Katten en baby

14-12-2011 13:13 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had het ook bij het forum zwanger kunnen plaatsen maar ik denk dat er hier misschien meer kattenliefhebbers zitten. Ik ben nu 28 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik heb 3 katten en dat zijn ook mijn kinderen. 2 prachtige mannen van bijna anderhalf jaar en een oude dame van 11. Het zijn binnenkatten en langharig - 1 volle maine coon en 2 kruising maine coons. Nu zat een vriendin me laatst bang te maken dat ons kind wel allergisch kon zijn voor katten. Ik was in eerste instantie niet zo bang omdat ik dacht - hij komt thuis een paar uur na de geboorte en die eerste periode wordt een belangrijke periode ook wat betreft weerstand opbouwen. Ik was van plan om de katten dan ook direct bij de baby te betrekken - niet dat ze alleen in de babykamer bij hem mogen hoor, maar ook niet dat spastische gedoe. Ik ben absoluut niet bang dat mijn katten de baby iets zouden aandoen. Er komen weleens vaker kinderen over de vloer en de katten zijn dan altijd heel respectvol - de kinderen soms minder :-)

Maar nu is de situatie veranderd. We weten dat ons zoontje een ernstige aangeboren hartafwijking heeft. Dit betekent dat hij ieg niet direct mee naar huis kan. Hoe lang het gaat duren voordat hij wel mee naar huis kan is nog niet bekend. Dat kan 1 maand zijn, maar ook 6 maanden. Bovendien is bekend van hartekindjes dat ze conditioneel een stuk minder sterk zijn dan gezonde kindjes. Ik ben dus nu als de dood dat dat niet goed gaat samen. Voor zover ik er nu over denk zou ik mijn katten echt nooit weg kunnen doen. Iemand ervaring met zo'n soort situatie?

Thanks!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Joh, ik denk dat je belangrijker dingen aan je hoofd hebt dan een eventuele allergie! Ik zou me er nog niet druk om maken, als hij allergisch is, dan zie je dan wel verder. Je kunt het echt van te voren niet weten, en er ook niks in sturen. Dus leg het voorlopig maar naast je neer. Komt tijd komt raad, en de kans is groot dat er niks aan de hand is.
Eens met Allis. Het heeft geen zin om je daar nu druk over te maken. Als blijkt dat je baby allergisch is kun je altijd nog nadenken over of je de katten weg moet doen.
Allereerst sterkte met deze moeilijke situatie!

Om op je vraag terug te komen: baby's zijn normaal gesproken niet allergisch voor kattten, tenzij het kinderen zijn die toevallig allergisch geboren worden en dat dan blijven, dus daar hoef je meestal niet bang voor te zijn.

Hoe dat zit met een kindje met hartproblemen weet ik niet, maar het lijkt me dat het probleem van een allergie vooral in de longen (benauwdheid e.d.) kan zitten of op de huid en volgens mij heeft dat dat geen gevolgen voor het hart, maar dat moet je je huisarts even vragen.
Wat heftig zeg! Hoop dat alles goed gaat komen met je kindje.

Maar ik zou toch dit eens voorleggen aan de huisarts en kijken wat die ervan zegt. Of heb je al gesprekken oid met een cardioloog? Dan kun je hem misschien vragen wat het beste is.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het problemen zal geven hoor, behalve dan als je kindje echt allergisch blijkt natuurlijk.

Sterkte ermee!
Lekkere vriendin trouwens...
Eens met Allis, het heeft geen enkele zin om je nu al druk te maken om iets waarvan je niet weet of het straks daadwerkelijk het geval is. Klinkt wat rationeel, maar ik zou toch proberen om je energie op jezelf en je kind te richten.
Een allergie tegen katten kan je ook op latere leeftijd ontwikkelen, dus het is echt niet zo dat een kind met verminderde weerstand er meer last van zou hebben.

Dus; niet druk maken.
Vraag eens aan artsen hoe dat zit. Als zij het afraden, kan je nu alvast beginnen met het zoeken van een goed huis voor je katten. Sterkte trouwens komende tijd.
Ik vind het een raar bericht, je kind gaat toch boven alles? Snap dat het je erg aan het hart gaat als je je katten weg zou moeten doen maar je kan moeilijk je kind wegdoen lijkt me?!
Jullie hebben gelijk. Zit nu alleen al 6 weken thuis met bedrust en heb er nog 12 te gaan en heb dan ook veel te veel tijd om over van alles en nog wat na te denken.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
En sowieso, mensen die hun huisdieren hun "kinderen" noemen...
Wat een naar nieuws heb je gekregen .

Ik zou het tegen die tijd met de behandelend arts overleggen, dan weet je meer, het blijft nu speculeren. Ik denk overigens dat een arts al snel zou zeggen dat je de katten weg moet doen, maar die heeft natuurlijk geen band met jouw katten. Is er geen oudervereniging van kindjes met een aangeboren hartafwijking? Misschien kun je hen aanschrijven, hebben zij hier meer info over.

Ikzelf zou er heel snel uit zijn als de kat mijn de gezondheid van mijn kind zou (kunnen) schaden. Ik ben heel anders tegen mijn kat gaan aankijken sinds ik een kind heb. De kat is qua belangrijkheid echt wel een paar treedjes gezakt.
quote:Star schreef op 14 december 2011 @ 13:26:

Vraag eens aan artsen hoe dat zit. Als zij het afraden, kan je nu alvast beginnen met het zoeken van een goed huis voor je katten. Sterkte trouwens komende tijd.Dit lijkt me het beste advies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@bagheera: het zal ongetwijfeld hoor dat ze dan minder belangrijk worden, maar dat kan ik me nu nog niet voorstellen.

@hertje: wat een aardig, empathisch persoon ben jij. NOT! Als je niks opbouwends kan zeggen wat doe je hier dan? Pfff
Normaal gesproken levert een kat geen enkel probleem voor de gezondheid van een kind. Ook niet als deze een operatie heeft ondergaan. Een eventuele allergie staat daar los van. Dus ik zou niet weten waarom een arts nu zou aanraden je katten weg te doen. Er zijn meer kinderen zonder dan met een kattenallergie, dus de kans is het grootst dat het wel losloopt allemaal.

Ik snap het hoor, dat je nu overal over piekert, als je met bedrust aan huis gebonden bent. Ga lekker spaans leren, baby boeken lezen, kerstversieringen of knuffels punniken, wordfeuden... hou jezelf bezig.
Thanks, Allis!
Allereerst sterkte met deze moeilijke situatie!

Heb je het inmiddels al aan een arts gevraagd?

Het kindje van mijn vriendin is geboren met een ernstige hartafwijking. Zij hebben 2 katten. Het hebben van een allergie staat helemaal los van die hartafwijking en gaat in haar geval prima samen.
Je kan het je nu nog niet voorstellen maar als de baby er is en het kan echt niet samen parkeer je de katten echt wel de deur uit hoor.

Hopelijk is dat niet nodig natuurlijk, maar het houden van een kat kan niet tegen het houden van je kind op.

Wie dan leeft ,wie dan zorgt.

Maar ik zou ook gaan piekeren hoor in jouw geval.

Leuk van die vriendin ook trouwens
Het komt echt heel zelden voor dat baby's allergisch zijn voor katten! meestal ontstaat dat later.

En ik ben een superdierenvriend en verzorg mijn beestjes tot het bittere eind, maar als ik nu zo kijk naar mijn kindje en hij zou allergisch zijn, dan moeten de dieren toch echt weg.

Maar dat komt gelukkig bijna niet voor, de meeste oproepjes zijn toch wel smoesjes.

en dan zijn er ook vaak nog tussenoplossingen zoals de katten naar buiten laten gaan wat vaak al een hoop scheelt.
quote:Troeta schreef op 14 december 2011 @ 13:53:

en dan zijn er ook vaak nog tussenoplossingen zoals de katten naar buiten laten gaan wat vaak al een hoop scheelt.Of een fijn plekje met kattenluikje en mandjes e.d. voor ze maken in de schuur. of in huis een speciale kattenkamer maken. (maar zo ver is het nog lang niet, je weet niet eens of je kind überhaupt allergisch is)
Zolang je kind niet allergisch is voor katten kun je die katten prima houden. Zelfs als je zoontje door zijn hartconditie benauwder zou zijn dan andere kindjes dan wordt hij niet extra benauwd van de katten. Die katten staan immers los van zijn hartafwijking.

Je zoontje heeft ook niet extra kans op een allergie omdat hij pas na een paar maanden met de katten wordt geconfronteerd. Er zijn toch ook genoeg mensen die pas een kat nemen als hun kind al wat ouder is en die wordt toch ook niet op slag allergisch.

Natuurlijk zou het kunnen dat je zoontje een allergie ontikkeld maar dan is het vroeg genoeg om je zorgen te gaan maken.

ik denk niet dat hij door zijn hartafwijking extra kansen op een allergie heeft.

Ik zou wel zorgen dat je huis zo goed mogelijk kattenharenvrij is want om die haren binnen te krijgen is voor niemand goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven