Kat erbij?

11-07-2011 21:23 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een erg lieve kater (een halve siamees) en ik zit eraan te denken om er een kat bij te nemen. Voor mezelf en ook voor hem.

Kat had soort vriendinnetje in de buurt maar die is onlangs verhuisd. Wat gezelschap lijkt me voor hem nu wel leuk, maar ik weet niet goed wat verstandig is. Jonge kat, kat van hetzelfde ras, oudere kat? Ik denk sowieso geen vrouwtje omdat die toch vaak wat feller en onaardiger zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met een kat erbij?

Oh, achtergrondinformatie: kat is 11 jaar, mannetje, gecastreerd, wil veel aandacht (erg op mensen gericht), speelt veel en graag.
Wij hebben ook een siamees (een hele, ouderwetse) en ik ben ook opgegroeid met siamezen en mijn ervaring is dat siamezen eigenlijk wel vrij makkelijk zijn met andere katten.

Zelf hebben we een blauwe rus naast de siamees, nou, dat is dus niet zo'n geschikt ras naast een siamees. De siamees wil heel graag vriendjes zijn maar de rus niet (russen willen rust en stilte en dat is niet een siamees zijn sterkste kant).

Ik zou een jongere kat erbij nemen omdat een siamees vaak vrij oud wordt en ook tot op hoge leeftijd speels en energiek blijft (behalve als ie kogelrond is natuurlijk).
Advies is meestal om als je al een oudere kat in huis hebt, een jonkie erbij te nemen, anders krijg je gelazer met gevechten om de hierarchie. Die is automatisch bepaald met een kleintje erbij.

Zou kat van zelfde ras nemen (of een halfbloedje ofzo) en zeker geen dame! Heren gaan beter met heren, is mijn ervaring.
Wij krijgen na de zomervakantie een tweede kat erbij...Wij gaan het gewoon proberen. Heb wel begrepen dat je ze rustig aan elkaar moet laten wennen en dat ze ook kunnen gaan vechten omdat oudere poes natuurlijk de baas is. We zullen het zien. Wij krijgen overigens een kitten.
quote:Vl43inder schreef op 11 juli 2011 @ 21:29:

De siamees wil heel graag vriendjes zijn maar de rus niet (russen willen rust en stilte en dat is niet een siamees zijn sterkste kant).Haha, herkenbaar ;) Maar dus geen rus, wel jammer, vind het enorm mooie katten. Dus handigste is een kat te nemen die wat betreft karakter op een siamees lijkt? Ben dan weer bang dat m'n kater jaloers wordt op de gevraagde/gedeelde aandacht van mensen.
Neem een Ragdoll! Volgens mij gaan die qua karakter erg goed samen met een siamees. Wij hebben ook een Ragdoll kitten genomen bij onze maine coon bastaard en dat gaat super!
quote:SaraC schreef op 11 juli 2011 @ 21:33:

Advies is meestal om als je al een oudere kat in huis hebt, een jonkie erbij te nemen, anders krijg je gelazer met gevechten om de hierarchie. Die is automatisch bepaald met een kleintje erbij.

)Als het leeftijdsverschil al te groot wordt gaat het vaker fout. Volwassen katten zullen kittens niet snel iets doen, maar kittens worden groot en dan moet je nog maar afwachten. Katten doen niet aan hierachie, maar wel aan territoria en vooral als een jonge kater volwassen wordt kan er gelazer om territorium gaan plaatsvinden. Dit kan al voor een deel worden voorkomen door genoeg voorzieningen (kattenbakken, voer/waterbakken en slaap- en klimplekken) in huis te hebben. Het advies dat ik van ervaren gedragstherapeuten krijg is niet een al te groot leeftijdsverschil en vooral karakters die bij elkaar passen. Mannetjes zijn inderdaad vaker vriendelijker naar elkaar dan vrouwtjes, maar dan moeten ze wel gecastreerd zijn.
Is een Ragdoll niet te sloom als vriendje voor een siamees? Of valt dat wel mee?

Mijn siamees heeft het buiten regelmatig aan de stok met een heilige birmaan. Geweldig! Die heilige birmaan is natuurlijk totaal niet onder de indruk als onze siamees haar vacht opzet, dan is ze nog maar half zo groot als hij. Maar zoals je al zei, een poes is inderdaad wel feller.

Mijn moeder heeft altijd twee siamezen (moeder en dochter) en die zijn inderdaad wel wat jaloers, dat betekent meestal dat je er dus twee op je schoot hebt.

Mijn zus heeft een siamees en een gewone Europese korthaar en die twee zijn wel vriendjes.
Siamezen en andere Oosterse katten zijn dol op het gezelschap van andere katten, maar ze zijn wel kieskeurig in hun voorkeuren. Ze houden niet van het leven in groepen, maar wel van 1 of 2 andere katten en dan alleen die katten die ze zelf leuk vinden.

Uiteraard kun je vooraf nooit inschatten of de klik er komt (en als die er niet komt kan de Siamees echt vervelend worden tegen de nieuwkomer!), maar je kunt wel wat inschattingen vooraf doen.

Zo past een Siamees goed bij andere Siamezen, Oosterse rassen en Europese kortharen (huis-, tuin en keukenkatten) en minder goed bij de wat rustigere kattenrassen zoals Perzen, Ragdolls, Heilige Birmanen, Blauwe Russen enz.

Daarnaast is de Siamees vaak dominant van aard, dus moet je er geen zwakke kat tegenover zetten, maar een sociale, actieve en stabiele kat. Eentje zonder angsten, maar ook zonder een fel karakter, want dat wordt vechten geblazen.

Wat leeftijd betreft zou ik gaan voor een volwassen kat, maar wel eentje die net zo actief en speels als je eigen kat. Een kitten raad ik af, want je weet nooit zeker of dit een angstig beestje is en dan zit je later met de gebakken peren. .

En ik ben het met je eens dat een kater meestal het beste werkt met een andere kater, maar die moet dan gelijk bij binnenkomst al gecastreerd zijn, anders wordt het een machtsstrijd. Een poes kan eventueel ook wel, maar dan alleen als ze stabiel van karakter is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven