Invulling vrije tijd

20-04-2024 20:51 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees al lang mee op dit forum en heb nu zelf advies nodig...

Het zit zo: ik voel mij ieder weekend ellendig. Ik vind het ontzettend moeilijk om dingen te bedenken om te gaan doen en als ik iets doe haal ik daar ook vrijwel geen voldoening uit. Ik heb heus wel hobby's en bezigheden, zoals lezen en gewone huishoudelijke taken, maar daar kan ik onmogelijk 3 dagen mee vullen. Ik werk 4 dagen per week en een dag extra werken momenteel geen optie. Ook blijven er dan nog steeds 2 weekenddagen over, dus een echte oplossing is dat natuurlijk niet.

Ik heb wel eens nagedacht om naast mijn werk te beginnen met een eigen bedrijfje/start-up. Aan de ene kant lijkt mij dat een leuke uitdaging, maar schrikken alle moeilijke kanten ervan mij weer heel erg af.

Vrijwilligerswerk heb ik ook overwogen en ik kijk nog regelmatig naar vacatures, maar ik zie eigenlijk nooit iets wat mij aanspreekt. Ook weet ik dat mijn vriend het niet heel leuk gaat vinden als ik nog meer verplichtingen heb en dus minder vaak tijd heb om spontaan iets leuks met hem te gaan doen. Mijn vriend werkt minder dan ik en ik ben recentelijk al meer gaan werken.

Ik kijk ook vaak naar (online) cursussen en studies, maar er is voor mijn gevoel niks meer wat nog 'nut' heeft om te gaan leren. Ik ben tevreden met mijn baan en heb dus geen behoefte aan omscholing of iets dergelijks. Ik ben wel bezig met een taal leren, maar dat is voor een toekomstige vakantie dus meer dan de basis hoef ik ook niet per se te leren.

Heel wat jaren geleden heb ik een creatieve hobby gehad en ook wat items verkocht en hoewel ik creëren nog steeds leuk vindt, voelt het niet goed meer. Ik ben erg milieubewust en koop vrijwel alleen tweedehands spullen. Het voelt voor mij dus verkeerd om allerlei nieuwe materialen aan te schaffen, of om mensen te stimuleren om mijn items te kopen.

Hierdoor vindt ik het ook lastig om 'hobby-spullen' of bijvoorbeeld een muziekinstrument te kopen. Als ik Lego-bouwwerken zou bouwen of kleurplaten zou gaan kleuren enkel om mijn weekend meer invulling te geven zou ik mij echt te schuldig voelen tegenover het milieu. Misschien moet ik leren om dat meer los te laten, maar weet niet precies hoe... Maar ik verwacht dus niet dat ik na dit soort tips meteen naar de winkel ren. ;)

Ik sport niet, maar ik heb al wel heel wat sporten geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het gewoon écht niet leuk vind en ik ben redelijk tevreden met mijn uiterlijk/conditie. Ik wandel wel graag. Ik ben erg graag buiten dus met mooi weer kom ik het weekend nog wel redelijk door, maar nu...

Om het weekend af en toe wat beter door te komen, logeer ik soms een nachtje bij familie, maar dat kan wegens praktische redenen ook niet ieder weekend. En ik wil zo graag ook gewoon in mijn eentje een leuk weekend kunnen hebben.

Ik hoop dat jullie mij andere inzichten kunnen geven, misschien zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb.

Ik realiseer mij overigens dat het niet uitmaakt wát ik doe en dat het één niet beter is dan het ander. Een bedrijfje runnen of vrijwilligerswerk doen is niet objectief gezien beter dan lekker de hele dag een boek lezen en lezen is niet beter dan de hele dag tv kijken of helemaal niks doen. In mijn ogen heeft het leven geen enkel 'hoger doel', ik geloof niet in een God of iets dergelijks dus hoe ik mijn leven invul is helemaal aan mij. Maar daar zit dus ook het lastige voor mij, want als alles 'oké' is, wat kies ik dan? Ik merk dat ik door dit inzicht de motivatie verloren ben om ergens 100% voor te gaan. Vroeger dacht ik heel veel in 'moeten' ('Ik moet X kunnen', 'Ik moet Y bereiken'), wat natuurlijk ook niet erg gezond is, maar ik heb daardoor wel veel bereikt en altijd wel iets te doen en dat lukt nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha leuke ideeën @blijfgewoonbianca, maar ik zie toch liever gewoon pure natuur dan natuur met kabouterhuisjes en geverfde stenen...
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:24
Het is denk ik vooral het besef dat het leven zo weinig nut heeft. Het feit dat ik nog 50 jaar mijn weekenden mag (moet) vullen met nutteloze bezigheden beangstigd mij. Hoewel dat natuurlijk prima is als ik er plezier aan beleef, maar dat ervaar ik dus niet. Maar misschien lukt dat ook juist weer niet omdat ik er te veel druk op leg om plezier te hebben...
Dat is nog eens calvinisme in optima forma. Misschien moet je maar al knielend over de stoepen kruipen en met een ransel je eigen rug bewerken, al boetedoend voor je eigen zonden en die van de mensheid in het algemeen.
Enkel het kale feit dat je geen kinderen hebt geeft je al heel veel vrijheid in nutteloos spullen verbruiken.
Misschien toch maar eens naar de kerk gaan, ze kunnen altijd mensen gebruiken om bloemen bij de zieken te bezorgen.
ninanoname wijzigde dit bericht op 22-04-2024 17:38
7.06% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ik herken je gevoel van zinloosheid, maar tegelijkertijd kun je die ook platslaan. Je kunt of de aankomende 50 jaar jammeren hoe zinloos het leven is, of je kunt de aankomende 50 jaar het leven zinloos vinden en vullen met dingen waar je wat plezier uithaalt. De zin daarvan is dan het plezier. Het wentelen in een gevoel van zinloosheid, angst etc, helpt niet. Niemand is zoveel bezig met jou, als dat jij zelf bent. Want al die anderen zijn simpelweg ook bezig met zichzelf, want dat is hoe de meeste mensen in elkaar steken. Dus, wentelen in gevoel, dat is zinloos. Het brengt je nergens, het maakt het leven niet ineens zinvoller. Hoe simpel het ook klinkt, als je hier dan toch bent, kun je er maar beter een beetje iets leuks van maken. Bij alles het negatieve of de wat zware kant inzien; want eng, want spannend, want zinloos..tja, dat gaat je nergens brengen. Ja, op de bank, wat dikke prima is als jij dat prima vindt. Maar dat is dan waar je voor kiest.

Wellicht wat ongenuanceerd, maar op veel suggesties heb je een "ja-maar." De meeste mensen die aan het "ja-maren" zijn, willen niet perse wat anders, maar willen klagen. Of willen wel wat anders, alleen als het ze niet kost. Zo zit het leven helaas vaak niet in elkaar. Een beetje moeite moet je ergens vaak wel insteken. Dus, je kan leuke dingen doen waarvan je de moeite die je erin steekt, het waard vindt. Of je blijft gewoon lekker in het weekend niksen, wat ook helemaal prima is, zolang je het daar zelf ook mee eens bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:31
Steeds meer moderne programma's slaan automatisch alles op in de Cloud en zijn vaak niet eens te gebruiken zonder internet. Ook het streamen van YouTube video's of Netflix is niet zo onschuldig als het lijkt. Veruit het meeste dataverkeer (en dus CO2 uitstoot) wordt veroorzaakt door streamingsdiensten en alles bij elkaar gaat het echt om gigantische hoeveelheden energieverbruik.
Ja, dat weet ik. Maar Procreate en Nomad niet, die slaan natively alleen lokaal op.
Alle reacties Link kopieren Quote
aardbeioeries schreef:
22-04-2024 17:37
ik herken je gevoel van zinloosheid, maar tegelijkertijd kun je die ook platslaan. Je kunt of de aankomende 50 jaar jammeren hoe zinloos het leven is, of je kunt de aankomende 50 jaar het leven zinloos vinden en vullen met dingen waar je wat plezier uithaalt. De zin daarvan is dan het plezier.
Maar dat is toch ook precies wat ik probeerde te zeggen? Ik wil juist plezier hebben, omdat dat het leven 'zinvol' maakt. Ik zit niet te jammeren dat het leven zinloos is, maar het 'plezier maken' lukt me niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het gewoon niet eenvoudig is als je een verleden hebt met alleen maar angst en moeten, om te ontdekken waar je echt blij van wordt en om te leren dat egoïsme erbij hoort.

Wat mij hielp is om te denken: ik sta nu voor de opdracht om mezelf te leren kennen na een leven van enkel overleven. Daar hoort budget bij en daar hoort bij dat er verspilling zal zijn, dat er nutteloze spullen in de kast liggen, dat er miskopen zullen zijn, en spijt, en schuldgevoel. Maar ik ga dit project toch aan, want ik word er beter van. Het gaat erom je ervaringen te onderzoeken, om stil te staan bij de gevoelens die iets oproept. Die gevoelens geven het leven diepgang. Vaak zit er achter de angst nog veel meer, bijvoorbeeld een herinnering aan toen je klein was. Als je dat kan toelaten ga je steeds meer jezelf terugvinden en vooral je gevoelsleven. Gevoelens geven kleur aan het leven. Als je de angst laat regeren voel je dat allemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:42
Maar dat is toch ook precies wat ik probeerde te zeggen? Ik wil juist plezier hebben, omdat dat het leven 'zinvol' maakt. Ik zit niet te jammeren dat het leven zinloos is, maar het 'plezier maken' lukt me niet goed.
Maar als je eigen dwang van nuttigheid en sociale fobie je zo in de weg zit, moet je daar toch wat aan doen?
Want bij veel dingen zijn andere mensen betrokken of het kost grondstoffen of het is niet nuttig.
Koken voor eenzame ouderen en dat met een anoniem kaartje voor de deur zetten?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:42
Maar dat is toch ook precies wat ik probeerde te zeggen? Ik wil juist plezier hebben, omdat dat het leven 'zinvol' maakt. Ik zit niet te jammeren dat het leven zinloos is, maar het 'plezier maken' lukt me niet goed.
Jouw antwoord is precies het voorbeeld van wat ik tegen je schrijf: je blijft in de "ja-maar."
Het plezier maken lukt niet goed omdat je van alles wat je doet, wat vindt. Het is niet goed, niet leuk, maakt je bang, is zinloos, of kost iets van het milieu. Natuurlijk is dat vermoeiend en maakt je dat lam. Tegelijkertijd is het ook wat pretentieus, je hebt allerlei mogelijkheden om te doen maar wil/kan dat niet want...(vul maar in..). Je kan blijven reflecteren op deze gevoelens, maar je hebt al 3 jaar therapie achter de rug. Genoeg gereflecteerd, tijd voor actie in de taxi en om concrete stappen te ondernemen. Dus ipv "ja, maar het lukt me niet goed." Ga het gewoon doen. Verwacht niet dat je bij een hele activiteit plezier hebt. Als je momenten van plezier hebt, is dat al een hele winst.

En stop met nutteloze gedachten als dat je het milieu niet wil belasten. Die gedachten hebben vaak alleen maar als functie om je in een comfortable positie te positioneren en je te houden waar je nu bent. Ziektewinst noemen we dat. Daarnaast heb je geen kinderen, dus dan heb je je bijdrage aan het milieu al gedaan.
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:42
Maar dat is toch ook precies wat ik probeerde te zeggen? Ik wil juist plezier hebben, omdat dat het leven 'zinvol' maakt. Ik zit niet te jammeren dat het leven zinloos is, maar het 'plezier maken' lukt me niet goed.
Zo lees ik je ook hoor. Ik hoor geen 'gejammer'. En het erge is dat je feitelijk gelijk hebt. Wat het niet makkelijk maakt voor jou.
Ik kan dat gewoon naast me neerleggen, het siert je dat je dat niet kunt.
Misschien kun je actief worden als vrijwilliger in bewustwordings clubjes? Ik heb vroeger aardig wat op de Dam gestaan met borden etc en kan als ik wil elk weekend wel ergens demonstreren, of me laten informeren dmv lezingen of openbare debatten. Wij hebben hier bijv pakhuis de zwijger waar heel veel gratis toegankelijke debatten, thema avonden, discussie avonden, lezingen etc worden gegeven, zoiets is er wel op meer plekken denk ik?
Leer je ook gelijkgestemden kennen en kun je je terechte zorgen over de toestand in de wereld misschien beter kanaliseren.
Misschien is dat iets dat bij je past, bedenk ik me nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:33
Haha leuke ideeën @blijfgewoonbianca, maar ik zie toch liever gewoon pure natuur dan natuur met kabouterhuisjes en geverfde stenen...
Tuinieren in de vagina.



Koken ? Bakken ?
Vogelen ? Hondjes uitlaten ( asiel ) ?

Houd je wel of niet van fröbelen?

https://nl.pinterest.com/pin/437482551317076248/

https://nl.pinterest.com/bealinden/crea ... -schelpen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:42
Maar dat is toch ook precies wat ik probeerde te zeggen? Ik wil juist plezier hebben, omdat dat het leven 'zinvol' maakt. Ik zit niet te jammeren dat het leven zinloos is, maar het 'plezier maken' lukt me niet goed.
Iets zinvols ?

Eh…. Kaartjes sturen naar eenzame ouderen of ter dood veroordeelden ? Verband breien of noodpakketten inpakken of iets anders heel nuttigs ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zou je willen dat familie en vrienden over je zeggen op je eigen uitvaart, waar werd je blij van, waar was je trots op, heb je ergens verschil gemaakt waar anderen trots op zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is natuurlijk zat te knutselen van gebruikte materialen : van oude boeken tot aan plastic tasjes.

En mensen kijken echt niet gek op als ze je zouden zien plandelen.

https://www.plandelen.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wilt geen kleurboek kopen omdat het 'nutteloos' is, maar misschien kun je kaarten kopen die je zelf in kunt kleuren en die dan opsturen naar mensen die eenzaam zijn? Of in het algemeen kaartjes maken
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.google.com/search?q=kaartje ... ent=safari
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.leprazending.nl/breien



https://knittedknockers.nl/



Breien is al een hobby die voldoening geeft, maar wanneer je breit voor goede doelen, dan geeft het dat nog wat extra. Ik vind het zelf erg leuk om af en toe wat voor een goed doel te breien. Hieronder staat een lijst met goede doelen waar je voor kunt breien. Heb je een aanvulling, laat het me weten via het contact formulier! Dan zet ik het erbij. Zo is het de bedoeling dat dit een mooie lijst wordt, waar grote en kleine initiatieven op staan.

Stichting Babyspullen
Deze stichting zamelt babyspullen in voor ouders die het financieel moeilijk hebben. Hier zitten ook dingen bij die je kunt breien, zoals kleding of dekens. Er is ook een speciale Facebookgroep Creatief voor Stichting Babyspullen. Er zijn in het land zo'n 200 inzamelpunten. https://stichtingbabyspullen.nl/

Zwachtels voor Lepra stichting
Voor lepra patiënten zijn zwachtels erg belangrijk, katoenen, die uitgewassen kunnen worden. Via de stichting kun je de brei-instructies opvragen. https://www.leprazending.nl/breien

Sjaals, mutsen en dekens voor daklozen
Stichting Wool for Warmth is een organisatie die voornamelijk breit voor dak- en thuislozen. In principe zijn het breigroepen die breien met garen dat gedoneerd wordt. Maar ik neem aan dat je ook gemaakte items naar ze op kunt sturen.
https://woolforwarmth.com/about-us/

Kroeldekens
Voor stichting Kroeldekens Vreewijk kun je vierkantjes breien of haken van 15x15 of 20x20 cm. Hiervan worden dekens gemaakt voor ernstig zieke mensen, of voor mensen die om andere redenen wel wat troost kunnen gebruiken. https://www.facebook.com/kroeldekens/

Het vierkantje dat op de afbeelding bij dit artikel staat heb ik zelf voor dit doel gebreid. Het patroon is hier te vinden: https://daisyandstorm.com/2019/09/29/fr ... g-pattern/ Deze website staat vol met dit soort patroontjes.

Droomdekens
Droomdekens worden gemaakt voor kinderen die het moeilijk hebben. Het is de bedoeling dat je een complete deken aanlevert, dit kan in 3 verschillende maten. Het liefst hebben ze dekens van acryl, omdat dat lichter is dan katoen en dat is voor kinderen prettiger. Tips vind je hier: https://regenboogboom.nl/ddmaaksters/

Troostdekens
Ook deze stichting biedt dekens aan, vooral aan baby's en kleine kinderen. Je kunt dekens breien in 2 maten: 80x120 of 100x140 cm. Er zijn verschillende afdelingen in het land actief: http://troostdekentje.nl/hakers/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.freubelweb.nl/haken-of-brei ... oede-doel/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kringloopwinkels aflopen , leuke stofjes verzamelen en daar patchwork tafellakens etc mee maken ( kun je nog een beetje bijbeunen )

https://www.toetie.nl/toetie-en-zo/woon ... ork-retro/


Of je gaat stoelen / kastjes opknappen.

https://www.karwei.nl/wooninspiratie/b/ ... gloop-kast
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 22-04-2024 19:44
99.39% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 17:24
Het is denk ik vooral het besef dat het leven zo weinig nut heeft. Het feit dat ik nog 50 jaar mijn weekenden mag (moet) vullen met nutteloze bezigheden beangstigd mij. Hoewel dat natuurlijk prima is als ik er plezier aan beleef, maar dat ervaar ik dus niet. Maar misschien lukt dat ook juist weer niet omdat ik er te veel druk op leg om plezier te hebben...
Dit klinkt niet als een vrijetijdsprobleem, maar als een veel dieper gevoel van zinloosheid waar je tijdens werkuren hooguit afleiding van hebt.

Zijn er momenten of situaties waarin je wel voldoening beleeft, waar je in opgaat en jezelf vergeet?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je geen vrienden? Ik heb gelezen dat je sociale angst hebt, maar die vriend heb je ook ergens vandaan ;)

Want dat is voor mij wel een van de belangrijkste dingen in het leven, iets dat het leven ook leuker maakt: relaties met andere mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Plezier hebben in het leven als doel kan maar past dat wel bij jou?
Iets voor de wereld of voor anderen betekenen als doel, kun je daar wat mee? Dan is het leven niet zo zinloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
22-04-2024 17:45
Ik denk dat het gewoon niet eenvoudig is als je een verleden hebt met alleen maar angst en moeten, om te ontdekken waar je echt blij van wordt en om te leren dat egoïsme erbij hoort.

Wat mij hielp is om te denken: ik sta nu voor de opdracht om mezelf te leren kennen na een leven van enkel overleven. Daar hoort budget bij en daar hoort bij dat er verspilling zal zijn, dat er nutteloze spullen in de kast liggen, dat er miskopen zullen zijn, en spijt, en schuldgevoel. Maar ik ga dit project toch aan, want ik word er beter van. Het gaat erom je ervaringen te onderzoeken, om stil te staan bij de gevoelens die iets oproept. Die gevoelens geven het leven diepgang. Vaak zit er achter de angst nog veel meer, bijvoorbeeld een herinnering aan toen je klein was. Als je dat kan toelaten ga je steeds meer jezelf terugvinden en vooral je gevoelsleven. Gevoelens geven kleur aan het leven. Als je de angst laat regeren voel je dat allemaal niet.
Ja, dit is denk ik precies wat ik nodig heb. De mentale vrijheid om dingen te proberen en zo ontdekken wat ik leuk vind en wie ik ben.

En om nog even wat vragen te beantwoorden:

Ik ben tevreden met mijn baan en het geeft zo nu en dan voldoening en inderdaad afleiding zodat ik verder niet veel nadenk. Ik ben niet overwerkt of iets dergelijks.

@Summertje: Ik heb geen vrienden. Mijn vriend ken ik van Tinder haha.

Kaartjes sturen naar ouderen vind ik een mooi initiatief, maar ik zou echt niet weten wat ik daarop zou moeten schrijven...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag iets goeds willen betekenen voor de wereld. Ik maak mij veel zorgen om het milieu, maar ik aarzel of ik verstandig is om mij te begeven in 'de wereld van milieu-activisten' (op wat voor manier dan ook). Ik ben bang dat het mijn zorgen om het milieu alleen maar voedt en het mij inspireert om nog milieu-bewuster te leven, wat mogelijk niet goed is voor mijn mentale gezondheid.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven