Katten aanlijnen?

13-09-2020 17:18 263 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Katten zijn gevaarlijke predators en moeten aangelijnd worden."

Aldus een reportage in Nieuwsuur.

Okee, de kat van de buren heeft ruim veertig jaar geleden ingebroken en de parkietenkooi omgegooid (rust in vrede, Groentje) maar verder? Die tuintijgers hier in de buurt zijn nog te lui om met de staart te slingeren.

De enige reden die ik kan vinden om katten aan te lijnen is dat ze in onze tuin schijten. Maar een gruwelijke vogeltjesjacht?

Kom op, zeg... Wiens kat is wel een woeste moordenaar?

https://tvblik.nl/nieuwsuur/12-september-2020

Dat vinden ecoloog Chris Smit en jurist Arie Trouwborst. Zij pleiten voor een proefproces tegen huiskatten en hun baasjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
EllaBowie schreef:
14-09-2020 08:25
Je geeft aan dat katten vrij moeten los kunnen lopen, waarom honden volgens jou niet? Ik vind dat geen huisdieren zo zonder baasje los moeten kunnen struinen dus nee loslopende honden wil ik ook niet.
In Spanje en Griekenland lopen er genoeg los rond.
Al die honden worden naar Nederland gehaald.
Vermoorden katten per kat eigenlijk meer vogels dan dat wij kippen per mens vermoorden?
Andersom schreef:
14-09-2020 09:07
Dat weet ik, maar dat hij niet vies wordt is wel een fijne bijkomstigheid als de maatregel wordt doorgevoerd. Dus ik ben voor de maatregel, met andere motieven, dat wel.
Je kunt mij niet wijs maken dat die loungebank in je tegeltuin nog nooit is onder gepoept door vogels.
Als je iets buiten zet/ laat staan wordt het vanzelf wel vies.
S7rin schreef:
14-09-2020 09:20
Ik vind het zo raar dat mijn kat niet in een gemeenschappelijke, afgesloten binnenplaats mag (voordat mensen denken dat dit een tuin is: nee, dit is een grasveld met wat beplanting en 20 containers waar het huisvuil verzameld wordt) terwijl de beheerder van het complex daar verschillende pogingen ondergaat om van ratten en muizen af te komen. De gifdozen staan overal. Je kan ook blij zijn dat er een kat rondloopt die gratis het werk voor je doet.

Kat is overigens een "Heimscheißer". Hij komt altijd terug naar huis om zijn eigen kattenbak te gebruiken. Zelfs voor een klein plasje tussendoor. Dus dat argument gaat ook niet op.
Je kat zou betaald moeten krijgen en elk jaar inflatiecorrectie.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tibs_the_Great
Theamuts schreef:
14-09-2020 09:26
Je kunt mij niet wijs maken dat die loungebank in je tegeltuin nog nooit is onder gepoept door vogels.

Nee, die vogels komen niet onder de overkapping vliegend hun behoefte doen. Dat doen katten wel, effe hun geurvlag planten.
Theamuts schreef:
14-09-2020 09:26
Zijn het niet de poezen of vogels, zijn het wel muizen, of de blaadjes van de boom van de buurman of het weer.
Andersom schreef:
14-09-2020 09:32
Nee, die vogels komen niet onder de overkapping vliegend hun behoefte doen. Dat doen katten wel, effe hun geurvlag planten.
Vogels gaan ook gewoon op jouw loungebank zitten hoor.
Die 2 stumpers die dit bedacht hebben, waarschijnlijk omdat ze een of andere vorm van aandacht nodig hebben, krijgen nooit hun zin. Hier 2 katten die alleen overdag naar buiten gaan. En dat blijft lekker zo. Al dat gezeur tegenwoordig. Er zijn in elk geval te veel zeurpieten die mijn bloeddruk doen stijgen, terwijl er in onze natuur wel andere dingen aan de hand zijn die veel kwalijker zijn voor de vogelstand. Laten die debiele types zich daar maar mee bezig houden. Alleen de foto van die kop van die ecoloog! Ik zie al aan die kop dat dit het soort is waar niet mee te praten valt. Zo iemand heeft altijd gelijk. Denkt hij. :pukey:
In het artikel stond dat hij ook dreigmail kreeg. Wonderlijk. Had hij dat nou niet verwacht? Mensen zitten toch niet op dit soort onhaalbare onruststokerige berichten te wachten? Behalve dan een paar sneue kattenhaters. Want die vieze katten pissen schijten en moorden er op los! Trieste types.
Mevrouw75 schreef:
14-09-2020 09:34
Zijn het niet de poezen of vogels, zijn het wel muizen, of de blaadjes van de boom van de buurman of het weer.
Klopt, muizen knagen hele vouwwagens aan gort.
Kortom, alles moet aangelijnd, dood of achter slot en grendel. Want alleen wij mensen mogen leven, ten koste van alles. Mensen kunnen schijnbaar niet meer leven zonder alles, maar dan ook alles naar hun hand te zetten.
miekemv schreef:
14-09-2020 07:55
Je snapt het verschil niet tussen hond en kat? Alleen dat al is reden genoeg.
Maar het is natuurlijk wel raar. Katten zijn zo ongeveer de enige huisdieren (op sportduiven na) die je vrij buiten mag laten rondlopen. En dan hebben mensen, die, om uiteenlopende redenen, geen katten in de tuin willen hebben gewoon pech.

Ik vind katten echt heel leuke dieren, maar wij woonden ooit in een straat met veel katten, waar de tuindeur 's ochtends niet open kon staan, zonder dat er weer een vreemde kat naar binnen kwam. Heel vervelend omdat mijn vriend ontzettend allergisch voor katten is en daar dus ook veel last van had. En dan kregen wij de tegenwerping dat wij de deur, in onze eigen tuin nota bene! niet open moesten houden. Heel vervelend.

Ik gun katten een buitenleven, maar er zijn er te veel in Nederland, ze horen niet in onze natuur en ze vangen ongelooflijk veel vogels. Daar kan die kat niets aan doen, maar je bent als eigenaar er wel verantwoordelijk voor.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 09:49
0.05% gewijzigd
Ik had een leuke beschermde stinkende steenmarter op mijn gelijkvloerse zolder. Hij had al het isolatiemateriaal er tussen weggetrokken en de zolder ondergepist en gepoept. En een bewaarplaats voor dode vogels. We zijn nu een paar jaar verder en het stinkt er nog steeds. Was hoef ik er niet meer neer te hangen. Om te voorkomen dat hij terugkomt staat de deur een stukje open zodat hond en kat er meteen naartoe kunnen snellen. Ze zijn trouwens niet ongevaarlijk voor katten.
RockOla schreef:
14-09-2020 09:42
Kortom, alles moet aangelijnd, dood of achter slot en grendel. Want alleen wij mensen mogen leven, ten koste van alles. Mensen kunnen schijnbaar niet meer leven zonder alles, maar dan ook alles naar hun hand te zetten.
Hear hear.
Verdraagzaamheid is ver te zoeken lijkt het wel.
Snoesje666 schreef:
14-09-2020 08:56
Zoon houdt niet van katten, wel van vogeltjes.

Zijn mening is dat de vogeltjes stom zijn om te nestelen op een gemakkelijk bereikbare plek.

In de roodbeukhaag is een nestje veel onveiliger dan in de vier meter hoge conifeer. Een pootje uitsteken volstaat.

Voordat een kat in die conifeer is geklommen, is hij er al tien keer uitgesmeten door papa- en mamavogel.

Onze moestuin wordt nu tegen kattenstront beschermd door gaas er omheen te zetten.
Veel vogelsoorten nestelen op de grond (weidevogels bijvoorbeeld). Die denken echt niet: laat ik nu maar eens een nest in een boom bouwen in plaats van in het gras.
miekemv schreef:
14-09-2020 09:45
Ik had een leuke beschermde stinkende steenmarter op mijn gelijkvloerse zolder. Hij had al het isolatiemateriaal er tussen weggetrokken en de zolder ondergepist en gepoept. En een bewaarplaats voor dode vogels. We zijn nu een paar jaar verder en het stinkt er nog steeds. Was hoef ik er niet meer neer te hangen. Om te voorkomen dat hij terugkomt staat de deur een stukje open zodat hond en kat er meteen naartoe kunnen snellen. Ze zijn trouwens niet ongevaarlijk voor katten.
Daar is de wolf wel weer een goede oplossing voor. Net als de vos overigens. Die lusten wel een marter.
Alecta schreef:
14-09-2020 09:43
Maar het is natuurlijk wel raar. Katten zijn zo ongeveer de enige huisdieren (op sportduiven na) die je vrij buiten mag laten rondlopen. En dan hebben mensen, die, om uiteenlopende redenen, geen katten in de tuin willen hebben gewoon pech.

Ik vind katten echt heel leuke dieren, maar wij woonden ooit in een straat met veel katten, waar de tuindeur 's ochtends niet open kon staan, zonder dat er weer een vreemde kat naar binnen kwam. Heel vervelend omdat mijn vriend ontzettend allergisch voor katten is en daar dus ook veel last van had. En dan kregen wij de tegenwerping dat wij de deur, in onze eigen tuin nota bene!) niet open moesten houden. Heel vervelend.

Ik gun katten een buitenleven, maar er zijn er te veel in Nederland, ze horen niet in onze natuur en ze vangen ongelooflijk veel vogels. Daar kan die kat niets aan doen, maar je bent als eigenaar er wel verantwoordelijk voor.

Dat laatste riedeltje daar kan ik niks mee want dat zijn dooddoeners. Je herhaalt vooral beweringen van een ander.
Alecta schreef:
14-09-2020 09:46
Veel vogelsoorten nestelen op de grond (weidevogels bijvoorbeeld). Die denken echt niet: laat ik nu maar eens een nest in een boom bouwen in plaats van in het gras.
Het grootste probleem voor weidevogels is dan weer niet de kat.
Alecta schreef:
14-09-2020 09:46
Daarom moet je bepaalde wilde diersoorten niet beschermen want we hebben hier geen natuur en daardoor een overmacht aan predatoren.
Over 2 jaar mogen een aantal bestrijdingsmiddelen om ratten en muizen te verdelgen niet meer gebruikt worden (uit betrouwbare bron die een groot bekend bedrijf heeft in het bestrijden van ongedierte, zij zijn nu opzoek naar alternatieven). En als ik kijk naar hoeveel ratten mijn kat vangt, denk ik dat mijn wijkgenoten blij mogen zijn! Snachts zie je de ratten hier door de straat lopen! Te vies!!
En nee er ligt geen afval, ze zitten langs de slootkant en vermenigvuldigen zich gek!
Die 10 vogels die zij per jaar vangt tegen over elke nacht 1 of meer ratten.... ik ben blij met mijn kat!!!
Ok nee dat is niet waar.... ik moet de kadavers elke ochtend opruimen :-|
miekemv schreef:
14-09-2020 09:53
Daarom moet je bepaalde wilde diersoorten niet beschermen want we hebben hier geen natuur en daardoor een overmacht aan predatoren.
https://www.vogelbescherming.nl/actuee ... -we-dat
pipootje schreef:
14-09-2020 08:08
Wel grappig dat het gaat om vogels. Terwijl mensen veel meer dieren uitroeien, door wegen aan te leggen, huizen te bouwen en vliegtuigen, zodat de natuur weggevaagd wordt. Om nog maar te zwijgen over wat er in zee geloosd wordt waardoor dieren sterven.
En dan roepen ze dat een kat hier niet " thuis" hoort.
Het is natuurlijk niet of of. Dit vind ik altijd zo'n rare redenatie. "De buren hebben een tegeltuin. Dat is nog veel slechter voor de vogeltjes, dus mijn kat kan gewoon naar buiten."
Mijn jongste kat kwam laatst met een gevangen kraai thuis. Hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen is me een raadsel, de vogel was groter dan dat zijzelf is :O

Buiten dat vangen ze regelmatig muizen, maar zie ik ze vrijwel nooit met vogels. Ik ga mijn katten niet binnen houden, ze zijn teveel gewend nu aan het buitenleven. Dan moet je dat van kleins af aan doen.
Alecta schreef:
14-09-2020 09:55
Het is natuurlijk niet of of. Dit vind ik altijd zo'n rare redenatie. "De buren hebben een tegeltuin. Dat is nog veel slechter voor de vogeltjes, dus mijn kat kan gewoon naar buiten."
Eerst moeten tegeltuinen maar verboden worden, weides weer wat drassiger en dan jaar of 10 later gaan we eens kijken naar katten. Je moet wel je prioriteiten op orde hebben.
Zij gaan als vogelbeschermig niet schrijven dat de enorme toename van o.a. roofvogels, ooievaars, zilverreigers en reigers schadelijk kan zijn voor weidevogels.
miekemv schreef:
14-09-2020 09:53
Het ligt genuanceerder, het artikel dat Mevrouw75 postte legt dit goed uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven