Katten aanlijnen?
zondag 13 september 2020 om 17:18
"Katten zijn gevaarlijke predators en moeten aangelijnd worden."
Aldus een reportage in Nieuwsuur.
Okee, de kat van de buren heeft ruim veertig jaar geleden ingebroken en de parkietenkooi omgegooid (rust in vrede, Groentje) maar verder? Die tuintijgers hier in de buurt zijn nog te lui om met de staart te slingeren.
De enige reden die ik kan vinden om katten aan te lijnen is dat ze in onze tuin schijten. Maar een gruwelijke vogeltjesjacht?
Kom op, zeg... Wiens kat is wel een woeste moordenaar?
https://tvblik.nl/nieuwsuur/12-september-2020
Dat vinden ecoloog Chris Smit en jurist Arie Trouwborst. Zij pleiten voor een proefproces tegen huiskatten en hun baasjes.
Aldus een reportage in Nieuwsuur.
Okee, de kat van de buren heeft ruim veertig jaar geleden ingebroken en de parkietenkooi omgegooid (rust in vrede, Groentje) maar verder? Die tuintijgers hier in de buurt zijn nog te lui om met de staart te slingeren.
De enige reden die ik kan vinden om katten aan te lijnen is dat ze in onze tuin schijten. Maar een gruwelijke vogeltjesjacht?
Kom op, zeg... Wiens kat is wel een woeste moordenaar?
https://tvblik.nl/nieuwsuur/12-september-2020
Dat vinden ecoloog Chris Smit en jurist Arie Trouwborst. Zij pleiten voor een proefproces tegen huiskatten en hun baasjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
maandag 14 september 2020 om 10:04
Maar uiteraard wil men geen loslopende katten per direct verbieden. Het is een bewustmakingsproces. Keer op keer blijkt dat mensen totaal onderschatten hoeveel dieren (waaronder vogels) hun kat vangt. Het helpt al enorm als katteneigenaren hier over nadenken en zich (in enige mate) verantwoordelijk gaan voelen voor hun huisdier.
Ik zie steeds meer dat katteneigenaren snappen dat niet iedereen er van gediend is dat er vreemde katten door de tuin zwerven. Dat vind ik positief, dat mensen er steeds meer over na gaan denken.
maandag 14 september 2020 om 10:09
Ik weet zo even geen getallen (en of die überhaupt bekend). Wat natuurlijk wel zo is, is dat er op boerderijen vaak grote groepen boerderijkatten wonen. Ik vermoed dat ze zich in muisrijke jaren vermaken met het vangen van veld- en andere muizen, maar ik weet niet hoe dat gaat in jaren dat er weinig muizen zijn. Jonge weidevogels zijn natuurlijk wel een erg makkelijke prooi.
maandag 14 september 2020 om 10:09
Nee, mensen onderschatten totaal wat het effect van een tegeltuin en eigenlijk al het moderne leven is op de wereld. Een hetze beginnen tegen katten is daarom ook totaal idioot.Alecta schreef: ↑14-09-2020 10:04Maar uiteraard wil men geen loslopende katten per direct verbieden. Het is een bewustmakingsproces. Keer op keer blijkt dat mensen totaal onderschatten hoeveel dieren (waaronder vogels) hun kat vangt. Het helpt al enorm als katteneigenaren hier over nadenken en zich (in enige mate) verantwoordelijk gaan voelen voor hun huisdier.
Ik zie steeds meer dat katteneigenaren snappen dat niet iedereen er van gediend is dat er vreemde katten door de tuin zwerven. Dat vind ik positief, dat mensen er steeds meer over na gaan denken.
maandag 14 september 2020 om 10:11
Wat het grootste probleem van weidevogels is staat in dat artikel dag ik gepost heb prima uitgelegd.Alecta schreef: ↑14-09-2020 10:09Ik weet zo even geen getallen (en of die überhaupt bekend). Wat natuurlijk wel zo is, is dat er op boerderijen vaak grote groepen boerderijkatten wonen. Ik vermoed dat ze zich in muisrijke jaren vermaken met het vangen van veld- en andere muizen, maar ik weet niet hoe dat gaat in jaren dat er weinig muizen zijn. Jonge weidevogels zijn natuurlijk wel een erg makkelijke prooi.
maandag 14 september 2020 om 10:14
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑14-09-2020 10:05Het komt erop neer dat katteneigenaren helemaal geen steekhoudende argumenten hebben om hun kat vrij naar buiten te doen.
En dat veel mensen (en blijkbaar ook de natuur) overlast ervaren van andermans kat.
Binnenhouden dus, als je zo graag een kat wilt.
Dit inderdaad!
Katteneigenaren beweren, ook hier weer, altijd dat hun kat en katten in het algemeen hun behoefte thuis komen doen. Van wie zijn dan die drollen in mijn tuin die er echt uitzien als kattendrollen?
maandag 14 september 2020 om 10:16
Katteneigenaren hebben prima argumenten, maar je accepteert ze niet. Dat is een wereld van verschil.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑14-09-2020 10:05Het komt erop neer dat katteneigenaren helemaal geen steekhoudende argumenten hebben om hun kat vrij naar buiten te doen.
En dat veel mensen (en blijkbaar ook de natuur) overlast ervaren van andermans kat.
maandag 14 september 2020 om 10:18
Ik zie het meer als en en. Als mensen meer hun best gaan doen om hun tuin diervriendelijk te maken, dan snappen ze ook wel dat het een beetje krom is, als de gelokte vogels gevangen worden door hun kat.
Juist omdat veel mensen geen idee hebben (of er gewoon niet over nadenken) is het alleen maar goed om voorlichting te geven en bewustzijn te kweken. Over het belang van groene tuinen, maar ook over de overlast die katten kunnen veroorzaken (ik denk serieus dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel vogels katten vangen).
Ik weet niet of ik het eens ben met deze ecologen, maar ergens is het natuurlijk best raar, dat alle huisdieren op een bepaalde manier bij huis gehouden worden en dat katten vrij rond mogen struinen.
maandag 14 september 2020 om 10:20
De hetze tegen tegeltuinen begint anders ook zeer vermakelijk te worden.
Van mijn tuin, waarin in graag vertoef, is ongeveer de helft betegeld. Was mijn tuin groter dan zou het percentage tegels lager liggen, want twee terrassen is gewoon genoeg.
In kleine tuinen is het gewoon lastig om minder straat te maken als je ook tuinmeubelen kwijt wil.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 10:22
0.08% gewijzigd
maandag 14 september 2020 om 10:21
Ik heb je post nog eens goed doorgelezen, maar ik snap geloof ik niet helemaal wat je er dan mee wilt zeggen (dit in reactie op je post, waarin je schrijft dat ik niet begrijp wat je bedoelt).pipootje schreef: ↑14-09-2020 08:08Wel grappig dat het gaat om vogels. Terwijl mensen veel meer dieren uitroeien, door wegen aan te leggen, huizen te bouwen en vliegtuigen, zodat de natuur weggevaagd wordt. Om nog maar te zwijgen over wat er in zee geloosd wordt waardoor dieren sterven.
En dan roepen ze dat een kat hier niet " thuis" hoort.
maandag 14 september 2020 om 10:21
Ik heb nog geen goed argument gehoord. Heeft niets met acceptatie te maken. Maar of een argument steek houdt.
Wat vind jij een goed steekhoudend argument om katten maar vrij de buurt te laten terroriseren / rondscharrelen?
maandag 14 september 2020 om 10:22
Tuurlijk zijn er wel steekhoudende argumenten. De kat hoort al eeuwen bij ons en het is niet gezond voor de meeste katten om ze binnen te houden. Mensen gaan vooral last ondervinden omdat ze tegen elkaar worden opgezet. Een oude tactiek waarmee ook burgeroorlogen ontketent worden.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑14-09-2020 10:05Het komt erop neer dat katteneigenaren helemaal geen steekhoudende argumenten hebben om hun kat vrij naar buiten te doen.
De tactiek van deze twee minkukels in te zetten op heel laag niveau honden mogen toch ook niet los.
Nee maar hun wolven mogen hier wel rondstruinen en vogels opeten.
maandag 14 september 2020 om 10:22
Zou jij het fijn vinden om dag en nacht in huis te moeten blijven?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑14-09-2020 10:21Ik heb nog geen goed argument gehoord. Heeft niets met acceptatie te maken. Maar of een argument steek houdt.
Wat vind jij een goed steekhoudend argument om katten maar vrij de buurt te laten terroriseren / rondscharrelen?
maandag 14 september 2020 om 10:24
Nee,je hebt gelijk, uiteraard is de intensivering van de landbouw het grootste probleem. Ik was even aan het doordenken en vroeg mij af in hoeverre (half-verwilderde) katten een probleem zijn. Ik heb niet verder doorgezocht, dus ik weet ook niet of daar cijfers van zijn.
maandag 14 september 2020 om 10:24
Het is ook raar, dieren in een kooi houden.Alecta schreef: ↑14-09-2020 10:18Ik zie het meer als en en. Als mensen meer hun best gaan doen om hun tuin diervriendelijk te maken, dan snappen ze ook wel dat het een beetje krom is, als de gelokte vogels gevangen worden door hun kat.
Juist omdat veel mensen geen idee hebben (of er gewoon niet over nadenken) is het alleen maar goed om voorlichting te geven en bewustzijn te kweken. Over het belang van groene tuinen, maar ook over de overlast die katten kunnen veroorzaken (ik denk serieus dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel vogels katten vangen).
Ik weet niet of ik het eens ben met deze ecologen, maar ergens is het natuurlijk best raar, dat alle huisdieren op een bepaalde manier bij huis gehouden worden en dat katten vrij rond mogen struinen.
maandag 14 september 2020 om 10:25
De Europese wilde kat heeft ook al zijn come back gemaakt in Nederland.Alecta schreef: ↑14-09-2020 10:24Nee,je hebt gelijk, uiteraard is de intensivering van de landbouw het grootste probleem. Ik was even aan het doordenken en vroeg mij af in hoeverre (half-verwilderde) katten een probleem zijn. Ik heb niet verder doorgezocht, dus ik weet ook niet of daar cijfers van zijn.
maandag 14 september 2020 om 10:26
Dat is natuurlijk ook een probleem. Net zozeer als de vele "ontsnapte" schildpadden.