Katten aanlijnen?

13-09-2020 17:18 263 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Katten zijn gevaarlijke predators en moeten aangelijnd worden."

Aldus een reportage in Nieuwsuur.

Okee, de kat van de buren heeft ruim veertig jaar geleden ingebroken en de parkietenkooi omgegooid (rust in vrede, Groentje) maar verder? Die tuintijgers hier in de buurt zijn nog te lui om met de staart te slingeren.

De enige reden die ik kan vinden om katten aan te lijnen is dat ze in onze tuin schijten. Maar een gruwelijke vogeltjesjacht?

Kom op, zeg... Wiens kat is wel een woeste moordenaar?

https://tvblik.nl/nieuwsuur/12-september-2020

Dat vinden ecoloog Chris Smit en jurist Arie Trouwborst. Zij pleiten voor een proefproces tegen huiskatten en hun baasjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alecta schreef:
14-09-2020 09:48
Daar is de wolf wel weer een goede oplossing voor. Net als de vos overigens. Die lusten wel een marter.
Een wolf op zolder?
De Europese commissie heeft al gezegd dat ze zich niet gaan bezighouden met loslopende katten. Afgezien daarvan moeten de milieu clubjes ophouden hun visie op te dringen. Ik wil niet in hun fantasie leefwereld mee met wolven, stinkmarters en stinkspreeuwen.
Mevrouw75 schreef:
14-09-2020 09:57
Eerst moeten tegeltuinen maar verboden worden, weides weer wat drassiger en dan jaar of 10 later gaan we eens kijken naar katten. Je moet wel je prioriteiten op orde hebben.
Maar uiteraard wil men geen loslopende katten per direct verbieden. Het is een bewustmakingsproces. Keer op keer blijkt dat mensen totaal onderschatten hoeveel dieren (waaronder vogels) hun kat vangt. Het helpt al enorm als katteneigenaren hier over nadenken en zich (in enige mate) verantwoordelijk gaan voelen voor hun huisdier.

Ik zie steeds meer dat katteneigenaren snappen dat niet iedereen er van gediend is dat er vreemde katten door de tuin zwerven. Dat vind ik positief, dat mensen er steeds meer over na gaan denken.
Het komt erop neer dat katteneigenaren helemaal geen steekhoudende argumenten hebben om hun kat vrij naar buiten te doen.

En dat veel mensen (en blijkbaar ook de natuur) overlast ervaren van andermans kat.

Binnenhouden dus, als je zo graag een kat wilt.
miekemv schreef:
14-09-2020 10:00
Een wolf op zolder?
Nee, die kan de marter vangen als hij aan het rondstruinen is.
Mevrouw75 schreef:
14-09-2020 09:52
Het grootste probleem voor weidevogels is dan weer niet de kat.
Ik weet zo even geen getallen (en of die überhaupt bekend). Wat natuurlijk wel zo is, is dat er op boerderijen vaak grote groepen boerderijkatten wonen. Ik vermoed dat ze zich in muisrijke jaren vermaken met het vangen van veld- en andere muizen, maar ik weet niet hoe dat gaat in jaren dat er weinig muizen zijn. Jonge weidevogels zijn natuurlijk wel een erg makkelijke prooi.
Alecta schreef:
14-09-2020 10:04
Maar uiteraard wil men geen loslopende katten per direct verbieden. Het is een bewustmakingsproces. Keer op keer blijkt dat mensen totaal onderschatten hoeveel dieren (waaronder vogels) hun kat vangt. Het helpt al enorm als katteneigenaren hier over nadenken en zich (in enige mate) verantwoordelijk gaan voelen voor hun huisdier.

Ik zie steeds meer dat katteneigenaren snappen dat niet iedereen er van gediend is dat er vreemde katten door de tuin zwerven. Dat vind ik positief, dat mensen er steeds meer over na gaan denken.
Nee, mensen onderschatten totaal wat het effect van een tegeltuin en eigenlijk al het moderne leven is op de wereld. Een hetze beginnen tegen katten is daarom ook totaal idioot.
Alecta schreef:
14-09-2020 10:09
Ik weet zo even geen getallen (en of die überhaupt bekend). Wat natuurlijk wel zo is, is dat er op boerderijen vaak grote groepen boerderijkatten wonen. Ik vermoed dat ze zich in muisrijke jaren vermaken met het vangen van veld- en andere muizen, maar ik weet niet hoe dat gaat in jaren dat er weinig muizen zijn. Jonge weidevogels zijn natuurlijk wel een erg makkelijke prooi.
Wat het grootste probleem van weidevogels is staat in dat artikel dag ik gepost heb prima uitgelegd.
Mevrouw75 schreef:
14-09-2020 10:07
Nee, die kan de marter vangen als hij aan het rondstruinen is.
Dat doen ze niet want het zijn opportunisten.
MarvelousMrsMaisel schreef:
14-09-2020 10:05
Het komt erop neer dat katteneigenaren helemaal geen steekhoudende argumenten hebben om hun kat vrij naar buiten te doen.

En dat veel mensen (en blijkbaar ook de natuur) overlast ervaren van andermans kat.

Dit inderdaad!

Katteneigenaren beweren, ook hier weer, altijd dat hun kat en katten in het algemeen hun behoefte thuis komen doen. Van wie zijn dan die drollen in mijn tuin die er echt uitzien als kattendrollen?

Katteneigenaren hebben prima argumenten, maar je accepteert ze niet. Dat is een wereld van verschil.
Alecta schreef:
14-09-2020 09:55
Het is natuurlijk niet of of. Dit vind ik altijd zo'n rare redenatie. "De buren hebben een tegeltuin. Dat is nog veel slechter voor de vogeltjes, dus mijn kat kan gewoon naar buiten."
Jij snapt duidelijk niet wat ik zeg.
Mevrouw75 schreef:
Nee, mensen onderschatten totaal wat het effect van een tegeltuin en eigenlijk al het moderne leven is op de wereld. Een hetze beginnen tegen katten is daarom ook totaal idioot.
Ik zie het meer als en en. Als mensen meer hun best gaan doen om hun tuin diervriendelijk te maken, dan snappen ze ook wel dat het een beetje krom is, als de gelokte vogels gevangen worden door hun kat.

Juist omdat veel mensen geen idee hebben (of er gewoon niet over nadenken) is het alleen maar goed om voorlichting te geven en bewustzijn te kweken. Over het belang van groene tuinen, maar ook over de overlast die katten kunnen veroorzaken (ik denk serieus dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel vogels katten vangen).

Ik weet niet of ik het eens ben met deze ecologen, maar ergens is het natuurlijk best raar, dat alle huisdieren op een bepaalde manier bij huis gehouden worden en dat katten vrij rond mogen struinen.
Mevrouw75 schreef:

De hetze tegen tegeltuinen begint anders ook zeer vermakelijk te worden.

Van mijn tuin, waarin in graag vertoef, is ongeveer de helft betegeld. Was mijn tuin groter dan zou het percentage tegels lager liggen, want twee terrassen is gewoon genoeg.

In kleine tuinen is het gewoon lastig om minder straat te maken als je ook tuinmeubelen kwijt wil.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 10:22
0.08% gewijzigd
pipootje schreef:
14-09-2020 08:08
Wel grappig dat het gaat om vogels. Terwijl mensen veel meer dieren uitroeien, door wegen aan te leggen, huizen te bouwen en vliegtuigen, zodat de natuur weggevaagd wordt. Om nog maar te zwijgen over wat er in zee geloosd wordt waardoor dieren sterven.
En dan roepen ze dat een kat hier niet " thuis" hoort.
Ik heb je post nog eens goed doorgelezen, maar ik snap geloof ik niet helemaal wat je er dan mee wilt zeggen (dit in reactie op je post, waarin je schrijft dat ik niet begrijp wat je bedoelt).
Mevrouw75 schreef:
14-09-2020 10:16
Katteneigenaren hebben prima argumenten, maar je accepteert ze niet. Dat is een wereld van verschil.

Ik heb nog geen goed argument gehoord. Heeft niets met acceptatie te maken. Maar of een argument steek houdt.

Wat vind jij een goed steekhoudend argument om katten maar vrij de buurt te laten terroriseren / rondscharrelen?
Volgens mij mag je je huisparkiet ook rustig buiten los laten rondfladderen. Of dat verstandig is, is wat anders.
Hier in de buurt heb je een paar bomen waar hele zwermen parkieten wonen die (waarschijnlijk) nazaten zijn van eerder ontsnapte parkieten.

Tuurlijk zijn er wel steekhoudende argumenten. De kat hoort al eeuwen bij ons en het is niet gezond voor de meeste katten om ze binnen te houden. Mensen gaan vooral last ondervinden omdat ze tegen elkaar worden opgezet. Een oude tactiek waarmee ook burgeroorlogen ontketent worden.

De tactiek van deze twee minkukels in te zetten op heel laag niveau honden mogen toch ook niet los.

Nee maar hun wolven mogen hier wel rondstruinen en vogels opeten.
14-09-2020 10:21
Ik heb nog geen goed argument gehoord. Heeft niets met acceptatie te maken. Maar of een argument steek houdt.

Wat vind jij een goed steekhoudend argument om katten maar vrij de buurt te laten terroriseren / rondscharrelen?
Zou jij het fijn vinden om dag en nacht in huis te moeten blijven?
Andersom schreef:
14-09-2020 10:14
Dit inderdaad!

Katteneigenaren beweren, ook hier weer, altijd dat hun kat en katten in het algemeen hun behoefte thuis komen doen. Van wie zijn dan die drollen in mijn tuin die er echt uitzien als kattendrollen?
Steenmarters.
Mevrouw75 schreef:
14-09-2020 10:11
Wat het grootste probleem van weidevogels is staat in dat artikel dag ik gepost heb prima uitgelegd.
Nee,je hebt gelijk, uiteraard is de intensivering van de landbouw het grootste probleem. Ik was even aan het doordenken en vroeg mij af in hoeverre (half-verwilderde) katten een probleem zijn. Ik heb niet verder doorgezocht, dus ik weet ook niet of daar cijfers van zijn.
Alecta schreef:
14-09-2020 10:18
Ik zie het meer als en en. Als mensen meer hun best gaan doen om hun tuin diervriendelijk te maken, dan snappen ze ook wel dat het een beetje krom is, als de gelokte vogels gevangen worden door hun kat.

Juist omdat veel mensen geen idee hebben (of er gewoon niet over nadenken) is het alleen maar goed om voorlichting te geven en bewustzijn te kweken. Over het belang van groene tuinen, maar ook over de overlast die katten kunnen veroorzaken (ik denk serieus dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel vogels katten vangen).

Ik weet niet of ik het eens ben met deze ecologen, maar ergens is het natuurlijk best raar, dat alle huisdieren op een bepaalde manier bij huis gehouden worden en dat katten vrij rond mogen struinen.
Het is ook raar, dieren in een kooi houden.
Alecta schreef:
14-09-2020 10:24
Nee,je hebt gelijk, uiteraard is de intensivering van de landbouw het grootste probleem. Ik was even aan het doordenken en vroeg mij af in hoeverre (half-verwilderde) katten een probleem zijn. Ik heb niet verder doorgezocht, dus ik weet ook niet of daar cijfers van zijn.
De Europese wilde kat heeft ook al zijn come back gemaakt in Nederland.
miekemv schreef:
14-09-2020 10:23
Steenmarters.
En egels.
Theamuts schreef:
14-09-2020 10:22
Volgens mij mag je je huisparkiet ook rustig buiten los laten rondfladderen. Of dat verstandig is, is wat anders.
Hier in de buurt heb je een paar bomen waar hele zwermen parkieten wonen die (waarschijnlijk) nazaten zijn van eerder ontsnapte parkieten.
Dat is natuurlijk ook een probleem. Net zozeer als de vele "ontsnapte" schildpadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven