Kat blijft slecht eten

18-10-2013 22:32 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en heeft tips. Hopelijk wordt het verhaal niet te langdradig, excuses anders hiervoor.

M'n kat is ongeveer een maand geleden uit een hoge boom gevallen. Arme beestje was helemaal in shock, dachten aan het ergste, maar uiteindelijk viel het mee. Een bloedinkje en vocht in longen bleek uit de rontgenfoto's. Hij knapte weer op, maar na een week begon hij opeens te braken. Hield niets meer binnen, hierdoor wou hij ook niets meer eten.

Opnieuw naar de dierenarts, en hij dacht aan een scheurtje in middenrif. Hiervoor kreeg hij een vloeistof toegediend, en kunnen ze nagaan of er iets is met zijn maag/darmen a.d.h.v. rontgenfoto's. Alles zag er goed uit, dus weer opgelucht.

Maar helaas, hij blijft moeite hebben met eten. Hij laat zijn brokjes vallen en ik had het vermoeden dat er iets met zijn gebit is. De dierenarts heeft vervolgens een bloedonderzoek gedaan, niets uitgekomen (lever en nieren ok, geen ontstekingen).

Nu eet hij gelukkig iets beter, van alles in huis gehaald. Hij eet alleen nog veel te weinig. Vooral moeite met brokjes, wanneer hij deze eet, maakt hij een schrokkende beweging zonder te schrokken (beetje lastig uit te leggen).

Denk nu dat hij iets aan zijn kaak heeft, maar als dat zo is, zou ik het heel slordig van dierenarts vinden dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben. Maandag maar weer opnieuw bellen.

Misschien dat iemand iets vergelijkbaars heeft meegemaakt en deze ervaringen wil delen. Wie weet kan ik daar iets mee en knapt hij snel weer op.
Niet meegemaakt, maar wat bij mij opkomt is ook iets met zijn tanden of zijn kaak.

De dierenarts heeft bloedonderzoek gedaan toen jij het over gebitsproblemen had; heeft hij / zij toen ook goed naar de tanden gekeken?

Anders misschien overleggen met een andere dierenarts?

Zielig trouwens.
Geen tand(en) verloren bij de val? Mijn kat at moeilijker brokken en bleek twee hoektanden te zijn verloren (aanrijding).

Kreeg toen meer zachtvoer en gekookte kip, tot het geheeld was.
Ik zou naar een andere dierenarts gaan. Komt op mij over dat je DA nu iets over het hoofd ziet. Arm beestje!
Gaf laatste keer bij bloedonderzoek weer aan dat ik dacht dat er iets mis is met zijn tanden. Maar de dierenarts gaf vervolgens aan dat hij hier al uitvoerig naar had gekeken en hier niets mis mee is. Vandaag na researchen op internet verhaal van iemand gelezen dat er een scheurtje in kaak zat, waar ze pas na lange tijd waren achtergekomen. Die kat liet ook zijn brokjes vallen.

Ja ben ook best wel pissig hoor, aangezien ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik denk dat er iets mis is met zijn mond/tanden. Ook van plan om naar andere dierenarts te gaan, maar wil eerst nog even checken bij deze dierenarts of ze duidelijke foto hebben gemaakt van zijn kaak.
Wat sneu voor het beestje. Jammer genoeg kan ie niet praten, wat je op dit soort momenten graag zou willen.

Vlees in blik gaat goed en brokjes gaat minder goed?

Mijn kat heeft eens last van zijn keel gehad (niet na een val) en at in die tijd heel weinig, want dat was pijnlijk. Heeft een injectie gehad, en daarna ging dat beter. Ik denk dat het iets in zijn bekje of keel is wat blijkbaar slecht te zien is voor de DA en wat Kaneelkoekje en Splinter zeggen. En geef hem maar veel zacht voedsel.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Wat betreft zachtvoer, helaas at hij dit niet meer. Hebben hills a/d gegeven, maar hier is hij zo beroerd van geweest en eet dit nu niet meer. Allerlei andere blikjes geprobeerd, maar wil hier niets van weten. Wel doorbraak vandaag gelukkig dat ie uit mijn hand wil eten, hihi zelfs zachtvoer voor het eerst. Een heel gesmeer, maar hij eet Dit blijf ik uiteraard komende tijd zo doen.

Geef hem nu ruim een week antibraak pillen, dit heeft gelukkig z'n vruchten afgeworpen. En per gisteren tube nutri plus kat wat ie gelukkig heerlijk vindt. Maar het blijft zorgelijk dat hij dus zo slecht blijft eten en vooral die moeite met brokjes wat hij heeft. Ben constant met eten in de weer, maar meerendeels eet hij dus niet. Hij woog 4 weken geleden 5,3 kilo en gisteren 4,6 :(
Jaren geleden is een kat van mij naar beneden gevallen, hij had een gescheurd verhemelte en een beschadigde hoektand, hij mocht een paar dagen alleen piepkleine beetjes eten, de helft van zijn drinken kwam via zijn neus terug. Na iets meer dan een week was alles weer normaal, alleen zijn hoektand bleef lelijk maar daar heeft hij verder nooit last van gehad.
verba volant, scripta manent.
Als tip qua zachtvoer. Sheba luxe menu. Zijn kuipjes die je gewoon bij de super haalt.

Mijn vorige kat lustte ook niks en at dit heel graag. Weinig overbodige zooi er in.

Gaf hem weer extra eetlust, was beetje weg doordat hij vieze medicijnen kreeg.

Dus niet de gewone sheba, maar ronde kuipjes. Zeker de kip variant is hier een topper.
Kaak of gebit inderdaad.
@ kaneelkoekje, ga ik dan ook zeker proberen, fijn om te horen dat jouw kat dat wel heerlijk vond.

Anderen ook bedankt natuurlijk voor reacties, maar even lastig om op iedereen apart te reageren.

Denk wel dat het het beste is om nu kleine beetjes te voeren, aangezien hij zo weinig heeft gegeten laatste tijd. Probeer om de 3 uur wat te geven ongeveer (plakje kipfilet, rosbief, liquid stick, dit soort dingen en nu dan gelukkig weer zachtvoer

@ MarianneDavids, hoe vaak per dag gaf jij jouw kat te eten toen, en kan je iets zeggen over de hoeveelheid porties?
Ik weet niet waar je woont maar is het misschien een idee om je kat in naar Universiteit Utrecht te brengen?Heb je wel een verwijsbrief van de dierenarts voor nodig.Ik heb zelf ( gelukkig nog) geen ervaring met ze maar ik hoor wel goede verhalen in mijn omgeving.Het lijkt toch echt alsof de dierenarts iets over het hoofd ziet.

http://www.uu.nl/faculty/ ... nd_kat/Pages/default.aspx

Mijn kat is een moeilijke eter btw...(voedselallergie ed) maar Almo Nature zachtvoer vindt ze heerlijk....misschien tip?Hun tonijn bv is erg zacht en makkelijk te eten...

Vraagje....reageert je kat wel goed op pijnmedicatie....dat is meestal het bewijs (volgens mijn dierenarts) dat er echt iets aan de hand is met de kat want het zijn taaie diertjes die hun pijn meestal goed verbergen.Sterkte
Je zou ook een visje kunnen koken, misschien gaat dat er wel in.
@ Sabbitacalmeds, ja als je dit zo leest, denk je daar wel direct aan toch. En misschien heb je zoiets zelf met kat meegemaakt of in omgeving? Maar dan is het wel van de zotten dat dierenarts hier niet eerst uitvoerig naar kijkt en zijn eigen procedure volgt hierin. Dierenarts staat verder wel goed aangeschreven en tot zover goede ervaringen.

@ Cherke, pijnmedicatie, hoe bedoel je dit precies? Bij bloedafname reageerde hij niet heel heftig op prik, juist goed teken dan of bedoel je iets anders?
@swirl-84

Mijn ( in mijn ogen hele goede) dierenarts geeft wel eens een pijnstiller aan mijn kat en als ze dan opknapt weet hij zeker dat ze dus niet eet van de pijn en blijft zoeken.Soms kunnen ze ook wel eens niet eten van stress/trauma (althans als ik voor mijn katje spreek)
nee niet zelf meegemaakt, maar de rest is zo;n beetje uitgesloten. Foto maken lijkt me, en verder zacht voedsel geven
en kijken in het bekkie of er geen tanden zijn afgebroken
@ Cherke, Aha, op die manier, hihi zat er even helemaal naast dus ;)

Ja hij heeft in eerste instantie ontstekingsremmers gegeven, aangezien enkele nageltjes gescheurd waren. Laatste twee keer antibraakprik wat gelukkig geholpen heeft.

Dierenarts geeft aan dat hij veel stress kan hebben van het binnen zitten, ik durf hem voorlopig niet naar buiten te doen. Stress schijnt enorme impact te kunnen hebben op kat, zoals slecht eten, zich veel wassen.

Maar dan blijf ik het raar vinden dat hij zo vreemd zijn brokjes opeet. Zeg maar snel knikkend eet hij enkele brokjes op of bijt alleen brokje doormidden om deze vervolgens niet meer op te eten.
Ga ik zeker doen morgen Sabbiticalmeds, inderdaad zelf ook nog goed gebit checken. Houd jullie verder op de hoogte, thanks voor jullie reacties en meedenken, waardeer ik zeer
Vervelend zeg, dat je beest maar blijft kwakkelen.

Het beeld wat jij schetst, dat doet onze poes (langhaar) soms ook. De DA dacht dat ze haarballen niet zelf weg kon krijgen, dus daar krijgt ze haarbal/laxeerpasta voor (kat-a-lax). Elke keer als het weer niet goed gaat met harde brokjes eten en ze laat kruimels brokjes liggen, dan geef ik haar wat pasta en de volgende dag is het klaar. En gezien je beest niet meer buiten kan en geen gras meer kan eten, zou dit misschien een probleem kunnen zijn voor je kat. Stel het eens voor aan je DA als er niks mis blijkt met de kaak/tanden.

Verder werd Utrecht hier eerder genoemd, daar heb ik hele goede ervaringen mee. Fijne, kundige mensen daar. Neem wel een zak geld mee, want het is uiteraard niet goedkoop.
Je kan ook blikvoer halen speciaal voor dwangvoer. Dat moest mijn kat toen hij stopte met eten. Is extra lekker, Heb het geweten ook, de andere katten lieten me niet meer met rust. Zit ook veel extra's in, soort astronautenvoer. Mijn kater was altijd al dun en viel snel af, vandaar.
Vervelend en zielig voor de kat.

Mogelijk een kaakfractuur of misschien wel afgebroken elementen. Maak anders met je telefoon of iets anders een filmoje van hoe de kat eet. Dit kan een verduidelijking geven bij het afnemen van de anamnese. Belangrijk dat een dierenarts ook helemaal achterin de bek kijkt en onder de tong.

Als ik het zo lees is hernia diafragmatica al uitgesloten op een rontgenfoto. (Scheurtje in middenrif). Ga in ieder geval op nieuw op consult en belangrijk dat de kat wel wat eet.

Veel succes.
Goed nieuws, vanaf gisteren eet hij zoals eerder gezegd eindelijk zachtvoer, een blikje van Hills ontdekt die hij lekker vindt! Heeft het antibraakmiddel van donderdag toch goed geholpen, hij heeft namelijk niet meer gebraakt. Geef hem kleine porties, anders bang dat hij opeens te veel binnen krijgt en weer misselijk wordt. Maar zo fijn, hij eet vanaf vandaag zelfs uit zijn bakje

Brokjes laat hij nog staan, goed idee om een filmpje te maken hoe hij deze brokjes opeet en dit aan de dierenarts te tonen.
Wat fijn dat je kat weer een beetje eet Swirl!

Ik zou zeker terug naar de dierenarts gaan. Als een kat niet/niet goed eet is er iets mis!

Mijn oude kat kreeg op het laatst ook moeite met zijn brokjes, terwijl hij deze wel het lekkerst vond. Ik liet deze dat even weken in een heel klein beetje warm water en vijzelde het dan tot een papje. Wel dezelfde smaak, maar een andere substantie.

Als je kat af blijft vallen kun je bij de DA vragen om Reaktiv (vloeibaar). Daar zit alles in wat ze nodig hebben en die van mij vond het ook nog lekker

Heel veel succes!
Zoals beloofd hierbij een update. Gelukkig is er eindelijk bekend wat m'n lieve kat heeft, namelijk last van reflux. Dit veroorzaakt het braken en het niet willen eten van de brokjes door de misselijkheid. Gelukkig eet hij weer veel beter en krijgt eindelijk genoeg binnen.

Moet nu medicatie iets opschroeven, om de reflux tegen te gaan, maar dit kan wel enkele weken duren. Af en toe heeft hij nog last van braakneigingen. Ben toch naar dezelfde dierenarts geweest, mocht kosteloos op consult komen nadat ik dossier had opgevraagd en alles is goed onderzocht (kaak, gebit). En op de foto's die waren gemaakt eerder, liep het vloeistof weer een beetje terug. We hadden toen zoveel informatie gekregen, en dierenarts ging hier toen niet verder op door, maar dit heeft met de reflux te maken.

Een maand pech gehad met hem en in de rats gezeten, maar gelukkig gaat het nu de goede kant op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven