Kattenbakvraag

24-12-2010 08:00 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kater van ruim een jaar oud. Hij is vaak buiten overdag maar slaapt 's nachts altijd binnen.

Het gekke is nu dat hij nog steeds de kattenbak gebruikt. Onze vorige kat was ook veel binnen maar gebruikte geen kattenbak en deed alles buiten.

Het liefst zou ik dat nu weer willen. Is er een manier om onze kater dit te leren?

Wij wonen buitenuit tussen de weilanden, dus het is niet zo dat we buren hebben die last van de poep kunnen hebben.
Ja, die van mij hebben geen enkel foutje gemaakt. Zeer relaxed. Ik vind het heerlijk dat ze m'n tuin volpoepen en ik niet meer die smerige bak hoef schoon te maken. HÁ!
Ooh en nog even over toxoplasmose: het risico is het grootst bij de ontlasting van kittens, kippen en vogels. Zo heb ik ook toxoplasmose opgelopen (en dat is doodvermoeiend).

Bij volwassen katten is het risico allleen aanwezig als je kat drager is én je de kattenbak te weinig verschoont. Een zandbak is een grotere bron van toxoplasmose.
quote:Confiture schreef op 24 december 2010 @ 10:09:

Ja, die van mij hebben geen enkel foutje gemaakt. Zeer relaxed. Ik vind het heerlijk dat ze m'n tuin volpoepen en ik niet meer die smerige bak hoef schoon te maken. HÁ!Dat komt omdat ze uit gewoonte al buitenpoepers/plassers waren, dan doe je ze niets te kort.
quote:iris1969 schreef op 24 december 2010 @ 09:53:

Even een misverstandje wegwerken: katten doen hun behoeften niet uit statusgebrek op de bak, maar uit aangeleerde gewoonte uit hun kittentijd. De bak weghalen is dan ook geen goed idee, dat kan alleen als je buiten poepers/plassers hebt.

De kans dat hij het binnen gaat doen is veel te groot, dus laat die bak alsjeblieft staan.Hmm, dat is helemaal niet de bedoeling. Nouja, het is niet anders dan. Dan houdt poes zijn kattenbak.
quote:iris1969 schreef op 24 december 2010 @ 10:10:

[...]

Dat komt omdat ze uit gewoonte al buitenpoepers/plassers waren, dan doe je ze niets te kort.Ik heb ook buitenplassers. Alleen rond de jaarwisseling hou ik ze binnen en staat er een bak.
Quote Draakje:

En die kinderen of zwangere vrouwen die toxoplasmose of een worminfectie oplopen van jouw kat, dat kan je ook niet schelen??? Ik hoop niet dat je bij mij in de buurt woont.

Als je geen zin hebt om een kattenbak te verschonen, neem je toch geen kat? Als je geen zin hebt om een luier te verschonen, moet je ook geen kind nemen. Zo logisch is het toch....

Onvoorstelbaar, dat je andere mensen/kinderen zo'n risico wilt laten lopen...

Wat kun jij overdrijven zeg.

Alle zwangeren en kinderen niet meer in de auto, want stel je voor, je zou een ongeluk kunnen krijgen. Niets meer eten, want je zou een vergiftiging kunnen oplopen. Niet meer bij andere mensen in de buurt komen, want je zou eens een virus kunnen krijgen.

Als je zo denkt, kun je beter stoppen met leven.
Soms vraag ik mij af of mensen de OP lezen....

TO kattenbak gewoon laten staan en schoonmaken, ik heb 2 katers, 1 doet alles buiten en 1 doet alles op de kattenbak.

(heb er twee staan, gewoon omdat ik dacht dat dat zo hoorde, de een maakt er trouwens ook maar gebruik van 1, de andere laat ie schoon staan en met dit koude weer wil de andere er weleens een plasje op doen, maar dat is echt maar eens per week ofzo)
quote:Puzzelboek schreef op 24 december 2010 @ 08:34:

[...]

Als er mensen waren die er last van zouden kunnen hebben zou ik het niet vragen, maar dat beetje poep van mijn kat valt niet op tussen 100 koeienvlaaien.

Als je een boerderij woont zonder directe buren, zou ik mij om die buren niet zoveel zorgen maken. Woon je in redelijk bewoond gebied, zou ik je kat gewoon lekker op de bak laten, want je kunt er natuurlijk niet zeker van zijn dat een kat buiten poept waar jij dat blieft

Ik woon midden in de stad en mijn katten komen ook buiten. Ik ben juist hartstikke blij dat mijn katten wel op de bak blijven gaan (mijn man verschoond de bak, dat scheelt ). Alhoewel in mij geval je mijn kat zijn drol weer niet ziet tussen al die andere honderde kattendrollen, is nogal een katrijke- en katvriendelijke buurt waar ik woon.
Mijn katjes doen nu al ongeveer hun jaar hun behoefte buiten en dat gaat prima. Ze gingen toch al bijna nooit op de bak en sinds ik het ding heb weggehaald gaan ze altijd naar buiten. Heerlijk.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 december 2010 @ 10:38:

Quote Draakje:

En die kinderen of zwangere vrouwen die toxoplasmose of een worminfectie oplopen van jouw kat, dat kan je ook niet schelen??? Ik hoop niet dat je bij mij in de buurt woont.

Als je geen zin hebt om een kattenbak te verschonen, neem je toch geen kat? Als je geen zin hebt om een luier te verschonen, moet je ook geen kind nemen. Zo logisch is het toch....

Onvoorstelbaar, dat je andere mensen/kinderen zo'n risico wilt laten lopen...

Wat kun jij overdrijven zeg.

Alle zwangeren en kinderen niet meer in de auto, want stel je voor, je zou een ongeluk kunnen krijgen. Niets meer eten, want je zou een vergiftiging kunnen oplopen. Niet meer bij andere mensen in de buurt komen, want je zou eens een virus kunnen krijgen.

Als je zo denkt, kun je beter stoppen met leven.Vind je dat echt overdrijven? Wij doen toch ook netjes onze behoefte op de wc? De ontlasting van honden moet opgeruimd worden ivm worminfecties bij mensen en omdat het gewoon erg vies is om in de hondenpoep te staan en het te ruiken omdat mensen hun hond naast jouw tuin laten poepen en de walm naar jouw toe gaat als je in de tuin zit.

Veel mensen vinden een hondendrol vies (is ook zo) en de kat mag wel overal poepen. Katten gaan juist hun drol begraven en op het moment dat de wormpjes infectieus zijn voor ons, is de ontlasting verteerd en zie je de kattenpoep niet meer, maar heb je dus wel een grote kans op een worminfectie. Als jouw katten in jouw tuin poepen, hoop ik wel dat je altijd handschoenen aandoet met tuinieren.

Nee, ik heb geen smetvrees, nee ben niet zwanger, heb wel 2 katten en een hond (waar ik altijd de ontlasting van opruim!) en heb een tuin waarnaast heel veel honden poepen en waardoor ik in de zomer in de lucht van een ander zijn hondenpoep zit.

Als je niet weet dat je allerlei ziekten/worminfecties op kunt lopen van honden- en kattenpoep, zou ik mij er eerst even in verdiepen voor je gaat roepen dat het onzin is....
Draakje, je overdrijft vreselijk. Ik weet waar ik het over heb. Jij blijkbaar niet.
quote:Confiture schreef op 24 december 2010 @ 12:29:

Draakje, je overdrijft vreselijk. Ik weet waar ik het over heb. Jij blijkbaar niet.Confiture, hoe zo dan? ik zou toch graag uitleg willen hebben...
Lezen Draakje, TO woont in een weiland tussen de koeienvlaaien!
Zusenzoo zegt het al... Bovendien loop je toxoplasmose echt niet op door langs een kattendrol te lopen. Ik kan je frustratie mbt die lucht wel heel goed voorstellen overigens, als je altijd in de hondenpoeplucht zit. Voordeel van katten is dat ze het begraven. Een bak stinkt meer ;).
quote:zusenzoo schreef op 24 december 2010 @ 12:33:

Lezen Draakje, TO woont in een weiland tussen de koeienvlaaien!Hahaha. Gelukkig staat er ook nog een huis.
Puzzel, dat dacht ik eigenlijk wel hoor.

Waar moet die kattenbak anders staan.
quote:zusenzoo schreef op 24 december 2010 @ 12:40:

Puzzel, dat dacht ik eigenlijk wel hoor.

Waar moet die kattenbak anders staan.Scherp!
Of je kan de kattenbak, net buiten neerzetten, bij het kattenluikje??

Gewoon eens proberen, heb je iig geen last van de lucht.
Goed idee, ik heb hem meteen buiten gezet. Poes ligt nu te slapen op de bank, dus de resultaten vermeld ik later wel. Ben benieuwd.
Succes!
(wel met kans dat hij straks pist op de plek waar de bak stond hé!)

Houd daar wel rekening mee, laat hem iig de bak even zien, zeg maar.
Als ie wakker wordt zal ik hem even door het luikje duwen. Hij is net van de bank naar de stoel gelopen om weer verder te slapen. Wat een leven.
Ik hou mijn hart vast, maar ik ben benieuwd....
quote:zusenzoo schreef op 24 december 2010 @ 12:33:

Lezen Draakje, TO woont in een weiland tussen de koeienvlaaien!Sorry, had er helemaal overheen gelezen. Maar de rest van het verhaal blijft wel staan hoor... Naar mijn mening dan.... Die van sommigen niet, maar dat mag van mij.
Eigenlijk heb ik helemaal geen nieuws, van het weekend steeds weggeweest vanwege kerst. Als we niet thuis zijn is poes meestal binnen dus de kattenbak staat er nog.

En ik vond het ook wel een beetje koud, misschien probeer ik het van de zomer nog weleens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven