Kat en vakantie

24-08-2018 15:10 35 berichten
Sinds een paar maanden hebben wij een kat.
Nu had ik het idee , qua gedrag van de kat , dat ie merkte dat wij weggingen.

Kan dat ?

Er komt elke dag iemand van de familie bij de kat op bezoek om deze eten te geven en schoon water , de kattenbak schoon te maken ...de kat borstelen en even wat te spelen.

Worden wij gemist door de kat of vindt ie het wel best denken jullie ?

Iemand tips , of wat doen jullie qua vakantie ?
De oude familiekat had wel altijd in de gaten wat er ging gebeuren als de caravan weer voor de deur stond....

Onze kat van nu is wel wat uit zijn humeur als we weg zijn, mijn vader zorgt meestal voor hem en normaal gesproken loopt hij meteen op mijn vader af, als we we zijn zit hij vaak eerst een paar dagen onder het bed te mokken.

Verder niet chagerijnig als we terugkomen, ik denk dat hij blij is dat zijn normale routine en leven niet langer verstoord zijn, haha.

Of katten personen missen, ja dat denk ik zeker van wel. Oude kater hier is altijd blij als ik thuiskomt, komt altijd aanlopen voor een korte kroel, wat 'heviger' is naarmate ik langer weg ben.
Kitten gaat mauwend bij de deurzitten als hij wakker wordt van zijn slaapje en niet doorheeft dat ik gewoon in dezelfde ruimte heb, maar die kat heeft echt verlatingsangst. Kitten gaat ook vaak mee naar het toilet, maar laatst sprong hij achter me op de bril, vond ik toch net iets té.
Dus toch maar de deur dicht ook al ben ik alleen thuis haha
Hier een stel katten dat vooral "aanwezigheid" mist.

En een week slechtgehumeurd rondloopt als we terugkomen ("Heb je ons nu weer 2 weken laten stikken?").

We hebben iemand die dagelijks langskomt en eten geeft, maar die blijft natuurlijk geen uren.
En kan hen dus geen 7 keer per dag aandacht geven als zij weer es lopen te miauwen.
iones schreef: ↑
24-08-2018 17:13
En als ik zeg dat de band tussen honden en mensen intenser is dan die tussen katten en mensen, zeggen katten mensen "dat is niet weer, van een kat krijg je net zoveel liefde". Hoe kan dat nou als katten zich meer aan de plek hechten dan aan hun mensen?

En weer iemand anders zegt "katten zijn egoistisch", Hoe zit dat dan met die liefde tussen mens en kat?
Is ook maar net wat mensen willen zien he. Ik heb 2 katten maar ik zal nooit zeggen dat mijn katten gekker op mij zijn dan een hond zou zijn. Katten worden gewoon anders als er in hun omgeving gerommeld wordt dus dat lijkt me te verklaren dat ze ander gedrag gaan vertonen als er opeens koffers te voorschijn komen, mensen weggaan of wisselen.
Alle reacties Link kopieren
24-08-2018 17:13
En als ik zeg dat de band tussen honden en mensen intenser is dan die tussen katten en mensen, zeggen katten mensen "dat is niet weer, van een kat krijg je net zoveel liefde". Hoe kan dat nou als katten zich meer aan de plek hechten dan aan hun mensen?

En weer iemand anders zegt "katten zijn egoistisch", Hoe zit dat dan met die liefde tussen mens en kat?
En waarom zou je er een waarde aanhangen? De liefde tussen een mens en zijn huisdier is uniek. Een hond is onderdanig in het gezin, dus heeft een andere rol. Een kat is vrijzinnig (kattenmensen waarderen dat)
Als ik nou tegen jou zeg, dat wat jij voor je hond voelt, best leuk is, maar niks is in vergelijking met wat iemand voor zijn kind voelt. Heeft dat toch ook geen enkele waarde?
Waarom wil je dan aantonen, dat wat jij voor je hind voelt, meer zou zijn, dan wat iemand voor zijn kat volt.
We hebben een heerlijke eigenzinnigers met duidelijke voorkeur voor bepaalde personen. Ik vind dat leuk, een ander niet....als wij weggaan komen de buurmeisjes uitgebreid knuffelen, eten geven, vers water en dat twee keer per dag. Toch is ze zo blijals wij weer terug zijn....zo lief is dat. Ik ga niet zo vaak of zo lang weg want ik mis de poes dan ook heel erg.....dat moet je je wel ealiserenals je een huisdier neemt.. je hebt ook de verantwoording
Mijn honden zijn overigens niet onderdanig in ons gezin. Zo ga ik niet met ze om. Ze liggen hier lekker op de bank of op een ander plek, net waar ze zin in hebben. Net als de katten bij andere mensen.

Nou, ik hang er in die zin een waarde aan dat hoe intenser de band en hoe wedekeriger, hoe meer waard.

Overigens denk ik wel dat er verschil is in katten. En dat je met de een meer band op kunt bouwen dan de ander. En wat vakantie betreft, ik denk ook dat de ene kat er gevoeliger voor is dan de andere. Net als honden trouwens. Net als mensen....
Toen ik vier dagen weggeweest was en weer thuis kwam werd ik helemaal plat geknuffeld door mijn kat. Die was bijna uitzinnig dat ik er weer was. Niks beledigd of negeren, nee hoor. Baasje was weer thuis en dat moest gevierd worden. Toen was hij nog een binnenkat en ik vond het enorm moeilijk om hem achter te laten. Nu gaat hij naar buiten en als ik in September 5 dagen weg ben komt mijn moeder dagelijks langs om hem aandacht te geven maar mijn onderburen gaan hem voeren en naar binnen en buiten laten. Die kent hij ook goed onderhand.
Mijn moeder blijft een ( wellicht twee) nachtje bij hem slapen dus hij is er maar 3 ( of 2 ) alleen.
Maar toch vind ik het naar. Vooral omdat ik weet hoe erg hij aan me gehecht is. Ik sta straks weer met een brok in mijn keel op Schiphol en moet echt bewust die knop omzetten anders voel ik me de hele vakantie rot. Dat hij nu naar buiten kan en zich dus niet hoeft te vervelen helpt wel. Nu maar hopen dat het niet de hele week regent hier want dan vind hij buiten zijn ook niet zoveel aan.

Maar een of twee weken weggaan zou ik niet zo snel meer doen nu. Dat zou niet goed voelen voor me. Paar dagen oke, maar langer nee. Dan zou ik kat ook liever bij iemand brengen, of iemand in huis nemen.
https://youtu.be/v6NZl3qIrlM

Ter voorbeeld :heart:
24-08-2018 19:56
Mijn honden zijn overigens niet onderdanig in ons gezin. Zo ga ik niet met ze om. Ze liggen hier lekker op de bank of op een ander plek, net waar ze zin in hebben. Net als de katten bij andere mensen.

Nou, ik hang er in die zin een waarde aan dat hoe intenser de band en hoe wedekeriger, hoe meer waard.

Overigens denk ik wel dat er verschil is in katten. En dat je met de een meer band op kunt bouwen dan de ander. En wat vakantie betreft, ik denk ook dat de ene kat er gevoeliger voor is dan de andere. Net als honden trouwens. Net als mensen....
Iones, even een oprechte vraag: waarom wil je in elk kattentopic die competitie aanleggen tussen honden en katten? Waarom moeten we constant horen dat honden veel trouwer zijn, veel beter, dat de band intenser is met een hond etc.
Wat wil je daar precies mee? Echt ik begrijp niet dat je dat steeds herhaalt terwijl je weet dat de kattenliefhebbers echt niet ineens spontaan honden gaan nemen als je ons dat verteld. Sterker nog, zoals je weet heb ik ook tijdelijk met een hond in een huis gewoond, van wie ik inderdaad ook echt wel hield. Maar het feit blijft dat ik gewoon niet van honden hou en dat ook nooit ga doen.
Net zoals dat jij niet van katten houdt en dat ook niet gaat doen.

Waarom voel je de behoefte om steeds maar weer te herhalen dat honden zulke mooiere wezens zijn en waarom moeten wij toegeven dat ze gewoon trouwer zijn dan katten?
Je presenteert die informatie alsof het een feit is en dat staat me een beetje tegen. Zoals je zegt zijn alle katten verschillend. Mijne is enorm trouw en als je hem zou kennen zou je het een hartstikke leuke kat vinden. Net zoals dat ik jouw honden waarschijnlijk ook leuk zou vinden. Maar waarom zoek je continu die competitie op. Laat kattenmensen toch.

Komt het omdat jij het gevoelt hebt dat honden meer in de negatieve publiciteit staan dan katten en dat je daarom de neiging voelt om ze te verdedigen? Zoals in je eigen topic over die aanval van die Stafford? Echt ik probeer je niet aan te vallen want ik lees je altijd graag maar ik snap gewoon niet wat je precies wil met je reacties.
Jullie reacties zijn zo leuk.
Ik ben onderweg naar huis , kan niet wachten.
Mis de kat enorm , vandaag en morgen blijf ik iig thuis.
Een kat slaapt weliswaar heel veel maar , ik wil hem vertroetelen en extra aandacht geven.
Ben benieuwd hoe ie reageerd zodra wij binnen stappen :)
Dat filmpje...echt super.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven