Kat verhuizen
zaterdag 1 februari 2020 om 19:09
Goedeavond
Graag wat advies over hoe ik het beste een kat kan verhuizen (de overgang)
Korte situatieschets, mijn kat, woonde nog bij ouder maar moet daar weg. Kat heeft eerder tijdelijk bij mij gewoon maar weer terug gegaan naar ouder. Kat zat de hele dag onder het bed, bleef snachts krabben aan het bed en miauwen en dit bleef weken zo gaan.
Er woont nog een andere kat in dit huis. Hebben elkaar destijds door de ramen wel gezien, ook beetje gesnuffeld. Waren niet bepaald vriendelijk tegen elkaar.
Helaas zit er nu niks anders op dan kat meenemen naar mijn eigen huis. Hoe kan ik dit het beste laten verlopen zodat kat niet weer de hele nacht zit te mauwen en krabben aan meubels.
Graag wat advies over hoe ik het beste een kat kan verhuizen (de overgang)
Korte situatieschets, mijn kat, woonde nog bij ouder maar moet daar weg. Kat heeft eerder tijdelijk bij mij gewoon maar weer terug gegaan naar ouder. Kat zat de hele dag onder het bed, bleef snachts krabben aan het bed en miauwen en dit bleef weken zo gaan.
Er woont nog een andere kat in dit huis. Hebben elkaar destijds door de ramen wel gezien, ook beetje gesnuffeld. Waren niet bepaald vriendelijk tegen elkaar.
Helaas zit er nu niks anders op dan kat meenemen naar mijn eigen huis. Hoe kan ik dit het beste laten verlopen zodat kat niet weer de hele nacht zit te mauwen en krabben aan meubels.
zaterdag 1 februari 2020 om 19:16
De kat moet gewoon wennen . Dat het weken bleef doorgaan is wel erg lang . Misschien kun je wat spullen uit dat huis meenemen waar een vertrouwde geur aan zit ? In het begin is het ook normaal dat de kat die er al woonde het er niet mee eens is en ze naar elkaar blazen .Dat gaat vanzelf over .Ik heb zelden gehoord dat dat niet goed gaat maar het kàn wel .
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
zaterdag 1 februari 2020 om 19:20
Dat dacht ik ook, maar na 3 weken zat ze nog steeds nachten lang te mauwen en krabben.. Over de andere kat maak ik mij niet zo druk. Maar weer 3 weken een verstoorde nachtrust zie ik niet zo zitten. Vertrouwde spulletjes is wel een goeie, thanks!Byrma schreef: ↑01-02-2020 19:16De kat moet gewoon wennen . Dat het weken bleef doorgaan is wel erg lang . Misschien kun je wat spullen uit dat huis meenemen waar een vertrouwde geur aan zit ? In het begin is het ook normaal dat de kat die er al woonde het er niet mee eens is en ze naar elkaar blazen .Dat gaat vanzelf over .Ik heb zelden gehoord dat dat niet goed gaat maar het kàn wel .
zaterdag 1 februari 2020 om 19:22
Kat kan gebruiken maken van een heel huis. Echter kwam hij niet uit de slaapkamer. Deur was wel dicht als ik weg was omdat hij nog niet overweg kon met andere kat. Maar hij kon grootst gedeelte van de dag gebruiken maken van het hele huis.
zaterdag 1 februari 2020 om 19:22
Richt een aparte kamer in voor je kat. Zet een krabpaal/klimmeubel erin, kattenbak, speeltjes, voer/water.
Laat de 2 katten in het begin niet bij elkaar, maar geef ze eten met de deur ertussen dicht zodat ze een goede associatie met elkaar krijgen.
Switch ze van ruimte zodat ze aan elkaars geur wennen. Rustig aan langzaam de deur op een kier als het goed lijkt te gaan.
Dit heb ik niet zelf bedacht maar van Jackson Galaxy (youtube) overgenomen
Of het werkt is punt twee en ligt maar net aan het karakter van de katten. Maar doe rustig aan.
Laat de 2 katten in het begin niet bij elkaar, maar geef ze eten met de deur ertussen dicht zodat ze een goede associatie met elkaar krijgen.
Switch ze van ruimte zodat ze aan elkaars geur wennen. Rustig aan langzaam de deur op een kier als het goed lijkt te gaan.
Dit heb ik niet zelf bedacht maar van Jackson Galaxy (youtube) overgenomen
Of het werkt is punt twee en ligt maar net aan het karakter van de katten. Maar doe rustig aan.
"I love not Man the less, but Nature more..."
zaterdag 1 februari 2020 om 19:28
Een kat verhuizen kan lastig zijn. Zelf ben ik een aantal keren met katten verhuisd. Toen ik met mijn vorige twee katten verhuisde naar een appartement, nam ik de een mee aan tuigje en lijn (was doof en raakte dus nooit gestrest van geluiden, liep ook heel goed aan de lijn en ging graag ergens mee naartoe) en de ander in een kattentransportmand. Hij kon daar denk ik weinig uit zien, want was erg bang in die mand en in de lift, eenmaal in het appartement liet ik hem eruit, hij vloog achter de koelkast en wilde daar niet meer weg. Toen hij er eindelijk achter vandaan was, kroop hij in een gangkast en heeft daar dagenlang gehuisd. Het heeft bij deze kat echt lang geduurd voor hij gewend was.
Toen ik vier jaar later weer verhuisde met dezelfde twee katten, heb ik het anders aangepakt. De bange kat heb ik samen met zijn relaxte dove broer in een kooi vervoerd waardoor ze veel meer konden zien, zeg maar een bench. In het nieuwe huis heb ik die in de woonkamer op tafel gezet en niet meteen open gedaan, zodat de katten vanuit de kooi rustig om zich heen kon kijken. Ze waren toen best goed op hun gemak, dus vrij snel heb ik het deurtje open gezet en zo konden ze zelf bepalen wanneer ze eruit ging en wat ze gingen doen. Er was totaal geen stress, ook de bange kater ging rustig het huis verkennen en heeft zich helemaal niet verstopt.
Als een kat in een nieuw huis komt waar al een kat is, kan dat een probleem zijn. Mijn schoonzus heeft een poes die niet heel erg aanhankelijk is en veel tijd buiten doorbrengt. Ze nam er na een jaar of drie een poes bij. Daar was de eerste poes niet blij mee. Er werd niet hard gevochten, maar gezellig was het niet tussen die twee. Toen het huis vorig jaar werd verbouwd, hebben mijn schoonzus en haar man twee maanden in een appartement gewoond. Daar waren beide poezen op onbekend terrein en verbeterde de verstandhouding spectaculair. Inmiddels wonen ze weer thuis en is de vriendschap bekoeld, maar gaat het wel beter dan voor de tijdelijke verhuizing.
Het kan soms helpen om katten kennis met elkaar te laten maken op voor beide vreemd terrein, maar als ze dan naar een huis gaan waar een van de twee al woonde, kan dat alsnog weer problemen geven.
Voorkomen dat je kat aan je bed gaat krabben etc, is te zorgen dat ze zich veilig en thuis voelt. En wat tijd geven om te wennen. Als je na enige tijd constateert dat het niet fijn is voor de kat, zit er denk ik niets anders op dan een ander huis voor hem of haar te zoeken, dat beter bij het dier past.
Maar wel zielig hoor, katten hechten veel meer dan je denkt aan mensen dan aan een huis, dus ook wat tijd geven om weer aan een nieuwe situatie met niet dezelfde mensen te wennen.
Toen ik vier jaar later weer verhuisde met dezelfde twee katten, heb ik het anders aangepakt. De bange kat heb ik samen met zijn relaxte dove broer in een kooi vervoerd waardoor ze veel meer konden zien, zeg maar een bench. In het nieuwe huis heb ik die in de woonkamer op tafel gezet en niet meteen open gedaan, zodat de katten vanuit de kooi rustig om zich heen kon kijken. Ze waren toen best goed op hun gemak, dus vrij snel heb ik het deurtje open gezet en zo konden ze zelf bepalen wanneer ze eruit ging en wat ze gingen doen. Er was totaal geen stress, ook de bange kater ging rustig het huis verkennen en heeft zich helemaal niet verstopt.
Als een kat in een nieuw huis komt waar al een kat is, kan dat een probleem zijn. Mijn schoonzus heeft een poes die niet heel erg aanhankelijk is en veel tijd buiten doorbrengt. Ze nam er na een jaar of drie een poes bij. Daar was de eerste poes niet blij mee. Er werd niet hard gevochten, maar gezellig was het niet tussen die twee. Toen het huis vorig jaar werd verbouwd, hebben mijn schoonzus en haar man twee maanden in een appartement gewoond. Daar waren beide poezen op onbekend terrein en verbeterde de verstandhouding spectaculair. Inmiddels wonen ze weer thuis en is de vriendschap bekoeld, maar gaat het wel beter dan voor de tijdelijke verhuizing.
Het kan soms helpen om katten kennis met elkaar te laten maken op voor beide vreemd terrein, maar als ze dan naar een huis gaan waar een van de twee al woonde, kan dat alsnog weer problemen geven.
Voorkomen dat je kat aan je bed gaat krabben etc, is te zorgen dat ze zich veilig en thuis voelt. En wat tijd geven om te wennen. Als je na enige tijd constateert dat het niet fijn is voor de kat, zit er denk ik niets anders op dan een ander huis voor hem of haar te zoeken, dat beter bij het dier past.
Maar wel zielig hoor, katten hechten veel meer dan je denkt aan mensen dan aan een huis, dus ook wat tijd geven om weer aan een nieuwe situatie met niet dezelfde mensen te wennen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 1 februari 2020 om 20:44
Niet in Nederland. Een jong zwerfpoesje, alleen op de wereld. Wij 3 honden, dus geen optie thuis. Poesje mee naar een klooster, waar veel katten rondliepen. Ongelooflijk het moment dat een oude non, op haar billen ging zitten en eindeloos de oude katten en nieuw zwervertje aaide. De geur vermengde van de ene kat en de andere. Haar filosofie: aai alle geuren door elkaar en ze accepteren elkaar. Klopte echt, in no time rust. En anders gewoon opsluiten in de schuur, bijkeuken, zodat je gewoon kunt slapen.
Alles sal reg kom
zaterdag 1 februari 2020 om 20:52