Kat geeft over

07-09-2013 00:13 41 berichten
Hoi!

Vriend en ik hebben sinds twee weken een kat. Hij is 1 jaar, gesteriliseerd en gevaccineerd en ziet er gezond uit. Omdat hij een beetje last had van mijtjes in zijn oren, hebben we hem afgelopen zondag oordruppels gegeven (Otimectin). Dat vond 'ie natuurlijk niet zo tof, maar protesteerde niet heel erg. In de daaropvolgende nacht had hij een beetje overgegeven en had hij ook een klein beetje diarree. In de dagen daarna had hij nergens last meer van (misschien nog ietwat slappe ontlasting), maar net heeft hij weer een beetje overgegeven - wat eruit zag als natte brokjes.

Verder gedraagt hij zich vrij normaal; eet en drinkt normaal, misschien ietsje slomer omdat 'ie kennelijk een beetje misselijk is, ofzo. Wel aanhankelijk. Overigens krijgt hij alleen droogvoer (Whiskas-brokjes), dat we in principe steeds aanvullen als het bakje leeg is (ong. 1 1/5 bakje per dag).

We hebben nooit eerder een kat gehad, dus ik weet niet hoe 'erg' dit is. Volgens mij is het vrij normaal als een kat soms overgeeft, toch...? Of moeten we ons toch zorgen maken?
waarom bel je niet met een dierenarts?

Het kan een reactie zijn op de medicijnen

het kan een haarbal zijn

het kan maagkanker zijn

het kan nierfalen zijn

etc etc etc etc etc etc etc
Nou ja, ik vroeg me af of jullie hier misschien iets over kunnen zeggen, wellicht uit ervaring? We hebben 'm net twee weken en hij lijkt verder (volgens ons) vrij normaal... maar misschien zien we iets over het hoofd?
hij braakt, en al voor de tweede keer en je zegt dat hij sloom is. Alle reden om contact te zoeken met een dierenarts. De meeste hebben op zaterdag gewoon spreekuur
en hij heeft diarree,

dus die kat mankeert wat, dat lijkt me heel duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:StrawberryCupCake schreef op 07 september 2013 @ 00:19:

Nou ja, ik vroeg me af of jullie hier misschien iets over kunnen zeggen, wellicht uit ervaring? We hebben 'm net twee weken en hij lijkt verder (volgens ons) vrij normaal... maar misschien zien we iets over het hoofd?

Blijven overgeven en diarree is nooit goed. Dus even meteen morgenochtend de DA bellen voor advies. Die kent de kat en kan het sowieso beter inschatten dan wij.

Sterkte met je kat
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dank - sjezus, zou het echt mis zijn? We hebben hem nog maar zo kort en er lijkt zo weinig aan de hand. Het is ook echt pas sinds die tweede keer overgeven (een uur geleden) dat ie ietsje slomer dan normaal is - hoewel hij momenteel weer achter een speeltje rent. Ik kan het zo moeilijk inschatten!
Parvovirus? Heerst in noord-holland. Kan fataal zijn.
Het is een binnenkat...
quote:StrawberryCupCake schreef op 07 september 2013 @ 00:30:

Dank - sjezus, zou het echt mis zijn? We hebben hem nog maar zo kort en er lijkt zo weinig aan de hand. Het is ook echt pas sinds die tweede keer overgeven (een uur geleden) dat ie ietsje slomer dan normaal is - hoewel hij momenteel weer achter een speeltje rent. Ik kan het zo moeilijk inschatten!de kat is ziek dat lijkt me duidelijk maar in hoeverre hij ziek is en of hij er dood aan gaat dat kunnen wij niet beoordelen. Het kan iets simpels zijn of iets heftigs. Dat kan niemand hier zien.
is hij gevaccineerd?
quote:StrawberryCupCake schreef op 07 september 2013 @ 00:30:

Dank - sjezus, zou het echt mis zijn? We hebben hem nog maar zo kort en er lijkt zo weinig aan de hand. Het is ook echt pas sinds die tweede keer overgeven (een uur geleden) dat ie ietsje slomer dan normaal is - hoewel hij momenteel weer achter een speeltje rent. Ik kan het zo moeilijk inschatten!

Ok, niet in paniek raken. Heeft hij koorts? Voel eens aan de binnenkant van zijn oren. Zien zijn ogen er nog goed uit? Kan hij wat verkeerds gegeten hebben? Heb je kamerplanten waar die van gegeten heeft die giftig voor katten zijn?

Bel wel met de DA meteen morgen. En mocht je vannacht naar het toilet moeten, kijk even bij hem. Of zet de wekker vannacht om te kijken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ja
plast ie?
Parvovirus is zeer onwaarschijnlijk want kat is gevaccineerd. En wordt veel vaker gezien bij bijv jonge pups. Braken en diarree is meestal een virus. Dat kan bijv als de weerstand wat lager is bijv tgv van stress. De kat moet misschien ook nog even wennen. Zit er bloed of slijm bij het braaksel/diarree? Kan het mogelijk zijn dat het dier iets vreemds heeft opgegeten? Geef de kat wat lichtverteerbaar eten bijv wat gekookte kip of koolvis. Ik denk dat het wel meevalt, maar virusje kan snel worden verholpen met wat injecties/pilletjes. Gewoon even contact opnemen met je dierenarts, indien klachten blijven voortduren. Succes.
Qua diarree, heb je hem melk gegeven?
is het een zwerver?
Dank voor de reacties. Hij is geen zwerver, komt uit asiel, is gevaccineerd en gesteriliseerd (en gechipt) en is 1 jaar. Hij heeft niets raars gegeten - soms geven we hem tijdens het koken een klein stukje kaas of vis, verder alleen brokjes. Ogen staan normaal, temperatuur is volgens mij ook normaal, hij is ook gewoon alert. Typisch is wel dat deze dingetjes na het toedienen van die oordruppels is, daarvoor was er niks aan de hand. Hij maakt nu ook niet echt een zieke indruk, behalve dat 'ie een beetje rustig is. Moet er wel bij zeggen dat het bij ons thuis nu 26,5 graden is, misschien heeft hij het ook gewoon warm. Anyway, we houden het in de gaten en kopen morgen ws. nieuwe brokjes voor hem (beter te verteren).

Hij plast overigens normaal en poept niet vaker dan eerst - alleen is die poep wat losser.
Valt denk ik allemaal wel mee dus. 1 tip bij overmengen van voer kan kat ook weer diarree krijgen. Doe het dus geleidelijk. Verder is whiskas voeding voornamelijk gebaseerd op plantaardige eiwitten (granen,mais) terwijl dierlijke eiwitten veel belangrijker en beter te verteren zijn. Bij merken als royal canin, hill's, eukanuba etc is dit het geval. Succes en veel plezier van je kat! :Imao:
quote:StrawberryCupCake schreef op 07 september 2013 @ 01:02:

Dank voor de reacties. Hij is geen zwerver, komt uit asiel, is gevaccineerd en gesteriliseerd (en gechipt) en is 1 jaar. Hij heeft niets raars gegeten - soms geven we hem tijdens het koken een klein stukje kaas of vis, verder alleen brokjes. Ogen staan normaal, temperatuur is volgens mij ook normaal, hij is ook gewoon alert. Typisch is wel dat deze dingetjes na het toedienen van die oordruppels is, daarvoor was er niks aan de hand. Hij maakt nu ook niet echt een zieke indruk, behalve dat 'ie een beetje rustig is. Moet er wel bij zeggen dat het bij ons thuis nu 26,5 graden is, misschien heeft hij het ook gewoon warm. Anyway, we houden het in de gaten en kopen morgen ws. nieuwe brokjes voor hem (beter te verteren).

Hij plast overigens normaal en poept niet vaker dan eerst - alleen is die poep wat losser.

Nee juist geen andere brokken geven. Sommige katten kunnen niet goed tegen wisselen van voer. Kreeg hij in het asiel deze brokken die je nu geeft of ben je gewisseld van voer?

De asiels die ik ken is altijd een dierenarts aan verbonden. Heb je via de DA die oordruppels gehad?

Beloof nou dat je eerst morgenochtend de DA belt, ipv dingen te doen die misschien net verkeerd zijn. Of dat de kat zieker is dan je denkt.

Nogmaals, misschien is er niets aan de hand hoor met je kat, maar dat hoor je toch liever van de DA?

Zelf had ik ook vandaag diarree en overgeven van de warmte, maar ik kan zelf wel aangeven hoe en wat en de HA bellen. De kat niet. Een belletje kan toch geen kwaad?
Ik zal morgen in elk geval de mevrouw bellen van het asiel, die kent hem goed en weet veel van katten. Overigens zag ik nu net in de kattenbak weer een normale drol liggen, dus dat is fijn Hij lijkt nu ook weer iets actiever, maar zal morgen sowieso ff bellen.
Bel nou gewoon de DA ipv het asiel!
Kat voelt zich niet zo lekker. Houd hem in de gaten. Bij twijfel vaker spuigen of diarree ff de da bellen. Zet wat extra water neer. Mocht kat nu nog diarree hebben en spuigen dan moet je oppassen voor uitdroging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Niet meteen het ergste denken, een kat geeft nog weleens over.

Voor de zekerheid zou ik de dierenarts even bellen.
Mijn kat gaf vaak over omdat hij voer naar binnen schokte. Nu hebben ze een grotere brok en gebeurt dit heel sporadisch. Ze moeten er echt hun best voor doen. Laatst was ik te laat met bestellen dus noodgedwongen ander brokje en hoppa ze gaven over. DA bellen kan geen kwaad natuurlijk maar katten kotsen weleens. Dus voor er ramp scenario's worden bedacht zou ik het gewoon rustig even checken. Normale ontlasting is goed teken. Oh over sloom.... Katten zijn niet te pijlen. Ik heb de vadsigste luie Siamees op de planeet en net als je denkt dat ie comateus is krijgt ie de kolder in zijn harses en rent ie een halfuur als een malle achter onzichtbare dingen aan
Let love rule!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven