kat "jammert" 's nachts steeds, wat kan dat zijn?

22-06-2010 09:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje heeft mijn kater van een jaar of 17 (precies weet ik het niet, is een asielkat) iets vreemds. Elke nacht worden we wakker omdat hij dan heel hard "jammert"; ik kan het niet anders omschrijven. Het lijkt in niets op gewoon miauwen, en ook niet op het krolse geluid wat je wel eens hoort, of gekrijs als er gevochten wordt. Hij maakt echt een heel klaaglijk jammerlijk geluid. Dat gaat dan een minuutje zo door en soms doet hij het later nog een keer. Ik heb hem dit geluid ook een enkele keer wel eens overdag horen maken, het valt me op dat hij het alleen doet als er niemand bij is.

Ik heb niet het idee dat hij ergens pijn heeft. Hij is weliswaar chronisch nierpatient, maar dat is met dieetvoer goed onder controle. Bovendien is hij overdag heel relaxed, spint, maakt geen zieke indruk.

Een vriendin had het erover dat het een (beginnende) vorm van dementie kan zijn. Hij zou zich dan niet meer goed kunnen oriënteren in het donker (kan natuurlijk ook met gezichtsvermogen te maken hebben).

Ik ben wel van plan om binnenkort met hem naar de dierenarts te gaan, maar in de tussentijd ben ik toch nieuwsgierig of er misschien ervaringsdeskundigen zijn.... ?
Nothing happens for a reason
de kat van mijn zus jammerde ook, tenminste, dat was wel mauwen maar hele lange uithalen.

Dat was het ergst toen de andere kat was overreden en mijn zus tijdelijk weg was en ik op haar huis paste in mijn eentje voor een paar weken.

Toen er een nieuwe kat bijkwam was het afgelopen.

Misschien is hij eenzaam, vooral 's nachts als er niemand rondloopt?
(max. 100 karakters)
nachtmerrie?
Die van mij jammerden tegen muggen, vliegen, wespen, motten, etc. Bij voorkeur als we net diep in de REM zaten

Kan het zoiets zijn?

Of hebben jullie nieuwe planten of nieuwe meubels of indeling huis veranderd? Sommige oudere katten kunnen daar slecht tegen.
Mijn oude poes ( 18) doet dat ook zo af en toe, denk dat het met ouderdom te maken heeft.
Ouwe mensen kunnen ook zo jammeren.. Denk dat 't gewoon een ouderdomskwaal is. Onze kat had dat ook, gek werd je er soms van.
Als je denkt dat hij zich niet meer kan orienteren in het donker, misschien is dan zo'n kindernachtlampje iets?

En laat je hem bij jou op de slaapkamer? misschien wil hij gewoon niet alleen zijn.
Hier 2 oudjes van 16 en één ervan doet het ook (de ander sjeest nog als een jonkie het hele huis door). Hij is gezond, levendig en eet/drinkt goed maar is volgens de dierenarts aan het "dementeren". Hij is soms dus gewoon even de weg kwijt. Hij doet het vaak als ik in een andere kamer ben en zodra hij mij ziet verandert de lage "mooooaaaaw" (lol, dat staat er ook knap hilarisch) in een lieflijk "mieuw"...

Google maar eens op "dementie kat" of "oude(re) kat mauwt klaaglijk", dan kun je er meer over lezen.

Ik zou wel even uitsluiten dat ie inderdaad geen pijn/lichamelijke kwalen heeft.

Zamirah, 18 jaar oud.. ook een flinke leeftijd!
Overigens, het kan ook (in combinatie met "dementie") te maken hebben met doofheid/verminderd gezichtsvermogen.

Overigens heeft de dierenarts Cholodin voorgeschreven, een natuurlijk supplement wat goede resultaten geeft als het gaat om het verbeteren van de hersenfuncties bij dieren/katten. Mijn kat miauwt sindsdien minder en lijkt alerter.
Onze kat deed dat vroeger ook en bij voorkeur midden in de nacht als hij naar buiten wilde en daarna als hij weer naar binnen wilde. Dan jammerde hij vaak de hele buurt wakker. Maar t was echt een lieverd haha. Werd ook een beetje blind en doof.
Dat kan heel goed dementie zijn of iets met de schildklier. Ik had een kat van 18 die ook zo jammerde en inderdaad bij voorkeur 's nachts.

Ik heb nu ook een kat die jammert, maar die is 3 en ziet er prima uit, dus bij hem is het echt zeuren
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik denk inderdaad dat het met ouderdom te maken heeft. Minder zien en horen (vooral 's nachts) is eng, vooral als jij niet in de buurt bent...

Heb geen ervaring overigens met katten ouder dan 10 jaar, maar heb vaker dit soort verhalen gelezen en dat werd dan gelinkt met dementie.
Mijn kat doet het ook wel eens, is 6 jaar en er is nog een kat, dus zowel eenzaamheid als ouderdom gaan voor hem niet op
Hmmm, het lijkt erop dat het toch echt iets met dementie te maken heeft he...? Kat kan 's nachts gewoon vrij in huis rondlopen en ook op onze slaapkamer als hij wil (hij slaapt ook regelmatig bij ons op bed). Maar het is wel donker in huis, natururlijk, dus dat zal het zijn (zeker i.c.m. verminderd zicht en gehoor, misschien).

Ach, het arme dier. Het begin van het einde...
Nothing happens for a reason
Dat is normaal voor oude katten. Onze oude kat ging dat op een gegeven moment ook overdag doen, toen ze steeds meer dement werd. Als je haar dan ff riep of aaide, dan ging het weer over.
Liever elitair dan een pauper!
Mijn kat is 11 en er is verder niks mis mee dus ik barst niet van het schuldgevoel over mijn oplossing ervoor...

Een weekje als ze overdag veel ligt te slapen haar wakker maken, zodat ze snachts ook slaapt als jij slaapt.

Dat heb ik geprobeerd nadat ik elke nacht wakker werd van haar en dan in de woonkamer ging kijken of er iets aan de hand was en ze me verbaasd lag aan te staren vanaf de bank/stoel/nog op te vouwen wasberg...

Het gebeurde daarna amper nog en nu kan ze overdag ook lekker verder pitten...
Mijn lieve poes die 19 is geworden had het op een gegeven moment ook. Heel zielig klagelijk lange uithalen, liefst midden in de nacht. Dierenarts zei toen ook dat ze ws wat dement begon te worden, en inderdaad als ik haar dan riep was ze heel blij en kwam gezellig bij me liggen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Nikki34 schreef op 22 juni 2010 @ 10:36:

Overigens, het kan ook (in combinatie met "dementie") te maken hebben met doofheid/verminderd gezichtsvermogen.

Overigens heeft de dierenarts Cholodin voorgeschreven, een natuurlijk supplement wat goede resultaten geeft als het gaat om het verbeteren van de hersenfuncties bij dieren/katten. Mijn kat miauwt sindsdien minder en lijkt alerter.Juliet64: hier precies hetzelfde verhaal. Mijn Streepy wordt volgende maand 16 en sinds een maand of 2 verbaal ook zeer luidruchtig aanwezig. Het heeft inderdaad met ouderdom en een begin van dementie te maken. Ook met de andere katten gaat ze wisselend om. De ene keer wil ze aandacht van ze en de andere keer krijst ze kop eraf als ze te dichtbij komen! Ze is trouwens ook nierpatient.

Nikki: ik heb ook Cholodin besteld, maar allejezus wat een idioot grote pillen. Streepy is een ramp om te pillen en ze zijn te groot om in 1 keer te doen. Ik vind het geen haalbare kaart om ze in vieren te breken en haar 8x daags te moeten martelen. Het verstoppen in lekkere hapjes werkt ook niet, daar trapt mevrouw niet in

Hoe doe jij dat??????????

Ik heb trouwens ook goede resulaten gelezen over: Aktivait Vetplus. Dit zijn capsules, o.a. verkrijgbaar bij de dierapotheker.
Ik gooi het op eenzaamheid.
Volgens de dierenarts is het iets van dementie. Onze ouwe is 18 en die kan soms s nachts en heel af en toe overdag te keer gaan. Net als ik denk dat ik moet gaan kijken stopt hij weer. De dierenarts zegt dat ouwe dan even niet meer weet waar hij is. Verder is ie gezond ligt de hele dag te dutten maar zolang hij niet erger dementeert vind ik het goed. Moet er niet aan denken om deze ook in te gaan laten slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven