Kat hoest nog al veel. Naar dierenarts of niet?

08-06-2010 17:47 25 berichten
Hello,

Mijn lieve katje Rocky is vier jaar oud en we hebben hem nu ongeveer 2 maanden. We hadden hem uit het asiel gehaald en daar stond bij dat hij een keer last had gehad van niesziekte. Niks aan de hand dus, maar nu hoest hij af en toe een tijdje heel veel en dan weer een paar dagen amper. Het klinkt heel schor alsof het in zijn longen zit ofzo. Een paar weken terug werd hij ook banger voor mijn vriend, voor mij af en toe ook.

Zijn gedrag veranderde dus een beetje, maar ik vond het niet alarmerend genoeg om naar de dierenarts te gaan. Na een tijdje ging het ook weer over,en nu gaat alles in zijn gedrag prima met hem. Het hoesten is nu weer iets erger, ongeveer 1 a 2x per dag. Het klinkt een beetje als een haarbal. Maar verder is er lichamelijk niks mis met hem naar mijn idee.

Nu twijfel ik of ik naar de dierenarts met hem moet of niet, want de kat van mijn schoonmoeder hoest af en toe ook zo, en zij beweert dat het heel normaal is.

Heeft iemand hier ervaring mee? wat denken jullie dat ik moet doen met hem?
Alle reacties Link kopieren
Zeker gaan! Ook als het een haarbal is waar hij last van heeft, dan heeft hij er wel erg veel last van en kun je daar pasta voor krijgen.
Ik zou wel even langsgaan als ik jou was, gewoon voor de zekerheid. Katten zijn zo goed in het verbergen van zich beroerd voelen, die laten jou dat echt niet merken tenzij het niet anders kan.
Ik zou ook naar de dierenarts gaan e hoesten is volgens mij geen normaal gedrag want mijn katten hoesten nooit!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Absoluut gaan of bellen. Als er een haarbal dwars zit dan spugen ze dat uit. Heb je wel kattengras staan? Maar als het dwars zit en er niet uit kan, kan je beter even langsgaan. Als je kat alleen binnen zit heb je ook goed voer van bijv. RC voor binnenkatten, is ook preventief tegen haarballen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Op z'n minst even de dierenarts bellen!
Ja mijn kat is een binnenkat idd. Had er bij moeten vertellen dat we in april met hem geweest zijn naar de dierenarts en toen had hij griep, kreeg hij oogdruppels, pilletjes en nog wat druppels. Ik heb wel kattengras maar dat eet ie niet.

Ik zal eerst even bellen naar de dierenarts, misschien weten zij wat het is. Wil sowieso wel naar de dierenarts alleen is dat altijd zo duur, natuurlijk heb ik het wel voor hem over, maar ik zit zo krap met geld, dat ik liever eerst zeker wil weten dat ik niet voor niks ga.
Even naar de dierenarts voor een check up. Misschien is het normaal gedrag voor de kat, maar dat weet je niet want je hebt hem nog niet zo lang. Laat hem even nakijken.

Enne, als zelfs een controle bij de dierenarts al te veel geld is, had je wellicht geen huisdier moeten nemen. Hij zal nog wel eens vaker moeten. Hoort nu eenmaal bij huisdieren hebben.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Dat weet ik ook wel, ik heb het heus wel voor hem over, maar wou gewoon weten of meer mensen hier iets van af wisten.

Anders is het zonde van het geld, om voor niks te gaan. Toch weer 22 euro. Maar voor mijn schatje heb ik het wel over hoor, hij is zo lief. Was gewoon benieuwd of andere mensen er iets vanaf wisten.
quote:Rogue_22 schreef op 08 juni 2010 @ 18:17:

Dat weet ik ook wel, ik heb het heus wel voor hem over, maar wou gewoon weten of meer mensen hier iets van af wisten.

Anders is het zonde van het geld, om voor niks te gaan. Toch weer 22 euro. Maar voor mijn schatje heb ik het wel over hoor, hij is zo lief. Was gewoon benieuwd of andere mensen er iets vanaf wi

sten.

Nou dan heb je een goedkope dierenarts want als ik al binnensta ben ik al over de 30 euro kwijt...

Ik snap je wel maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen want als je niet gaat en er is iets ergers aan de hand ben je wel het 10dubbele kwijt.
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
verzekeren bij dier en zorg, dan betaal je 19 % van de rekening, zij de rest
Tsja, je zegt dat je heel krap zit met geld. Dan is het niet echt slim om een kat met een medische historie (niesziekte) in huis te nemen. Hij is dan waarschijnlijk al kwetsbaarder.

Tip: leg elke maand wat geld opzij voor de poes. Als je dan eens voor onverwachte kosten komt te staan hoef je hem in ieder geval niet in te laten slapen omdat je de dierenarts niet kan betalen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Nou, mijn kat hoest ook wel eens. En ik ben er nooit mee naar een dierenarts geweest. Ze is verder prima en wordt binnenkort 17 jaar.

Ik had dan ook niet het idee dat ze verder ziek was of zo.

Ik ren zelf dus niet zo snel naar de dierenarts, inderdaad een voet over de drempel en je hebt de eerste 35 euro al te pakken.

Maar met die voorgeschiedenis van niesziekte ligt het misschien anders.

Als je het zeker wilt weten moet je misschien wel even gaan, dan weet het misschien voor een volgende keer, wat je moet doen.
Een keer had hij niesziekte maar hij is daartegen ingeent 2 jaar geleden. Hij krijgt ook elk jaar gewoon weer inentingen.

Mijn vriend kan de kosten wel betalen, het is onze kat en ik ben degene met geld tekort wegens werkeloosheid.

Maar ik zal sowieso morgen even bellen en misschien even een afspraak maken.
Ikheb dit ook gehad met de kat.Dit bleek een gescheurd middenrif te zijn. Hij had al een paar weken zijn ingewanden tussen zijn longen zitten. Hij hoestte vooral veel na het eten, dan zat zijn maagvoller en was er nog minder lucht in zijn longen. Mijn punt: gaan je weet het nooit!
Natuurlijk ga je naar de dierenarts. Niesziekte is net als griep, als je de prik hebt gehad kan je het gewoon nog krijgen want er zijn heel veel andere varianten. Ook even andere mogelijkheden uitsluiten zoals tumoren of het verhaal van miet
Altijd naar de dierenarts gaan als hij blijft niezen, als hij erg ziek wordt dan weet ik zeker dat je het jezelf gaat verwijten dat je er niks aan gedaan hebt.
Viva naar de knoppen.
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Ik weet niet of het bij een kat hetzelfde is, maar toen mijn hond hoesten etc bleek hij hartfalen te hebben en vocht achter zijn longen.

Dus zoals meerdere zeggen het kan van alles zijn.

DA dus!
ik herken je verhaal wel een beetje, ook een asielkat die de niesziekte heeft gehad en deze heeft er ook wel wat aan over gehouden. In het begin heeft hij enorm veel snottebellen gemaakt, wat zeg ik "snotkabels" echt soms wel 8 cm lang. Daar hebben we een keer of 4 antibiotica voor gekregen en nu is het niet over maar wel een stuk minder vaak dat er zo'n trofee op de mat ligt. Verder "hoest" onze kat ook, al zie ik het zelf meer als een soort van haarballen op proberen te hoesten terwijl er niks komt. Daar heeft hij allerlei laxeermiddelen voor gehad, die ik zowel anaal (het arme beestje wist niet wat hem overkwam) als via de bek moest toedienen. Ook hier is het er een stuk minder van geworden (dus ik zou echt effe gaan) maar helemaal over is het nooit gegaan.

Na de niesziekte van mijn kat heb ik er trouwens voor gekozen om het beestje "te verzekeren", kost me nu ongeveer 12 euro in de maand en dan weet ik zeker dat ik het me altijd kan veroorloven wat hij ook krijgt. Na een niesziekte zijn ze toch vaak wat minder sterk, geloof ik.
quote:Butterfly14 schreef op 08 juni 2010 @ 19:28:

Ik weet niet of het bij een kat hetzelfde is, maar toen mijn hond hoesten etc bleek hij hartfalen te hebben en vocht achter zijn longen.

Dus zoals meerdere zeggen het kan van alles zijn.

DA dus!Eens!
Een kat met hartfalen hoest bijna nooit, maar ik kan zo heel veel redenen verzinnen voor een hoestende kat. Ik zelf vind dat het te lang duurt en dat je voor de zekerheid de kat moet laten zien. Zeker omdat je aangeeft dat zijn gedrag veranderd heeft, dat betekend eigenlijk dat hij last heeft van het hoesten.
Nou net afspraak gemaakt bij de dierenarts voor vrijdag. Dus ben heel erg benieuwd, hoop echt dat het niks ergs is.
quote:Draakje29 schreef op 08 juni 2010 @ 20:51:

Een kat met hartfalen hoest bijna nooit, (...)

Da's niet waar. Mijn kat had echt van die hoestbuien, net of 'ie zware roker was zeg maar. Hij had een hartruis (altijd al gehad) en bleek een vergrote euh, boezem of kamer te hebben, één van die twee. Heeft nog een tijd Fortekor gehad maar dat hoesten was toch echt een teken van hartfalen en van vocht in de longen, zei de DA.

@TO, goed dat je gaat. Niet meteen schreeuwend ongerust zijn, gewoon ff laten checken. Voor hetzelfde geld is 'ie verkouden ofzo, wordt hier ook vaak gehoest, maar als het langer duurt dan een dag of twee of wanneer er echt vaak/flink gehoest wordt, ga ik ook naar de DA. En niet denken: "Maar als het een verkoudheid is ga ik voor niks," want vaak heeft de kat dan toch ff net een prikje nodig ofzo om z'n immuunsysteem wat te helpen.
Nou we zijn dus geweest met beide katten, mijn andere kat moest zijn jaarlijkse prikje krijgen, dat ging prima. Maar Rocky was erg bang bij de Dierenarts en die zei dat hij waarschijnlijk wormpjes had, daar kunnen ze erg van gaan hoesten. Maar zijn keel was ook opgezet en ze dacht dus ook aan een infectie op zijn keel. Dus antibiotica kuur meegehad, maar meneer wil de pillen absoluut niet slikken, dus doen we ze door zijn eten en dat gaat goed, het hoesten is al wat minder.

Hij werd dus ook ontwormd en nu vond mijn vriend gisteren wormpjes in zijn poep, dus over 2 weken terug voor een nieuw pilletje, en we laten die andere ook maar meteen ontwormen.

Maar gelukkig lijkt het dus goed te gaan nu met hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven