Kat naar buiten?

29-03-2020 23:09 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo dames,

Even een vraag. Wij hebben 2 katten. Eentje van 6 jaar en eentje van 5 jaar. Ik heb altijd het gevoel gehad dat de kat van 6 jaar een kat is die graag op avontuur gaat. Hij is me al een aantal keren naar buiten geglipt als ik bijv. even snel de vuilniszak in de kliko moest weggooien maar ik heb hem altijd meteen weer naar binnen gebracht. Ik zelf vond dit altijd een fijner gevoel om hem binnen te hebben

Nu is het zo dat we tegen een probleem aan lopen. Onze oudste kater is altijd ontzettend levendig in de nachten. Mijn man en ik hebben ons altijd hier wel een beetje aan gestoord maar toch accepteerden we het. Hij mauwt veel, springt tegen de klinken, krabt aan de deuren. Alles voor aandacht terwijl hij dat overdag nauwelijks doet. Alle klinken staan bij ons al anders en we willen hem niet op de slaapkamer hebben ivm plassen op ons bed dat we jaren geleden mee hebben gemaakt. We spelen van tevoren nog flink met hem zodat hij misschien toch moe word maar tevergeefs.

Nu komt het probleem. In december zijn wij trotse ouders geworden van ons zoontje en sindsdien storen wij ons nogal behoorlijk aan onze kater s’nachts. We zijn telkens bang dat de kleine wakker word door hem. laten we zeggen dat ons zoontje geen gemakkelijke slaper is overdag dus alle slaap s’nachts is van harte welkom. We zien ook via de babyfoon dat hij vaker op de geluiden van de kat reageert.

Ik heb mijn kat de afgelopen weken in de gaten gehouden en hij kijkt zo graag onze tuin in. (We hebben een diepe tuin) onze andere kater toont hier absoluut geen interesse in en ligt als het kan de hele dag op de krabton. Vandaar dat ik ook steeds meer ben gaan denken of dit misschien geen betere keuze is voor ons allemaal.

Nu zat ik eraan te denken om onze oudste kater als de temperaturen weer wat beter zijn s’nachts buiten te laten en overdag gewoon lekker binnen. Maar ik vind het nog steeds een heel eng idee dus ben nog enorm aan het twijfelen. Wat denken jullie ervan? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?
louchantez wijzigde dit bericht op 29-03-2020 23:12
4.14% gewijzigd
Heb je een mogelijkheid tot afzetten van de tuin en dan een kattenluik?
Tuin afmaken dat ie niet buiten de tuin kan, kattenluik in de deur en kat laten kiezen waar ie wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
29-03-2020 23:12
Heb je een mogelijkheid tot afzetten van de tuin en dan een kattenluik?

We hebben een diepe tuin met een houten schutting. Ik moet even kijken hoe ik dit kan afzetten. Een kattenluik sta ik zeker voor open
Alle reacties Link kopieren
Zorg er dan wel voor dat de kat de tuin niet uit kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een kattenluikje installeren en de kat het zelf laten weten. Tuin afzetten als je aan een drukke straat woont.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Gaas schuin tegen de schutting helpt tegen een groot deel van de katten. Ik heb 1 Houdini die dat alsnog weet te omzeilen
Gewoon in de tuin laten.
Geef hem lekker aan iemand die hem wel wil.
Alle reacties Link kopieren
Een ren met luik natuurlijk, niet enkel maar de hele nacht zonder keuze naar buiten mikken.
Een kattenluik natuurlijk en zorgen dat hij de tuin niet uit kan. Niet zomaar de hele nacht in de tuin laten natuurlijk. Hoe kan het dat je hier zelf nog niet op bent gekomen?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt proberen hoe hij in de tuin is.
Als hij daar ook zoveel lawaai maakt en buren hebben daar mogelijk last van dan zou ik hem weer naar binnen doen. T moet niet zo zijn dat je van jullie probleem het probleem van een ander maakt!

Ik zou er wel voor zorgen dat hij de tuin niet uit kan. Desnoods een soort royale ren waar hij in kan of zo.
Maar stiekem geloof ik er niks van dat als hij ‘s nachts aan buiten mag proeven dat je hem dan overdag nog binnen kunt houden. En de tweede zal hem wellicht snel volgen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar buiten laten, en waarom mag hij de tuin niet uit? Kattenluik in de deur, kan hij buiten zn energie kwijt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou de tuin catproof maken en hem dan lekker naar buiten laten.
Mijn katten komen sinds kort ook in de tuin en ze vinden het heerlijk.
Ik geniet er echt van om ze te zien: beetje in het zonnetje liggen, achter takjes en blaadjes aan rennen, overal snuffelen en rondstruinen.
Ik vind het fijner dat ze nu veel meer te doen hebben.
Zelf heb ik buizen bovenop de schuttingen die ronddraaien als ze er op willen springen (even googelen).
Bij de overkapping heb ik dan nog een paar stukjes gaas en de boompjes heb ik ook afgezet met gaas.
Maar gaas o.i.d. bij de schuttingen kan ook.
Op internet staan veel tips over afzetten van de tuin voor katten.
jeetje dat is toevallig, je denkt dat je kat liever buiten is en je stoort je aan zijn gemiauw
de dierenbescherming raad juist af om je kat snachts buiten te laten. Juist dan roven ze vogels
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat komt sinds een week of 6 ook buiten. Ik had hetzelfde als jij, vond het doodeng. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik een gps halsband voor hem gekocht zodat ik hem terug kan vinden als ‘ie niet thuiskomt. Hij had ook hetzelfde gedrag, mauwen, krabben, etc. Dat is nu helemaal over. Hij kan zijn energie kwijt (kater, bijna 3 jaar oud) en het is zó leuk om hem zo blij te zien buiten. Ik houd hem wel ‘s nachts nog binnen, maar overdag kan ‘ie nu zijn energie kwijt waardoor dit gedrag ‘s nachts helemaal over is. Succes!
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 30-03-2020 05:30
Reden: Trollen
0.00% gewijzigd
Ik zou de tuin afzetten, anders kun je 'm op een gegeven moment van het wegdek afschrapen. Als je dat niet erg vindt, kun je beter een ander thuis voor hem zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
29-03-2020 23:20
Geef hem lekker aan iemand die hem wel wil.
Grapjas. Ik wil hem niet kwijt.
louchantez wijzigde dit bericht op 30-03-2020 08:03
5.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-03-2020 00:42
jeetje dat is toevallig, je denkt dat je kat liever buiten is en je stoort je aan zijn gemiauw
Nee hoor. Ik dacht het al eerder maar ik durfde het gewoon niet. Dat gevoel is er nog steeds vandaar dat ik hier voor ervaringen en tips vraag.
Alle reacties Link kopieren
Katten horen niet binnen opgesloten sommige vinden t prima maar het lijkt mij niet gezond. Overdag oefenen met buiten laten als je thuis bent en als t allemaal goed gaat gewoon buiten laten wel zorgen dat hij Nasr binnen kan natuurlijk. Ik zette een raampje open bij mijn aanrecht waar mijn kat door ging. Werkte hier prima. En waarom zou hij de tuin niet uit mogen kan hij nog zijn energie niet kwijt
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij zich gewoon verveelt.
Buiten is voor een kat echt veel meer te doen dan binnen.
Skawa schreef:
30-03-2020 08:18
Katten horen niet binnen opgesloten sommige vinden t prima maar het lijkt mij niet gezond. Overdag oefenen met buiten laten als je thuis bent en als t allemaal goed gaat gewoon buiten laten wel zorgen dat hij Nasr binnen kan natuurlijk. Ik zette een raampje open bij mijn aanrecht waar mijn kat door ging. Werkte hier prima. En waarom zou hij de tuin niet uit mogen kan hij nog zijn energie niet kwijt
Omdat de hele woonwijk geen overlast hoeft te hebben van jouw huisdieren misschien? Ik vind dat echt wel asociaal.
En omdat het veilig is in de tuin.
Mijn katten kunnen daar prima hun energie kwijt, vinden het heerlijk en spelen tot ‘s avonds in de tuin.
Doen geen moeite om buiten de tuin te komen.
En zijn ‘s nachts gewoon rustig.
Skawa schreef:
30-03-2020 08:18
Katten horen niet binnen opgesloten sommige vinden t prima maar het lijkt mij niet gezond. Overdag oefenen met buiten laten als je thuis bent en als t allemaal goed gaat gewoon buiten laten wel zorgen dat hij Nasr binnen kan natuurlijk. Ik zette een raampje open bij mijn aanrecht waar mijn kat door ging. Werkte hier prima. En waarom zou hij de tuin niet uit mogen kan hij nog zijn energie niet kwijt
Katten kunnen prima binnen zijn. Dan worden ze zelfs een stuk ouder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven