Kat voor het eerst naar buiten.... tips?

08-02-2011 12:34 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kater(tje) van inmiddels 7 maanden oud. We hebben hem sinds september vorig jaar en hebben hem tot nu toe lekker binnen gehouden. Maar dat gaat straks niet meer lukken (mooi weer, tuindeuren open) en ik gun het hem ook om lekker naar buiten te kunnen, maar ik vind het ook wel een beetje eng.

We hebben een achtertuin met een schutting eromheen, maar daar kan hij natuurlijk overheen klimmen. Verder kan hij ook door de voordeur naar buiten. We wonen in een rustig wijkje, dus hij zal niet meteen van zijn sokken worden gereden.

We hebben geen mogelijkheid voor een kattenluik helaas, dus hij is van ons afhankelijk wat betreft het openen van de deuren.

Mijn vraag is nu eigenlijk: hoe ga ik dit aanpakken? Eerst hem eens in de achtertuin laten en erbij blijven? Wat als hij over de schutting klimt en (voorlopig) niet meer terug wil komen?

O ja, hij is gevaccineerd en binnenkort wordt hij nog gechipt en gecastreerd, dus wat dat betreft kan er niets misgaan.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.....
http://www.debuitenkat.nl/naar_buiten.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde, is onze kat ontsnapt, maar kwam in de avond na wat roepen en brokjes rammelen gewoon weer terug.

We hadden ook geen kattenluik, als ik uit school kwam, kwam kat al vrij snel aangerend, maar verder was hij altijd buiten.
Toen onze oudste kat jong was ben ik ongeveer een week lang iedere dag een paar keer samen met haar naar buiten gegaan. Ze rennen meestal niet gelijk weg want er zijn nog 100000000000 dingen waar nog niet aan gesnuffeld is, dat moet eerst

Je merkt vanzelf dat de kat steeds iets verder gaat en ook weer terug komt. Na een week heb je vanzelf wel een keer genoeg van dat gedoe en ga je naar binnen. Als je de deur open houdt dan komt ie vanzelf wel weer naar je toe, na een week weet ie wel waar de deur is.

Dikke kans dat de deur op een gegeven moment een keer is dichtgevallen en je een mauwende kat voor de deur aantreft. Nou, tegen die tijd is het wel klaar met oefenen.

Een jonge kat zou alleen opeens weg kunnen rennen als ie schrikt, dus probeer dat te voorkomen.
Mijn ervaring is dat als ze voor het eerst naar buiten gaan dat ze best wel bang zijn. Zoals jij zegt komt het mooie weer eraan en dan heb je de buitendeur open dan kan de kat zo weer naar binnen rennen als hij bang is. In de achtertuin naar buiten laten en er zelf bij blijven
Hoi, ik zou even wachten tot hij is gechipt en gecastreerd.

Mijn kat was echt een bangerd toen hij de eerste week naar buiten ging, schrok overla van. Nu is hij gewend en erg stoer op straat. En meestal gaan katten in het begin niet zo ver weg, ze maken hun 'cirkel' om het huis steeds groter. duurt het lang voordta hij terugkomt en reageert hij op geluiden, zoals het openmaken van een blikje of schudden met zijn brokkenblik, dan kun je dat af en toe doen zodat hij naar je toe komt. ik stond de eerste keer na tien minuten een vlakommetje te schrapen met een lepel, want dan kwam hij altijd aanrennen. Dat werkte erg goed ;)

mijn kat heeft ook een bandje met een adreskokertje, dat vond ik wel prettig zodat mensen weten dat hij geen straatkat is, en ze kunnen bellen als ze hem vinden.
Wat heel handig is, is om hem te trainen dat hij komt als je hem roept. Dit traint het makkelijkst met een zakje/blikje snoepjes. Je geeft hem een snoepje terwijl je met het zakje/blikje rammelt, en je noemt zijn naam erbij.

Dit moet je een poosje volhouden, voordat in zijn brein het geluid ligt opgeslagen, en hij de connectie met het krijgen van een snoepje maakt.

Zo heb ik mijn katten getraind om te komen als ik ze roep, dus ook als ze wat verder van huis zijn.

Ik zou ook wachten met naar buiten gaan tot hij gecastreerd is, zo weet je zeker dat er geen kleintjes komen.

Is je kater een klimmer? Ik ken namelijk katten die de schutting niet op komen (zelfs de vensterbank is ze te hoog), die blijven dus keurig in de tuin.
Waarom heb je geen kattenluik? Heb je een huurhuis? Tegenwoordig mag je vaak wel een kattenluik maken in de deur, zo lang je de deur ook weer goed aflevert. En je kan zo'n deur weer repareren met het eruit gezaagde stuk...
Eerst gezellig samen aan een lijntje buiten in d etuin rond gaan wandelen, dat is vetrouwder voor hem als de grote baas hem een beetje steunt in die grote engen nieuwe buitenwereld.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je moet zeker wachten tot hij gecastreerd is, want als hij bevangen is door op hol geslagen hormonen kan hij te ver weglopen en wellicht je huis niet meer terugvinden.

Daarnaast kan hij ongecastreerd in gevechten terechtkomen en vechtersabcessen en zelfs kattenaids oplopen.
quote:Fame schreef op 08 februari 2011 @ 12:48:

Eerst gezellig samen aan een lijntje buiten in d etuin rond gaan wandelen, dat is vetrouwder voor hem als de grote baas hem een beetje steunt in die grote engen nieuwe buitenwereld.Ik denk dat een kat van 7 maanden te oud is om een lijntje te accepteren eerlijk gezegd. Mijn oudste kat hebben we wel aan zo'n lijntje gelaten in het begin, toen was ze zo'n 4 maanden, maar het voegde nauwelijks iets toe. De jongste kat ging bijkans door het lint in zo'n tuigje toen ze een maand of 6 was.
Wen hem sowieso aan een lijntje buiten in de tuin, wel zo leuk voor je buren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:iris1969 schreef op 08 februari 2011 @ 12:50:

Je moet zeker wachten tot hij gecastreerd is, want als hij bevangen is door op hol geslagen hormonen kan hij te ver weglopen en wellicht je huis niet meer terugvinden.

Daarnaast kan hij ongecastreerd in gevechten terechtkomen en vechtersabsesen en zelfs kattenaids oplopen.Dit was ook mijn gedachte. Eens met Iris dus.
Ik vind tuigjes zelf beter geschikt voor katten die uitgelaten worden (als je daar van houdt) en niet zo zeer noodzakelijk als oefenenmateriaal voor het naar buiten gaan.

Het is verder per kat verschillend of hij het tuigje accepteert, maar jong beginnen, zoals Vl43inder zegt, is zeker handig.
Mijn kat heeft zich bijna opgehangen door een lijntje. Dat doe ik dus nooit meer
quote:himalaya schreef op 08 februari 2011 @ 12:51:

Wen hem sowieso aan een lijntje buiten in de tuin, wel zo leuk voor je buren.Dan kun je beter de schutting afzetten met schuine planken, want katten kunnen zich ophangen aan een tuigje of lijntje.
quote:iris1969 schreef op 08 februari 2011 @ 12:55:

[...]

Dan kun je beter de schutting afzetten met schuine planken, want katten kunnen zich ophangen aan een tuigje of lijntje.Ook goed!
Kat de eerste paar keer vlak voor etenstijd naar buiten doen. Na iets van een kwartiertje 'rammelen' met de etensbak. Doordat hij/zij honger heeft, heet hij/zij altijd een reden om terug te komen.
Eerste keer dta mijn kat buiten was, wandelde hij gelijk de tuin uit. Dus ik was al bang dat ik hem niet meer terug zou zien. Half uurtje later zat hij voor de voordeur te wachten tot ik open zou doen. (hij was langs de achterdeur naar buiten gegaan, en was alleen toen ik hem opgehaald had door de voordeur binnen gekomen) Dus ze kennen de weg naar huis heel snel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:himalaya schreef op 08 februari 2011 @ 12:51:

Wen hem sowieso aan een lijntje buiten in de tuin, wel zo leuk voor je buren.Ja ik dacht al, dat duurt lang deze keer.... maar gelukkig is er toch weer iemand van de hou-je-kat-vast politie opgestaan!
quote:spectral schreef op 08 februari 2011 @ 13:17:

[...]

Ja ik dacht al, dat duurt lang deze keer.... maar gelukkig is er toch weer iemand van de hou-je-kat-vast politie opgestaan!Nee hoor, ik ben een bezorg-een-ander-geen-overlast-door-jouw-kat buur.
quote:himalaya schreef op 08 februari 2011 @ 13:19:

[...]

Nee hoor, ik ben een bezorg-een-ander-geen-overlast-door-jouw-kat buur.Dus jij gaat bij voorbaat al bepalen waar de buren van TO last van gaan hebben.... als haar buren daar last van hebben dan zijn ze vast mans genoeg om daar wat van te zeggen.
quote:spectral schreef op 08 februari 2011 @ 13:21:

[...]

Dus jij gaat bij voorbaat al bepalen waar de buren van TO last van gaan hebben.... als haar buren daar last van hebben dan zijn ze vast mans genoeg om daar wat van te zeggen.

Tuurlijk. Om vervolgens te horen dat de betreffende kat echt áltijd thuis in de bak poept en piest, dat ze hem nu niet meer binnen kunnen houden want al gewend aan buiten te zijn en dat katten nu eenmaal buitendieren zijn.

Waarom niet meteen maatregelen nemen om geen overlast te veroorzaken en je kat dááraan wennen?
quote:spectral schreef op 08 februari 2011 @ 13:21:

[...]

Dus jij gaat bij voorbaat al bepalen waar de buren van TO last van gaan hebben.... als haar buren daar last van hebben dan zijn ze vast mans genoeg om daar wat van te zeggen.

Mijn tuin ligt iedere week vol met kattenpoep, als ik wist van wie het beest was, zou ik ze onmiddellijk aanspreken, maar helaas wil de kat het me niet vertellen.

Ik vind het niet zo netjes om je kat los buiten te laten lopen, en dan druk ik me voorzichtig uit. Hou hem lekker in je eigen tuin.
quote:himalaya schreef op 08 februari 2011 @ 13:24:

[...]

Tuurlijk. Om vervolgens te horen dat de betreffende kat echt áltijd thuis in de bak poept en piest, dat ze hem nu niet meer binnen kunnen houden want al gewend aan buiten te zijn en dat katten nu eenmaal buitendieren zijn.

Waarom niet meteen maatregelen nemen om geen overlast te veroorzaken en je kat dááraan wennen?Dat is een keuze... dus ja we weten inmiddels heel goed hoe jij en je hou-je-kat-vast-vriendinnen er over denken, klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven