Kattengekte normaal?

08-06-2013 23:20 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

even een snel snel advies gezocht: is kattengekte normaal? Onze kitten is nu een week bij ons en heeft tot nu elke dag wel een half uurtje katten idioterie gehad met springen, racen, erg wild zijn en dan ook niet meer echt aaibaar.

Nu is onze kitten voor het eerst een aantal uur alleen gelaten en ze is vreselijk "woest". Raced door het hele huis, begint meteen een soort van te bijten als je haar aait. Een soort uitvergrote speelmodus waar ze niet uitkomt. Ik zet haar nu steeds weg, want ze doet me pijn. Ook bijt ze woest in kabels en mijn voeten en ik spuit dan wat met de plantenspuit om haar op te laten houden. Maar dit voedt de idioterie nog meer.

Ben ik goed bezig met de plantenspuit? Hoort dit erbij en zo ja/nee, wat kan ik het beste doen?

De rest vd dag en afgelopen dagen is ze nl. heel vriendelijk tijdens het spelen. Ze bijt niet hard en heeft haar nageltjes in. Nu heeft ze haar nagels uit en kijkt een soort van woest.
Niet met missmonroe eens. Schouderklopje gaat toch op zoek naar een antwoord. Je kunt toch niet alles van tevoren weten. Streng hoor.

Persoonlijk vind ik het vervelender te lezen dat iemand haar kat tijdens de 'gekke 5 minuten' zoals wij het noemden bij de kladden grijpt en opsluit in de slaapkamer.
quote:july07 schreef op 09 juni 2013 @ 09:56:

Ik dat wanneer een kitten dat doet je dan een terugtrekkende beweging kan maken en als een kat moet gaan miauwen die pijn heeft.

Ik doe dat nu elke keer als hij dit tijdens zijn race uurtje of tijdens spelen doet en het lijkt wat te helpen.

Nee, geen terugtrekkende beweging maken, juist helemaal niet bewegen en geen geluid maken. Beweging en geluid = belonen, daar maak je het alleen maar erger mee. Gedrag dat wordt beloond wordt herhaald. Je klinkt echt niet als een kat die pijn heeft, dus die associatie legt je kitten niet.

Probeer dit gedrag te voorkomen. Als je ziet dat hij aanstalten maakt of in een hinderlaag ligt, laat een bos sleutels vallen of gooi iets weg om hem af te leiden en uit dat gedrag te halen. Ga hem niet uit het gedrag halen met een spelletje of een snoepje, want dan gaat hij dat gedrag gebruiken om een spelletje uit te lokken of een snoepje te krijgen.
Ik heb twee katten van 11 jaar oud waarvan de ene regelmatig als een gek door het huis rent, en ook als wij naar bed gaan dan moet er even als een razende roeland gesjeesd worden. We laten hem maar

Een kitten heeft natuurlijk erg veel energie en moet dat kwijt.

Het leukste is twee katten bij elkaar als dat kan.

Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien schrijf ik nu iets dubbel.
Gekkenkwartier is normaal en hartstikke leuk! Rondrennen met de katten, balletjes, nepmuizen, veertjes, trap op, trap af, balletje folie, stuk krant of wc papier, om de hoek scheuren. Lig er altijd van in een deuk.

Mijn kitten pakt me ook met 4 poten en bijt. Allemaal krassen, maar ze bijt niet door en ze speelt alleen. Handschoen aan misschien? Maar ik ravot met zowel kitten als poes en vind die krassen niet zo erg.
quote:Enn schreef op 08 juni 2013 @ 23:38:

[img]http://media.catmoji.com/post/vgrr/kitty-attack-gif.gif[/img]
Cestoda, ik las dat advies op een informatie site voor kittens.

Bij mij lijkt het wel wat te helpen, maar zal wat jouw advies eens proberen, misschien helpt dat beter.
Ja hoor, het gekkenuurtje. De één heeft dat, de ander niet, ligt gewoon aan het temperament van de kat.

Als het mij te gek werd zette ik onze bolle gewoon resoluut buiten, maar meestal was het al snel weer over, gewoon even laten uitrazen. Na een jaar of vijf was het wel over. Nu is hij elf en zeer, zeer rustig geworden. (nog steeds wel gezellig hoor)

Ik zou trouwens maar ophouden met de plantenspuit.
Ik had ook ooit een kat waarbij ik die plantenspuit tip toepaste, toen werd ie pas echt onhandelbaar. Dus dat vond ik niet zo'n hele goede tip.
quote:july07 schreef op 09 juni 2013 @ 10:12:

Cestoda, ik las dat advies op een informatie site voor kittens.

Bij mij lijkt het wel wat te helpen, maar zal wat jouw advies eens proberen, misschien helpt dat beter.Ik lees geregeld info op kattensites die niet helemaal klopt of soms zelfs klinkklare onzin is. Er staan bijna nooit bronnen bij, of je weet niet welk kennisniveau de bron heeft. Ik kan natuurlijk het gedrag van jouw kat en jouw reactie erop niet zien, dus ik kan niet beoordelen hoe het precies zit bij jou thuis. Wat je kitten laat zien is spelagressie en beweging/geluid is deel van de beloning. Daarom geven we (gedragstherapeuten) dan het advies: gedrag compleet negeren als je kat het laat zien, maar probeer het zoveel mogelijk te voorkomen en pak de oorzaken ervan aan.
quote:lazuriet schreef op 09 juni 2013 @ 09:57:

Persoonlijk vind ik het vervelender te lezen dat iemand haar kat tijdens de 'gekke 5 minuten' zoals wij het noemden bij de kladden grijpt en opsluit in de slaapkamer.

Gelukkig weet jij precies hoe mijn kat in elkaar zat. En dat ik "heel erg" hem opsloot. Fijn, dat je zo snel je conclusies kan trekken.

Zoals ik al schreef, bij mijn enorme kater (ook wel "het kalf" genoemd vanwege zijn omvang) was dit niet gewoon 5 minuten rondrennen, maar behoorlijk agressief met enorme klauwen en tanden naar mij toe. Dat valt niet te reguleren, anders dan hem uit die situatie halen. Er viel geen normaal contact met hem te leggen in die episodes.

In mijn slaapkamer zat het kattenluik, dus hij kon prima naar buiten en daar zijn energie kwijt. Ik hield daar liever geen bloedende wonden aan over.

Maar goed, dat is dus heel naar volgens jou.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Als ik langer van huis ben geweest, gaan ze wanneer ik thuis kom ook automatisch naar de krabpaal of iets anders om even te krabben en achter elkaar aan te rennen.

Soort van frustratie en blijdschap dat je weer thuis bent.

Probeer een beetje mee te spelen en voor andere dingen te zorgen als kabels etc.

Soort van bijten is denk ik gewoon met je spelen.
Ah, ik heb er ook een paar, waarvan een al oud en die doet het soms nog, ze hebben het dan 'op hun heupen' noemen wij het. Racen binnen een paar seconden het hele huis door, (beneden naar boven naar beneden naar boven, alle haren rechtop, woeste oogjes) duikelen en rollen over elkaar. Maar die hebben elkaar en leven zich dus niet op onze ledematen uit
quote:lazuriet schreef op 09 juni 2013 @ 09:57:

Niet met missmonroe eens. Schouderklopje gaat toch op zoek naar een antwoord. Je kunt toch niet alles van tevoren weten. Streng hoor.

.

Daar heb je gelijk in, ik doelde met mn laatste zinnen ook niet op TO hoor... (al snap ik dat dat wel zo leek)

TO is door de vraag hier te plaatsen al op zoek naar hoe dat zit, en dat vind ik ook goed van haar.

Nogmaals dit is volkomen normaal gedrag en met straffen kun je dit niet oplossen omdat de kitten niet zal snappen wat hij fout doet.

TO een paar tips: haal wat boeken over katten, ga lekker spelen met de kitten (ook als hij straks groot is) en geniet vooral van die dolle buien want ze zijn erg grappig.

(althans dat vind ik. ik heb 3 katten die allemaal hun eigen soort dolle buien hebben...)

Oww en alles wat niet mag vallen/breken hoog of weg zetten
quote:fideldiedee schreef op 09 juni 2013 @ 12:48:

Ah, ik heb er ook een paar, waarvan een al oud en die doet het soms nog, ze hebben het dan 'op hun heupen' noemen wij het.)

haha! zo noemen wij het bij 1 van onze katten ook. hij is half siamees en als hij het 'op zn heupen heeft' raced hij luid mauwend altijd naar alle ramen in het hele huis (2 verdiepingen).

oww en hij gaat ook achter zn staart aan...

andere kat heet Zoë, die rent niet tijdens zo'n bui maar die zoeft echt, vandaar de bijnaam 'ZoefzoefZoë .

nummer drie raced het hele huis door, trap op, trap af, door de bocht heen vliegen, keihard tegen de deur aan bonzen (oeps) en heel hard schreeuwen...
Als de kitten met mijn hand speelde of voeten, dan stopte ik meteen en zette haar een meter verder weer neer. Je wil straks echt geen kat die je aanvalt als je in huis loopt. Dus stoppen, wegzetten en weer verder waar je mee bezig was. Speeltjes zijn om te spelen, ledematen niet. Dat mijn katten nu juist achter elkaar aanrennen en rollen in de tuin moeten ze zelf weten. Ze hebben meestal samen een ren/speeluurtje.
En ook nog genoeg energie om met ons te spelen
Volstrekt normaal, dat gekke kwartiertje, en volgens mij hebben alle katten dat wel. Bij die van mij merk ik verschil als ze veel buiten zijn geweest of als ze een dag binnen zijn. In het laatste geval gaan ze tijdens hun kwartiertje zelfs over de muren heen. Zaak dus om ze tijdig hun energie te laten kwijt raken op een manier die geen schade veroorzaakt (liefst buiten, als dat kan).
quote:missmonroe schreef op 09 juni 2013 @ 09:16:

Dat met die plantenspuit moet je echt niet doen TO.

Dit gedrag is namelijk volstrekt normaal, wij 'kattenmensen' noemen dat de dolle vijf minuten/dolle halfuurtje.

Dit heeft te maken met het jachtinstinct, daar krijgen ze energie van en dat moeten ze dus even kwijt.

Het is dus volkomen natuurlijk gedrag, dan heeft straffen bijv. met een plantenspuit geen enkele zin, dat zal de kitten namelijk absoluut niet begrijpen.

Sterker nog: als een kat dolle buien heeft zit ie juist lekker in zn vel.

Als je geen zin hebt in 'tenenbijts' en kapotte kabels moet je kattenspeeltjes kopen.(en ook gaan spelen met de kitten...) Oww en een krabpaal als je niet wil dat je bank eraan gaat....

Ik blijf het toch jammer vinden dat zoveel mensen katten gaan nemen zonder dat ze zich daarin verdiept hebben of uberhaupt iets van die beesten snappen. Die kittens zijn daar vervolgens weer de dupe van als ze gedumpt worden of in het asiel komen...

Missmonroe, ik heb me aardig ingelezen. No worries. Ook heeft ze diverse speeltjes, heb ik een dochter die veel met haar speelt (en wij ook), mag ze voorzichtjes aan naar buiten en heeft ze krabplanken. Dus de basis is gedekt zeg maar.

Ik maakte me dus alleen een beetje zorgen, omdat ze zo agressief naar ons leek. Echt ons aanvallen, bijten, krabben met haar nagels. Ik associeerde dat dus echt niet met blij zijn dat ze ons zag.

Ik heb gisteravond met een soort kattenstuiterbal met haar gespeeld en dat deed haar echt goed! Kon ze even flink uitrazen en daarna kwam ze weer gezellig bij ons liggen, zonder in de aanvalshouding te schieten. Dat stuiterballetje vind ik echt een uitvinding.
Ok gelukkig!

Nee dat is niet agressief, dat is echt puur spelen.

Ook dan kun je een kat niet gaan straffen omdat hij dat niet zal begrijpen. Ja de ene kat is met spelen wat feller dan de andere.

Mocht een kat trouwens wel echt agressief zijn dan zit daar altijd wat achter. Katten zijn zomaar uit zichzelf niet vals of agressief.

Stuiterballetjes zijn erg grappig, en alles waar touwtjes aanzitten vinden katten ook leuk. Of een sok aan een touwtje en dan ermee weglopen.
Wij hingen links en rechts in huis in touw gerolde lapjes stof op, wel op een hoogte dat poes er bij kon natuurlijk. Verder lag ons huis bezaaid met balletjes aluminiumfolie. En een enkele keer mocht ie los op mijn arm, maar dan deed ik er wel eerst een lekkere dikke trui omheen.

Onze huidige parttime poes levert geen problemen op: we wonen zeer dicht bij een aantal tuindersbedrijven en poes kan haar jachtinstinct prima botvieren op de aldaar voorradige muizen .
Cestoda, je zegt het het gedrag te kunnen voorkomen, op zoek naar de oorzaak. Hoe doe ik dat? Waar kan spelagressie vandaan komen?
quote:july07 schreef op 10 juni 2013 @ 09:15:

Cestoda, je zegt het het gedrag te kunnen voorkomen, op zoek naar de oorzaak. Hoe doe ik dat? Waar kan spelagressie vandaan komen?

Is moeilijk te zeggen zonder alle informatie, maar vaak is het onderstimulatie, dwz er is te weinig voorhanden om op een goede manier te kunnen jagen/spelen. Een kat is op zoek naar beweging, want een prooi beweegt. Als bijvoorbeeld jouw voeten leuk bewegen en verder is er niks in huis dat beweegt, gaat hij achter je voeten aan. Er zit ook altijd wel een stuk aangeleerd gedrag bij. Spelagressie heeft trouwens wel de neiging te escaleren, dwz dat er na verloop van tijd geen beweging meer nodig hoeft te zijn. Dan kan dus ook een arm worden aangevallen als die niet beweegt.

Als je wilt weten waarom een kat een bepaald gedrag laat zien, zoek je altijd naar wat een kat met gedrag wil bereiken. Want ze willen wat met gedrag, een kat doet nooit zomaar iets. Als een kat heeft bereikt wat hij wil stopt het gedrag.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar mijn eerste kat deed me soms ook pijn toen ze nog kitten (vanaf 8 weken) was, bijten met die scherpe tandjes, of nog met nageltjes slaan bij het spelen. Het hielp dan als ik op hoge toon 'auuu' riep. Van schrik trok ze dan haar nageltjes in, of stopte ze met bijten. Ondanks dat ze misschien mensentaal niet snapt, leek ze dat toch te begrijpen.

Al vrij snel speelde ze met mijn hand zonder nageltjes, en met andere speeltjes wél met nageltjes, dus ze leek het verschil te snappen. Bijten is helemaal gestopt, tenzij ze inderdaad woest wordt omdat ik haar 'te lekker' op haar buikje kroel, een soort liefdesbeetjes zijn dat dan... maar dat zie ik aankomen en als ik met mijn andere hand op haar koppie blijf, bijt ze niet.

Verder heb ik het woeste speelgedrag en racen gewoon lekker laten gebeuren. Hele nachten ging ze door, met muisjes en balletjes het hele huis door. Zelf oordoppen in als je moet slapen... en de kat lekker laten uitrazen. En filmpjes van maken nu het nog kan! Schattig toch?? Ook overdag had de mijne wel vaak speelbuien. Het wordt vanzelf minder als ze ouder worden.

Maar als je vaak genoeg actief met ze blijft spelen (bv. met veertjes aan een touwtje e.d.), dan kunnen ze hun leven lang speels blijven, wat ik juist onwijs leuk vind.

Een plantenspuit zou ik alleen inzetten voor dingen die je echt (later) niet meer wilt / die je wilt afleren, bijvoorbeeld in gordijnen klimmen of in jouw spijkerbroek klimmen (maar voor dat laatste kan misschien ook hoog au gillen helpen).

Mijn tweede kat heb ik pas gekregen toen ze 'al' 5 maanden oud was en die had veel streken / gedrag dat haar niet was afgeleerd, het gordijnklimmen heb ik er gelukkig wel uit gekregen maar andere stoute dingen blijft ze doen (zoals van mijn water drinken terwijl ze heel goed weet dat ze een eigen drinkbakje heeft). Het enige wat bij die kat helpt, is een geluid van een blazende kat nadoen. :-) Lachwekkend misschien, maar het werkt wel, daar heeft ze respect voor en dan druipt ze af.

Oja, en ze zijn nu 11 en 9 en hebben nog steeds elke dag 'peper in hun kontjes' zoals wij het thuis noemen. Dolle renbuien (waarbij ze ook met hun pootjes via de muren rennen), wild stoeien met elkaar... lachen toch.

Succes!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven