Kat lijkt af en toe te 'hijgen'

16-08-2010 18:14 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat had vandaag iets raars. Ze doet haar bekje wijd open en steekt haar tong uit. Daarbij miauwt ze heel klagerig. Het lijkt in geen opzicht op gapen, eerder op hijgen maar dan zonder het gehijg. Ze lijkt dan ineens helemaal niet lekker te zijn, om vervolgens weer blij naar haar voerbak te lopen en te eten. Ze eet en drinkt goed, gaat lekker naar buiten, heeft een mooie vacht en ik zie niks raars in de kattenbak... Ik heb het enkele maanden geleden voor het eerst gezien, maar dacht toen dat het door de warmte kwam, omdat ze daarna weer lekker door het huis aan het razen was.

Nu was ze twee weken bij mijn ouders logeren omdat wij op vakantie waren. Ik nam haar vandaag mee terug in de auto en de hele reis zat ze keihard te jammeren en met haar bekje open en tong eruit. Ik dacht eerst dat het aanstelleritis was, of dat ze het te warm had. Eenmaal thuis was ze weer de oude. Nu kwam ze net naar binnen rennen, heel hard miauwen en weer die bek open en de tong eruit. Ze ademde hierbij heel snel, bleef me aankijken en ging erbij liggen.

Nu is alles weer normaal. Ook mijn ouders hebben niks gemerkt in die twee weken. Ze ligt zich tevreden te wassen. Het is te laat om de dierenarts te bellen. Heeft iemand hier ervaring? Weet iemand misschien wat het kan zijn?
anoniem_86765 wijzigde dit bericht op 16-08-2010 19:13
Reden: Toevoeging voor de duidelijkheid
% gewijzigd
Bedankt in ieder geval voor de reacties, ook de pittige. Ik zie in dat ik het ongelukkig geschreven had en ik begrijp ook dat die reacties komen om iemand wakker te schudden. Ik ga de dierenarts bellen en mijn lieverd laten onderzoeken om hopelijk het ergste uit te kunnen sluiten.
Mijn kat heeft dit ook en is een raskat.Ik ben naar de dierenarts geweest en hij vertelde dat het een hartruisje kon zijn waar ze niks tegen kunnen doen behalve zorgen voor een stressvrije omgeving.Ook kon het komen door het spelen waardoor hij hyper werd door de opwinding.Ik hoop dat je kat niks mankeert en treke je niks van aan van sommige opmerkingen!! Sterkte ermee..
Laat je het nog even weten, Minoutje? Enne, hopelijk is er niets aan de hand.
De kat van m'n vriend zijn ouders doet ook weleens zoiets. Ook tongetje eruit, maar wel wat gekuch erbij. Dan is het even een beetje teveel voor hem, qua drukte (grote hond in huis). Het hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn waarvoor je gelijk de HA moet bellen.
Ik zal het laten weten
Als je kat zich nu weer gewoon gedraagt, vind ik dit niet echt een noodgeval om 's avonds de dierenarts nog te bellen. Zoals ik bij mezelf dingen aanzie, doe ik dat ook bij m'n kat. Tenzij het heel ernstig lijkt. Vind sommige reacties onnodig fel.
Ik bel gewoon de spoedlijn en zeg dat het geen spoed is, dat vinden ze verder prima en dan kan ik lekkerder slapen.
Minoutje, als je je zorgen maakt zou ik zeker nog even bellen, maar als het nu over is zou ik denken dat het echt geen spoed is.

Mijn kat gaat altijd een stukje mee wandelen en op het laatste stukje is ze ook altijd aan het hijgen.

Vandaag is het misschien niet zo warm maar wel vochtig en waren zowel de hond als de kat aan het hijgen bij thuiskomst en zo ver zijn we echt niet geweest!
Een van mijn poezen doet het ook bij stress van autorijden naar de dierenarts. Het is een soort hijgen zonder geluid, terwijl je ziet dat ze snel in en uitademt.

Een andere poes doet het af en toe op een meer hoestende manier, bij haar is het dan een haarbal, volgens de dierenarts
Bij een autorit doen heel erg veel katten dat. Komt gewoon van de stress en is weer over als hij in zijn vertrouwde omgeving is. 1 van mijn katten doet dat ook altijd.

Als hij net van buiten komt rennen kan het ook van stress zijn (zoals iemand al schreef, misschien was hij wel achter na gezeten).

Katten met hartfalen/astma/andere benauwdheid zijn meestal benauwd, in de zin van dieper ademhalen. Wordt het echt te erg, dan hijgen met een blauwe tong, maar dan is het wel heel erg.

Bij autostress zou ik me absoluut geen zorgen maken. Alleen het binnen komen rennen en dan hijgen.... tja, mocht je komende week toch bij de DA komen, kaart het even aan, of maak een afspraak voor binnenkort. Als je zelf twijfelt (als eigenaar ken je je eigen kat het beste) uiteraard een afspraak maken.
quote:iris1969 schreef op 16 augustus 2010 @ 19:20:

Je schreef het wat ongelukkig, maar je hebt je nu genoeg verdedigd, dus laat het lekker los.

De kat die ik kende die dat deed had vocht achter de longen en dat werd erger met hitte en stress. Gelukkig is dat met een kuurtje vochtafdrijvende pillen opgelost. Het hoeft gelukkig dus niet iets chronisch te zijn.

Mijn kat deed dat ook. Dierenarts dacht ook vocht achter de longen maar na foto's bleek dat haar longetjes vol met tumoren zaten. Ik heb haar meteen ter plaatse moeten laten inslapen

Sorry TO voor deze niet zo'n positieve reactie....
Hoi hoi,

Ik heb hier 2 verschillende ervaringen mee.

Mijn huidige katje vertoont dit gedrag als ze in haar reismandje naar de dierenarts moet.Dat is puur stress maar de benauwdheid die ze dan voelen is volgens mij DA heel echt.Geruststellen is heel belangrijk.1 van ons rijd nu en de ander praat en knuffelt met kat.Ze heeft een voedselallergie en moet best vaak naar de DA maar benauwdheid wordt gelukkig door de aandacht tijdens de reis steeds minder.Buiten haar mandje en auto vertoont ze dit gedrag nooit.

Mijn vorige kat is 21 geworden en vertoonde dit het laatste jaar van haar leven.Ze had last van haar nieren en epilepsie en hoestte behoorlijk.Hoe oud is jouw katje?Heeft ze een nierprobleem?Hoest ze wel eens?Is ze ingeënt tegen katten en niesziekte?

Allemaal zaken die belang zijn.

Bij een kitten zie je dit trouwens ook wel eens als ze teveel gespeeld hebben.Kater van mijn broer heeft een hartruisje en ademt soms ook benauwd.Dan worden zijn medicijnen aangepast ( maar weet niet precies welke medicijnen omdat het mijn kat niet is)

Zoals je ziet kunnen de symptomen veel oorzaken hebben.

De Dierenarts lijkt me dus stap nummer 1

Sterkte met je katje
Ik heb dat ook gehad toen ik met mijn kater naar de dierenarts ging.

Normaal gaat hij altijd enorm tekeer in de reismand (miauwen op volle sterkte), maar deze keer zat hij er enorm bij te hijgen.

Ik schrok me rot in de auto, ik dacht echt dat hij erin zou blijven.

Aangekomen bij de dierenarts hijgde hij nog steeds, zij was ook heel verbaasd en heeft hem onderzocht.

Kat heeft een hartruisje....

In geval van stress krijgt hij daar dus last van.

Verder is hij actief, klinmt op de schutting, rent door de tuin, sprint de trap op.

Na die keer heeft hij er ook nooit meer last van gehad (we zijn ook niet meer bij de DA geweest)

Volgens haar kan hij er gewoon oud mee worden.
Benauwd ( blijkbaar al langer en vaker ) -----> dierenarts.
Hey Minoutje, heb je nog nieuws over je kat?
quote:AlettaJacobs schreef op 16 augustus 2010 @ 18:28:

Hij doet het nu al zes jaar, en verder is hij kerngezond.

EN NOG NOOIT NAAR DE DIERENARTS GEWEEST?! Onmens.:-)

Maareh dat rare hijgen doet de mijne ook wel eens. Vooral (alleen?) zomers. Kan mischien iets met niesziekte te maken hebben?
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Ik heb de dierenarts gebeld en die assistente vertelde na overleg met de dierenarts dat het inderdaad stress zou kunnen zijn. Ze zei dat als ik het alleen zie in stress-situaties, dat het daaraan ligt. Ook vertelde ze dat ik het in de gaten moet houden, ook in stress-situaties. Als er slijm uit het bekje komt, of de pupillen heel groot worden, zweetvoetjes, dan moet ik op consult komen. Ook als het in niet stress-situaties gebeurt, dan moet ik langskomen.

Voor nu ben ik gerustgesteld. Zal het zeker in de gaten houden en wil jullie bedanken voor de reacties!
Gelukkig Minoutje.
Bedankt voor de interesse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven