Kat: stoppen met belonen?

21-03-2013 11:31 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een kitten, het is echt een schat en ik ben nu langzaamaan bezig hem wat bij te brengen. Geen die-hard kattentrainer ofzo, alleen naar me toe komen en zitten (later miss nog op zijn kontje zitten, over de vloer rollen en that's it).

Ik vraag me alleen af.. het naar me toe komen en zitten gaat al best oké. Hij krijgt iedere keer als ie het goed doet een klein beloninkje (zo'n zachte kauwstick in kleine stukjes). Over een hele dag krijgt ie één stick. Ik ben bang, door hem constant te belonen, dat hij dik wordt. Maar hij doet het natuurlijk ook niet voor niets. Heb jullie een idee hoe ik dit kan aanpakken? Thanks!!
leuk toch juist! een grote uitdaging!

ik raad je aan je te verdiepen in clickertraining en als beloning brokjes te nemen, zoals royal canin voor zeer kieskeurige katten. Die geef ik hier ook als snoepjes, ze zijn er weg van!

veel plezier met je katje!
quote:DevilM schreef op 21 maart 2013 @ 11:49:

En het waarom: omdat hij zijn energie kwijt moet en ontzettend blij (haast kwispelend! Ja ik weet het is geen hond, ik neem het simpelweg waar) naar me toe komt als ik wat dingetjes oefen.

Jullie kunnen mij raar vinden, maar ik vind het raar dat jullie katten zo onderschatten. Los van de verschillende karakters denk ik dat velen het leuk vinden en er voor open staan. Staan ze dat niet; dan doen ze écht niet mee. Want ja..dat is óók een kat! Dus..Katten kunnen prima dingen leren en waarom is dat vreemder dan een hond dingen leren? Het is prima vorm van mentale stimulatie. Het feit dat mensen denken dat katten niet te trainen zijn, is omdat het ze niet gelukt is..(zegt meer over de trainers)...je moet kennis hebben van trainingstechnieken, leerprincipes en motivaties van de kat. Zolang een dier kan leren (en dat is noodzakelijk om je aan te passen aan de omgeving en te kunnen overleven) is het te trainen.
quote:pyridine schreef op 21 maart 2013 @ 12:33:

[...]

Dat is het excuus dat mensen vaak geven over dieren die niet zo intelligent zijn. Geen enkel dier kan een beloning weerstaan! Kijk maar eens wat apen allemaal doen voor een beloning. Of mensen voor mijn part. Jij doet ook datgene waarvoor je beloond wordt. Het is een heel krachtig mechanisme, daar ben je niet gauw te intelligent voor. Zelfs een kat niet.

Leren kan wel misgaan:

- als je niet snapt wat de ander van je wil

- als je de beloning niet interessant vindt (brokjes niet lekker genoeg, aai niet leuk genoeg)

- als je de handeling niet koppelt aan de beloning (te laat).

Sommige dieren kunnen bovenstaande dingen beter dan andere. Groepsdieren zijn in het algemeen intelligenter dan solitaire dieren, want het vereist behoorlijk wat flexibiliteit om in een groep te leven. Alleen overleven is ook best een uitdaging maar kan instinctmatiger gebeuren. Bovendien zijn groepsdieren meer op de ander gericht dus meer ingesteld op leren van jou. Leeuwen zijn bijvoorbeeld intelligenter dan katten en leeuwen kun je dus ook meer leren.Dat zou ik niet zo stellig durven zeggen. Intelligentie is een erg moeilijk meetbaar en te definiëren begrip bij dieren. Intelligentie is niet 1 brok van hetzelfde, maar verschillende onderdelen die samen maken dat een dier als 'intelligent' wordt gezien. Dat sociale dieren eerder gericht zijn op samenwerking (met ons) is meer een feit, dan een teken van algehele intelligentie tegenover dieren die dit niet hebben. Als je zou zeggen dat ze qua sociale interactie 'intelligenter' zouden zijn, is dit al meer accuraat.
quote:DevilM schreef op 21 maart 2013 @ 11:31:

Hi allemaal,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een kitten, het is echt een schat en ik ben nu langzaamaan bezig hem wat bij te brengen. Geen die-hard kattentrainer ofzo, alleen naar me toe komen en zitten (later miss nog op zijn kontje zitten, over de vloer rollen en that's it).

Ik vraag me alleen af.. het naar me toe komen en zitten gaat al best oké. Hij krijgt iedere keer als ie het goed doet een klein beloninkje (zo'n zachte kauwstick in kleine stukjes). Over een hele dag krijgt ie één stick. Ik ben bang, door hem constant te belonen, dat hij dik wordt. Maar hij doet het natuurlijk ook niet voor niets. Heb jullie een idee hoe ik dit kan aanpakken? Thanks!!

Lieve TO,

Een kat 'kunstjes' leren heeft echt geen zin, daar zijn ze nou eenmaal niet voor gemaakt. Als je een dier wil die op commando's reageert moet je een hond nemen, geen kat.

Idd. de enige manier is dmv eten, maar zoals je zelf al zegt: van heel veel van die dingen gaat hij op den duur dik worden.

Dat een kat overigens niet op commando's reageert wil overigens niet zeggen dat je hem niks kunt leren. Een kitten moet je wel degelijk opvoeden, namelijk 100.000 x zeggen wat is niet mag .

Maar nogmaals: katten zijn niet gemaakt voor allerlei kunstjes/de krant halen enz. Zo zitten ze psychisch nou eenmaal niet in mekaar....

Ecquis: ben het helemaal met je eens. Intelligentie bij dieren heeft werkelijk niks te maken met of ze groeps of solitair zijn, dat is namelijk instinctief, zo is de natuur nou eenmaal geregeld.

Ik heb mn hele leven katten gehad, en mijn ervaring is dat het vrij intelligente diertjes zijn, dat zit hem mijns inziens meer in de 'psyche' zeg maar...
quote:spectral schreef op 21 maart 2013 @ 11:40:

Mensen zijn soms behoorlijk raar... katten trucjes leren :-/ Waarom zou je dat in godsnaam doen/willen?Katten hebben idd. personeel, dus waarschijnlijk denkt kat van TO hetzelfde over TO en wil ze haar ook kunstjes leren
Ik heb mijn katten ook kunstjes geleerd. De leukste is dat ze me een high-five kunnen geven. Dat heb ik ze ook geleerd door middel van snoepjes. Natuurlijk doen ze het voor de beloning, zo zijn dieren nou eenmaal.

Maar mijn katten geven mij ook een high-five als ik geen snoepjes bij de hand heb. Vervolgens blijven ze me wel afwachtend aankijken, maar dan doe ik gewoon alsof ik dat niet heb gezien.
World's Smartest Cat
Tricks ze kunnen het ook wel hoor, als

er eten bij is doen ze alles . 1 van mijn

katten geeft ook pootjes en de andere kan

Highfive (zonder eten, ze is gewoon erg speels).

Apporteren doet 1 ook (maar dat is een halve hond

omdat hij siamees is...)

maar dat is meer 'per ongeluk' , omdat de kat speels is

Of iets lekkers krijgt.

Een kat doet niks waar die geen zin in heeft,

dus als ze het wel doen weten ze dat het ze wat oplevert (zo slim zijn wel)

of zijn ze gewoon speels. Maar nogmaals je neemt geen kat

om hem in een halve circusartiest te veranderen. Bovendien

doet een kat alleen waar die zin in heeft...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven