Kattenadvies gevraagd!

29-01-2014 12:49 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen. Ik heb een katertje (gecastreerd) van 7 maanden. Hij is ontzettend lief, aanhankelijk en speels en ik ben helemaal dol op hem. Alleen begin ik me zorgen te maken dat hij eenzaam is. Hij kan niet naar buiten en heeft dus geen contact met soortgenootjes. Hij is ontzettend op mij gericht, loopt mij altijd achterna, miauwt continue en begint de laatste tijd dingen te slopen in huis op het moment dat ik er niet ben (Ik werk fulltime). Op het moment dat ik wegga 's ochtends rent hij als een gek rond (en dan echt als een gek) en staat hij aan de binnenkant van de voordeur te krabben op het moment dat ik wegga. Daarnaast kan meneer wel 10x per minuut naar de kattenbak gaan en daar gewoon zitten spelen (krabben, met het kattegrit spelen) zonder dat hij zijn behoefte doet. Ook dit zie ik misschien als een teken van verveling + het feit at hij mijn huis sloopt als ik er niet ben.

Ik twijfel alleen of een tweede erbij een goede keus is. Natuurlijk weet je dit niet van te voren, maar ik vind het ook heel erg moeilijk in te schatten of hij daadwerkelijk eenzaam is of dat dit 'puberaal' gedrag is. Ik woon in een bovenwoning met een woonkamer, eetkamer en 1 slaapkamer (ongeveer 65m2).

Graag jullie advies!
Katten buiten vermijden elkaar. Dat zijn geen vriendjes van elkaar dat ten eerste.

Heb je leuke speeltjes voor hem? Een krabpaal?
Je kat verveelt zich duidelijk.

Een andere kat erbij kán een oplossing zijn maar hoeft niet. Niet alle katten kunnen het goed met elkaar vinden.

Je zou ook kunnen beginnen met veel met hem spelen en speelgoed in huis halen voor hem waar hij zich alleen mee kan vermaken.
He bloempie, lastig he soms, dat je niet weet hoe ze zich voelen?

Ik heb 2 oude poezendames, maar ook zij hebben hun gek doen uurtjes per dag hoor! En ze vechten/stoeien ook nog flink samen. Hoort er dus ook een beetje bij. Rondrennen als een gek door het huis: check!

Voordeel is denk ik wel dat ze elkaar hebben. Ook hebben wij een krabplank aan de muur, die ruik lekker en zo wordt de bank wat ontzien (maar die ontkomt er niet altijd aan).

Misschien is een 2e kat erbij een goede optie inderdaad, maar het is geen zekerheid. Misschien hebben anderen nog beter advies, want ik heb er altijd 2 gehad.
Dat dacht ik ook bij mijn kat. Dus ik nam er een tweede katje bij, een kitten. Ik dacht dat het dan wel goed moest gaan. Heb het een jaar aangekeken en toen een nieuw huisje gezocht voor de tweede kat. Mijn kater moest er niks van hebben.. Ze vochten elkaar de tent uit. Sindsdien is meneer een stuk happier, en komt inderdaad vaak genoeg een aai halen maar heb het idee dat hij nu meer kan waarderen dat hij het rijk voor zich alleen heeft

Het kan ook puberaal gedrag zijn, hij is nog jong, die van mij werd vanaf 2 jaar een stuk rustiger. Alleen ja de meubels, blijven toch een stuk aantrekkelijker dan de krabpaal, maar dat neem ik maar voor lief :-)
People say 'crazy cat lady' like its's a bad thing..
Ik heb de wereld aan speeltjes voor hem staan dus daar kan het niet echt aan liggen. En ik ben ook inderdaad heel bang dat een tweede katje leuker is voor mij dan voor mijn huidige katertje. Hij is echt mijn vriendje/maatje en hij is inderdaad heel erg op mij gericht maar ik zocht ook echt een kat voor de gezelligheid en die heb ik gekregen. Dus ik ben niet zozeer op zoek naar een kleintje omdat ik dat wil maar meer omdat ik bang ben dat ik hem tekort doe alleen. Maar ja ik moet ook niet voor hem gaan denken natuurlijk. Hij eet goed, ziet er gezond uit (heldere oogjes, gezonde glanzende vacht) dus dat zijn voor mij tekenen dat het (nog) goed gaat.

Pff ja moeilijk dat ik niet even in zijn hoofdje kan kijken! En ik wil ook niet dat ik een andere kat erbij neem, dat dat stress veroorzaakt bij zowel mijn huidige kat als ook de nieuwe en ik er dan opeens achter kom dat het toch niet klikt.

Misschien moet ik nog maar wat nieuwe en verschillende speeltjes kopen en elke dag iets anders achter laten voor hem, kijken of dat het gedrag misschien veranderd. Hahah ja de bank blijft bij mij ook een stuk aantrekkelijker en meneer vindt de aarde uit de plantenbak een stuk mooier náást de bak dan er in maar goed dan maar keertje extra stofzuigen. Weegt niet op tegen alle keren dat hij even een knuffel komt halen

Bedankt voor jullie reacties!!!
quote:bloempie2121 schreef op 29 januari 2014 @ 12:49:

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen. Ik heb een katertje (gecastreerd) van 7 maanden. Hij is ontzettend lief, aanhankelijk en speels en ik ben helemaal dol op hem. Alleen begin ik me zorgen te maken dat hij eenzaam is. Hij kan niet naar buiten en heeft dus geen contact met soortgenootjes. Hij is ontzettend op mij gericht, loopt mij altijd achterna, miauwt continue en begint de laatste tijd dingen te slopen in huis op het moment dat ik er niet ben (Ik werk fulltime). Op het moment dat ik wegga 's ochtends rent hij als een gek rond (en dan echt als een gek) en staat hij aan de binnenkant van de voordeur te krabben op het moment dat ik wegga. Daarnaast kan meneer wel 10x per minuut naar de kattenbak gaan en daar gewoon zitten spelen (krabben, met het kattegrit spelen) zonder dat hij zijn behoefte doet. Ook dit zie ik misschien als een teken van verveling + het feit at hij mijn huis sloopt als ik er niet ben.

Ik twijfel alleen of een tweede erbij een goede keus is. Natuurlijk weet je dit niet van te voren, maar ik vind het ook heel erg moeilijk in te schatten of hij daadwerkelijk eenzaam is of dat dit 'puberaal' gedrag is. Ik woon in een bovenwoning met een woonkamer, eetkamer en 1 slaapkamer (ongeveer 65m2).

Graag jullie advies!

Sorry hoor... Maar je hebt een kat genomen terwijl je wist dat hij niet naar buiten kan en buiten dat werk je ook nog eens 40 uur per week...

Vind dit nogal een egoïstische beslissing...

Waarom niet een kat uit het asiel gehaald die hier aan gewend is???
Je kunt bij het asiel ook proberen en kat uit te zoeken waarvan ze weten dat die goed samen gaat met andere katten, vaak kan het op proef.. 2 katten kun je het beste aan elkaar laten wennen op neutraal terrein zoals bijv. badkamer. We hebben hier ook katten die net doen of ze elkaar niet interessant vinden, maar als ze niet in de gaten hebben dat je naar ze kijkt erg dol op elkaar zijn.
sowieso kies ik voor 2 katten als je fulltime werkt, zielig al die uren alleen..
Katten zijn geen roedeldieren, het klikt met een andere kat of het klikt niet, daartussen zit niets. Ik heb iemand gekend die vier binnenkatten had, hij woonde midden in de stad in een niet al te groot appartement. Van de rollen waarop vloerbedekking zit in de winkel had hij krabpalen gemaakt (het laatste restje vloerbedekking zat er dan nog op), in inkepingen zaten plankjes waar ze op konden zitten om elkaar in de gaten te houden, er hing van alles aan die palen (ook ééndagskuikens, een beetje onsmakelijk gezicht) en van rollen met een grotere doorsnede had hij een soort buizenstelsel gemaakt met verschillende openingen, zijn huis was meer voor de katten dan voor mensen maar zoiets hoeft natuurlijk niet door je hele huis.

Ik heb ook ooit geprobeerd een tweede kat erbij te nemen, met de dierenwinkel had ik wel de afspraak dat ik het schattige rode katertje mocht terugbrengen als het oorlog werd. Mijn poes, nu zaliger, ging het arme beestje al meteen te lijf, wat ik ook probeerde, ze was héél erg op mij gericht en dat is zo gebleven tot ze op haar 18e overleed.
verba volant, scripta manent.
Via het asiel hier in de buurt mag je het inderdaad ook uitproberen, kijken of ze het leuk kunnen vinden samen. Ik heb er twee en ze zijn dolgelukkig met elkaar. Spelen samen, slapen tegen elkaar aan, soms heeft de een dan zo zo'n pootje over de ander, echt ultiem leuk om te zien.
Je moet speeltjes wel wisselen ja! Na 2 dagen zijn katten hun "favo" speeltje al weer beu. En als je wisselt glimmen die oogjes in eens of je ze weer een geweldig nieuw speeltje geef.

En ik denk niet dat hij een hele dag aan de deur zit te krabben hoor. Hij hoort jouw waarschijnlijk gewoon aankomen en is dan blij. Poezen beest gaat hier ook door 't raampje van de deur kijken rond de tijd dat mijn partner thuis komt.
Ik heb het nog nooit fout zien gaan, zolang ze de eerste uren maar bij elkaar in een vreemde omgeving zitten. Ze zullen niet direct heel sociaal naar elkaar zijn, maar de rang moet toch eerst even bepaald worden. Het zal zo zijn dat het niet altijd goed gaat, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.
Als ze het goed kunnen vinden, is een 2e kat een aanvulling. Maar dit weet je nooit zeker. Die van mij komen uit hetzelfde nest en vechten elkaar soms de tent uit (maar liggen ook lief bij elkaar of wassen elkaar, cuteness). Een 'proef' kat uit het asiel lijkt me dan inderdaad een oplossing om dit te proberen. Maar ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat jouw kat nu zielig/eenzaam is.
Hier heeft een maatje wel geholpen toen onze kat eenmaal begon met het slopen van spullen. Jij bent ten alle tijden geen soortgenoot, jij kan niet met hem stoeien ed. Dus ja ik denk echt dat hij een maatje mist, zeker als jij fulltime werkt. Speeltjes zijn ze zo op uit gekeken en kunnen ze na een paar min niks meer.

Mijn advies als je je het financieel kan veroorloven neem er nog een kat/kittten maakt in dit geval niet veel uit, maar kitten is denk makkelijker erbij. Na 1 maand moet je wel kunnen zien of ze elkaar kunnen luchten of niet. Succes.
Ik heb zelf ook een hele aanhankelijke poes. Heb haar uit het asiel gehaald een paar jaar geleden, ze was toen pas 1 jaar. Nu is ze 5, maar ik dacht ook altijd dat ze heel eenzaam was. We hebben er nu sinds een paar maanden dus een kitten bij. Ze vindt het heel erg leuk en ze spelen vaak samen. Ze wassen elkaar en slapen af en toe naast elkaar. Dus dat ging gelukkig goed. Maar ze is er niet minder aanhankelijk door geworden. Ze is nog steeds dezelfde die mij tot in de wc achterna loopt en voor de deur zit als een hondje als je thuis komt en de hele dag wil kroelen. Dus geen garantie dat het helpt haha.
Een katje alleen in je huis, terwijl je zelf fulltime werkt, vind ik wel zielig ja. Ik zou het proberen, om er eentje bij te zetten. En logisch dat het beestje zo sterk op jou gericht is, je bent het enige bewegende wezen in de buurt.
quote:Sorry hoor... Maar je hebt een kat genomen terwijl je wist dat hij niet naar buiten kan en buiten dat werk je ook nog eens 40 uur per week...

Vind dit nogal een egoïstische beslissing...

Waarom niet een kat uit het asiel gehaald die hier aan gewend is???Deze komt ook uit het asiel en was ook alleen (niet met nestje o.i.d.) dus als ik jou was zou ik even wachten met direct je conclusie trekken en beginnen te roepen over egoïstische beslissing. Juist in overleg met het asiel is dit een bewuste keuze geweest.
quote:bloempie2121 schreef op 29 januari 2014 @ 15:20:

[...]

Deze komt ook uit het asiel en was ook alleen (niet met nestje o.i.d.) dus als ik jou was zou ik even wachten met direct je conclusie trekken en beginnen te roepen over egoïstische beslissing. Juist in overleg met het asiel is dit een bewuste keuze geweest.

Precies. Oordelen zijn snel gemaakt.

Afgezien van wat het beste is voor jouw kat: zou jij zélf een 2e kat willen?
hier ook een asielkat, jong en energiek

Meneer komt niet buiten.

Hij is nog geen 2.

Sloopt goddank nog niks, maar is wild en lomp. Vliegt regelmatig uit de bocht en eerdaags door de ruit.

Puber denk ik.

Hoewel hij in het asiel een hokje moest delen met minimaal 1 kat, soms wel meer, vraag ik mij af of ik hem een plezier ga doen met een 2de. Hij zou het tolereren. Of ze maatjes worden..muah denk het niet.

Overigens neem ik er nu sowieso geen 2de bij, eerst deze man oplappen.

Het jong zijn en het hele dag alleen kan zeker wel te maken hebben met zijn gedrag. Maar aan de andere kant, mijn man rent s ochtends ook enorm veel en s avonds kan meneer er ook wat van. En dan ben ik toch echt genoeg thuis. Max 6 uur weg op een dag.
Je komt op mij echt over dat je er serieus over nadenkt hoe het met je kat gaat, of hij gelukkig is. Daar gaat het ook om als je huisdieren neemt.

Ik denk dat het spelen in de kattenbak, en wild rondrennen puberaal gedrag is. Met het miauwen en achterna lopen geeft hij aan dat ie toch aan aandacht/gezelschap zoekt.

Ik denk dat een soortgenootje een goede afleiding kan zijn, het kan mogelijk een band voor het (katten) leven geven, en je geeft opnieuw een kat een kans op een mooi leven!
In principe is het voor alle katten beter en katvriendelijker om met een soortgenootje te leven.

Probleem is dat veel katten die alleen opgroeien niet hebben geleerd hoe ze zich sociaal gedragen naar andere katten. Of dat bij jouw kater het geval is kunnen wij niet inschatten maar het zou kunnen. Dit is dan ook de reden dat een kitten nooit alleen hoort te leven maar altijd met een ander kitten of sociale oudere kat.

Hoe dan ook, in de situatie die je beschrijft (40 uur werken en binnenkat op appartement) lijkt het me de moeite waard om een maatje erbij te proberen. Ik ben niet tegen binnenkatten (heb ze zelf ook) maar dan hoort een kat al helemaal nooit alleen te zitten. Zorg wel dat je een tweede kiest waarvan bekend is dat hij/zij goed met andere katten kan.
quote:polala schreef op 30 januari 2014 @ 07:43:

In principe is het voor alle katten beter en katvriendelijker om met een soortgenootje te leven.

Oneens. In principe zijn katten geen roedeldieren, maar solitair.
Wij hebben hier 3 katten, (1kitten) alleen de middelste en jongste spelen, de andere is echt een sukkel eerste klas, ligt alleen maar te slapen haha,bovendien is hij ook erg aanhankelijk, Sukkelkat is trouwens ook gecastreerd, maar die is van jongs af aan al zo, af en toe heeft hij een dollenuurtje dan raced die door de kamer heen en gaat daarna weer slapen, dus ik weet niet of jou kat veranderd als er n katje bij zou komen, onze Sukkelkat had een broertje die is overleden, daarna is de middelste erbij gekomen maar het doet hem niks, hij geeft ze ook geen aandacht. Zit denk ik in de aard van het beestje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven