kattengedrag

16-12-2010 22:23 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kater. Een gecastreerde kater. Toch heeft hij een beetje vreemd gedrag. Hij is opgegroeid bij mijn man thuis en ik kwam pas 3 jaar geleden in beeld. vanaf dat moment heb ik een beter contact met hem dan mijn man. Vaak moet hij helemaal niets van hem hebben terwijl als ik thuis ben hij niet weg te slaan is bij me.

Hij ligt tegen me aan of bovenop me. Als ik hem roep is hij met 2 tellen bij me. Als hij bij me ligt gaat hij zitten kletsen tegen me. Het is niet echt mauwen maar hele korte mauwstootjes zeg maar. Ik praat dan tegen hem terug en hij mauwt dan weer echt terug. Ook als hij van buiten naar binnen komt, komt hij al mauwend binnen totdat ik wat zeg tegen hem en dan is het goed.

Als hij bij me ligt en mijn man komt thuis weet hij niet hoe snel hij weg moet lopen, ook schichtig gedrag naar mijn man toe. Hij heeft hem nooit pijn gedaan oid. Man zegt dat het komt door hierarchiebepaling, maar ik denk dat dat alleen bij honden zo is.

Ik ben alleen konijnen gewend en geen katten maar is dit wel normaal gedrag? Soms denk ik dat hij dwars door me heen kijkt. hij kan me rustig 5 min lang aankijken.

Wie heeft ook een kat met afwijkend gedrag?
Ja hoor, ik lees niet bijzonders. Katten hebben hun favoriete mensen. Dat heeft niets te maken met hierarchie. Sommige mensen vinden ze prettiger om mee om te gaan, kan aan de stem liggen, houding of wat dan ook. Wat jij beschrijft is absoluut niet afwijkend.
Inderdaad, dit is doodnormaal gedrag.

Je hebt 3 soorten katten:

- de allemansvriend;

- de kat die even moet wennen aan iemand, maar dan aanhankelijk wordt (dit zijn de meeste katten);

- de eenkennige kat.

Jij hebt dus zo'n laatste kat. De hebben overigens meestal de voorkeur voor vrouwen, want hun stem is hoger, hun voetstappen zijn stiller en hun aaien is zachter.

Dit heeft dus niet met je vriend, met hiërarchie of met trauma's uit het verleden te maken. Geniet dus maar lekker van deze bijzondere vriendschap!
O ja, ik heb dus zo'n kat die alleen mij vertrouwt en niemand anders.
ik heb van alledrie de soorten die Iris omschrijft er eentje.

mijn ene oude dame is een snollebol eerste klas,kijkt adorerend naar mijn vriend en gaat naast hem zitten..poten op zijn benen en dan kopje tegen hem aan en "aai me maar".

Helemaal idolaat.

Andere oude dame duurde iets langer maar geeft vriend ook kopjes en knuffels en als ik me even omdraai ligt ze op hem.

Dan heb ik nog mijn liefste boef...voormalig zwerfkat en ziet mij denk ik als zijn moeder/bediende/geliefde.

Vriend gedoogd hij en dan alleen omdat die eerder thuis is als ik en de peozen voert.

dussss...long story short.

je partner heeft vast goed gezorgd voor zijn (en nu jullie) kat maar hij zal wat harder stampen,iets hardere/zwaardere stem hebben...maakt niet uit... Jij bent zijn favoriete mens blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt. Als man thuis komt is dat vaak met veel bombarie. Hij roept gedag, stapt met kracht de kamer binnen, geeft een zoen, harde stem ed. Kat vliegt nog net niet de kamer uit, maar heeft wel grote haast. Soms als man ook rustig op de bank zit komt kat op me liggen en heel soms nog weleens bij mijn man op schoot. Hij hoeft maar een teen te bewegen en weg is hij alweer. Raar beest, maar wel lief. We krijgen er binnenkort een poesje bij. De oude poes is overleden. poes was meer op mijn man gericht en dan weer minder op mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven