen voelen als hij/zij zeer kort na die aanvraag voor BKR inzage weer voor die balie staat. Ik heb dit namelijk al eens gehoord.

Ook speelt mee dat sommige mensen bevreesd zijn voor hetgeen 'ikbenikenbenertrotsop' hierboven schrijft.
Je had het toch gewoon niet opgehaald Cappi? Dat artikel van het postorderbedrijf? Nu heb je het ineens nooit ontvangen?
quote:kevin8 schreef op 18 mei 2010 @ 15:51:

@biebelie: ik kom gewoon van deze planeet die aarde wordt genoemd. Het ging er alleen maar om dat een van beide partijen zich minder comfortabel (zou) kunnen voelen als hij/zij zeer kort na die aanvraag voor BKR inzage weer voor die balie staat. Ik heb dit namelijk al eens gehoord.

hoeveel beren lopen er op jouw weg...??

De medewerker van de bank zal het echt echt echt een rotzorg zijn hoor... het is een vraag om inzage hé,verder niets.

Bijna iedereen in Nederland is bekend bij BKR gewoon omdat je een mobiel telefoonabb. hebt of een hypotheek of een krediet hebt (gehad).

Het gaat erom om je met een ACHTERSTAND staat....dan heb je een probleem.

Maar dat zal een medewerker van een bank niet horen want je krijgt het thuisgestuurd...zo simpel is het.

En als jij naar de bank gaat om gewoon op te vragen WAT er staat bij BKR,gewoon voor je eigen informatie en administratie is er echt serieus niemand die dat raar vindt of je met andere ogen gaat bekijken...

quote:Ook speelt mee dat sommige mensen bevreesd zijn voor hetgeen 'ikbenikenbenertrotsop' hierboven schrijft.

en dat is dus wat vaak gebeurt en waarom het dus totaal niet raar is om eens je status op te vragen.

Dan hoef je niet met angst en beven naar de afspraak met de hypotheekverstrekker...dan kun je je voorbereiden en mocht er een fout of misverstand zijn kun je actie ondernemen..

waarom zo moeilijk doen?

Je hebt recht op die informatie.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven