Is dit een postduif?

01-11-2013 08:59 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zag net buiten een duif die er anders uitzag dan de duiven hier in de buurt. Deze was kleiner, wit met wat grijze accenten en sierlijker. Aan beide pootjes had hij ringetjes, aan de ene een lichtgroen ringetje en aan de andere een donkerder groen ringetje. Aangezien hij er relaxed en welgemoed uitzag, heb ik hem daar gewoon laten zitten.

Heb net gegoogled en zie wel iets over 1 ringetje aan het pootje (kleur heeft met het geboortejaar te maken), maar niks over 2.

Iemand een idee?
Cum non tum age
Die tweede ring is waarschijnlijk een chipring om bij een wedvlucht de aankomsttijd te registreren.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dat is de chipring. Tegenwoordig gaat alles per computer en niet meer met een extra wedstrijdring die na elke vlucht eraf gehaald wordt.
Je kunt nagaan aan welke duivenmelker de duif behoort bij de ene ring. Mocht je hulp nodig hebben ik kan aan mijn vader, ex-duivenmelker, wel vragen hoe dat gaat.
Ja, maar ik las dus ook dat als het geen goede duif is, hij in de soep kan belanden. Als het een goede is, komt hij vanzelf wel terug. Ik dacht mss is hij wel op vakantie en wil hij niet terug.
Cum non tum age
Had ie brieven bij zich?
quote:noa schreef op 01 november 2013 @ 10:12:

Ja, maar ik las dus ook dat als het geen goede duif is, hij in de soep kan belanden. Als het een goede is, komt hij vanzelf wel terug. Ik dacht mss is hij wel op vakantie en wil hij niet terug.

Dat klopt totaal hoor, doen meer/alle duivenmelkers (is wel lekker).

Ik heb het nagevraagd aan vader, het is zeerwaarschijnlijk een belgische duif.
quote:noa schreef op 01 november 2013 @ 10:12:

Met dat in de soep belanden zal we meevallen Noa.

Het is vrij normaal dat een duif weleens de weg kwijt is; ook goede.

Meestal sluiten verdwaalde duiven zich aan bij ander postduiven en gaan met die duiven het hok van een andere melker binnen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Hij had geen post bij zich haha.

Ik zie hem nu op het dak van een gebouw tegenover zitten. Ik denk dat hij aansluiting zoekt bij de andere duiven. Vraag me af of dat lukt, want dat zijn Amsterdamse volksduiven die nooit een dag gewerkt hebben, die postduif is van een heel ander kaliber. Best zielig, want hij zit alleen en de andere duiven zitten lekker bij elkaar.

Ik geef toe dat ik een hekel heb aan duiven, maar dit vind ik wel een aardig beestje.
Cum non tum age
quote:noa schreef op 01 november 2013 @ 10:42:

Amsterdamse volksduiven die nooit een dag gewerkt hebben
Het vliegduivenseizoen voor dit jaar is weer voorbij dus dit is w.s. een zgn achterblijver, de weg naar huis niet meer kunnen vinden en uiteindelijk gaan rondzwerven.

Lekker laten zitten, hij sluit zelf wel aan bij een groep en wie weet vindt hij de weg nog naar huis.

Overigens gaat echt niet elke achterblijver de soep in (duivenmelker eet nooit zijn eigen duiven) maar krijgen soms een nieuwe kans in het nieuwe seizoen.

Kleur van ring zegt niet veel, mijn man is duivenmelker en zijn chipringen zijn groen, andere ringetjes kunnen alle kleuren hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven