Is er misschien een schilder in de zaal?

07-03-2010 19:52 140 berichten
Ik schilder. Niet deuren en raamkozijnen enzo, maar schilderijen. Dat doe ik met acrylverf gemengd met plakkaatverf, en dat gaat altijd goed. De schilderdoeken die ik gebruik zijn heel goedkoop. Ik haal ze bij winkels als Action, Kruidvat en V&D. Deze doeken zijn altijd voorbewerkt (waarmee weet ik niet, dat staat er niet op). De grootste die ik tot nu toe gemaakt heb, is 1 meter 20 bij 40 cm, en die is heel goed gelukt.

Maar nu heb ik toch een probleem. Ik wilde een doek hebben van 90 bij 90 cm. Dat was nergens te koop, dus heb ik het besteld op internet. Van katoen. Na bezorging meteen vol goede moed begonnen, maar al snel merkte ik dat het moeizamer ging dan normaal. De verf dekte totaal niet goed, ook niet na twee lagen (wat normaal altijd genoeg is). Ik móest er dus nog wel een laag overheen doen, met als gevolg dat het op sommige plekken te dik werd, en na het drogen ging barsten. Helemaal niet mooi, mijn werk moet juist heel strak zijn, dat is mijn stijl. Ik begreep ook niet hoe het kon, tot het me begon te dagen dat dit doek niet was voorbewerkt. En dat is dus wat ik hier nu wil vragen: komt het daardoor? Had ik het doek eerst moeten voorbewerken met een primer zoals bijvoorbeeld Gesso? Het schilderij is inmiddels af, maar ik ben er niet tevreden over. Op verschillende plekken is het dus gebarsten, en overal zitten bobbels. Ik wil het opnieuw gaan maken, en heb een ander doek besteld. Polyester dit keer, en dit is wel universeel geprepareerd. Zal het daardoor dit keer beter gaan? Voor de zekerheid heb ik er ook maar een emmer Gesso bij besteld, maar ik weet niet of het verstandig is om dat nu ook nog te gebruiken.

't Is een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand hier er verstand van heeft. Eind van deze week wordt het doek bezorgd, en ik wil er dit keer iets beter voorbereid aan beginnen.

Voor alle andere tips over het schilderen met acrylverf en plakkaatverf sta ik trouwens ook open!
Alle reacties Link kopieren
Woon je misschien dichtbij Utrecht? Je zou advies kunnen inwinnen bij Swaak. Daar weten ze er volgens mij alles van!
Wat is de reden dat je acryl mengt met plakkaat?
Als je nieuwe doek wel bewerkt is dan zou ik er overigens geen Gesso meer overheen smeren.

En ik heb trouwens ook nog nooit een voorgespannen doek besteld/gekocht of gezien wat iet bewerkt was. Waar heb je het gekocht?
Nee, ik woon bij Den Haag. Daar is ook een grote tekenvakhandel, en mocht ik hier op het forum niets wijzer worden, ga ik daar maar heen. In ieder geval bedankt voor je reactie!
Ben ook net begonnen, ik lees mee!
Oh Lotte, dan kun je even naar Artifac. Daar weten ze het wel. Mijn ervaring met plakkaatverf is dat eht snel breekt en erg 'slurpt'. Ik gebruik dan ook alleen maar acryl, van studiekwaliteit en artistkwaliteit door elkaar.
quote:whopper schreef op 07 maart 2010 @ 20:03:

Als je nieuwe doek wel bewerkt is dan zou ik er overigens geen Gesso meer overheen smeren.

En ik heb trouwens ook nog nooit een voorgespannen doek besteld/gekocht of gezien wat iet bewerkt was. Waar heb je het gekocht?

De reden dat ik acryl meng met plakkaat, is dat het alleen met plakkaat mooi mat opdroogt. Ik gebruik acrylverf van Amsterdam. Prachtige kleuren, maar ze drogen niet mat op. Dus meng ik het altijd met wit van Ecola (van Talens).

En dus geen Gesso meer als het al bewerkt is? Oké, daar twijfelde ik dus over.

Ik heb het doek gekocht bij Artbrushonline.com. Ik heb er totaal niet bij nagedacht of het al dan niet bewerkt zou zijn. Het was een heel goedkoop doek; 'Budget 3D', voor maar ¤19,95. Ik weet ook niet zeker of het niet voorbewerkt was, maar toen ik later ging kijken op de website, viel me op dat bij alle doeken stond dat het geprepareerd was, behalve bij de katoenen doeken. Ik heb dus eigenlijk zelf die conclusie getrokken.
@whopper: Weet jij een acrylverf die wel mat opdroogt?
Ik span eigenlijk altijd mijn eigen doeken. 4 latten, driehoekjes op de hoeken en -afhankelijk van de grootte- een tussenlat(ten), bespannen met katoen. Gesso gebruik ik nooit, of het moet als 'aflak'. Wel maak ik het doek eerst helemaal wit met acryl zodat ik een goede begin laag heb, en kleuren mooi blijven.

ah, beetje late reactie.. te lang gewacht met posten

Overigens vind ik de Amsterdam verf niet zo super. Ik ben wel erg tevreden over de 'System' acrylverf, niet zo waterig en dekt beter.
Hoi Lotte, klinkt inderdaad alsof je je doek / bord of wat dan ook had moeten voorbewerken. Nu heeft je ondergrond waarschijnlijk te snel teveel vocht aan je verf onttrokken waardoor de boel bladdert en schilfert. Niets meer aan te doen.

Altijd eerst zorgen voor een goede ondergrond (en wat betreft je nieuwste aanschaf: een laagje extra gesso kan, zelfs bij een 'voorgeprepareerd' doek nooit kwaad)

Overigens vraag ik me wel af waarom je plakkaatverf door je acryl mengt. Is dat uit besparingsoogpunt (is een gok van mijn kant, maar is het relatief dan goedkoper?) of heb je daar een andere reden voor?

Succes verder met je schilderwerk!
Op de foto ziet ie er perfect uit, maar dat is echt schijn. De paarse achtgrond is bobbelig en gebarsten, en ook het zwart zit vol met kleine barstjes. Baal er zo van!!
@norske: niet uit besparingsoogpunt dus. Het maakt me helemaal niet uit als het wat meer kost, als het maar mooi wordt. Ik wil het dus mat hebben, dat vind ik mooi.
Je kan ook ipv een dure primer gewoon witte acryl nemen. Sla niets over, schilder met veel licht anders zie je het niet. Doe dit 1 of 2 keer. Daarna kan je erop schilderen en zal het doek niet meer zo slurpen.
quote:Lotte35 schreef op 07 maart 2010 @ 20:18:

@norske: niet uit besparingsoogpunt dus. Het maakt me helemaal niet uit als het wat meer kost, als het maar mooi wordt. Ik wil het dus mat hebben, dat vind ik mooi.

Oke, ik begrijp het. Bestaat er trouwens niet zoiets als matte verdunner voor acrylverf, heb je dat weleens geprobeerd? Geen idee of het werkt hoor! En ik lees net dat iemand afraadt om voorgeprepareerde doeken nogmaals met gesso te behandelen, misschien dus toch maar niet doen (ik heb er geen ervaring mee, het lijkt me dat het geen kwaad kan, maar zeker weten doe ik dat ook niet)

(heb even op internet gekeken, op de talens website staat een gel medium mat die je verf matter zou moeten laten opdrogen)
Super zeg, al jullie reacties. Die gel medium mat klinkt wel geschikt.....
Iemand trouwens ervaring met een polyester doek? Het is bijna dubbel zo duur als het katoenen, dus ik ga er maar vanuit dat het ook beter is......
Geen ervaring met polyester...

wel leuk schilderij van je! (wat het des te jammer maakt dat het bladdert...)
*breekt in*

Wat een leuk schilderij Lotte!
Dank je wel! Kan dus ook wel janken dat het niet naar m'n zin is. Zit al uren op internet van alles te lezen over acrylverf en plakkaatverf. Ben gewoon bang dat het straks wéér misgaat. Ik schilder al vier jaar, en dit is de eerste keer dat de verf echt zo is gebarsten. Ik blijf er dus maar bij dat het door het onbehandelde doek kwam, en dat het bij het volgende doek beter zal gaan.
Je kunt het schilderij naderhand aflakken met een matte vernis.

Ik denk dat dat veel mooier is dan met plakkaatverf mengen en je beschermt je schilderij ook nog eens tegen vuil en UV stralen.

Overigens ben ik zelf geen fan van Amsterdam maar werk Galeria en voor doeken die ik verkoop met Ara en Liquitex. Als je echt super wilt in kwaliteit en kleur dan heeft Oud Hollandsch nu ook een acryllijn die heel fijn werkt omdat het vertraagd droogt en de pigmenten echt super zijn.
Geen ervaring met polyester trouwens.
Ik vind het nog steeds moeilijk hoor, wat ik nu moet doen. Ik gebruik altijd die plakkaatverf van Ecola, en heb er nooit problemen mee gehad. Ik ben tot nu toe nog niets tegengekomen wat zo mooi mat opdroogt. Die gel medium mat van Amsterdam bleek ik dus gewoon in huis te hebben. Vanmorgen even een proefdoekje geschilderd. Ik heb voor de helft plakkaatverf genomen, voor de helft die gel medium mat, en dan een beetje kleur erdoor. Twee lagen gedaan, en het dekt slecht. Slechter dan wanneer ik alleen plakkaatverf en een kleurtje meng.

Nog een vraag: Hoeveel lagen schilderen jullie maximaal over elkaar heen met acrylverf? En dan bedoel ik het zo, dat het nog wel glad blijft (want ik begrijp dat je voor reliëf misschien wel tien lagen over elkaar heen doet, en dan mag het ook bobbelen natuurlijk). Voor mijn kleine schilderijen zijn twee lagen altijd genoeg. Bij deze grote was dat dus niet zo.

En ik krijg dus einde deze week mijn voorbehandelde polyester doek en een emmer gesso thuisbezorgd. Wat is nu jullie advies? Wel of niet die gesso gebruiken? Eerder in dit forum wordt het me afgeraden, maar iemand anders denkt weer dat het geen kwaad kan. Iemand ervaring?
Sorry Lotte, kan je niet helpen. Heb geen ervaring met (extra) gesso op polyesterdoek... misschien kun je eens zoeken op websites van productaanbieders of internetwinkels, wellicht dat zij een contact button hebben waar je deze vraag kunt stellen? Succes!
Heb ik gedaan norske. Bij de zaak waar ik mijn doek en de gesso heb besteld. Geen reactie tot nu toe, helaas.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven