Is dit scheefwonen of..?
zondag 27 februari 2011 om 20:43
het is volgens mij geen scheefwonen. Ze zit immers onder de grens voor de sociale huurwoningen. Hoe ze dan aan die woning komt vind ik wel wat apart, zeker als het zo`n lage prijs heeft. Hoe is dat mogelijk? Als ze het via onderverhuur krijgt zou de prijs doorgaans wat hoger zijn lijkt mij...
Ik vraag me af of ze zichzelf wel daadwerkelijk kan inschrijven op dat adres..
Ik vraag me af of ze zichzelf wel daadwerkelijk kan inschrijven op dat adres..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 27 februari 2011 om 20:52
Waarschijnlijk is dit onderhuur, en dat mag inderdaad niet.
Het is in ieder geval strafbaar voor de verhuurder; voor de (onder)huurder weet ik het niet zeker, maar je loopt in ieder geval de kans zonder slag of stoot op straat te worden gezet als de WBV erachter komt.
Het is inderdaad geen scheefwonen, dat heeft nl. alleen te maken met je inkomen. Dat mag voor een sociale huurwoning eigenlijk niet boven een bepaalde grens liggen. Maar scheefwonen is niet strafbaar, dus dat zou (voor je vriendin) ook nog niet eens zo erg zijn.
Het is in ieder geval strafbaar voor de verhuurder; voor de (onder)huurder weet ik het niet zeker, maar je loopt in ieder geval de kans zonder slag of stoot op straat te worden gezet als de WBV erachter komt.
Het is inderdaad geen scheefwonen, dat heeft nl. alleen te maken met je inkomen. Dat mag voor een sociale huurwoning eigenlijk niet boven een bepaalde grens liggen. Maar scheefwonen is niet strafbaar, dus dat zou (voor je vriendin) ook nog niet eens zo erg zijn.
zondag 27 februari 2011 om 20:57
Weet ze zeker dat het een sociale huurwoning is? Er zijn namelijk ook woningen in de particuliere sector die een huurprijs hebben die te vergelijken is met de prijs van een sociale huurwoning.
Als het inderdaad onderhuur van een sociale huurwoning is dan zou ik maar eens gaan uitzoeken hoe het nou precies inelkaar zit.
Als het inderdaad onderhuur van een sociale huurwoning is dan zou ik maar eens gaan uitzoeken hoe het nou precies inelkaar zit.
zondag 27 februari 2011 om 21:01
Ik zou als ik haar was eens navragen of ze zich op dat adres mag inschrijven, dat zegt vaak al heel veel.
Het kan zijn dat ze mazzel heeft, er zijn mensen die jaren in onderhuur wonen zonder dat er een haan naar kraait. Maar van Amsterdam weet ik bijvoorbeeld dat er steeds meer aan opsporing gedaan wordt, bijvoorbeeld door het koppelen van allerlei bestanden.
Het kan zijn dat ze mazzel heeft, er zijn mensen die jaren in onderhuur wonen zonder dat er een haan naar kraait. Maar van Amsterdam weet ik bijvoorbeeld dat er steeds meer aan opsporing gedaan wordt, bijvoorbeeld door het koppelen van allerlei bestanden.
zondag 27 februari 2011 om 21:02
Waarschijnlijk is dit gewoon een gevalletje jaloezie. Gun je vriendin nou gewoon het meevallertje.
Ik vind het ook niet eerlijk dat ik deze maand de loterij weer niet gewonnen heb! De kans op een leuk appartement waar jij bedoeld is ongeveer net zo groot schat ik.
Soms zit het tegen soms zit het mee......
Ik vind het ook niet eerlijk dat ik deze maand de loterij weer niet gewonnen heb! De kans op een leuk appartement waar jij bedoeld is ongeveer net zo groot schat ik.
Soms zit het tegen soms zit het mee......
zondag 27 februari 2011 om 21:04
Oke. Als ik je vriendin was zou ik dan toch wat meer navraag doen. Je moet toch wel minstens weten of het onderhuur is of niet, van wie je het huurt, voor hoe lang dat dan zou zijn etc. als je ergens wil gaan wonen.
Ik hoop voor jullie dat het goed zit en ze wat meer rust vindt.
De vraag is natuurlijk ook wat het alternatief is, ik weet niet hoe ze nu woont, want zo snel vind je niet wat anders en helemaal niet zo goedkoop.
Ik hoop voor jullie dat het goed zit en ze wat meer rust vindt.
De vraag is natuurlijk ook wat het alternatief is, ik weet niet hoe ze nu woont, want zo snel vind je niet wat anders en helemaal niet zo goedkoop.
zondag 27 februari 2011 om 21:09
Dit mag niet, als het een sociale huurwoning is. Een woning mag niet onderling doorgegeven worden. Ze kunnen komen controleren en dan heb je een probleem. Sowieso mag je sociale huurwoningen ook niet onderverhuren. Als ze niet ingeschreven staat kan ze ook niet aan die woning komen. Dus het is echt zeker weten een sociale huurwoning? Het klinkt niet echt legaal maar dat moet ze toch verder zelf weten wat ze doet.
zondag 27 februari 2011 om 21:16
Dit riekt naar woonfraude. Als het een woning is van een corporatie die zij van een ander gaat huren, klopt het van geen kanten. Er is steeds meer controle op, zeker in de meest geliefde wijken natuurlijk, en bij ontdekking is ze de woning kwijt, de officiele huurder moet dan nl opzeggen en de woning leeg opleveren.
En Isolde, ik gun zo'n huis liever aan iemand die er op een eerlijke manier aan is gekomen.
En Isolde, ik gun zo'n huis liever aan iemand die er op een eerlijke manier aan is gekomen.
zondag 27 februari 2011 om 21:46
Als ze in Amsterdam woont en ze neemt een sociale huurwoning aan van de woningbouw in onderhuur en ze komen er achter dan heeft ze een probleem. Ze zijn tegenwoordig erg aan het speuren en als er achter komen dat je onderhuurt krijgt de persoon die onder verhuurd een boeten en kan nooit meer aan een sociale huurwoning komen en de huurder ook niet meer. Worden dan op een soort zwarte lijst gezet. Normaal gesproken moet je hier in Amsterdam tussen de 8-12 jaar wachten op een fatsoenlijke woning.
zondag 27 februari 2011 om 21:57
zondag 27 februari 2011 om 22:00
zondag 27 februari 2011 om 22:03
Volgens mij mag je een woning niet zo onderhands regelen, want dat moet via de gewone procedure lopen. Het zou wel heel raar zijn als het wel toegestaan is.
Overigens mag je in mijn stad je huurwoning volgens mij wel onderverhuren onder bepaalde omstandigheden. Je dient dit dan vooraf aan te vragen bij de vereniging, en als die nieuwe huurder niet als slechte huurder bekend staat is het in principe goedgekeurd.
Overigens mag je in mijn stad je huurwoning volgens mij wel onderverhuren onder bepaalde omstandigheden. Je dient dit dan vooraf aan te vragen bij de vereniging, en als die nieuwe huurder niet als slechte huurder bekend staat is het in principe goedgekeurd.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
maandag 28 februari 2011 om 01:31
Is het misschien een woning die onder het gemeenschappelijk wonen valt? Dat kunnen namelijk ook zelfstandige woningen zijn, bijvoorbeeld rondom een hofje. Daar mogen de huidige bewoners de nieuwe huurder selecteren. Wachttijd bij de woningbouw maakt niet uit. Toch valt het wel onder de sociale woningbouw.